Translate

onsdag 19 november 2008

Det snør, det snør. Tiddelipom.....


Igår eftermiddag var jag ute lite snabbt och fotade dimman
som kom rullande in över oss.

Det var var grått och trisst för det hade regnat.
Men dimman lättade på nått sätt upp det gråa.


Den låg över oss som en filt, eller
ska man säga vadd.
Funderade på om jag skulle försöka få
tag i lite av den och gömma i påsar
för att sen lägga mellan fönstren.
Men det gick ju inte....


Gick och la mig strax efter klockan 6 i morse.
Jobbat några timmar under natten.
När jag sen vaknade och såg ut genom fönstret så
såg jag det här.
Det var vitt!
Vitt, vitt, vitt.
Tog med mig kameran när jag försiktigt gick bort
för att hämta posten.
Eftersom det regnade igår och var minusgrader
i natt så tänkte jag att det är säkert halt.
Men det var inte så farligt.
Här.....

Det kom en bil som skulle in på gården.
Det gick sakta kan jag säga.
Säkert halt ute på vägen.
Hoppas maken tar det lugnt när han kommer hem sen.

Över Nuguren såg det ut så här i snöfallet.

Inte mycket man ser. Men på andra sidan där
ska det ligga en gård.
Men vart......

Trädgårdsstolarna slog ut med armstöden och
undrade lite smått om de skulle få stå ute hela
vintern i år igen.
Vet inte sa jag....
Får fundera på det.
Det är ju trots allt bra att ha ett par stolar där....
Man kan bli trött efter snöskottning vet ni.

Småfåglarna gillar våran fågelresturang.
Här bjuds det på talgboll/meiseboller, jordnötter
och vildfågelblandning.

Det kan komma lite brödsmulor och ost med.
Ska köpa fläsksvål och hänga ut i trädet åt de små liven med.
Det gillar dom.
Hacke tycker det är gott ialla fall.
Hoppas han kommer snart.

Mina höstljungplantor
gömdes i snö.
Men nog är det effektfullt med
den rosa ljungen mot den vita snön.

Vet inte riktigt hur jag ska göra med dessa krukor.
Tål de att stå ute i vinter?
Eller fryser de sönder?
Vill inte ta bort ljungen än, den är så fin.
Men man skulle kanske sätta gran där i stället.
Får se om jag finner andra krukor då kanske.


Så till sist tar jag med en bild från Sykkylven.
Där vid den vita byggnaden bodde vi.
Där låg det en möbelfabrik som hette Tynes Möbler.
Vi bodde i deras gamla kontor.
Ett ganska stort och fint hus.
Trivdes bra där måste jag säga.
Saknar den där naturen.....

Så vill jag bara avsluta med att säga att jag fick
min Enya cd i postkassa idag.
Kanonmusik. Nu ska jag lyssna på den och stryka tvätt.

Tiddelipom på er.
Synne.

36 kommentarer:

  1. Underbara vinterbilder o underbar blogg =)

    Ha en jättebra dag!

    SvaraRadera
  2. Anonym14:27

    Vilka fina vinterbilder, kan nästa glömma bort att jag itne tycker om snö .... lycka till med tvätten. / ela

    SvaraRadera
  3. Tjoho, ni har ju alldeles vitt! Fast här har allt också kommit lite lite. Tänkte skynda mig ut med kameran innan det bli mörkt eller allt smälter :)
    Och din sista bild, den är alldeles sagolikt vacker!

    SvaraRadera
  4. Anonym16:11

    Dimma kan vara riktigt vackert faktiskt - bara man slipper köra i eländet så ;)

    SvaraRadera
  5. Anonym16:53

    Men hos er ser det ju ut som vinter,
    alldeles vitt även om det int eär mycket!
    Här var det frost imorse som gjorde mig glad,
    en får vara nöjd med et lilla du vet :-)
    Flyttar gör vi så fort det går, dvs när huset är sålt och vi har hittat en lya vi vill ha
    Vad kosntigt det är här man skriver kommentaren,
    finns ingenstanns att skriva i vem jag är....?
    Kram Carina Skalet2001

    SvaraRadera
  6. Anonym17:15

    Visst är det underbart när det blir vitt och fint på backen?! =)

    SvaraRadera
  7. Wow! vilken fin att titta på! Underbar syn, goa du!
    Verkligen. Snö är så dramatisk. Hela jorde känns som det lyser.

    Och du? sover du icke? §:-))
    Skön om man inte har en 8-5 jobb, SOm jag! Måste kämpa att göra allting innan man går hemåt.

    Kram Synne... och så hörs vi igen!

