Translate

söndag 22 februari 2009

Fototriss. Söndag 22 februari 2009.

En ny söndag.
En ny utmaning.
Idag vill Helena att vi ska visa om vi har fel
saker på fel plats.
Här är mina tre bidrag.
Är lite fräck idag.
Så jag klämmer in en bonusbild.
Det blir även det fel sak på fel plats.....

Den första bilden visar två splitter nya pulkor.
De står inne i hallen.
Borde inte de vara ute i snöbacken med glada barn på?


Min andra bild visar en av våra hyllor med musik och dvd filmer.
Men det står även värmeljushållare i den hyllan.
Det om något är väl fel sak på fel plats.
Om det kan lugna något så har jag ALDRIG
tända värmeljus i bokhyllorna så där.

Centrera
Så sista bilden.
Det är den 22 februari idag.
Men kvar på den öppna spisen hänger FORTFARANDE
en del av julkorten som kom till jul
Det är inte bara fel sak på fel plats, det är även fel tid....

Så tar jag mig som sagt friheten och lägger med en bonusbild.
Det är alltså frukt som vi köpte till jul.
Den har legat på det där fruktfatet sen veckan före jul-
Vi har ätit massor av den frukten.
Men nu sista tiden, sen januari har den fått ligga bara för
att jag vill se hur lång tid det ska ta innan den börjar ruttna.
Har inte hänt än....
Så vad gör man sig för tankar om den här
"färska" frukten?

Detta var mina bidrag till här
Vill du se flera felplacerade saker så kika in här.

Så sänder jag ut ett rop om hjälp här.
Jag har ett program som heter Bildförminskaren.
Jag förminskar alla mina bilder innan jag lägger ut dem på bloggen.
Men jag får inte bilderna att se bra ut.
De blir väldigt utdragna på höjden.
Jag har provat mig fram och nu är det
bredd 550 och höjd 600.
Kan någon hjälpa mig så jag får rätt utseende på de bilderna.
Jag håller på att bli galen....
Fast man blir ju ganska lång och smal själv på bild då.....
Tackar på förhand.


72 kommentarer:

  1. Visst har du lite saker på fel plats också, ha en skön Söndag

    SvaraRadera
  2. Absolut fel saker på fel plats. Och frukten blir man ju nästan lite rädd för - hur mycket kemikalier finns det i den?

    SvaraRadera
  3. Hej vännen!!

    Tack för ett långt mysigt samtal... ;)

    Har inte sett det programmet själv... men ibland är det bättre att ställa in förminskningen i procent då man tar bilder både på höjden och bredden med kameran. Då ger ju förinställda höjder och bredder lite olika resultat.

    Men om man vill att bilden ska bli t ex 75% av originalet så minskar den bilden till det oavsett höjd och bredd. Är du med?
    Klart du är!! :)

    Ha en skön söndag!
    Kram!!!
    Willewira

    SvaraRadera
  4. Anonym10:03

    Ja undra vad den bonusfrukten är sprutad med???

    SvaraRadera
  5. Oj, så mycket fel det kan bli! Men pulkorna såg ju nästan ut som en konst-installation!
    Julkort har jag inte framme, men däremot en 1-meter hög tomte, har inte haft hjärta att ta bort vår "hustomte".
    Fruktfatet gör en verkligen fundersam. Hur nyttigt är det med frukt egentligen....../Anette

    SvaraRadera
  6. Hallå!

    Härlig triss, pulkorna blir min favorit, vill åka själv, men får inte;)
    har inget tips om detta med föminskning, kör ett som Du ju inte kan ha numer.
    Ont som "fan" tidigt imorse, det var då jag var uppe och gjorde min triss;)

    Kram på Er!

    annette

    SvaraRadera
  7. Hej Synne, finns ett ordstäv som säger att var sak på sin plats, på dessa bilder blir det var sak på fel plats.
    I min bokhylla finns det böcker, tallriksunderlägg,kamera, pennor m.m

    Frukten..ja man undrar hur mycket den är besprutad.
    Ha en fortsatt bra söndag, jag tillbringar den framför TV:n...puh...mycke sport idag.
    Kramen på Dig.

