Translate

onsdag 19 oktober 2022

Passerat halva oktober redan...

 

Det har gått fort nu tycker jag. 
Över halva månaden har gått. Men
då går det fort till jul, så går det fort till januari. Då är det snart vår. 
Det finns så mycket vackert att titta på ute nu. 
Som svampar till exempel. Visst är dem fina...
Men inte äta dem!

Ser lite ut som de är kanderade. 
Grannen trodde inte jag var klok som låg på 
magen och fotade dem. 
Han har väl delvis rätt tänker jag. 
Hösten gör mig glad på nått vis. 
Alla sprakande färger runt om. 
Man kan inte vara ledsen när man ser det.
På andra sidan sjön står skogen nästan i brand.
En lönn på gården är rena rama fyrverkeriet i färger. 
Ett har släppt taget och singlat ner på backen. 
Hittat massor av hål i gräsmattan! 
Har den där vattensorken/jordråttan här.
Funeringarna går på hur vi ska få bukt med den!

Den 4 oktober såg det ut så här över sjön. Det är så vackert på nått vis. Naturen förbederer sig för nytt liv till våren. 
Har jag sagt jag älskar regn?


Den 6 oktober stängde verandan för säsongen. Soffan togs in, dyner fick torka...
Inte är den här så vattentät som de ville ha det till 
på Europris. De i botten var dyngsura!

Vi har ju fått åka en del omvägar för att ta oss in till stan. Men det har gått stort sett bra. Bron som de bygde därborta är en träbro. Det var en sådan som rasade på en plats som heter Tretten. Nu får vi åka
över den, men det är ljusregulerat. Tungbilar ska hålla ett avstand på 100 meter. Glad ändå att dem tog det beslutet, för jag tänker på om flera broar hade rasat... Vilket liv det hade blivit då!
Storgatan ner för att komma dit vi skulle....
Så en liten kringelkrok för att kunna stanna där vi skulle handla. Krångligt med allt arbete i gatorna, och alla stängda gator. Men det går. 
Vid hov så ser man att sandbankarna finns där. Men vattnet går precis över.  Mitt där ute stod jag förr två år sen. 
Den 8 oktober var det en fin dag. Solsken och ganska varmt. Vi tog en sväng ner till sjön. 
Det var så skönt att gå där nere. 
Det var ganska mycket vatten i sjön igen. Det hade regnat en del. Och mera skulle det komma.
Blå himmel, några vita moln och björkar och aspar som är knallgula. Det är helt underbart. 
Det kunde varit sommar....
Blått vatten och små vågor. Jag har ännu inte badat ute i år.....Är det försent?
Maskrosen hängde med huvudet.  Lite tragiskt vacker på nått vis. 
Trädgården ser helt annorlunda ut när det är gult över allt.  På backen går koltrasten med fru runt och letar mat. 
På åkern har vi ett svanpar. De har gått där ute nu i en månad snart. Vi funderade på om det var någon av dem som var sjuk, men de flög en runda en kväll. 
Så blev himlen mörk. Kändes som det var snö på gång. Träden med sina gula löv syntes verkligen bra mot himlen. Ingen snö, det kom regn. 
På väg hem från en tur så fick vänta på grönt ljus vid bron. Då passade maken på att fota upp mot kyrkan och radaren vid fängelset. 
Så här när man sett och hört om alla droner dem dem tagit här i Norge sista veckan, så hoppas jag att dem har säkerheten på topp här. Tror det är nått som har med Gardermoen att göra. 
Så knäppte han en bild på Kongsvinger Festning där den ligger där uppe och ruvar. Övrebyen med sina vackra byggnader ser man nästan inte för det är så mycket träd ivägen. Där vi stod och väntade går  järnvägen. Det ser man på kablarna. 
En kall morgon innan solen vaknat ordentligt. 
Men färgerna är så magiska. 
Så hände det som inte fick hända, den 12 oktober på kvällen så gick jag i backen! Inne! I köket. Ingen matta eller nått... Jimmy säger han tror jag slog i foten i en kartong och tappade balansen.  Plötsligt låg jag på golvet...Med huvuden mot frysen, ont i knäna och ganska chockad! 
Så skulle han hjälpa mig upp. Vilket inte är helt lätt med en hand. Han är ju opererad så han ska inte lyfta tungt. Dra upp mig   var nog inte det enklaste.
Jag höll, inga brutna armar eller ben, inga brutna höfter eller fingrar...Inga krossade glasögon heller. Så på det viset gick det ju bra. Till och med frysen klarade sig. 
Men på morgonen efter....
Kunde inte gå! Mitt höger knä var så ont! Tur man har kryckor hemma.  Tänkte att jag nog inte skulle följa med och handla idag, kunde ju inte gå...
Men jag följde med och det gick bra att gå. 
Den här lille sötnöten lyckades jag få en bild på. Han är inte still många minuter. 
En annan sötnöt i den stora hundgården som blivit
gjord här. Här mår dem gott. 
Här är Bosse. 
Bakade matbröd igår. 
Blev polarkakor. Fast de blev lite för tjocka tycker jag. Men goda som tusan. 
Så fick jag paket i posten! Var ju med i ett radioprogram förra veckan, den olycksaliga dagen jag föll.... Här är det jag fick. 
Landsmöte med sina programledare är ett helt fantastiskt radioprogram på NRK p1.
Får se om jag ska använda väskebärarn eller ställa den i skåpet med de andra från NRK. 
Maken åkte ner till bilverkstan igår. Det var dags för den där kontrollen... EU kontrollen! 
Inga större fel, men de som hittades var dyra. Men så är det. Bara att fixa och se glad ut. 
Bilen är en pärla och funkar i ur och skur. Så den förtjänar liten TLC. 
Idag när jag gick ut fick jag käft av en i björken...
Vet inte om han trätte på mig för att vi inte satt upp fågelmatarn ännu... Men vi väntar en stund till. 

