Translate

onsdag 6 februari 2013

Sjuk!


Ja värre än vanligt ska jag 
säga med en gång!
I natt runt halv 5 så
var det dags att besöka badrummet.
Det som jag ätit ville upp!
Så yr, illamående och huvudvärk...
Så jag satt där och frös en timme.
Så kände jag att jag behövde
ha lite luft! Frisk luft.
På med stövlar och jacka och ut...
Men även om är helt i örska så
kom kameran med.
NATTFOTO, tänkte jag...
Så sagt, så gjort!
Första offret som fick en
blixt mitt i ansiktet
var den här svampen på äppleträdet!
Vad den tyckte om det...
Inte en aning, men den drog ner snön
över sig som en mössa och försvann!
Sparken kom inte heller undan,
fast den har två skenor den kunde 
glidit iväg på!
Vart är alla fåglar på natten?
Ja inte här i alla fall!
Helt dött runt serveringen!
Sover säkert, precis som fisken i
sjön som de sjunger...
Galenskaparna och After Shave....
Fisken i sjön var inte heller lätt att se!
Ser ju faktiskt inte ens sjön när
tänker på det!
Men den är där...
Nere i mörkret!
Kan sjöar vara mörkrädda?
'
Äppleträdets förvridna grenar sträckte
sig mot den becksvarta himlen.
Jag stod där en stund innan 
frossan tog överhand, och tänkte
att snart, då kan man sitta
här under i en skön stol...
Njuta av solglitter på sjön, blå himmel,
grönt träd och värme!
Så jag gick in i värmen med en gång!
Mina tulpaner är helt underbara.
Måste bara visa dom idag igen.
Här står dem i en helt otroligt fin vas, 
som Finn Schjöll har designat.
Har en annan av hans vaser, en lite lägre 
och bredare, som står här i skåpet.
Den vann Maidi i en utlottning för 
ett år sen nästan. Ja inte MIN vas då, 
utan hon fick en egen!
Visst är tuplanstjälkar spännande när man
ser dem underifrån.
Vattnet i vasen gör att det blir
en spännande bild tycker jag.
Gårdagens fika!
Idag blev det inget.
Nu ska jag försöka pigga på mig lite.
Ta en kopp te, slappa under filten i 
soffan och försöka se lite på tvn.
Ni andra får ha en fin kväll.
Kram

tisdag 5 februari 2013

Tulpaner....

Idag när man vaknade var det vitt
ute igen. Det började snöa i går
och idag fortsatte det hela dagen.
Men allt blev så fint, rent och vitt.
Ja vackert faktiskt.
Äppleträdet hade bytt färg, 
men några snöäpplen såg
jag inte, fåglarna har
tagit de sista äpplena som satt kvar!
När maken kom in efter att ha 
hämtat posten, så kom han inte själv.
En viss grå dam bjöd in sig själv 
en liten stund.
Hon blev serverad en skål färskt
vatten, innan hon gick ut igen.
Plantasjen här har ett 
erbjudande på tulpaner.
Köp tre buketter för 100 kr.
Så det gjorde jag!
Gula och vackert röda.
Fick dela upp dem på
två olika vaser.
En röd, med vackert blårödlila botten,
men det fick jag inte fram 
i min bild. De doftar helt underbart
ska jag väl säga med.
Som ni ser är de inte mörkröda utan
mera rosaröda. Älskar att kunna
följa mönstret i blombladen.
På några av de gula, var det 
faktiskt en tuch av grönt.
Sådant tycker jag är så läckert!
Den stora buketten står på köksbordet
och sprider glädje.
Men ikväll åker den ut i tvättstugan.
Där är är det svalare och då håller
sig tulpanerna längre.
Nu ska jag sätta på lite te, 
göra några kvällsmackor.
Sen blir det nog sängen.
Fryser och har huvudvärk...
Men det går över tills i morgon 
tänker jag. Ha nu en
helt fabelaktig tisdagskväll
alla andra där ute!
Kram...

måndag 4 februari 2013

Ett rosa slott och en grå häst!

