Translate

måndag 22 augusti 2011

No knead bread.

Har bakat ett bröd idag som jag aldrig provat förut.
Det heter No knead bread.
Jag hittade receptet här hos
bloggen Mat PÅ bordet.
Hon har gjort en video som ligger
på bloggen så du kan dit och se.
Ina har många fina recept där.

Du behöver inte knåda degen.
Behöver egentligen inte ens bli kletig
och mjölig om händerna.
Så här gör man:

Man tar:
500 gram vetemjöl.
1/4 dels påse torrjäst.
1,5 tsk/ts salt
400 ml vatten. Ljummet/lunka.
Blandar samman allt i en bunke. 

Du behöver inte värma vattnet.
Sätt lock på degbunken, eller täck med
plast. Låt den jäsa länge. 
Har läst på hennes blogg att de är dem som haft i russin, kanel och andra kryddor med. 

Jag gjorde min deg i går eftermiddag. 
Bakade ut den nu.
När du sen tar degen ska den se ut så här.
Ta sen ett bakplåtspapper som du strör ut 
vetemjöl över.
Så tar du degbunken och skrapar ur degen på bakplåtspappret.
 Degen blir lös så bli inte rädd.
Vik ihop den 4-6 gånger från varje ände.
Med degspaden.
Du kan även använda händerna om du tycker
det är lättare.
KNÅDA INTE!
 Så tar du degen i ena handen och strör 
på mera vetemjöl på
bakplåtspappret, och lägger degen 
med vikningen ner mot mjölet.
 Ta degbunken du hade degen i och
lägg den upp och ner över degen och
jäs... i 2 timmar....
 Så tar du din järngryta med lock.
Har du ingen går det bra med en form.
Men du måste ha folie över, 
som täcker så ångan/dampen blir kvar i formen.
Järngrytan måste tåla ugnsvärme.
Locket lika så.
Du stjälper upp degen i den förvämda
grytan. Skakar lite på grytan så degen hamnar 
mitt i botten.
På med lock och in i en 250 grader varm ugn i 
30 minuter. Efter de 30, tar du av locket,
sänker värmen till 220 grader och gräddar klart i
ytterligare 15 minuter.
  Så tar du upp brödet ur grytan, lägger det på
ett galler/rist för att det ska svalna.
 När du sen skär i det ser det ut så här.
Smakar helt ljuvligt kan jag säga.
Enkelt att göra är det med.
 Jag gjorde två.
Delade upp påsen med torrjäst och gjorde i två bunkar.
Enklast tror jag.
Så prova vet jag.
Enkelt och smidigt.
Och gott...
Kram

15 kommentarer:

  1. O det låter precis som ett Paula-bröd! Inget knådande för onda händer o ändå ett saftigt och osötat bröd! Måste testas, snart!
    Tyvärr har jag ju dragit ner på mackor väldigt mycket, men någon gång får man ju synda annars orkar man inte!
    Kan tänka mig att det passar bra till en soppa också, snart när hösten är här kommer jag att äta många soppor varje vecka!
    Kram till dej nabovännen!

    SvaraRadera
  2. Det brödet såg verkligen gott ut! O att man inte behöver knåda en gång, det är ju + i kanten ;o)

    Klem Anna

    SvaraRadera
  3. Det där brödet ser verkligen ut att smaka gott.:-) Kram Stina

    SvaraRadera
  4. Anonym11:10

    Häftigt,,ska testas
    Mia

    SvaraRadera
  5. Jaha ja, där är brödet vi skulle få som vi aldrig fick (:- då får ja väl testa att baka lite själv, för de ser ju mumsigt ut. Nu får jag nog gå och ta en macka...kurr kurr sa magen när jag såg på bilderna.


    Kramiz

    SvaraRadera
  6. Nu har du allt fått till det. Det ser ju så gott ut. Synd bara att man inte känner doften genom skärmen :)

    Kram Maidi

    SvaraRadera
  7. Det såg kjempegodt ut.
    Kjedelig at jeg helst ikke skal spise brød da. Jeg spiser litt av og til, men kjenner det fort på magen. Og ikke minst på vekta. hehe. Men godt er det.
    For tida bruker jeg mesteparten av min fritid med å rydde og vaske ut min svigermors leilighet. Hun bor på sykehjem og klarer ikke gjøre det selv. Må nok begynne hos meg selv etterpå så ungene min slipper å gjøre den jobben vi har gjort. Og det er bare en liten leilighet, vi har et stort hus som nå er fylt opp med våres, svigermors og ungene sine ting. Nesten fælt å tenke på det. Men en får bare starte i en ende å rydde seg igjennom det meste. Og ikke minst, prøve å kaste mest mulig.
    Håper jeg holder meg frisk i mange år enda så jeg rekker igjennom alt.hehe.
    Ønsker deg ei herlig uke :)

    SvaraRadera
  8. Ser verkligen intressant ut - och gott!
    Måste provas...

    SvaraRadera
  9. Tackar för recept och tips! Det ska absolut provas!
    Ska baka bröd idag, men jag har ingen torrjäst hemma, så idag får det bli något annat. Vi ska ha soppa till middag och då är det ju ett måste med nybakt bröd från bageriet eller ugnen :)

    Ugglorna du frågade om (ingen dum fråga!): de är ritade i datorn. Jag ritar på ritplatta i ett program som heter illustrator. Väldigt kul, men på tidig nybörjarnivå än så länge :)

    Ha en fin dag!

    SvaraRadera
  10. Tack snälla för tipset, det ska köpas torrjäst och provas.
    Kram Mamma C

    SvaraRadera
  11. Du..det där måste jag bara testa, ser underbart gott ut :) du undrade över Johanna..hon är sur på mig...och M. försöker och skälla på henne men hon struntar fullkomligt i den där lille kaxfransen..men hon håller sig kvar här i a f :) ha en skön kväll, kram

    SvaraRadera
  12. Morn! Det där verkade vara ett smidigt och bra bröd. Kanske till och med jag kunde prova? Vi får se till helgen kanske.
    Kram på dig från mig och Lennon

    SvaraRadera
  13. ser väldigt gott ut! Måste nog testa! Länge sedan jag var här...har ju varit i Norge flera gånger nu...i alla fall två gånger på kort tid:) På fina Sandöya, finns bilder på min blogg. Gillar verkligen Norge, det är så vackert och alla är så trevliga:) Ha det gott/kram

    SvaraRadera
  14. Bakade också mat bröd här om dagen, med filmjölk och godsaker i. mm för hembakat bröd//Britt

    SvaraRadera
  15. Det såg ju jätte läckert ut :)
    kram/Mimmi

    SvaraRadera

När du ändå är här, så lägg gärna igen ett tassavtryck så jag kan besöka dig och din blogg.

When you are here, so please write a comment, then I know who Im going to visit.

Related Posts with Thumbnails