Translate

måndag 8 december 2008

En dag till Arvika och mera datakrångel.....

Har fortfarande datakrångel.
Det hjälpte inte att byta hårddisk.
Så nu är vi tillbaka till ruta ett igen.
Han låser sig fortfarande och vill inte alls vara med.
Får se hur vi ska lösa problemet.
Har ni tips så hör gärna av er.

Fick besök här en morgon.
Det är grannkatten Winnie.
Hon kikade in för ett snabbesök.
En kanonråttfångare ska jag säga.

Var ute och sparkade en sväng häromdagen när
snön kom.
Jag skulle bort till soptunnan och fick sälskap av gänget.
Här står vi alla tre.
Nu ska jag ha tag i en spark.
Så jag efterlyser en nu.
Är det någon som har en som bara står och skräpar,
som inte bor allt för långt från mig så hojta till.
Måste kunna få hem den så det bör inte vara så långt från mig.

Efter sparkturen så smög ungarna in under den stora granen.
Man såg dom nästan inte...
Man kan tro att de är Blånissene fra Blåfjell som
gömmer sig bland grenarna.
Det är julkalendern här i Norge.

Vi for på tur till Arvika i lördags.
Men innan dess var jag med maken i lastbilen.
Annars hade han varit tvungen att åka hem
för att hämta mig först.
Så vi sparade på milen.
Här är vi inne i Kongsvinger vid
DNB Nor. Banken alltså.
Pengar må man ha...
Det var så vackert när snön låg vit på hus och träd.

Nästan samma bild, fast man ser mera av träden och husen.

När vi körde förbi möbelbutiken Skeidar så tog jag en bild på deras julgran.
Synd det blev så långt avstånd, för jag tycker att
Skeidar har Kongsvinger absolut vackraste gran.

Vi for förbi en till på vår väg.
Här är granen klädd med färgade kulor, den står utanför en butik.
Tycker även den här är vacker.
Här säljer de även julgranar.
De påstår att de har Norges vackraste granar.....

Upptäckte när jag såg bilderna att julspöket for förbi....


När vi for förbi Sigernessjön passade jag på att
knipsa några bilder av den.
Där har isen nästan lagt sig.

Det är så vackert när snön ligger.

Vi stannade här för att vindrutetorkarn krånglade.
Passade på med kameran.
Här har jag tagit rakt över sjön.
Där ligger den en liten campingplats.

Här siktade jag bakåt.


Här siktade jag framåt.
Vi fortsatte mot Sverige....

RV 2 och vi passerar snart avfarten mot Magnor.

Massor av snö på gran och fur.
Här saltar de heller inte vägen. Vilket kanske syns.
Det är bättre det än allt det där förbaskade saltet.

Så har vi kört över gränsen.
Passerat Charlottenberg där det redan var full på
parkeringen fast klockan inte var 10 än.
Tur vi skulle fortsätta...


Närmar oss Åmotfors.
Där svängde man in förut och körde igenom Åmotfors.
Men inte nu längre.

Nu går vägen utanför Åmotfors.
Så man missar Den vita älgen och pizzerian med den goda maten.
Klart det går snabbare nu, men det rör sig inte om mer
än någon minut kanske...
Tänker på de som har macken och pizzerian där jag...

Så kommer efter en stund ännu en ny väg.
Den var klar nu i höst.

Nu ser man inte den fina sjön längre om man kikar
mot höger....
Fast de som bor där har kanske fått det lugnare
nu när all trafik flyttats.
Det är fördelar och nackdelar med allt.

Arvika.
Det är en fin liten stad.
Vi åker ganska ofta hit för att handla.
Här ligger apoteket Älgen.
Passade namn i älgens rike.

Det skulle vara toghandel idag sa de.
Men det var väldigt tomt på torget tyckte jag.
Arvika är även vänort/vennskapsby med Kongsvinger.

Efter en tur på bokhandeln där vi skulle ha ett par böcker, (fick tag i en.)
så gick vi in på systemet för att köpa glögg.
Vilken tur att man redan köpt Blossa 08, för den är slutsåld.
Finns inte ens att få tag i hos leverantören.
Jag köpte två flaskor med Lucia chocklad glögg.
Smakade den förra året och den gillade jag verkligen.
Maken valde sig en cognac.
Den heter Le reviseur.
Limited edition.
Single estate cognac.
Juldrickat är i huset.
Blev lite hungrig efter en stund.
Så vi slank in här.