    SvaraRadera
  8. Anonym10:23

    Klockrena felplaceringar. Värmeljus i bokhyllan? Låter farligt. Eva

    SvaraRadera
  9. Anonym10:46

    Här var det mycket på fel plats!
    Dina julkort gillade jag bäst.

    Man kan ju bara undra vad dina bonus frukter är besprutade med??
    Ha det så gott // nettan

    SvaraRadera
  10. Anonym10:53

    Ja du hittade många fel.
    Frukten är lite lurig. Man undrar om man själv blir lika konserverad och hållbar om man äter mycket av den.
    Ha det gott.

    SvaraRadera
  11. Haha, mina julkort hänger också kvar framme. Jag ska ta bort dem... sen :)

    SvaraRadera
  12. Hihi, vilka roliga bidrag ;)
    Kram.

    SvaraRadera
  13. Ha ha... vem inte det? Fel saker överallt, även om jag är organiserad och sån!

    Mysigt ibland att låta bli med tanke på att ngn i hemmet kan plocka bort för min skull, men ICKE! Jag har till och med ett lång glasvas full med äpplen och så lade jag en plastblomma som står i altanen. Jag såg igår, lördag, att äpplena är bläh ruttna, men gubben min gick förbi §:-(

    Ha en enderbar Söndag, goa vän.
    Här snöar det sen igår ikväll...brrr

    SvaraRadera
  14. Anonym11:17

    Det blir lätt saker på fel plats. Men pulkorna gjorde sig ju bra där. Jag brukar också ha julkort framme länge...

    SvaraRadera
  15. Frukten så skikkelig innbydende ut,jummy:D
    ...her står juletrefoten framme enda,fint plassert bak en stol hehe.

    SvaraRadera
  16. Anonym11:47

    Ja man undrar ju vad det finns för gifter i frukten när de klarar sig så bra.... Eller det vill man kanske inte veta... Jag har också ljuslyktor i en bokhylla. Varför har man det egentligen?? Det är i och för sig en riktigt fin inredningsdetalj, men man tänder den ju inte. Ha en härlig söndag!

    SvaraRadera
  17. Vilken kul triss! Min favorit blir pulkorna, det var så länge sedan jag åkte :)

    Ha en fin söndag!

    Kram

    SvaraRadera
  18. Anonym12:18

    Julkorten fortfarande uppe, det är något som jag också skulle kunna ha. Man ser liksom inte dem.

    SvaraRadera
  19. Lätt tema ni hade den här gången ;-) Skulle någon ha problem att hitta fel saker på fel plats är det bara att komma hit till mig och pröva hitta rätt sak på rätt plats. DET är utmaning det ;-)

    Kram

    SvaraRadera
  20. Anonym13:32

    Tack Synne för att du gör oss upppmärksam på vilka saker som är på fel plats - tänker på värmeljusen. Även frukten gör mig fundersam.

    SvaraRadera
  21. Ja det var då många saker, på fel plats hos dig. Får nog bli pulkorna som blir min favorit inne hos dig. Ja man kan verkligen undra vad frukten innehåller för något. Har även jag lite frukt kvar från i julas och äpplena är fortfarande hårda men lite skrumpna längst ut. Konstigt :o)
    Ciao Annika

    SvaraRadera
  22. Anonym14:01

    Livsfarligt med ljuslyktor i bok hyllan:)
    Fina bilder hos dig.

    SvaraRadera
  23. Hej synne, hur é de me dej?Har du haft en skön helg? Min helg har rullat på i full fart, kalas och fest och nu pulka åk.

    Hoppas du har de bra!kram

    SvaraRadera
  24. Anonym15:05

    Hallå, kul tolkning!! Gillar julkorten, och frukten!! Vissa ting kan vara färska för evigt! Synd att inte vi hör till dem! :-)

    SvaraRadera
  25. Anonym15:22

    Läs här om Shrink pic, ett litet behändigt gratisprogram jag använt i flera år
    http://aidworkerdaily.com/sv/2007/10/02/shrink-pic-simple-photo-compression-for-the-field/
    Funkar för webben och mejl

    SvaraRadera
  26. Här var det mycket fel saker på fel plats!