En dag i augusti, närmare bestämt
den 1 augusti 2009, stod jag i köket.
Såg något som rörde sig på gräsmattan,
tittade ut och jag såg det här....
Helt lugnt och stilla stod det där och
åt av gräsmattan, som om den inte
hade gjort annat under sommaren.
Snabb som rackarn fram med kameran,
knäppte några bilder genom fönstret 
INNAN det for iväg, förbi huset, 
ner på baksidan, ut på åkern 
och ner mot sjön....
Idag var det vi som for...
En tur in till stan, lite handel och så hem.
Åkte över Skinnarböl hem den här gången.
Här ser man ett hus strax utanför stan,
det byggdes tre sådana där.
Herrgårdsaktiga hus. Ligger jättevackert...
Sen kommer nästa vackra hus.
Det rosa slottet.
Det byggdes av stampad jord, och
var färdigt 1849.
Skinnarböl heter gården och den är 
numera fredad.
Här tillbringade i perioden 1892-1904 
drottning Sofie av Norge och Sverige 
somrarna. Hon var en sann norgesvän och
bidrog faktiskt till att det inte blev krig
mellan Sverige och Norge efter 
unionsupplösningen 1905.
Idag är slottet i privat ägo.
Här ska vi svänga vänster. 
Hade vi fortsatt rakt fram
hade vi så småningom hamnat i Torsy.
Här är det ganska branta backar och
skarpa svängar. Så man får ta det lugnt.
Hemma igen drog jag fram bakredskapen!
Dags att fylla på med matbröd.
Idag blev det frallor.
Ett kanonrecept jag provade. 
Frasses Frallor.
150gr jäst/3 pkt torrjäst. Vilket som, jag kör torrjäst!
1 liter ljummen mjölk.
2 tsk salt.
1,5 msk strösocker.
2-3 msk olja.
2 ägg.
Vetemjöl. Tillräckligt, men degen ska vara lite kladdig!
Mixa ihop degen, jäs i 1,5 timme.
Upp på bakbordet, använd gärna olja på händerna 
när du bakar ut, så slipper du tillsätta mera mjöl.
Lite olja på bakbord och på händerna alltså.
Så blir inte bröden torra och tunga.
(Det stämmer kan jag säga)
Lägg på bakplåtspappersklädda plåtar.
jäs 30 minuter. Pensla med ägg 
och strö på vallmofrön. Valfritt det då.
Grädda i 225 grader tills de fått fin färg.
Hur många det blir kommer an på 
hur stora du gör du gör dom.
Jag fick ut två plåtar med 15 
på varje.
Blev kanon!
Minnen igen...
Jag för snart 23 år sen.
På min älskade gråa, vackra 
Action.
Saknar dig!
Det om detta...
Nu är det te och fralla som gäller...
Sen blir det nog att hoppa i loppekassa.
Ha en fabelaktigt fin kväll där ute....
Kram...







söndag 3 februari 2013

Ner för backen.....