Åt varsin god pizza och slappade lite, innan vi letade rätt på
blomsterhandeln för att blommografera till Norrköping.

Efter maten så gick vi till bilen.
Körde bort till Palmviken för att handla.
Det är en bra plats. Där finns ICA och Konsum under samma tak.
En sväng på Lidl blev det oxå innan vi for vidare mot hem....
Stannade till i Charlottenberg för att hämta den nya hårddisken vi
lagt undan hos Teknikmagasinet.
Nu, nu ska det bli ordning på datan....
Ha, glöm det....

Det var mörkt när vi kom hem.
Men visst är det mysigt att mötas av grannens glittrande utegran då.
Det var så vackert med ljusen under snön.
Vi hann bara packa upp, få in i skåp och frys så skedde det....
STRÖMAVBROTT....
Vi var utan ström hela kvällen, och under natten.
Himmla muntert måste jag säga.
Ingen mat, varm alltså...
Inget kaffe....
Ingen glögg....
Vet ännu inte vad som skedde, men hela bygden här
var strömlös.
Tur ungarna hann och se julkalender ialla fall
....


Idag såg det ut så här hos oss.
Gick och hämtade posten och det plaskade och droppade....
Undrar om det ska regna bort nu.
All den fina vita snön...

Nu säger jag på återseende till er alla.
Hoppas jag är förlåten för att jag inte går in till er andra så mycket nu, men det är så tråkigt när datorn bara krånglar.
Men jag tassar in lite nu då ialla fall.
Ha nu en fin måndagskväll allihopa.
Själv ska jag frysa in julköttbullarna och
revbensspjällen som är klara.
Så ska jag mana upp lite mod.
Ska till tandläkarn i morgon.
Fixa den där plomben som lossnat.
Har en svag känsla av att det inte går lika smärfritt
den här gången som det gjorde sist.
Men det ska på nått sätt bli gott att få det gjort.
Sänder er en förjulskram och tackar för ALLA era kommentarer hos mig.
Ni är guld allihopa.
Kram Synne.

50 kommentarer:

  1. Oj va söt lilla katten som ha besökt dig...ovh va h¨rliga vinterbilder. Den bild av julträet er helt fantastiskt.. Ha de bra vennen. Knús INGA

    SvaraRadera
  2. Anonym18:38

    Hej Synne! Klart du ska ha en spark! Jag måste nog byta ut min snart, den har blivit så "svajig" med åren...så snart ramlar jag nog i en kurva.
    Dom bästa sparkarna görs i Vansbro hos Vansbrosparken. Du hittar sidan på nätet, undrar om dom inte kan transportera en till dig också.
    Minns du att jag frågade vad ni i Norge har på julbordet? Om inte, så undrar jag igen. eftersom maken o jag funderat på att äta ett norskt-svenskt julbord i stan.
    Synd att det inte hjälpte med nya hårddisken. Vet att dottern ibland brukar få installera om alla program för att komma tillrätta med problem, men själv fattar jag ingenting av tekniken.
    Hoppas det löser sig, och att ni som vi får ha vintern kvar. Det är nollan och blött hos mig!
    Kram

    SvaraRadera
  3. Anonym19:28

    hej vad fina bilder... som vanligt och arvika är en fin stad :)
    hoppas ditt besök går bra i morgon jag ska till tandis i morgon med men jag måste rotfylla..huga-- jag hade hoppats vi låg i stolarna brevid så vi kunde hålla handen :)
    jag hatar tandläkaren.. men men vad göra .. så hoppas jag att din dator blir ok snart!
    kram!