    SvaraRadera
  8. Hei Synne :-)

    Først må jeg si at jeg er imponert over deg! For en fin julekalender du har brodert! Jeg vet jo at du er flink til å ta bilder, men visste ikke at du kan å sy også... Heldig er du, som får til det :-)

    Selv er jeg jo håpløs med håndarbeide, men jeg har så smått startet på andre juleforberedelser. Skal bake lefse og lompe til uka, det er alltid like koselig. Her er det et bakerom i kjelleren, og jeg har vært så heldig å lære denne tradisjonsbaksten av min svigermor. I år skal jeg faktisk gjøre alt selv, fra å koke og male poteter, kjevle ut emnene og steke baksten, er litt stolt av dette, da :-)

    For meg er jul tradisjoner og jeg elsker alt som har med jul å gjøre. Pleier å lage en del mat selv, sånn som leverpostei og sursild, gravet laks og gravet elgkjøtt. Men baking av småkaker er jeg dårlig på, så det blir diverse julegodis og annet godt :-) Merker at jeg blir i julestemning bare av å tenke på det!

    Ønsker deg en riktig fin onsdagskveld! Koselig med snø, det har kommet en del her også. Nå er barne - tv ferdig, så det er tid for kveldsbad og tannpuss for lillegull. Hun mistet forresten sin første tann i dag, så i natt kommer tannfeen hit...
    Stor klem fra Britt :-)

    SvaraRadera
  9. Anonym18:57

    Så flott landskap med tåken liggende, at det kan blir så mye flott utav noe så tungt og grått?

    Og den fuglerestauranten din MISUNNER jeg deg!!! Jeg har igrunn ikke lov til å mate fuglene (bor i blokk og de vil ikke ha mus, men jeg har jo katt, og hun digger mus!)- men jeg klarer å snike ut en meisebolle hist og pist da! *s*

    Ha en alldeles strålende aften!

    SvaraRadera
  10. Anonym19:02

    Hejsan! Vilken spännande dimma - den gjorde sej bra på bild! :-)

    Ja, är det egentligen lönt att plocka undan trädgårdsmöblerna - tiden går ju trots allt ganska fort, och snart är det säkert sommar igen!? ;-)

    Ha en fin kväll!!! :-)

    SvaraRadera
  11. Så härligt det ser ut!
    Och visst är det skönt att stå inne och stryka efter att ha tagit sig en tur ute i kylan.
    Krukorna är jättefina där de står. frågan är som sagt om de håller. Jag har glömt krukor ute förr om vintrarna och det är lite som att spela roulette...

    Nu har jag äntligen fått till ett inlägg oxå, från de senaste dagarna och från i i förmiddags då jag var på prommis. Nu ser det helt annorlunda ut eftersom vi oxå bjuds på den första snön.

    kram
    Cattis

    SvaraRadera
  12. Nu får man inte glömma att mata fåglarna, kram.

    SvaraRadera
  13. Anonym19:33

    Hej Synne, tack för kommentar, får jag länka in dig på min blogg? Dulsinea

    SvaraRadera
  14. Halloj tjejen! Du fick dit nedräknaren iallafall. =) Visste väl det

    Här faller snön ikväll. Så himla härligt.

    Ha en go kväll!

    SvaraRadera
  15. Anonym20:14

    3 dje gången...kan inte få in en rad på din blogg..du får skriva till mig och berätta om jag lyckats nu...irreterande...kramiz:)

    SvaraRadera
  16. Anonym20:15

    Hur gör jag???? vivan

    SvaraRadera
  17. Jag vill inte vara anonym!!!!vivan

    SvaraRadera
  18. Nu gick det...ha,ha,ha....dumma dator och dumma jag...vivan

    SvaraRadera
  19. Anonym20:46

    Svar till Synne: Visst är det tragiskt att artisten dog av sin övervikt? Men låten är otroligt vacker!

    SvaraRadera
  20. Anonym20:55

    Hej det är jag igen!
    Har gjort en testblogg i blospot...fattar inte varför ni hamnar där...jag har ett google konto hos dig...hm vwellermo.blogg.se
    är min blogg...och inget annat!!!kramiz...nu till efterlyst...

    SvaraRadera
  21. Tjolahopp i snön! Den har kommit hit nu oxå så nu gäller det att gå försiktigt i mörkret om mornarna...annars är det lätt att man drullar omkull i en snödriva;)

    Härliga bilder du bjuder på idag. Här blir det inga nytagna bilder på snö inte. Kamerabatteriet behövde laddas och jag kan inte hitta laddaren. SÅ retligt!!

