Translate

söndag 22 mars 2009

Ett med naturen.....fast inte på tv.

Vårtecken.
Svarttrost/trasten.
Sett genom köksfönstret idag på morgon.
Men han var inte ensam....

Han hade tagit med sig ett gäng
skönsjungande starar...

Bofinkarna, ja ialla fall den
som var tuffast av dom stämde in i kören.
Tillsammans med grönfinkarna.
De andra bofinkarna höll sig i bakgrunden.
Maten hade en strykande åtgång.
Jag var ute och fyllde på både
frön, nötter och talgbollar.

På eftermiddagen gav vi oss ut på en
skön promenad tillsammans med Erri.
Solen visste inte om hon skulle vara med
eller hålla sig kvar bland molnen.
Men vi gick ialla fall.
Som ni ser så ligger snön kvar...
Det kom lite på morgonen med.
Precis som om vi behövde fylla på lagren då....

Ute på åkern såg vi två prickar
som rörde på sig...
Man undrade vad det vara....

Man märker att det har varit mildväder nu
några dagar. Grusvägen var så mjuk att gå
gå på, men attans vad blöt den var.
Man ser spår efter traktorn, stövlar och hundtassar.
Vattnet rann fort från den ena pölen till den andra.
På vissa ställen bubblade på gruset.
Kanske tjälen är på väg att släppa taget....


De två svarta rörliga prickarna vi såg,
det var de här två små fåglarna.
Tofsvipan...
Nu var de två, igår såg vi bara en.
Den stackarn har klarat sig här sen
den 12 mars. I snöväder, kyla och vind.
Undrar vad den har levt av?
Men nu var det ett par ialla fall.
Så det kommer nog flera snart....

Till och med vattenpölarna leker i vårtider.
Här tycker jag att jag ser Karl Alfred som blir
kramad av ett spöke...
Läckert var det ialla fall.

Myrorna har vaknat....
Huva, nu kan man inte gå hit längre.
För de bits så in i granskogen de där myrorna.
Det gör ont kan jag förtälja..
Så nu får de ha bedehuset för sig själva....

Här är snön borta på vägen med.
Nu kan jag säga att det kommer många
med sina hästar här. De kör på de här vägarna
för det är mjukt underlag.
Så nu får man se upp...
Plötsligt så kommer det en Järvsöfax bakom ryggen....
Eller en Ego Boy...
Det är roligt att se, för det går fort kan jag lova.

Här såg maken något som hoppade fram
och tillbaka och lite hit och dit.
Visst är det en tofsmes?

Så vände vi hem igen.
Den asfalterade vägen var ganska våt
av all snö som smält.
Det var så mysigt att kunna gå utan att halka.

Maken tog några bilder upp på Rafjellet.

Så fort snøn försvinner ska vi ta oss upp hit igen.
Det är en helt fabelaktig utsikt däruppifrån.
Men upp i tornet, dit går jag aldrig....

När vi kommit hem efter promenaden så
stretchade Erri. det borde man kanske gjort
själv med efter en tur.
Men vem tänker på det...
Hon ser ialla fall ut att njuta...

Nu är det mörkt ute.
Man sitter och är lite urken.
En förkylning som jag fått i present,
troligtvis från mina småtroll i huset bredvid, har flyttat in.
Men strunt samma. En vårförkylning hör med.
Näsan rinner och jag nyser...
Men vad sjutton, det finns de som har det värre...
Atchjo på er.

28 kommentarer:

  1. Ja det var sannerligen många vårtecken det! Ungefär som här...fast vi har haft strålande sol idag och långpromenad på inlandshavet!
    Kära vän, jag kommer att publicera ett kluvet inlägg drygt kl. 22 vore mycket trivsamt att höra din åsikt!!
    Hoppas snuvan inte blir för efterhängsen...
    Kramar!

    SvaraRadera
  2. Her snør det! Snufs... Heldigvis smelter snøen før den når bakken.

    SvaraRadera
  3. Du...igår skrev jag ju om det vackra vädret, idag sedan lunch har det snöat och jag har fått täcka över vårblommorna på balkongen, tror jag går i ide igen, vill inte ha flera bakslag men det kommer nog att dyka upp några till framöver...på landet har vi alltid full med småfåglar i körsbärsträdet utanför köksfönsret och där hänger alltid godis till pippifåglar och faktiskt har jag haft koltrasten även där och han sjunger så fint redan....nu ska jag ta och pigga upp mig med en Beck film på Tv, tala om att man blir seg utav en sådan här dag, Stora kramen, din vän VIOLAN

    SvaraRadera
  4. Hej Synne vännen!

    Det var en skön promenad du bjöd på även om den var lite blöt, tur att jag hade stövlarna på.

    Tack än en gång för grattishälsningen, och dom gulliga orden du skrev.

