Translate

lördag 1 december 2018

En iskall vecka som slutar med regn.

Sista november. (var igår då, idag är det 1 december)
11 månader av året har gått. 
Sol, regn, snö, storm, torka och frost.
Så här vackert var det på Digernes de sista
dagarna den här månaden. 
En björk på min vandring hade många sådana här
"skatbon". Men det är ju inte fågelbon.
Vad är det?

Isen hade lagt sig över stora delar av sjön. 
Visste jag inte att det här var stenar skulle
man kunna tro att det är sockrat godis. 
Blankis men den bär inte.
Känns lite som att vandra runt i Narnia.
Badplatsen ligger öde fram till sommaren. 
Visst är det Narnia. Vitt, isgrönt och blågrå himmel.
Jag tycker det är vackert. 
Inte mycket sjöfågel kvar heller.
Det är lite trist. 
Helt stilla är det där jag står.
Tystnaden är så skön.
Det frasar i gräs och buskar när man går eller
 nuddar dem med fötterna eller armarna. 
Ett gammalt staket. Tänk att det blir så 
vackert när Kong Vinter varit och dragit med sin hand över naturen. Frost.
Lite grönt är det i vattnet. Men isen har börjat ta för
sig av vattnet. Om inte allt för länge så är det helt islagt nere på sjön. 
Himlen, vattnet, isen och resten av naturen
har samma färg. Det är inte så trist, jag måste säga att
det är vackert. Tror allt beror på ögat som ser.
När jag vänder mig om för att gå upp, så
hör jag hur det tutar. En flock svanar kommer i plogform, ganska lågflygande.
De försvinner bort över sjön. Tror de landar där utloppet vid ån är. Öppet vatten där lite längre än
annars nere på sjön.
Så var det kaffedax. Kokostoppar med saffran och
apelsin smakade gott till kaffet.
Julsmak det.
Sista dagen i November. Nu är det grått tycker jag.
All vacker frost är borta. Det regnar.
Så står det plötsligt 1 december 
på kalendern.  Det är lika grått och regnigt idag som
i går när det var november.
Då får man förbereda sig till 1 advent i morgon.
Med Lussekatter, saffran och apelsinkokostoppar och
årets Blossaglögg 2018.
Ha nu en fabelaktigt fin lördagskväll.
Ät något gott, drick något gott och må gott.
Kram.

2 kommentarer:

  1. Jo tack, jag försöker njuta, men nog är det allt lite tufft. Men jag hade så underbara kunder på loppis idag som klockan fyra sa att kom inte ens hunnit reflektera över att regnet stod som spön i backen! Dom var fnittriga o glada och handlade massor av julprylar att pynta sin husvagn med. Den står uppe i skidbacken här. Älskar såna människor! Själv kan jag lätt ramla ner i deppiga hålet och tycka synd om mig själv...så jag behöver bli påmind om att man kan ha skoj ändå. Nattikram från pörtet

    SvaraRadera
  2. Förstår det, så kan det vara ibland även för mig. Men jag försöker se det positiva i alla fall. Allt blir så mycket lättare då. Stor kram från vita huset vid vackra sjön till dig i fina pörte <3

    SvaraRadera

När du ändå är här, så lägg gärna igen ett tassavtryck så jag kan besöka dig och din blogg.

When you are here, so please write a comment, then I know who Im going to visit.

Related Posts with Thumbnails