Translate

torsdag 2 april 2009

Dammsugare och god lunch på Thon Hotel Charlottenberg.

En ny dammsugare skulle införskaffas till
det Synnerska hemmet idag.
Vi hamnade i Arvika. Det finns inte så
stort utbud av slike ting i Charlottenberg.
Nu ska jag väl säga att vi skulle
iväg och handla annat och då passade vi på
att ta en dag till Arvika.
En trevlig stad för övrigt.
När vi kom dit höll de på att påskpynta
runt om i staden.
Här står det två tuffa killar på en
byggnadsställning och fäster
gula fjädrar på grenarna i träden
på den långa gågatan.
Det blir nog snyggt när det är klart.


Där nere ligger järnvägsstationen och torget.
Inte mycket till handel på torget idag.
Vi var i Arvika vid halv tiotiden så
det var stillsamt att gå runt i staden.

Jag gillar gamla vackra byggnader.
I den här ligger Nordea.
Vad jag däremot inte gillar är deras fula skylt
som tar bort sikten till den fina fasadutsmyckningen.
Sen har de sessutom klämt
upp en strålkastare på den för att
belysa utsmyckningen. Vad är meningen med det?
Man ser den ju inte för Nordea skylten.
Tror jag ska maila Nordea....

Så for vi vidare till Charlottenberg.
Handla lite allt möjligt.
Köpte lite påskgodis.
Men måste erkänna att jag tappade lusten
på sött i påskhönan när jag
såg den här biten.
Någon har "provsmakat" den och lagt tillbaka den
i byttan i butiken.....
Nu vet jag inte hur jag ska göra med godiset vi köpte.
Kasta eller.......
Bilden tog jag hemma.

Däremot gjorde vi en ny upptäckt idag.
En mycket positiv sådan.
Vi åt lunch på Thon Hotel i Charlottenberg.
Det var deras lunchbuffè.
89 kr /pers.
Då fanns det sallader i massor.
Varmrätter.
Bröd och smör.
Dricka till maten. Lingondricka/tytterbärsaft eller vatten.
Vatten som var smaksatt med antingen
melon eller ananas.
Mycket smakfullt vill jag säga.
Så efter maten var det kaffe och kaka.
Ät så mycket du vill var slutklämmen när vi betalt
för maten. Jag kan bara säga att det var
värt varenda krona.
Så det blir lunch där i fortsättningen
om vi ska äta ute när vi är och handlar.
Trevlig personal.
Rent och ljust.
Trots att det var mycket folk
så var det en lugn och behaglig stämning när
när vi satt vid bordet och åt.
Tog inga bilder.
Men länken till hotellet ligger här.
Jag vill varmt rekomedera Thon i Charlottenberg
för en lunch om du är där.

Vilken skillnad det var på den här lunchen
och den vi åt sist vi var över....
Den vi åt på gränsen...
För 134 kr....
Fast den pratar vi inte om....

Nu har vi hackat bort lite is utanför dörren igen.
Det har varit varmt och gott idag med.
Vi hade 15 plus när vi gick i Charlottenberg.

Jag vill bara förtydliga att det var 26 plusgrader vid väggen
på verandan igår.
Den ligger i söderläge.

Om det blev någon dammsugare?
Jajjamensan, den står färdig att
gå tjänst i hushållet.
Nu blir det snart Antikrundan....
Tjallabais på er!

13 kommentarer:

  1. Låter som i haft det trevligt på er lilla tur.Härligt äta ute när man blir sådär nöjd.
    Varma fina dagar och det vädret skall hålla över helgen å framåt.Å ny sugbritt blev det också.Sugbritt kallar bloggerskan hallongränd 4 sin dammsugare.
    Ha det så gott /Lisbeth

    SvaraRadera
  2. Morrn Synne

    Gillar du inte smakprov?

    Ring dit där du handlade, du har väl kvittot kvar? KLAGA!!

    Dama o jag ska till Arvika, var ska man fika? Något du kan rek.
    Ha de bra
    Hasse

    SvaraRadera
  3. nämen en tuggad godis USCH!! risk att det är en liten människa...om inte en vegan....fast bättre med en tuggad godis än glas i kyckling, numera även i falukorv :(((

    Låter i övrigt som en trevlig dag! Och jo jag tror dej att det var 26 grader ;) bara jag som är oerhört på min vakt just den 1:a april... ;)

    Ha det fint!
    kram

    SvaraRadera
  4. Du har med andre ord opplevd skikkelig VÅR i dag. Herlige stille gater i Arvika, men FY-FY til Nordea. Send mail du!

    Jeg vil også spise lunsj på Thon Hotel. Buffeten frister.

    Var forresten heldig med lunsj i dag. Hadde et møte på jobben i dag og fikk invitere deltakerne med på deilig lunsj i kantinen. Best av alt; gratis! Firma betalte. Buffet der også og god mat. Vi betaler 59,- for lunsj, men jeg tar som regel med egen salat eller matpakke. Det blir dyrt om man skal spise ofte i kantinen.

    Ha det bra, Synne.

    SvaraRadera
  5. Det lät härligt!
    Jag vart riktigt sugen på stället där ni åt, verkar vara ett riktigt kap att äta där.
    Den avbitna godisen fick mig att ännu mera avstå från plockgodis.
    Jag är stolt, den 2 januari var det ett år sedan jag åt godis sist.
    men jag fuskar nog lite, jag äter glass;)

    SvaraRadera
  6. jag åt ärtsoppa och pannkakor ute idag :)
    Kram.

    SvaraRadera
  7. Hej på sej!
    Längesen jag tittade till dej nu!

    Det låter härligt med besök i Arvika! En liten gullig stad!
    Lunchstället verkar ju vara ett riktigt kanonställe, kul när man upptäcker såna!

    Själv är jag på väg ner till torpet snart, snart....! Påsklov nästa vecka du vet! Åh, så skönt det ska bli!

    Det låter härligt att ni haft sol och att snön smälter i värmen!

    Håller tummarna för att solen fortsätter lysa!
    Kramar
    Lisa

    SvaraRadera
  8. Morrn Synne

    Tack för tipset.

    Ha de bra
    Hasse

    SvaraRadera
  9. Så vackra byggnader - ja förutom skylten då.

    Visst blir man lycklig när man hittar bra matställen - vi bor ju granne med ett!

    Kram Maud

    SvaraRadera
  10. Låter så mysigt så!

    Å vilken gemytlig vacker stad!
    Vill gärna komma på besök nån dag!

    SvaraRadera
  11. Skön utflykt du varit på. Jag brukar besöka Charlottenberg ett par gånger varje sommar. Vi har sommarstuga i Norge inte så långt därifrån. Jag tycker om området runtomkring gränsen. Påminner antagligen om min barndom eftersom jag växte upp där. Ha en skön fredag. Kram Eva

    SvaraRadera
  12. Tack för lyckönskningen!
    Du behöver inte ha det minsta dåligt samvete för att du inte hinner kika förbi mig för jag lider av samma fenomen, tiden räcker inte till.
    Nu ska jag försöka läsa ikapp vad som har hänt hos dig sen sist.
    Kram Jenny

    SvaraRadera
  13. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera

När du ändå är här, så lägg gärna igen ett tassavtryck så jag kan besöka dig och din blogg.

When you are here, so please write a comment, then I know who Im going to visit.

Related Posts with Thumbnails