Translate

tisdag 6 oktober 2009

Dimman lättar och frosten biter.

För några dagar sen när jag
såg ut genom fönstret så trodde jag
det var skogsbrand någonstans.
Efter att försikit ha sniffat u luften
konstaterade jag att det bara var dimman.
Det var ganska otroligt att stå där
när dimman smekte mitt ansikte när
solen jagade bort den.
Frosten lyckades inte solen
skrämma bort.
Här har den fångat en väldigt ung björk
i sitt kalla grepp.
När jag stod under en av de stora björkarna så
var det en förunderlig känsla ska jag säga.
Det var sol.
Den smälte frosten som klätt in de tunna
grenarna som hängde ner.
Samtidigt som det droppade från grenarna
så föll björklöven mot backen.
Det lät som det regnade och blaskade.
Men det var bara gula löv och droppar från grenarna.
En buske med röda grenar
hade ännu några blad kvar.
De var vackert dekorerade av frosten.
Tröskan har fått julbad och blivit rengjord.
Den har jobbat klart för den här sesongen.
Här får den komma in i den stora ladan och
stå och vänta tills det är dags igen nästa höst.
Den vackert färgade lönnen gör sig bra
mot skogen och sjön i den lätta dimman.
Nästan så jag tyckte jag så en älva
dansa där nere....
När kvällen kom var dimman borta.
Det var helt stjärnklart.
Månen visade sig på den mörka kvällshimlen
och speglade sig i vattenytan på Nuguren.
Hösten är ju tid för marknader.
Vi for till Arvika för att möta våra
goda vänner från Vinterbro.
Det var inte så mycket folk när vi kom.
Men det skulle snart ändra sig....
Här var det go stämning och mycket folk.
Det regnade mycket, kan jag säga.
Det syns kanske.
På paraplyerna....
Bakom folkmassan där ligger torget
i Arvika.
Färgerna på andra sidan sjön börjar bli
mer och mer höstlika nu.
Här bor vi....
Det var helt spegelblankt på
sjön när jag var ute och tog
den här bilden.
Grannflickan var lite bekymrad för
sina solrosor/solsikker.
Det har blåst så mycket här de sista dagarna
och vinden gillade inte att de växte just
där vi lekstugan.
Så den knäckte helt enkelt ändå en
av det stora fina solrosorna.
Den ska sparas så det blir frön till fåglarna.
I morse var jag ute och gick i
det knasande frusna gräset.
Såg ner och fann en brännässla som
bytt kläder.
Från grön till nästan vit.
Tycker den blev så fin i sina
vita kläder.
Undrar om den fortfarande bränns....
Det blev lite kallt efter en stund.
Så jag gick in igen.
Stoppade ner näsan i den
allra sista sommarbuketten
från trädgården.
Luktärt, blåklint,
prins gustavs öga,
rosenskära och en liten pensè.Ta
Tackar för alla era kommentarer.
Trots att jag inte är den flitigaste
av besökare hos er andra så
kommer ni på besök.
Det gör mig så glad.
Tack för det.



Här är det en liten video så man ser hur
dimman flyger över sjön och åkern.
Beklagar den dåliga kvaliteten. Hade solen
i ögonen hela tiden.


Nu önskar jag er alla en bra
fortsättning på den här veckan.

34 kommentarer:

  1. Vilka underbara bilder tjejen!!
    Vi har haft två frostnätter men dagarna är mestadels som i somras. Man kan fortfarande gå i bara linne, oh de e gott, men de känns lite konstit när man vet de är oktober förståss.
    Jaha, då är det väl snart dax för Er att åka till varmare breddgrader, härligt med lite ledighet och lite annat än de vanliga, kan jag tro.
    Hoppas Ni får en underbar resa.
    Massa Kramizar från Fru Nilsson i söder.

    SvaraRadera
  2. Morrn Synne.

    Skummel höst i år.

    Det blev nästan inga färger på träden, bladen bara föll av....
    Nu i dag så snöar det, du kan se min blogg.

    Vi var i Arvika i våras, det sprutregnade så man måste löpa från butik till butik...
    Härliga sen-höstbilder du visar.
    Ha de bra.
    Hasse A

    http://08-i-exil.blogspot.com/

    SvaraRadera
  3. Hej Synne!
    Fina bilder du visar från din omgivning. Här var också vitt av frost i morse, men i em kom regnet och det riktigt öser ner nu. Då är det skönt att få vara inne. Ska sätta mej i soffan och sticka små små raggsockar och titta på Äntligen Hemma kl. åtta.
    Hoppas du får en mysig kväll.
    Kramar till dej.
    Birgitta

    SvaraRadera
  4. Hei synne. Du har fanga hausten på ein flott måte. Vakkert.
    Her er regn, regn og atter regn... som vanleg om hausten.
    Det frister lite til å gå utafor døra....
    Ha ein fin kveld.