    SvaraRadera
  4. usch, nu blev jag avis riktigt fjortis avis på er som har snö:)
    Vill me ha snö ju!!
    hur é de me dej och familjen? Här nere é allt bara bra. Lite för trött bara:)

    SvaraRadera
  5. Anonym19:39

    Hej Vännen!!
    Va länge sedan jag tittade in här,så många fina foton du har tagit.Härligt med snö,vi har bara regn och slask så himla tråkigt.
    Jag har ju ett webhotell på B-one som jag har min hemsida på och det finns så mycket plats där så det är bara att utnyttja det jag betalar för,därför la jag bloggen på wordpress.Fast man kan även ha bloggen på webhotellet men det är så trist där :-)Haha man är petig också.Så få se hur det här fukar.Ha en fortsatt trevlig kväll och du lycka till hos tandis//Bamsekramar

    SvaraRadera
  6. hääärliga snöbilder... men inte har du sänt hit något ännu? eller smälte det på vägen... suck!

    jag har i allafall lampor i fönsteret som jag satt upp alldeles själv. I morgon ska jag hålla tummarna heeela dagen så ska du se att det blir ett bra tandläkarbesök åså blir du fin i munnen och kan käka julgotter sen :-)

    kram
    Cattis

    SvaraRadera
  7. Vilka fina vinterbilder! åka spark har jag nog inte gjort sen jag var barn,men å vad roligt det var .Jag har tyvärr ingen åt dej heller,hoppas det ordnar sej med eran dator vad det nu än är.Frustrerande kan jag förstå.Ha det så gott /Lisbeth

    SvaraRadera
  8. Wooow vilka härliga vinterbilder och vilken rundtur man fick följa med på. Här regnade små spik förut och det är nästan +5 ute.
    Kram mamma C

    SvaraRadera
  9. Anonym22:11

    Hmmm... du kallar datorn för "han".... är män pålitliga!? *s*

    SvaraRadera
  10. Anonym22:19

    Aj, aj, det är inte kul att gå till tandläkaren. Oftast gör det ändå inte så ont som man trott innan, tycker jag. Hoppas det går bra.

    SvaraRadera
  11. Tack för en trevlig tur. Med tanke på alla snöbilder på bloggar runt om har jag förstått att jag bor på helt fel ställe.
    Granen är jättefin. Den här tiden med alla julljus är så mysig!
    Hoppas att du får tag på en spark!

    SvaraRadera
  12. Anonym23:40

    Jag vill åka spark.

    SvaraRadera
  13. Hei Synne :-)

    Måtte bare innom deg en liten tur, selv om det er midt på natten... Blir gjerne det nå i disse førjulstider, og jeg har ikke vært inne på bloggen på en uke! Flotte vinterbilder du viser; jeg er glad for at jeg tok en tur innom :-)
    Husker ikke om jeg svarte på det med lefsene, men jeg baker ikke vestlandslefser som du lurte på, det er hedmarkslefse som brukes til rakfisk, sylte og ribbe. Tenkte jeg ville fortelle deg at juleshowet vårt er flyttet til onsdag 10.12 klokka 18.00. Gå inn på min hjemmeside: www.aalerud-stall.com så finner du mer info under "arrangementer". Kjempekoselig hvis dere kommer en tur :-)

    Nå må jeg finne køya, for det er 18 hester som skal ut i morgen og det blir kaldt (- 15 grader), så de trenger "klær" eller dekken som det heter på hestespråket!

    Stor klem fra Britt :-)

    SvaraRadera
  14. Anonym05:15

    Vad tråkigt med datatrubbel, hoppas det löser sig.. Fina bilder du visar! hade gott!

    SvaraRadera
  15. Anonym08:02

    styrke kramar till tanläkar besöket jag ska till tandläkarn kl 10, fy.. tänker på dig..
    har fått priserna du skickade :)
    Kram

    SvaraRadera
  16. Anonym08:11

    Åh, du er så flink til å komme på besøk! Tusen takk! Jeg er litt dårlig på å dra på bloggbesøk om dagen, altfor mye å gjøre på jobb, og da er det nok pc for en dag igrunn!

    Så kos at du setter pris på nabokattens jaktinstinkt! Jeg har nå fått et par naboer som ikke setter pris på min katt, og det er litt leit!! For hun holder hushjørnene reint for mus og annet!

    Kos deg nå i adventstiden!

    Klem!

    SvaraRadera
  17. Vilka härliga turer ni far på !
    Blir så sugen att fara på en tripp med maken när jag läser dina inlägg.

    Chokladglögg - det lät gott!

    Kram Maud

    SvaraRadera
  18. Såg just ditt härliga nufferrim!