    Jag gillar pulkorna!
    De får mig att vilja åka pulka själv - det var läänge sen nu! :)

    Ha det gott!
    Anna

    SvaraRadera
  27. Här var det saker på fel plats. Men pulkorna får väl barnen användning av på lovet kan jag tänka. Och fruket... visst funderar man vad de stoppar i den för att få den att hålla så länge.

    Jo, lössen fick vi bukt på. Puhh, men vilket jobb.

    SvaraRadera
  28. Snälla lilla vän NU får du ta ner julkorten! Javisst är det mycket "skit" i maten vi äter...inte undra på om vi sen blir sjuka, konserverade blir vi då inte!
    Fortsatt fin söndag på dig, KRAM!

    SvaraRadera
  29. Ja, tänk så fel det kan bli ibland :) Frukten skrämmer slag på mig, får mig att undra om det inte är nyttigare med choklad, vilket jag inte skulle ha något emot :) Julkorten blir favoriten hos dig idag!

    Ha en fin fortsatt söndag/E-L

    SvaraRadera
  30. Anonym16:02

    Tack för kommentaren.

    Fina bilder har även du tagit. Gillar bilden med julkorten. Påminner mig om varför jag inte ställer fram julsaker - glömmer/orkar inte ta bort dem sen efter julen :P

    MVH/Jenny

    SvaraRadera
  31. Jag har inte vågat gå runt hemma hos mig och leta efter alla "fel". Det är nog lugnast att låta bli.

    SvaraRadera
  32. Anonym16:46

    Julkorten är klart fel! I alla fall tidsmässigt...

    SvaraRadera
  33. Anonym16:58

    Hej hopp! Nu är jag tillbaka.
    Har kollat ikapp lite på alla dina fina bilder du lägger ut.
    Kommer tillbaka ikväll för att fortsätta se ikapp det jag missat denna vecka :)
    Önskar dig en härlig Söndagskväll!
    Kram Di

    SvaraRadera
  34. Anonym17:04

    Frukt så länge, är du tokig på riktigt eller:-D Ja det är ju en kul grej att se hur länge förruttelsen dröjer.. blir janske riktigt fina "eterneller" av det där.
    jag hittar inget denna söndag för det där och så är jag lite slö oxså idag.. blev inte så sent, bara till kl. 1.00 i natt.. men lite småslö är jag.
    Ha de finemang Kram

    SvaraRadera
  35. Anonym17:21

    Ja ibland hamnar fel saker på fel plats, men oj vad fin spis, synd de hänger kvar julkort ännu!! *ler*
    Nya pulkor, tur vi inga köpte för här töar det nu..dropp dropp.

    Sent om sidor kom jag oxå med idag.
    Bättre sent än aldrig

    Kramiz Anki N

    SvaraRadera
  36. Anonym17:35

    Många sedelärande exempel

    Värmeljus i bokhylla... det verkar nästan självupplevt?

    P.S. Picture manager (finns i xp) och ställ i procent funkkar för mig!

    SvaraRadera
  37. Fel fel fel som de brukar säga i fem myror är fler än fyra elefanter. Håller med dig om pulkorna! Skulle passa bättre i backen med glada barns skratt!!
    =)

    SvaraRadera
  38. Anonym18:24

    Hoppas det inte är försent för lite pulkaåkning för i hallen gör de ju ingen nytta....verkligen fel plats. Julkorten pryder sin plats även om tiden är lite galen just nu...fast snart är det jul igen...tiden går så himla fort.

    Å den frukten var inte nådig...vad har de preparetat den med må tro....den lyser väl inte i mörket va??

    Ha en fortsatt skön söndag, nu väntar soffan snart på mej!

    SvaraRadera
  39. Vilken bra triss du fick till. Ljusen är verkligen AJAJ i bokhyllan. Pulkorna och julkorten är helt klart på fel ställe. :)
    Men frukten, vad säger man, det måste vara häftigt besprutat!
    Tur att skalet ska bort i alla fall.
    Ha det gott och tack för titten hos mig.

    SvaraRadera
  40. Många fel här. Ut med julkorten för nu ska det bli vår/Lis

    SvaraRadera
  41. Anonym18:50

    Så sugen jag blev på apelsiner, när jag såg sista bilden!