Det var en kylig morgon.
Bilen var klädd med frost. Det är skönt vi inte skulle någonstans idag. 
Sjön var spegelblank. Så vackert. 
Jag tröttnar aldrig på den här utsikten. 
Färgerna börjar mattas av lite. En del träd är nakna redan.  Men åkern med höstsådden är grön. 
En spegling som verkligen tilltalar mig. Vindstilla, klar luft och sol. Hösten kan inte bli vackrare. 

Så har jag kommit till slutet. Har du orkat läsa allt är du bra. Blev kanske lite långt. 
Har bakat idag med. 
Lussekatter. Var ju tvungen att kolla så saffranet var ok. så man inte står där utan sen när man ska baka till jul. Blev så gott. Synd bara att man inte hade någon must hemma. Nybakade lussekatter...
Bara doften....mmm

Must ja, på tal om det...
Den här var så god! Kommer bli en del
flaskor av den här i heimen. Tack Trocadera för den här. Mumsigt värre, synd den tog slut så fort. 

Nu väntar vi på besök... Hoppas det snart är här. Sen är det mat. Nu är jag hungrig. 
Ha nu en skön onsdagseftermiddag vidare allihopa. 
Jag ska försöka gör mitt bästa. 
Kram....



2 kommentarer:

  1. Grattis till radiopriset! Jadu, idag hörde jag att det var Putins kompis som haffades flygandes drönare över Norge...Den jäkla gubben skulle någon begrava levande...idag infört krigslagar i ockuperade områden, det är ingen hejd på honom. Vilken tur att inget blev brutet när du drattade omkull. Och inga större skogsavverkningar heller hos dig, var glad för det! Tack för alla vackra bilder, kram från pörtet

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack och tack :D De har tagit 6 ryssar nu för att flyga drönare över flygplatser och militärt mål. Lagt beslag på massor av bilder och material. Ja han den där Puttin är inte helt go i knoppen...
      Jag var så lättad ska du veta.
      Jodå är en del skogsaverkningar runt om här med. Tyvärr. Kram tillbaka.

      Radera

När du ändå är här, så lägg gärna igen ett tassavtryck så jag kan besöka dig och din blogg.

When you are here, so please write a comment, then I know who Im going to visit.

Related Posts with Thumbnails