    Kramen till dig!/Maud

    SvaraRadera
  19. God morgon Synne!
    Så tråkigt att din dator krånglar,min har också börjat låsa sig ibland,så trist!=(Hoppas du får din dator fixad snart!

    Så söt den lilla kissen är som sitter i soffan,
    den ser ut att trivas och må gott!Min lilla Maja har varit i löptagen ganska länge nu,men jag tror att det börjar lugna ned sig nu.Maja är den enda av mina tre katter som inte är kastrerad,får se om det blir av tids nog.

    Härlig bild på dig och ungarna och när dom står under den stora granen,fina bilder!=)

    Kul att få vara med er på resan till Arvika,känns precis som att man sitter i bilen med dig!=)Fina bilder där man ser snön på granarna som susar förbi,sådär såg det ut på hemresan från Umeå,det var så vackert!Ska nog
    också börja ta med mig kameran på mina turer,kan ju bli en massa fina bilder.=)

    Fnissar lite för Apoteket i Gällivare heter också Apoteket Älgen och kan du tänka dig att..precis därutanför så passerade en levande älg en gång,joo det är sant!*fniss*

    Så vacker gran din granne har den lyser upp mörkret så fint!Hoppas att ni får behålla den fina vita snön!

    Usch,sådan otur ni hade som fick strömavbrott!
    Hoppas att ni fick tillbaks den ganska snart...
    inte roligt att inte kunna laga mat eller dricka varmt kaffe och så...

    Jag har en spark som står i källaren och skräpar..men det är väl lite lång väg att frakta den till dig,annars så hade du gärna fått den av mig vännen!=)

    Känn skönt att du förstår hur jag känner mig,precis så som du skriver!Ja jag ska kontakta patientombudsmannen,det tyckte min bror med..har inte vetat att det finns något som heter så.
    Min bror blev så arg när jag berättade om min resa som blev en stor besvikelse!Min läkare ska ringa mig under telefontid imorgon mellan kl 11.30-12.30..då ska jag berätta precis hur allt gått till och hur jag blev bemött.

    Tack så väldigt mycket för goa kommentarer som värmer i hjärtat mitt,blir alltid så glad att läsa dom!

    Så bra att du gör all Julmaten själv...du är duktig du Synne,då vet man ju vad man stoppar i sig och så är ju hemlagat mycket godare!=)

    Sänder dig massor av Varma Kramar/Maria

    SvaraRadera
  20. Anonym08:57

    NEI! Snöen får ikke smelte bort! Vi skal til Norge i jula og vil gjerne feire hvit jul!

    Koselig å lese om livet ved Nuggurn. Håper du får ei fin förjulstid!

    /ingrid

    SvaraRadera
  21. Va jobbigt med datakrångel;/
    Vackra bilder att titta på som vanligt. Snön på den granen i slutet hängde tungt o vackert. Hoppas vi får sån på Julafton men det kan man nog bara drömma om...

    Återkommer ang bakgrund, ska bara skriva upp upp exakt så skriver jag till dig hur du ska göra.

    Kram från ett snöfritt sverige

    SvaraRadera
  22. Anonym16:10

    Tack, vännen! Lyckan kommer och lyckan går! Någon gång borde man vinna!;)
    Mysiga turer ni gör och vad mycket snö ni har! Här är barmark, allt har smält bort!=(
    Kramis
    Weika

    SvaraRadera
  23. Hej pà dig!

    Sà du har fortfarande datakràngel ser jag, tràkigt och hoppas att det fixar sig sà snart som mòjligt!
    Alltid lika fina kort pà ditt snòiga landsskap. Ser riktigt mysigt ut nàr ni àker spark. Blir lite avundsjuk!!
    Hàr fortsàtter solen att skina àven om det àr ganska kallt pà nàtterna. I morse fick jag till och med skrapa rutorna! :)

    Kram pà dig!

    SvaraRadera
  24. Anonym18:38

    har oxå köpt lucia glöggen o tycke den är bäst. även min dator har havererat och är på lagning - får låna en gammal så länge , men då måste man ha tålamod, oj oj oj

    SvaraRadera
  25. Hejsan svejsan här kommer en länk på falska Mozartkulor.
    http://www.coop.se/includefiles/MODULER/CCMS/show_page.asp?iMappeID=180&sSideNavn=Recept+kort&iOpskrift=31281
    Kram mamma C

    SvaraRadera
  26. Hej Synne

    Jag har inte hittat någon vit kyrka som plingplongar stilla natt...

