Translate

torsdag 14 juli 2011

Festningen igen.

Har ju varit med gubben några 
gånger  när han jobbat.
Så för ett tag sen var det dags för en ny tur.
Men innan vi kom iväg så måste vi ju hämta 
kaffe på Statoil. Med dessa muggar har vi gratis kaffe på 
ALLA Statoilstationer i Norge under 
ett helt långt år.
Den här gången slapp jag klättra ner
från lastbilen, för gubben hämtade även åt mig.
Vägarbete på RV 2 gjorde
att vi fick åka gamlevägen ett stycke.
Men det gör inte ett dugg.
För här är det så vackert.
Se bara här...
 Röda stugor tågar vi förbi...
Eller åker är väl mera rätt 
i det här fallet.
 Vägen är slingrig och smal och när man
får möte med en lastbil
så blir det dåligt med väg åt bägge...
Man er nesten ute i elva, men det går! 
Sjunger ju D.D.E och det gör det faktiskt....
 Så var det dags att köra över Sander Bru.
Här gäller det att hålla tungan rätt i munnen...
Det är inte mycket tillgodo ska jag säga.
 Efter ett tag är vi i Oslo där
terminalen ligger.
Den här gången var det ett vackert hus som 
mötte oss. Mörka åskmoln på himlen gjorde
himlen svart och ändå så såg man
blå himmel och vita moln spegla sig i glaset.
 På hemvägen tog jag bilden på Glomma strax efter Vormsund..
Det är så vackert här.
 Så fick vi besök en dag.
En barndomskamrat som kom.
Vi har inte sett varandra på 35 år.
Men det var som om vi setts dagen innan 
när vi satt vid köksbordet med kaffekoppen 
i handen.  35 år... Det är lång tid det.
Vi tog oss en tur upp på Festningen igen.
Här är nyckelhålet till porten.
Har varit där uppe så många gånger,
men inte sett det förren nu....
Vackra gråa stenmurar.
Fina röda dörrar med vita ränder.
 Här är ett av de nyrenoverade husen på
Festningen.  Vackert är det tycker jag.
 Tittar man noga på murarna 
så kan man faktiskt se ett och annat
märke som är hugget in i sten.
Det finns ett på den här bilden...
 Hittar stadigt nya vinklar att ta bilder ifrån.
Här är på sätt och vis utanför och nedaför Festningen.
Men det hör till.
 Riktiga kanoner har vi här.
Varje 17 mai skjuter man av skott
härifrån...
När det föds en kunglig person likaså...
 Här dök det upp en liten dörr jag inte sett förut.
Skulle gärna gått in genom den, men det gick inte.
 En del av Kongsvinger by. Man ser 
gamlebrua där nere.
Kongsvinger bru som den heter.
 Här en annan del av staden.
Man ser bland annat Skeidar butiken som
är stor och vit.
Kongsvinger rideklubb har vi här...
Här har vi också Kongsvinger og Brandvals
travklubbs bana.
Den är Norges längsta faktiskt.
Historisk är den med.
Helt skuldfri och för några 
veckor sen var det en travdag och den
sändes på tvn. 
Det kommer säkerligen bli fler tv sända travlopp härifrån
så småningom. Sånt är kul tycker jag.
Nu ska jag avsluta det här inlägget och
krypa i säng.
Önskar er alla en fin avslutning på veckan.
Kram
Synnöve.

27 kommentarer:

  1. Flotte bilete frå Festningen. Om kort tid skal eg og dit - det gler eg meg til.

    Ha ein fin dag.

    SvaraRadera
  2. Vilka vackra sommar bilder!! Saknar lite den Scandinavian sommar ;o) .... Kul att träffa en gammal vän efter alla år och att det kändes så OK!!
    Carpe Diem!!

    SvaraRadera
  3. Morrn Synne.
    En lärorik tur du bjuder på, som skapar nyfikenhet hos andra.

    Ha de bra. Även om vi har tråkigt väder.

    Hasse A

    SvaraRadera
  4. Ja her var det mange fine bilder. Likte veldig godt det med himmelen som speiler seg i vindusveggen. Nydelig.
    Ha en riktig god dag :)

    SvaraRadera
  5. hej synnöve, jag blev så glad när jag fant en blogg som handlar om mina gammla hemtrakter. jag bodde precis nedanför parkeringen till festningen och där lekte vi ofta när jag växte upp. kommer följa din blogg framöver. själv är jag utflyttad norsk till sverige(kärleken) ha en bra dag från anne-kristin

    SvaraRadera
  6. Hej

    Som vanligt vackra bilder och intressant läsning. Nu gör jag en kommentar till dig från min nya blogg.....

    SvaraRadera
  7. Mmmm...vackert!!
    Oh snart så....mmmmm
    Kramiz från ett regnigt Småland!! de du!!

    SvaraRadera
  8. Anonym20:06

    Som vanligt alldeles underbara bilder. Jag njuter.. men den där bron såg lite läskigt smal ut :)
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  9. Anncathrine Blommiga Rutan20:27

    Vilka fina bilder!
    Norge är så vackert!

