Translate

måndag 15 augusti 2016

Rytjern med Harry-Arne.


Juli....
Ja nu är det ju augusti då, men det skedde 
massor i juli månad.
Jag fick en jätteläcker present.
Tårtbestick från Carina, som är en 
riktigt god vän och  admin i Kakburken 
tillsammans med mig och 6 personer till.
Så jag var ju tvungen att göra en kaka för att testa dem.
Som ni ser så blev det två.
Jag älskar gräddtårta, maken inte lika glad 
i grädde som jag.
Besticken fungerade kanon och tårtorna gick åt.
Bakade med citronverbena i smeten. Smakade 
väldigt friskt och gott.
Vi hade en del besök.
Den här mannen bakom mig är en
som verkligen varit här...
3 gånger nu, sen i maj.
Jag tror han trivs här.
Vi skulle upp till Rytjern.
Jag har haft stora problem med 
klimakteriebesvär så jag har varit helt
slut i kroppen. Så det här var en tuff tur.
Normalt är det inte så illa. Vi har ju
gått upp dit förut. Men den här gången.....
Vacker mossa var det på många ställen.
Här gäller se men inte röra till advent.
Mossan ska vara kvar i skogen!
Harry hade sin kamera uppe och knäppte
lika många bilder som oss andra.  Jag 
måste hitta en lösning för att ha med 
mig kameran ut, det är tröttsamt att
ha den hängande runt halsen så här. 
På kalhyggena har det växt bra.
Sånt här gräs. Vet inte vad det heter, 
men man trasslade in sig i det, med gåstavarna.
Högt var det med som synes.
Det SKA gå en stig där vi står.
Jimmy lekte med svartvitt, och jag måste säga att jag
tycker det blir snygga bilder i svartvitt.
BLÅTT, BLÅTT och ÅTER BLÅTT.
Ska ut och plocka vilken dag som helst.
Det var torra stigar att trampa på. En skön tur. 
Jag kom lite på efterkälken. Men jag fotade.
Träffade på den här...
En liten, eller LÅNG skogsorm.
den låg så snällt vid stigen.
Härlig natur.
Här närmar vi oss en JOBBIG 
uppförsbacke. Men jag kom upp, flåsande som
jag vet inte vad. 
Det är så skönt att knalla runt i skogen.
Dofter, bär, ljud och färg. 
Dök på en vacker stubbe.
Nu närmar vi oss gapahuken.
Igenväxt även här.  Men vi kom fram i alla fall.
Där är den. Äntligen en liten paus.
Om det inte vore för alla flugor och myggor....
Surrade bra runt oss.
Vattnet i tjärnen var spegelblankt.
Sitter inne i gapahuken som heter Brannbu.
Skrev i boken och fotade. 
Det här är Mittre Rytjern. Nordre og Sondre Rytjern har vi gått förbi. Men det finns ingen gapahuk där.
Så vackert här. 
Jag bara njuter här uppe.
På vägen hem mötte vi trollet.
Han stod mitt i vägen och önskade 
oss god tur vidare hemmåt.
Här var det massor av skog. Men för två år sen så 
slogs träden ner av en supercell.
Så plötsligt öppnade den här utsikten sig.
Så vackert. Jag är så glad jag bor här.
Det är Nuguren som syns där nere.
På andra sidan är det Skakklandsvegn som går.
Så man ser långt.
Tur vi var på väg hem... För de här molnen 
ville oss inte väl.
Kan säga att när vi kom hem så började 
det regna ganska bra. 
Där på andra sidan ligger Rafjell.
Bakom byggnaden där, torka, så bor vi.
Ser inte gården för den ligger ivägen.
Ute lyser månen upp. Har inte fotat den idag. Men igår tog jag några bilder...




Med dem säger jag godnatt från Digernes.
Önskar er alla en riktig god natts sömn.
Kram.....



5 kommentarer:

  1. Anonym23:24

    Fina bilder ;) Bra jobbat av dej :) Carina

    SvaraRadera
  2. Wow, vilka fina bilder du har tagit och vilken fin utflyktsdag ni verkar ha fått. Vilken natur!/ Kram Marci Elisa

    SvaraRadera
  3. Så fine bilder du har lagt ut,godt jobbet med dem.Eg kommer gjerne tilbake så snart eg får noen dager extra ledig på jobb

    SvaraRadera
  4. Godmorron vännen, ack så vackert du har i dina omgivningar och härligt att du är medveten om det, alltför många blir hemmablinda. Min kamera är inte fixad, så jag får använda mobilen än så länge, är inte riktigt kompatibel med den :D
    Kram på're

    SvaraRadera
  5. Hej Synne, det var bra jobbat, jag har ju en klint här som jag klättrar uppför ibland och nog är det allt jobbigare för varje år som går. Värst är när man har med sig folk som både orkar gå och prata samtidigt medan en annan flåsar som ett ånglok...Så vacker skog ni har där att vandra i. Blir det någon svamp? Jag har bara hittat kantareller och taggsvamp, inte en endaste KarlJohan så långt ögat når, kanske kommer de lite senare, annars inte..
    Ha en fortsatt fin helg! kram

    SvaraRadera

När du ändå är här, så lägg gärna igen ett tassavtryck så jag kan besöka dig och din blogg.

When you are here, so please write a comment, then I know who Im going to visit.

Related Posts with Thumbnails