Translate

torsdag 8 juni 2023

En promenad ner till stan.

 Jag gick från kyrkan ner till stan när jag skulle till hudläkaren.

Den här skylten står på kyrkväggen. 
Den här med. Historiskt byggning som är värt ett besök om ni kommer till Kongsvinger. 
Står på kyrkogården och ser  Övrebyen videregående skole och många andra vackra byggningar. 
När jag går ut från kyrkogården så ser jag över till den andra kyrkogården i Kongsvinger. Holt begravningsplass.  Ligger på andra sidan av Glomma. Den ligger så vackert där på andra sidan. 
Glomma är som ett blått band där den rinner genom staden. Den delar Kongsvinger i två. Mycket grönt och vackert är det här. Här uppe där jag går nu har jag faktiskt aldrig gått. Man ser Kongsvinger stasjon där på andra sidan. 
När jag kommer ner Byparken stannar jag. Det slår mig plötsligt att det här jag ser på här kan försvinna!
Om våra lokalpolitiker får som dem vill så kommer
Byparken att raseras och här ska det bli ett 7 våningars hotell! 
Bilden är tagen som en panoramabild.  Jag hoppas att dem tar till förnuften och säger nej! Det här går aldrig att återställa om de först sätter en grävskopa här. Man blir bara så ledsen. 
De håller på att restaurera vår fina gamlebro.  Den är byggd 1949. En hängbro. De har putsat och fixat, ska bytta träverk på gångbanorna. Så nu får man lov att gå mitt i gatan. En ganska skön känsla. 
Stannade till och tog en bild på den nya bron.
Ny och ny förresten. Den är byggd 1991. 
Här ser man mot Skarneshållet. Mycket skog här. Ett av argumenten för dem som vill ha hotell i Byparken. Men alla har inte möjlighet att gå en tur ut i skogen. Därför är parken så viktig. 
När jag kommit över bron så går jag längst med järnvägen. Här är ett litet grönområde med. 
Måste säga att jag faktiskt tycker det är vackert som det är på bilden. Grönt, med massor av gula solar som sträcker sig upp mot himlen. Här har ju våra insekter massor med mat och det gillas. 
En blomlåda som fått lite pynt i form av en blomsterkrans av maskrosor. Här kommer det nog fina blommor snart. De håller på att plantera ut över hela stan. 
Här har vi dessutom det senaste i konstverk som blivit utplasserat i Kongsvinger.  Har nog inte förstått vad detta ska symbolisera. Är en större där med som inte kom med på bild. Ser att dem heter Spanske riddare!
Nere vid järnvägstationen pågår det rivning.
Dessa byggnader som stått här sen 50-talet (om jag har rätt) ska ge plats för ännu ett högt bygg. 
Kiosken är stängd. Den ska bort! En järvägsstation utan kiosk. Där köpte man biljett till tåg, kaffe, korv, läsbart och mycket annat. Nu är den med borta. 
Bygget som skall upp blir kontor, SSB skall flytta in där och jag vet inte jag är fel ute, även hotell!
Bussarna går härifrån och vart dem ska ta vägen har jag inte heller förstått. 
När jag står där och väntar på bussen, så hör jag hur det rasslar till. Ner från taknocken så rasslar det ner taksten! Vet många som bygger om eller nytt som letat taksten som gärna hade tagit hand om detta. Men stenarna krossar mot backen. Lite trist. 
Måste ha lite vackra blommor i slutet på bloggen.
Planterade en massa tulpanlökar i en stor kruka och nu har dem kommit upp. Se dessa vackra färger.
Köpte en packe med lite olika lök. 
En fröjd för ögat kan jag lova. 
Synd dem nu snart blommat ut. 
I år har jag inte min ampel. Planterat i stora krukor i stället. Håller på att plassera ut dem där jag vill ha dem. Färger och mycket mat till insekterna. 
Dagens bildsamling.
Hoppas ni inte förgås i värmen.
Drick mycket och håll er i skuggan.
Ha en fin torsdag vidare. 
Kram.....








1 kommentar:

  1. Anonym13:25

    Tråkigt om dom förstör grönområdena i närheten och i orten, politikerna kan ju tänka till lite. Hoppas att det gick bra hos hudläkaren :) Jöran

    SvaraRadera

När du ändå är här, så lägg gärna igen ett tassavtryck så jag kan besöka dig och din blogg.

When you are here, so please write a comment, then I know who Im going to visit.

Related Posts with Thumbnails