Idag var det en väldans fin dag.
Fast de var 9 minus.
En lite blek sol försökte 
att värma oss lite grann och man blev 
faktiskt gladare av att se den där på himlen.
Snön knarrade under stövlarna när jag gick ner till
grannen där nere på åkern.
Här for ungarna ner för backen på nått nytt
som kommit, pulka som ser ut som
en surfingbräda, av isopor, och så killen 
på rattkjälken. Det gick så susa nerför backen....
Här var det två andra det susade om.
Erri och Oskar!
De for som stollar runt på snön, som hade
en ganska  tjock skare.
När jag kom in gjorde jag en sockerkaka.
Samma recept som sist, men nu hade jag i
frusna rödavinbär. Blev gott. Syrligt och 
saftigt. Så har du bär hemma, använd dem.
Kaffet smakade ljuvligt till den här biten 
av lite småljumma, saftiga sockerkaka.
Åter igen, tack Mia för ditt recept.
Formen fick jag i posten av en dam jag lärt 
känna på facebook. Helen, i Finspång. 
Kom ju på att jag inte visade mina nya vantar
igår. De var så sköna att använda ute.
Jo var ju som sagt var inne i Kongsvinger igår.
Var en sväng inne på  Vinmonopolet och
köpte en konjak. Damen i kassan stirrade 
länge på mig, så säger hon försiktigt....
Jöss, for ei flott lue du har på deg...
Kjenner igjen mönsteret....
Så blir hun tyst...
Så kommer det, hade inte Pippi Långstrump en 
tröja med samma mönster?
Jo sägar jag, det stämmer det.
Så nu vet du det Veronica, din mössa 
gillas av flera än mig.
Fick ett ryck sen efter fikat...
Började att se i köksskåpen vad man hade för saker
där, behövde få ordning i skåpen.
Har glömt de här som stod längst in i ett överskåp!
Min blåa fina kaffepanna.
Från Kockums...
En julklapp till oss för några år sen. Då vi kokte 
kaffet hemma.
En kastrull, oxå den från Kockums.
Den användes flitigt förut. Sen hamnade den i 
leksakslådan när man hade dagbarn.
Nu står den i köksskåpet.
Så har vi en större kaffepanna som vi 
använde när vi fick besök. Den tog ett par liter.
Den har vi fått av en mycket god vän.
När hans mor gick bort fick vi den.
Det är inte Kockums utan Höyang. Så den är norsk.
Flitigt använd som synes.
Sitter med ett glas konjak och lyssnar på musik.
Cd spelaren går för fullt och här blandas
Smokie, Nanne Grönvall, Meatloaf, Nightwhis, Orup, 
Lordi, Edvard Grieg med Rolf Wikström.
Utan musik vore livet trist...
Ha en fabelaktigt fin söndagskväll nu.
Kramen från....

lördag 2 februari 2013

Två vänsterhänder....


Ja det skulle ja ha om Lindex fick bestämma.
Var där idag och köpte mig nya, sköna vantar.
De satt ihop så att man bara kunde prova
EN av bägge vantar, men den passade och
jag tog med till kassan och betalade.
När vi kommer ut i bilen så
tar jag upp påsen och ta isär dom, 
så jag kan använda dom.
Provar bägge och konstaterar snabbt
att jag har fått ett par vantar med TVÅ
vänsterhänder! Mönstret på den ena vanten
såg helkonstigt ut!
Gick in igen och fram till den trevliga 
tjejen bak kassan. Hon såg förvånat på
mig när jag kom.
Jag berättade och visade och vi skrattade gott!
Då säger hon att det var en dag tidigare så kom
det in en dam som köpt vantar med, 
men hon hade fått två högervantar!
Tyvärr inte samma vantar som jag då.
Jag fick ett par nya, med en höger och en 
vänster vante så allt ordnade sig.
Det var lite disigt och mulet när vi for in.
Så solen ville inte helt fram idag.
Men halt var det!
När jag ser på termometern nu så visar den 
9,6 minus! Då är det skönt att vila 
ögonen på den här bilden.
Sommar, sommaregn, 
Erris vattenskål och prästkragar som
får sig en mild dusj!
Kom sommar....
Hade trevligt grannbesök i går.
Han kom över på en fika, och så skulle
vi se om vi fick till den där Java grejen.
Ja så du kan använda nätbank och sånt....
Det gick INTE!
Man undrar vad som är galet!
Men nog om det, nu är det lördagskväll.
Ha en fin sådan där ute nu.
Kram.....

fredag 1 februari 2013

Första dagen i den andra månaden.