    SvaraRadera
  42. Anonym19:15

    Mycket felplacerat här och dessutom eldfarligt.
    Det är nog inte bara ljusen i bokhyllan som skulle vara farliga, utan även det som hänger på och runt spisen.
    Jag har en vanlig vedspis och där går gränsen på 1 m runt om för brännbart. Nog om det!
    Jag gillar pulkorna med sina glada färger och tänk så mycket som blir felplacerat i en hall!
    När det gäller storleken på bilderna så det enda jag känner till är blogg.se och när jag laddar upp bilder så kan jag välja bredd och då måste jag hålla mig till hur bred inläggssidan är.
    Är inte den så bred som 600px, så klämmer den in bilden till 550px och då blir det ju långsmalt. Så antingen får Du ändra i ett fotoprogam innan Du laddar upp eller också utöka bredden på bloggen om Du vill ha bilden bredare.
    Det är mitt lilla tips och jag hoppas att det hjälper.
    Ha det så gott!

    SvaraRadera
  43. Anonym19:25

    ja julsaker nu kanske inte är så "rätt" ;-))

    SvaraRadera
  44. Anonym19:34

    Härlig triss - verkligen "rätta" felplaceringae!
    Kan avslöja att det finns fler som inte fått ner julkorten....L*)

    SvaraRadera
  45. Anonym19:41

    Min hjärna börjar nog bli som äpplet i Din fruktkorg, för jag glömde att Du skrev att Du hade ett bildprogram!
    I mitt bildprogram, Paint Shop Pro X2, är bredd och höjd länkade till varandra, så om jag skall minska bredden, så ändrar sig höjden automatiskt och vice versa.
    Detta gäller även om jag skall minska bilden procentuellt.
    Kanske det finns en sådan inställning på Ditt program också?
    Jag känner inte till "Bildförminskaren", så jag kan inte hjälpa Dig med det. Men har Du ingen hjälpsida i programmet?
    Hoppas att Du får till det!

    SvaraRadera
  46. "färska" frukter är bäst bild !!! därför att frukter ser intressanta ut fast de börjar rutna. Men bra har du hittat de där alla !!!

    SvaraRadera
  47. Anonym20:14

    Härliga bilder, jag tycker 1an vinner.
    Ha en skön kväll. Kram Birgitta

    SvaraRadera
  48. Anonym20:20

    Vad mysigt ni verkar ha det hos er, om man bortser från den ruttnande frukten kanske. :) Jag fastnade för den sista bilden, både för att jag GÄRNA hade velat ha en öppen spis själv där jag bor, men även för julkorten som möjligtvis skulle kunna få packas undan nu. *L*

    SvaraRadera
  49. Hahah, härlig triss, gillade nog bonusbilden bäst... men det är nog för att den visar att jag inte är ensam med att vara lite sen när det gäller att slänga överbliven frukt ;)

    Ha det jätte bra :)

    SvaraRadera
  50. Vi har också två pulkor stående i hallen. Men här är det värsta våren. :D

    SvaraRadera
  51. Anonym21:05

    Du bjuder på felaktiga saker med lite härlig självdistans.
    Är det inte så att till slut ser man inte hur det ser ut därhemma, nästan,L!
    Färsk frukt, huva man kan ju undra.
    Kan inget om bildprogram.
    Ha det så gott!

    SvaraRadera
  52. Anonym21:10

    Vilken ordning du har i dvdhyllan *imponerad* Helt klart fel saker på fel plats.

    SvaraRadera
  53. definitivt fel saker på fel plats men ändå inte, bonusen på frukten är ju hemsk tänka vad de besprutas. Tack för kommentaren hos mig och ha en bra vecka.

    SvaraRadera
  54. Hei Synne:-)

    Er innom for å ønske deg en riktig fin uke! Enig med Gry i at utfordringen er å finne riktig saker på rett plass, i hvert fall hos meg:-)

    Klem fra Britt:-)

    SvaraRadera
  55. Pulkorna står ju helfel, här hemma kan man verkligen åka pulka igen. Det har snöat hela dagen. Frukten blir man lite rädd för. Hur mycket skit sprutar dom i dom för att dom ska ha ett färskt utseende.
    Kram Mamma C

    SvaraRadera
  56. hihi..känner igen grejen med julkorten och frukten. våra julkort ligger fortfarande kvar i sin skål och frukten blir man rädd för!