    Som vanligt fina bilder Du bjuder på och vilken fin header

    Kram

    SvaraRadera
  27. Ja,om du inte tittar in kan jag förlåta Dej, men inte att Du har så snygg header och så mycket snö omkring Dej!!!

    Kramen till Er båda!

    annette

    SvaraRadera
  28. Hej gumman!

    Jobbiga datorer... inget kul!!
    Ett litet tips, som jag kom på, är att dammasuga datorn innanför skalet. Dammet kan lägga sig coch göra datorn för varm och krånglar den.
    Så gjorde en av våra gamla datorer. Vi gick flera gånger med den till butiken för att fixa den, men han lyckades inte. Då var det en kille som Maken lärt känna som tag hand om den. Han dammsög den och den fick gå i ett dygn och sedan dess fungerar den. Prova det!!

    Skönt att ni fått lite köpt till jul så ni har det gjort. Jag kommer ha allt kvar när jag kommer hem från tyskland... phu!

    Ha det gott i all snö!! (fusk)
    Kramar Willewira

    SvaraRadera
  29. Anonym11:47

    Så mycket krångel du tycks ha.. det där är inte roligt, men du har fått till en massa foto som vanligt mycket vackert du visar.. åh så mycket snö:-)
    Ta hand om dig Synne.. har du sett att Sanna har öppnat en annan blogg?? Finns adress i min menyrad.
    ha de så gott.. kramar

    SvaraRadera
  30. Oj då! Det blev en lång dag men att resa är en annan känsla. Vilken tur du har att man kan bara åka mellan länderna @-:}

    Det är mysigt att tänka på snön och se dig.

    Hoppas att datorn är nu fixad. Man saknar ju favisar i blogg världen. Skynda! Snart är den jul.

    Kramar till Er båda…

    SvaraRadera
  31. När man känner att gråvädret kryper in under skinnet så kan man gå in här och känna lite julstämning. Snö är vi inte bortskämda med. I alla fall inte vid rätt tid. Jag vill ha snö nu men det är så grått så grått...
    Kul att följa med på dina resor!

    SvaraRadera
  32. Nu börjar jag bli jävligt trött på detta! SKirver långa kommentarer till dig som aldrig kommer fram...

    Jag var här skriver jag bara nu.

    Kram På dig

    SvaraRadera
  33. Anonym17:51

    Hehe du får också kattbesök ser jag, myyys verkligen!
    Spark har jag då inte åkt sen jag var barn men minns hur roligt det var, vi åkte på sjön minns jag!
    Här packas inte beroende på att här inne är så jäkla varmt, inte många knop då inte, nästa vecka börjar jag nog!
    Kram Carina

    SvaraRadera
  34. Anonym18:00

    Vilken söt katt!!
    Ni kan skatta er lyckliga som har en massa snö. Utanför Göteborg finns ingen snö alls. Julstämning? Knappast.

    SvaraRadera
  35. Anonym18:22

    Du har något inne hos mig!!!
    Erika

    SvaraRadera
  36. Anonym20:09

    En ganska bra översättning? *svävar lite* Kramar tillbaka!
    Erika

    SvaraRadera
  37. Massor med fina bilder som vanligt, gillar verkligen bilderna på raksträckorna, jättehäftigt! Och julspöket! Hu :-) Läcker bild.