    Under helgen har jag legat lite efter med att gå in och hälsa på andra, jag har haft fullt sjå med att fira ;)

    Vi började redan i torsdags bara älsklingen och jag, med en liten räkafton. På fredag som egentligen var den stora dagen, var vi hos min svärson och ett barnbarn och firade dom som oxå fyller år i dagarna. I går ville min äldste son med familj att vi skulle komma ut till dom, för att bli firad.

    Och i dag har vi varit nere på vår odlingslott och nu på kvällen var det årsmöte i odlingsföreningen.

    Så nu får jag pusta ut och gå in och hälsa på mina kära bloggvänner som till min stora glädje, har blivit så många.

    Må gott och lev väl

    Kram från Irene

    SvaraRadera
  5. Vilka bra bilder du fått på fåglarna! Nu är våren verkligen på väg. Fast jag såg just att här ska det bli nio minusgrader på onsdag. Kanske hinner det ändra sig...
    Hoppas att förkylningen är snabbt övergående!

    SvaraRadera
  6. Tjooohoooo.... våren är på G!!! det ser man ju på naturen oxå. Fina natursbilder som vanlig att man verkligen åka hos Er.

    Ta mig dit!

    Många kramar på bådaxxx

    SvaraRadera
  7. ser att ni med haft besök av lite fåglar idag:)

    SvaraRadera
  8. Vilka bilder du tagit på fåglarna. Jag såg två par med svanar idag när jag var ute. Dom landa på vattnet där jag gick. Tänk att dom följer varandra hela livet. Idag har vi skitväder här.
    Kram Mamma C

    SvaraRadera
  9. Jag är ett stort fan av dina berättelser! Karl-Alfred blir kramad av ett spöke, hahaha.

    Så fina fåglar, särskilt stararna. Härligt vårtecken!!

    Massor av kramar och krya på dig, pussgurka.

    /Rana

    SvaraRadera
  10. Anonym22:59

    Fina bilder och koltrastarna och stararna och de övriga fåglarna är ju så söta.
    Och det är så härligt att höra dem sjunga.
    kan tänka mig ni hade en härlig färd.
    Trist att du råkat ut för en förkylning och hoppas den går över snart.
    Kram

    SvaraRadera
  11. Anonym08:49

    God förmidda! vilka underbara vår tecken! varje tecken ger en sådant lyckorus fast det blir bakslag så vet man att det är på väg!

    Sur deg är inte svårt alls.. om du ska ha det över natten kan man täcka med en plast folie bit man får en hård deg skorpa annars, den går skrapa av i annat fall!
    sen ska man låta brötet jäsa inte rucka på tiderna hellre 10 min för länge... det ger det ultimata brödet.. pröva gärna det enkla recpetet på min sida--- mycket gott bröd!
    ha en fin dag kram

    SvaraRadera
  12. Anonym09:40

    God morgen!
    Ja idag er det strålende vær her i Drammensdistriktet også. Kaldt, men sol - men det er jo tidlig på morran enda!

    Blomsten er rett og slett liljekonvall! Kan plantes ut når snøen går, HVIS jeg klarer å ta vare på de fram til det!

    Jøss, har du ornitologi som hobby? Du har jo greie på alle fuglenavn! Det er jo så koselig når trekkfuglene vender tilbake! Så kan skjære og kråka og måkene dra sin vei! De er det jo bare bråk og spetakkel med allikevel! :))

    Filmene må komme i posten først, og jeg GLEDER meg..... *s*s*

    SvaraRadera
  13. Anonym11:06

    Prosit på dig! Vilken helg du haft i naturens tecken! Härligt!
    Fåglar, myror och så räven!!! Avis!
    Här har också snöat...suck! Onödigt!
    Kramen!
    Ragnvi

    SvaraRadera
  14. Anonym11:20

    Nä men ojsan vad mycket vitt det är kvar.. ska det aldrig sluta snöa hos dig. Men, du har sett dina vårtecken och det är ju alltid en början:-)
    Skillan (Scillan) blommar för fullt här nu oxså..
    Förkylningar ett gissel som många drabbas av i Tiden..Sommartid nästa helg.. ja du, det kommer långsamt.
    Ha de gott kram från Skånekusten

    SvaraRadera
  15. ja det er godt når en merker at våren kommer mer og mer. Nye fugleslag dukker opp, og det blir varmere i sola. Herlig
    Det var flere innlegg her jeg ikke har fått med meg.
    Så spennende med rev i nærheten. Og vipe er min vårfugel. Her er det lite å se til den. Men i den kommunene jeg kommer fra, er den i kommunevåpenet. Så den er det masse av på Jæren.
    Såg en svarttrost i dag, for første gang i vår.
    Ønsker deg en god dag :)

    SvaraRadera
  16. Hej Synne. Ett litet snabbt svar på din fråga bara (från jobbet... så jag får kika på ditt inlägg ikväll istället).