    SvaraRadera
  5. Du är en mästare med dina naturbilder..så nu har man varit i Arvika igen..var ju så nära dig i somras...så löjligt kan man tycka idag..vi skulle ju ha setts så klart..ha en skön kväll, kram

    SvaraRadera
  6. Hej synne

    idag måste jag säga att du lyckats så in i h vete bra med bilderna,,,jisses så fina:)
    I love :)
    Kram Sari

    ps du vet att jag gillar dina bilder jämt, men detta var nå annat.

    SvaraRadera
  7. Morning Synne o tack för rara ord hos mig! Vi visste att ett avsked skulle komma men inte så fort...

    Underbara frostbilder hos dig!
    Kramen!
    Ragnvi

    SvaraRadera
  8. Kan man bo på en bättreplats?Svårt att tro,skulle väl vara här i Västanbäck då!hi hi!
    Otroliga bilder!!!!
    o lilla jag får ett paket på posten!!!Hoppas bara att postmannen ringer två gånger!

    Stora kramen från Österlen!

    SvaraRadera
  9. Hej! Dina närbilder och naturbilder är snudd på magiska. Ha en utställning vettja! Antingen på webben elle rpå ett galleri.

    Visst är det lite vemodigt varje år, man kan skrapa fosten från bilrutan och tänka- så här blev somaren 2009, man stoppar ned den i en låda och försluter.

    Men jag försker så gott jag kan att förlänga sommaren, vi åker till grekland på fredag min yngsta dotter och jag. Ska bli härligt!!!


    ha det gött,

    Winnerhorse i viken

    SvaraRadera
  10. Men snart e det sommar igen, fnittrar jag!!

    SvaraRadera
  11. Det var ju tur att det bara var dimma och inte skogsbrand!
    Egentligen är det ju rätt fint med frost, och Higgins blir lycklig när han hittar gräsytor med frost på. Då kan han göra frostänglar istället för gräsänglar! ;0)
    Just nu har vi solsken, annat var det under natten, då vräkte regnet ner. Men det gjorde ju inte så mycket eftersom vi inte behövde ut då!

    SvaraRadera
  12. I'm happy to say that we haven't had frost yet....but soon I'm sure.

    Our trees are turning color too. Such a pretty time of year.

    Those flowers are really beautiful.

    Sue

    SvaraRadera
  13. Oj fina bilder igen !!!! Har du sett mina frost bilder ? Minns nu ta många bilder när du är i Madeira !!!! Och njuta o ta det lugnt !!! Ha så trevligt resa !!!:)

    SvaraRadera
  14. Hej Synne!

    Dina dimbilder är riktigt trollska, underbara är dom, och du jag har sagt det förut men säjer det igen, vad vackert ni bor.

    Du Synne inte behöver du be om ursäkt för att du besöker mej så sällan, vänner vet man att dom finns ändå.

    Madeira ja där är det mycket vacker och många fina vandringsleder, men man får inte ha ont av stup när man vandrar vid levadorna. Det kan vara en smal stig och direkt vid sidan ett stuuup.

    Jag var där och vandrade en vecka när jag fyllda 50 år och det var i mars 2002. På födelsedagen blev jag hurrad för högt upp på en bergstopp av svenskar, danskar och en portugis och så åt jordgubbar på ett litet torg.

    Jag önskar er en underskön semester och förväntar mej en hel drös med bilder på bloggen framöver.

    Solvarma kramar on mas från Irene

    SvaraRadera
  15. Jag blir helt betagen av dina vackra bilder. Tänk att bo så där, vilken livskvalité. Det är något magiskt med dimma, vackert och lite kusligt på samma gång. Speciellt om det är dimma på kvällen. Men du hade ju fångat morgondimman.
    Så söt hon är lilla tösen med sin avbrutna solros.
    Hoppas att du får en skön semester, och kommer tillbaka med många vackra bilder.
    Kram

    SvaraRadera
  16. Så otroligt vackra bilder!

    SvaraRadera
  17. AW vad mysigt ni verkar bo, vilka vackra bilder du tar förresten :D

    SvaraRadera
  18. Hej Synne!