    SvaraRadera
  57. Jag hittade några jul-ljusstakar som jag glömt ta undan. Men du är värre - julkort framme!
    Den där frukten du... den kan man kalla frukt-ansvärd. :) Kram

    SvaraRadera
  58. Oj, är det så pulkor ser ut nu för tiden, häftiga. Ja, de känns mest fel, klart de ska vara ut i full fart ner för backar :-)

    SvaraRadera
  59. Anonym00:55

    Ja, här var det saker på fel plats, kanske det är dags att plocka ner julkorten nu :)
    Och frukten... helt otroligt... färsk... knappast!
    Ha det gott

    SvaraRadera
  60. He Du!!...Vackra bilder... Hoppas du ha en skön ny vecka darling... I dag var som vi kallar "kondagur" på Island Der er lik som valanties dag i U.S.A min manm gav till mig biljet to går på concert med Coldplay on wembley stadium i london den 19 september.... Ohh jag var so glad at jag gråtade.Han so god min mand... Klemmz INGA

    SvaraRadera
  61. Anonym08:20

    haloj den gröna färgen på bok hyllan underbar....
    älskar den :)
    hoppas ni fått lite mildare väder ni med.. här endast ynka -3 så är sååååå nöjd inget fruset vatten inte.. men dock förkylda igen.. nåväl man kan inte få allt :)
    ha en kanon fin dag !

    SvaraRadera
  62. Anonym08:36

    Svar: Tack så mycket :)

    Fin triss!

    SvaraRadera
  63. Hej min vän du har en ängel att hämta på min blogg/Många kramar Tussegumman

    SvaraRadera
  64. Heeej gums :)
    Fina bilder som vanligt. Jag gillade den med julkorten och kransarna på spisen bäst. Skönt att se att fler än jag har julkort framme ännu. Det från dig hänger på spegeln i hallen än.

    Jag grät när jag läste om Oskar. Jag har sagt det förut och säger det igen, det bor SÅ mycket kärlek i en liten katt. Jag är så tacksam över min kisse som är till så stor glädje för mig. Jag vet inte vad jag skulle göra om det hände henne nåt nu....

    Hoppas det är bra med dig annars? Själv är det okey.
    Ha det bra.
    Kram Vero

    SvaraRadera
  65. Anonym14:39

    hej bara inne som snabbast för att skriva hej
    ja har varit säng liggandes sedan lördag kväll så man har inte tittat dator eller något, tror jag blir riktigt sjuk en gång om år,så nu ha jag väl gjort bort mitt=) ha en fin dag. kram

    SvaraRadera
  66. Frukten ser ju riktigt fräsch ut månne vad dom har besprutat dom med?? Jag har lagt ut lite recept på min blogg gå in och titta ta med dig och testa.
    Vilka vinter foton du visar,jättefint.
    Pulkorna är väl av sportmodell kan jag tro :-)
    Är dom till dig och maken??? eller hihi// Kramar Annica

    SvaraRadera
  67. Anonym19:08

    Tackar för kommentaren "hemma" hos mig.
    Tyvärr så är spamkoden nåt som jag inte kan påverka, man får med det på köpet så att säga.

    Fel saker på fel platser fanns det ju gott om.
    Väljer nog pulkorna som min favorit.
    Ha det gott.

    /Zippo

    SvaraRadera
  68. Experimentet med frukten är lite grann som hämtat från denna film:
    www.imdb.com/title/tt0090366/plotsummary

    SvaraRadera
  69. Anonym21:45

    Haha, kul bilder!

    SvaraRadera
  70. Anonym23:07

    Öh jag har nog också ett och annat julkort liggandes framme :)

    SvaraRadera
  71. Anonym23:04

    Hej! Ett tips när du använder Bildförminskaren är att ange 0 i ena fältet (i antingen bredd eller höjd), då räknar programmet själv ut det andra värdet individuellt för varje bild - så att proportionerna alltid behålls!

    Hittade hit genom en sökning på mitt gratisprogram "Bildförminskaren".

    Med vänliga hälsningar,
    Andreas Jönsson

    SvaraRadera

När du ändå är här, så lägg gärna igen ett tassavtryck så jag kan besöka dig och din blogg.

When you are here, so please write a comment, then I know who Im going to visit.

Related Posts with Thumbnails