Translate

söndag 18 september 2016

September....


September.
Det låter så krispigt på nått vis.
Men jag kör på med lite bilder från augusti istället.
Körsbär.... En gammal slagdänga 
far runt i skallen...
Ska vi plocka körsbär i min trädgård, du och jag...
trallala.. tralla...
Första bilden har jag gjort i ett fotoprogram som
heter FastStone. Håller på att försöka 
lära mig det, så det blir lite lek med en del
bilder nu. Det här är den första i det här inlägget.
Plockade några liter med, som nu ligger i frysen.
Blir saft under vintern.
Såå gott att ta vara på det som naturen ger.
Vi har haft besök på åkern mot skogen.
I flera veckor nu, varje dag kom hon.
Med sina två kalvar, man ser tyvärr bara en 
på bilden då delade på sig och sprang som
skollade troll längst med kanten och busade, 
medans mamma älg
betade av havren (tror det var havre) 
som växte på åkern.
Guben tog en bild på mig med mina ballongblommor.
De blev höga kan jag säga.
Frön finns om någon vill ha.
Köpte en ganska häftig blomma på
Plantasjen med. Den heter Magic bells.
Är en Kalancoe Hur läcker som helst. 
Vår "lille" kosebamse Mats fick tag en
mjukisgris jag skulle slänga...
Den var redan död, men för att vara
på den säkra sidan så tog sig Mats av det en gång till.
Köra genom Kongsvinger en tidig lördagsmorgon
är ett stillsamt äventyr.  Inte en bil, inte en människa var ute. Fast det är väl inte konstigt egentligen, 
klockan var ju bara runt 5.
Över den ena bron....
så den andra bron...
 När vi närmade oss Nybakk kom det en bil...
Ja han fräste förbi oss i helt sjuk fart.
Wroom sa det så var den borta...
Nu undrar nog någon vad i hela friden vi 
gjorde ute så tidigt.
Enkelt det. Vi skulle hämta en kompis
som kommer här... Ja han är passagerare alltså.
Det är hans plan som kommer. Vi stod på
en parkering en bit bort medans vi väntade.
Han kom från semester i Vietnam.
Hemma igen så blev det lite frukost, sen blev det att ta igen sig en stund. 
Ute på åkern börjar det bli gult...
Solen blänker och glittrar i vattnet.
Det är så vackert så jag får ont.
For in till stan och då körde vi på västsidan. Här 
ser man Kongsvinger Festning så fint.
Inne vid teatern/biografen står
Bastian och Bastine och badar fötterna.
Men i den fina bassängen vid torget är det ingen som badar fötter.
Faktiskt så är det ingen ute här alls...
Det står EN människa på torget...
Det stora fina torget är helt öde.
Här sker det aldrig nästan aldrig något.
Jag blundar och ser framför mig en torghandel, 
liv och rörelse och vimmel.
Skratt, prat och en massa fina torgstånd. 
Huset till höger, är en liten skamfläck 
tycker jag... mitt i stan, i stans största korsning,
de la om taket i fjor, sen har inget hänt..
Det behöver målas, fixas och renoveras upp....
Så här ser baksidan ut.
Det är anskrämligt!
Parkeringsplatsen hör till det stora köpcentret
som ligger här.
Strandpromenaden är en oas.
Vatten, grönska och det är en lisa för
själen att gå en tur här.
Lågt vattenstånd i Glomma gjorde att man faktiskt 
kunde baka här då.
Sandstränder och lagom varmt vatten.
Men man får passa sig.
Det är starka strömmar i det här vattnet.
Några fotspår efter de som har stranden som
sitt hem fann jag när jag gick här.
Där man ser att vattnet delat sandstranden kommer
det vatten ut som är i vattenbassängen på torget.
Det finns en pump i vattnet här som pumpar
upp vatten till bassängen.
Här utnyttjas natuern till fullo.
Vattnet forsar på bra här, kanske just därför
de byggde en kvar här en gång i tiden.
Det är stenmuren efter den som syns här. 
Vattnet är klart och det är varmt 
att gå barfota i det här.
Sanden mellan tårna gör att
man tänker på en badstrand 
i ett varmt land.
Vackert...
På andra sidan ligger en av Norges största
timmerterminaler.
Där byggs det om för tiden. Ny väg, ny bro och en
rondell är på gång. Blir knallbra när det är klart.
Kongsvinger bru med sitt spann.
En vacker bro.
Bakom den ligger Gjemselundbrua. 
Ser ut som en hajfena.
Men det finns inga hajar i Glomma...
Vad jag vet, hihi.
På väg mot köpcentret längs med Glomma.
Går en bro under bron. 
Kongsvingers senaste bro.
Måste erkänna att jag inte hört något namn på den.
Gamlebrua från andra sidan. 
Det har tillkommit ett nytt ställe
att vila sina fötter på.
Nedanför Kongscentret ligger det...
En amfitrappa. Här kan man sitta och njuta av 
Glomma. Man kan köpa sig en kopp kaffe på
centret och sätta sig här.
Tror även det kan bli någon
form för underhållning här nere.
Du kan köra ner en rullstol mot vattnet så det här 
är för de allra flesta.  
Mycket välkommet kan jag säga.
Så nästa sommar är det fullt här med
folk som solar, fikar och slappar. 
Gamlebrua när man står på parkeringen.
Jo jag är lite körd på den här bron.
Tycker den är vacker och 
så gör den omgivningen så vacker med. 
Här fick jag lite lust att gå in och 
äta lite lunch. Vår kinarestaurang
har bra priser och god mat.
Med det säger jag godnatt.
Upp tidigt i morgon igen.
En ny vecka startar med kurs.
Ser fram emot den med skräckblandad
känsla. Men det går nog bra.
Till nästa gång..
Kram och godnatt....



3 kommentarer:

  1. Ja,hva gjør dere oppe så tidlig på en Lørdagsmorgen :D Tuuusen takk for hente meg på flyplassen,det satte eg stor pris på.Stor klem :)
    og masse fine bilder du har lagt ut denne gangen også.

    SvaraRadera
  2. Härliga bilder som vanligt. Jag vill gärna ha frön till ballongblomman! Hur gick det förra året med rosenbönorna som jag skickade? Här blev det ingenting. Det regnade bort kan man säga så jag fick köpa nya i år. Kram!

    SvaraRadera
  3. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera

När du ändå är här, så lägg gärna igen ett tassavtryck så jag kan besöka dig och din blogg.

When you are here, so please write a comment, then I know who Im going to visit.

Related Posts with Thumbnails