    SvaraRadera
  10. Det är mycket vackert vid er fästning. Så kul med besök av en gammal vän.
    Kram Mamma C

    SvaraRadera
  11. Ett snabbt inhopp för att önska dig en riktig trevlig sommar!

    Kramen

    SvaraRadera
  12. Va härligt att få åka med gubben på såna här turer. På den där bron hade jag nog blundat vid överfarten. Hua ligen så hemskt..

    Kram Maidi

    SvaraRadera
  13. Vad bra att bara kunna fylla på kopparna med mera kaffe fina bilder//Britt

    SvaraRadera
  14. Hej nabovännen! När ska ni ha semester? Tycker ni sliter på som vanligt...
    Va härligt att träffa en kompis efter så många år! Jag har ju tappat kontakten med alla klasskompisar bland annat, eftersom jag flyttade från Finland och nog undrar man många gånger hur det skulle kännas att ses igen efter alla dessa år. Antagligen skulle det vara himla skoj.
    Här regnar det idag, det behövs verkligen annars blir det varken bär eller svamp. Det var inte värt att kröka rygg igår när jag var ute efter blåbär...några torra små russin var vad jag hittade
    Hoppas du får en riktigt skön sommarhelg/Kramar från pörtet

    SvaraRadera
  15. Vad mycket du får se under rea resor med lastbilen! Tack för att du delar med dig av dom.

    SvaraRadera
  16. Jag måste ju återgälda besöket du gjorde hos mig. Du har en trevlig och varierad blogg med många fina bilder. Den där smala bron vete sjutton om jag hade vågat fara över. Jag hade kanske hellre promenerat och hoppat in i bilen på andra sidan.

    SvaraRadera
  17. Härliga bilder Synne!
    Kul att du vill dela med dig till
    oss som inte kunde följa med. :)

    Själv har jag just rensat hjortonen som mannen min plockade i går.

    Såg i det förra inslaget, att du bakat sveler, vad är det ör något?
    Såg gott ut.
    Skulle nog ha en sån stekhäll som du.

    KRAM // Nettan

    SvaraRadera
  18. Jättekul att läsa oss dig och som vanligt fina bilder.
    Genom din blogg skulle jag nog hitta i dina hemrakter.
    Ha en fortsatt fin sommar. Idag regnar det, det blir en kravfri dag.
    Kram Viola

    SvaraRadera
  19. Vilken trevlig utflykt och så praktiskt med gratis kaffe! Många fina vyer har du fångat på dina bilder!

    SvaraRadera
  20. Åh, så mycket vackert att se. Och tänk så fantastiskt det är att man kan se nya saker fast man varit där tidigare!
    Kram

    SvaraRadera
  21. Morning i Nabolandet! Försökte igår på jobbet att skriva här hos dig...men det gillar inte Landstinget, grrr! Dom har lagt in spärrar på vissa sidor....men här hemma har jag inga såna!
    Tack för en härlig stund hos dig med både fina foton o text!
    Kramen!
    Ragnvi

    SvaraRadera
  22. Vilken ruggans läskig bro där i början. Det var nästan så jag tyckte att den rörde sig på bilden ;)
    Härliga bilder som vanligt. Tack för turen :D Kram!

    SvaraRadera
  23. Är du i väg med mannen över dagen eller han är i väg några dagar i sträck??

    Här har det inte heller blivit den sommaren man väntat på med en massa värme. Varit riktigt dåligt väder i sin helhet.

    Så du har aldrig ätit founde. Jag gillar det men tycker det är en mysig sak att äta hemma. Går vi på resturang så väljer jag heller täljstenstek om de har det.

    Ha en fortsatt bra sommar,Vicki

    SvaraRadera
  24. Väldigt fina bilder, och du ... möte där i bron ... det såg riktigt trångt ut!

    SvaraRadera
  25. Vackert som alltid, och nu har jag ju sett ditt land på riktigt också!! Den där bron var ju inte nådig, vet hur det är att "hålla andan" jag...

    SvaraRadera
  26. Oj lite tufft att träffas efter en så lång tid, skönt att det kändes och gick så bra då!

    Vilken tur att vi slapp mötas på den bron ;) eller är det nåt slags rödljus på var sida månntro??

    Hoppas du får ha en skön sommarvecka!!
    Kramar

    SvaraRadera
  27. Vilka vackra bilder och vilken härlig tripp det vart, men denna bro skulle inte jag vilja åka på.
    Hoppas allt är bra med dig. Har haft lite dåligt med tid med blogg och Fb men det blir väl bättre.
    Ha de gott och fortsatt fin sommar.
    Kram Britt

    SvaraRadera

När du ändå är här, så lägg gärna igen ett tassavtryck så jag kan besöka dig och din blogg.

When you are here, so please write a comment, then I know who Im going to visit.

Related Posts with Thumbnails