Ja, då var det ny månad.
Vart tog januari vägen?
Det gick fort, de två mörkaste
och längsta vintermånaderna 
har passerat!
Var 10 minus här idag igen.
Jag var ute och tittade till mina 
tulpaner.  Tycker nästan att
de blivit ännu vackrare nu.
Alla bilder är klickbara förresten.
De blir större då.
Tog en tur ut på den snöbelagda åkern.
Det är ett tunt täcke kvar.
Det här lilla ogräset var fullkomligen
övertäckt med kristaller!
Ja inte äkta, DYRbara då, utan
vackra, helt gratis, underbart vita snökristaller.
Solen slösade verkligen med sina strålar idag.
Nästan så man tror hon har dåligt samvete 
för att hon inte varit så ofta i vinter.
Eller sommarn heller för den delen....
Diset som låg över bygden skapade med
solen ett vackert ljus.
En vinterdag på sitt allra, allra bästa!
Men ändå, på nått vis så längtar jag efter
det här...Ett riktigt, varmt och ljuvligt 
sommarregn. Där man ser solstrålarna mellan
björkgrenarna samtidigt som regnet lägger igen
sina droppar på blad, blommor, cyklar och
allt annat som är utomhus när det regnar.
Det ser jag fram emot....
Förstår den här mannen som sitter ensam i sin eka
på sjön, en sommardag för 3 år sen.
Det är så härligt att sitta och minnas 
genom att se på äldre foton.
Kan väl säga att det börjar bli en del 
av den varan nu!
Fast nu ska jag göra oss lite gott te. Sen blir
det en slapparafton.
Skönt det ska jag säga.
Ha en fabelaktig fredagskväll där ute nu.
Kram och go hälg...

torsdag 31 januari 2013

Siste dagen i Januar.

Så startet siste dagen i Januar på
samme måte som den aller förste dagen gjorde.
Men sol, drypp fra tak og hus.
Sola varmet en frossen nese, 
når eg stod vid låveveggen.
Det regnet i natt, så snöen var borte helt
på sine plasser, ellers var det glatt!
Såpeglatt!
Starter dagen med ett mimrebilde fra Madeira.
Der var vi i oktober 2009.
Glöm inte frågetävlingen som pågår!
Sista chans idag.
Den som gissar rätt, eller närmast vinner...
Vad vet jag inte ännu. 
Solen var i alla fall vaken på morgonkvisten.
Klart man var tvungen ut...
Höll på att kosta mig ett brutet ben, en krossad 
kamera och några tänder!
Såphalt utanför dörren! Så 
vi fick ut och hacka is, ha på sand och lite
salt, så nu kan man gå i alla fall.
Ser bedrägligt ut...
Inte så bart som man tror!
Det är förklädda fällor!
Små, små fläckar av is har
gömt sig bland grässtråna!
Man ser dom inte förren det är försent!
Så ser det alltså nu idag!
Solsken, lite vit snö, vatten på isen, ser 
nästan ut som det är öppen sjö.
Fel! Isen är väl ca 50 cm tjock!
Barfota utan strumpor och skor...
Vill jag stå här i snön,
solen som värmde kyliga tår, 
och det var nästan som att stoppa tårna
i sand på en sandstrand.
Fast KALLT!
Min snöängel har ändrat färg....
Nu är det en grönängel...
Kust och hav skulle man tro...
Kan inte bli mera fel.
Jag låg nästan på backen och
fotade mossa och frusen snö.
Men vackert blev det!
Så hittade jag den här bilden från juni 2011.
Det var årets första egna jordgubbe.
Smakade helt ljuvligt!
Det dröjer nog ett tag till innan
det kommer några röda gubbar i lådan
just nu, sista januari.
Men njuta av bilden, blunda och nästan
känna doften av solmogna jordgubbar fungerar
bra det med vill jag säga.
Ikväll är det Antikrunda igen.
Det ska ses, tillsammans med en kopp te och
en smörgås.
Vad ska ni hitta på ikväll?
Kram och ha en fin afton....





Related Posts with Thumbnails