    SvaraRadera
  38. Anonym07:35

    Hej Synne, tack för fina kommentarer du lämnade gos mig. Vad skönt att frimärke och vykorten kom till nytta. Hag ska spara lite, det dyker säkert upp några intressanta frimärker ifrån mina tyska släktningar omkring juletiden.
    Mycket fina bilder du har med allt snö, här regnar det bara hela tiden. Men jag ska göra en utflykt till Köpenhamns julmarknaden det närmaste dagarna och det ryktas om att det ska bli kalt och kanske även snö.
    Har det så bra.
    Kram / ela

    SvaraRadera
  39. Anonym07:39

    Hej Synne!
    Gör ett nytt försöka att skriva här hos dig... Har inte gått på några gånger nu, varken anonymt eller med "Navn/nettadresse"!
    Så fina vinterfoton du lagt ut här, blir lite avis på allt det vita fina hos dig! Blir så ljust och mysigt av det.
    Tack för infon om fotot med dammreparationen, var jag som missat att lägga upp det stora fotot där. Så nu kan man klicka upp det i full storlek.
    Visst har vi fint här i Norrköping också, även om vi inte har en massa snö.
    Ha det allra bäst!
    Kram / Bosse

    SvaraRadera
  40. Ja det er veldig koselig å være ute å kjøre nå og se på alle de fint pynta treene og husene.
    Håper dere har funnet ut av problemet med dataen så den fungerer normalt igjen. Det er så irreterende med slike ting en ikke kan få til på egen hånd. Og data, je det kan jeg bare så vidt bruke, i hvertfall ikke reparere.
    Ja en spark må du få deg. Håper det ordner seg snart.
    Virkelig godt å ha en musefanger i huset. Vi har to stk som er veldig flinke.
    Ønsker deg en flott dag :)

    SvaraRadera
  41. Ser att datorn krånglar fortfarande - hoppas det löser sig!

    Kram Maud

    SvaraRadera
  42. Vi hade sparkar när jag var liten..jättebra att köra omkring på ,såg att det klarade du galant o som vanligt vackra bilder du omger dej med...e inte på humör men ville ändå kika in o säga hej! =)

    SvaraRadera
  43. Anonym10:37

    Härligt att höra:)

    Vilka underbara vinterbilder, här är det äntligen ett vinterlandskap också, mysigt!

    Hoppas att du får en härlig dag!

    Kram!

    SvaraRadera
  44. jobbar du!
    Saknar dig!
    Har så svårt att få in kommentarer hos dig sen du ändrade bloggen!
    Hoppas det funkar bättre nu!
    men det är vivan som hojtar!!!
    Kramilikram!

    SvaraRadera
  45. Det försvann inte..jippi!

    SvaraRadera
  46. Anonym12:52

    Hej! Har data krånglet löst sig eller filen stod i kylen.
    Det är riktigt juligt hos dig nu. Önskar vi fick lite av den varan här också innan jul.
    Jag är hemma och hostar idag.
    Ha det gott.

    SvaraRadera
  47. Anonym12:54

    Jaa, det är klart du skall ha en spark.
    Kramar Dulsinea hemkommen från BÅSTAD.

    SvaraRadera
  48. Anonym14:03

    Hej Synne!

    Vilken härlig vinterbild i din banner.
    Härliga vinterbilder du visar.
    Hoppas det är någon som har spark. Jag skull gärna vilja ha en men det finns inte här....

    Vad tråkigt att datorn fortfarande krånglar, jag vet inte vad jag hade gjort, abstinens hade jag fått,fniss.

    Hoppas det går bra hos tandläkaren...

    Här har det varit minus femton sen gick det till plusgrader och snön regnade bort men nu är det minus fem och det har börjat snöa igen.

    Jo, Skåne tyckte jultomten var en kul filur men Matilda gillade inte honom, hon grät inte men hon var väldigt reserverade.
    Vi hade kanske tänkt att ha en tomte i år men jag tror vi väntar för vi vill inte hon ska bli skrämd...Vi får pröva nästa år.

    Ha det så bra!

    Kramar Bodil.

    Ps. Har fortfarande inte hört nåt från min bror.

    SvaraRadera
  49. Vilket härligt vinterlandskap ni har! Härligt att se!

    Tråkigt med dator som krånglar. Hoppas det löser sig snart!

    Sån söt liten kissemissa som sitter och kikar :)

    Ha en fin kväll! Kram!

    SvaraRadera
  50. Anonym16:01

    Vackra bilder hos dig! Lika roligt som alltid att få följa med i lastbilen!
    Hoppas datakrånglet går över nån gång!
    Kramen!

    SvaraRadera

När du ändå är här, så lägg gärna igen ett tassavtryck så jag kan besöka dig och din blogg.

When you are here, so please write a comment, then I know who Im going to visit.

Related Posts with Thumbnails