    Scaniatjejen har blogg.se och det blir sådär ibland på vissa inlägg i den miljön... Jag fick samma fel på en annan blogg.se-blogg i helgen.

    Testa att kommentera på föregående inlägg, det kommer att funka. Hon får ju dessvärre då alla kommentaret på fel ställe men det kan inte hjälpas. Skriv att det är nåt fel på det nya inlägget (som jag ska kika på ikväll), kanske hon kan rätta till eller göra om det.

    Du gör ju massor med inlägg med mängder av bilder, sen om det är triss (eller nåt annat tema) eller inte spelar väl ingen roll :-)

    SvaraRadera
  17. Hej vännen. Det var ett tag sen jag kikade in. Det har varit mycket barn och barnbarn från och till i huset så jag har inte haft så mycket tid till bloggeriet. Men det är väl sunt förmodar jag.
    Härligt att se att våren är på väg. Men att stararna redan har kommit fast det är så mycket snö kvar. Den enda jag såg kliva omkring och käka frön på backen igår var en kråka! Ser inte mycket fåglar alls men maten tar slut så dom är väl här och äter i smyg.
    Tråkigt att du fått bacelusker i näsan. Småtroll har en förmåga att föra över sånt. Tina upp dig med en kopp kaff så ses vi. Kram!

    SvaraRadera
  18. Hej Synne!

    Äntligen börjar man se lite vårtecken uppe i norr! Även fast dina småfotografer tar en massa fina kort på all snö :) Det är så konstigt för här sitter jag med fönstren på vid gavel och solen skiner och det är varmt!
    Ego Boy, han kommer från min pappas Rättvik.

    Ha det så bra vännen!

    Kram på dig

    SvaraRadera
  19. Anonym16:40

    Hej goa vän!
    Tack för dina härliga kommentarer! Som vanligt så är det något tjafs med ett av barnen och det gör mig så otroligt trött!!
    Men tack igen för promenaden även fast det var lite blött om fötterna!

    Må så gott kramar Millan

    SvaraRadera
  20. Anonym17:48

    Hej! Hoppas ni slipper snöovädret som drabbat oss nu då! Jag kan väl behålla det här ett tag till, prata med det och säga att Synne vill inte ha det! Andra dagen som det snöar här nu, i början smälte allt undan direkt det hamnade på marken, men nu lägger det sig faktiskt.
    Hurtigrutten vill jag också uppleva, det är bara kostnaden som hindrar...
    men en dag blir vi rika som troll, eller hur? Och då tar vi oss fram längs vackra Hurtigrutten!
    Kramen

    SvaraRadera
  21. härligt med vår. Hade nog varit trevligt med mer promenader om man hade haft sällskap kanske... sen inbillar jag mig att du har det vackrare hos dig. fast...det förstås, nog är det kanske vackert ner i hamnen. Dit kanske vi skulle ta oss i morgon vovven och jag.

    kram
    Cin

    SvaraRadera
  22. Anonym18:22

    "Fyrans" pappa är den tjuren vi hade här förra sommaren. Årets tjur står fortfarande i grannens ladugård och växer på sig.

    SvaraRadera
  23. Anonym18:22

    "Fyrans" pappa är den tjuren vi hade här förra sommaren. Årets tjur står fortfarande i grannens ladugård och växer på sig.

    SvaraRadera
  24. Tack för bilderna, nu ser jag verkligen att det finns hopp om våren!

    SvaraRadera
  25. For et koseleg innlegg og så mange flotte bilder du har vist:0) Ja... snart vår ser verkeleg fram mot det. Tusen takk for helsing inne hos meg. Ha ein super kveld.
    Smil frå meg

    SvaraRadera
  26. Åh, det var ingen liten promenix ni var på...här har det snöat i helgen och så har det blivit kallt igen..nu -3 burr,men till helgen säger de att det skall vända.
    Idag såg jag de första tranorna...har bara hört dem när de trumpetat över taket när de flugit förbi...stackars dem..de fryser nog!!
    kramen!

    SvaraRadera
  27. Anonym20:32

    Härligt att ni har fått se asfalten igen. Kanske är våren på väg även till er. Hoppas!
    Synd att du dragit på dig en förkylning då, men du verkar vara vid gott mod ändå. Det är rätta takter Synne!
    Hoppas din helg har varit bra och att veckan kommer att bli kanon.
    Hälsa!
    Big HUG from Smaoland

    SvaraRadera
  28. Vitt, vitt och åter vitt, men visst har Ni vår på gång det märks allt mer, så härligt när fåglarna återkommer, bra att Du matar dom så dom inte svälter ihjäl när det fortfarande är snö på backen!

    KRAMAR!

    annette

    SvaraRadera

När du ändå är här, så lägg gärna igen ett tassavtryck så jag kan besöka dig och din blogg.

When you are here, so please write a comment, then I know who Im going to visit.

Related Posts with Thumbnails