    Nu var det ett tag sen! Tyvärr har man inte alltid samma tid för bloggandet men det är skönt att se att du har det bra! Alltid lika kul att följa med dig, runt omkring i din natur :)

    Kul att se kort från du var yngre, så du var en ryttare?! Precis som jag och delar känslan om att hästar är bland det bästa som finns och jag är glad att jag växte upp med egna hästar runt omkring mig.

    Ha det så bra vännen!

    Kram på dig

    SvaraRadera
  19. God kväll kära du vilket vackert landskap i frost kläder... som vanligt blir man betagen av dina vackra bilder!
    här är hösten och nästan vintern kommit.. det är fråga om dagar tror jag innan snön faller----
    Som vanligt full rulle här
    kramar Sus

    SvaraRadera
  20. Hejsan
    Ja men då vet jag vad de heter (blommorna) jo jag har dom uppe i stugan och blev sugen på att ha dom hemma oxå:P
    Herrman fick jag ner från trädet, han ville så gärna hoppa ner i min famn =)
    han var inte lika sugen på att gå ut när det är snö,lite kallt om tassarna kanske.
    Än så länge ligger snön och de skulle komma mera i helgen, men kanske de försvinner, de brukar ju göra det oftast.
    Men jag hoppas inte;)
    Ha en fin helg.
    Kram

    SvaraRadera
  21. Mange herlige bilder. Flott å kunne plukke solsikker. Skulle gjerne hatt en åker med det.
    Ønsker deg ei riktig god helg :)

    SvaraRadera
  22. Läste någonstans att du snart ska iväg på din resa. Ha det så jättebra då!
    Kram

    SvaraRadera
  23. Det är inte lätt att komma som 23:dje kommentatorn - det mesta är sagt. Jag älskar dina bilder och jag läser allt du skriver, men som du säger, det är inta alltid tiden räcker till att skriva något.
    Nu vill jag önska dig en riktigt bra semester. Skönt att slippa frosten ett tag.
    Stor kram Viola

    SvaraRadera
  24. Så härligt!
    jag vet precis hur vackert ni har det.
    Synd att det inte går att åka med flampulver. Då skulle jag titta förbi då och då.

    Här är också vacker höst nu. Solen skiner fortfarande ofta. Det är så härligt :-)

    SvaraRadera
  25. Hallå Synne!
    Vackra bilder på hösten hos dig.
    Det är så kul att du visar bilder från din hemtrakt.

    Tack för kommentaren hos mig.
    Hoppas du får en underbar resa till värmen.
    Vi Nordbor behöver såna resor för att klara vintern!

    Ha det så gott // Nettan

    SvaraRadera
  26. Många fina foton som vanligt.
    De tar lite tid att ladda, men nu fick jag upp alla till slut.
    Min bredbandsanslutning är tyvärr inte så snabb...

    Så otroligt vackert det är där du bor.
    Och ja, frosten kan vara så vacker på träd och buskar osv.
    Och höstens alla färger är underbara.
    Fotot av månen som speglar sig i vattnet, är helt underbart.

    Ha det så gott och önskar dig en trevlig semester.
    Kramar

    SvaraRadera
  27. vilka jättefina frostbilder!! Kram

    SvaraRadera
  28. Fy så läskigt med varg in på knutarna. En annan har bara grannkatten springandes här. Surdegen jag gör står på påsen till grovmalet rågmjöl. Bara att följa och sedan baka på den.
    Ha en bra fredagskväll.
    Kram Mamma C

    SvaraRadera
  29. Vilka vackra dimmiga och frostiga bilder. Jag måste också försöka fota frost när kylan kommer, men jag får vara snabb för jag fryser alltid så om händerna!

    Bilden på barnen som springer på åkern var underbart charmig :-)

    SvaraRadera
  30. Hösten har kommit längre hos dig än här, men visst har vi höst även på småländska höglandet.

    Det är vackra bilder du lagt ut som vanligt, jag gillar grenen med de brunröda bladen allra mest. Urläcker!

    SvaraRadera
  31. Anonym18:38

    ... underbar frostiga bilder som värmer ... har det så bra på din semester... jå, och grattis. Måmga kramar / ela

    SvaraRadera
  32. Vad det är vackert med frost och dimma!!

    SvaraRadera
  33. Kul att hälsa hos dig. Alltid fina bilder genom Norge och Sverige.

    Så underbara färger, därför älskar jag hösten med skiftande färger och Herr Frost och hatar hösten mörka och kalla dagar.

    Tack för en "tour guide".
    Ha en skön helg...

    kramar

    SvaraRadera

När du ändå är här, så lägg gärna igen ett tassavtryck så jag kan besöka dig och din blogg.

When you are here, so please write a comment, then I know who Im going to visit.

Related Posts with Thumbnails