    Ha en härlig torsdag
    Kram Annica

    SvaraRadera
  22. Anonym22:18

    Här i Stockholm har det nu kommit lite snö och den har stannat kvar på marken.
    Det blir ju så mycket mysigare och ljusare ute med snö, och hoppas det blir en riktig vinter i år.

    Vilka härlliga bilder du visar här,
    och de med dimman blev så fina och det du skrev om att den låg som en filt eller vadd, och att kunna ta lite av den och gömma i påsar att lägga mellan fönstren..
    var så mysigt skrivet.

    Och även bilderna med småfåglarna och talgbollarna är så mysiga.
    Det är nog många småfåglar som blir glada på vintern över att det finns snälla människor som ger dem mat.

    Ha det så gott
    och stor stor Kram

    SvaraRadera
  23. Hej Synne

    Den sista naturbilden gör att jag får hjärtklappning...så vacker natur!

    Vilken mysig fågelrestaurang...förstår att den har många besök nu när snön har kommit.

    Kram från mig

    SvaraRadera
  24. Anonym00:06

    Snö hos dig igen.. här börjar bli kallt nu oxså, men den här blåsten gör mig nipprig. kan ju inte ha balkongdörren öppen på natten nu;-)
    Trötta Pia idag.. varit i farten hela dagen, så det har bara blivit soffan och TV-n ikväll.. inga eller bara två bloggbesök på hela dagen.
    Kram från Skåne

    SvaraRadera
  25. Hej på er allihopa.
    Jag måste bara prova att lägga ut en kommentar här.
    Blir glad för alla era kommentarer ska ni veta.
    4,5 minus här just nu....
    Brr.
    Ha det gott mina vänner.
    Synne.

    SvaraRadera
  26. Anonym07:26

    Godmorgon i grannlandet!
    Vackra dimbilder, härligt när dimstråken
    är så där tydliga.
    Så ni fick lite snö också?
    Ungarna var som galna på mitt dagis när
    små flingor började yra. Synd att snön smälte
    undan i samma takt, för barnen alltså!
    Ler åt dina trädgårdsstolar...inte visste jag de kunde slå ut med "armarna"! :)

    Ha en skön dag!
    Kram/Bia

    SvaraRadera
  27. Jag har problem att skicka kommentar...
    Förut gjorde jag det via mitt gmail-konto men nu tillåts bara att jag använder mig av "anonym"...
    Nu ska jag prova igen.
    Kram/Bia

    SvaraRadera
  28. Det funkade! Hurra!!

    SvaraRadera
  29. Anonym08:43

    Godmorgon! Jag försöker att kommentera hos dig men...vill sig inte! Gör ett nytt försök!

    SvaraRadera
  30. Anonym08:45

    Jaha, och nu funkade det! Hur som haver; härliga bilder hos dig! Fina bloggvänner du har - paket lite nu o då!
    Kramen!

    SvaraRadera
  31. Underbara bilder som alltid Synne. Man får lust att åka dit och se det i verkligheten.

    Kram Annelie

    SvaraRadera
  32. Anonym09:09

    Hej igen! Skulle nog ha varit tre kommentarer från mig! Den första var mycket längre än de övriga två! Hmm...
    Trots mitt namn så kan jag inte norska - men det dök upp en text med röd färg och nåt stod det men vad, har glömt, men jag uppmanades att försöka igen! Och det gjorde jag ju...Hi,hi!
    Nu ska vi se hur det här går!

    SvaraRadera
  33. hallo, provar att göra ett inlägg bara för att ;-)

    SvaraRadera
  34. Hej, hur é de med dej en sådan här tråkig dag? Jag vill också ha snö!!Men de lär väl aldrig inträffa i skåneland:(Det bara regnar idag. sånt väder man helst vill sitta inne i och se en mysig film:)

    SvaraRadera
  35. Hej på dig vännen, nu är jag dålig på att besöka dig men det är fullt skubb i verkstan nu och dessemellan sover jag :) Underbara bilder som vanligt och så fint de har det i sin restaurang småfåglarna. Smart att plocka in dimman som fönstervadd :) Härligt härligt med snö, då lever ju själen upp och vill bara dansa! Får jag lov? Ha en underbar dag min sköna böna, jag tänker på dig därute i verkstan i alla fall. KRAMAR

    SvaraRadera
  36. Nä Synne det ser då för kallt ut hos dig så jag har precis beställt sommar året om nu här på västkusten för nu fick jag lite kylångest...burr

    Här är allt bra och har mockat ut hos alla djur idag så nu har de fint igen:)

    Kram

    SvaraRadera

När du ändå är här, så lägg gärna igen ett tassavtryck så jag kan besöka dig och din blogg.

When you are here, so please write a comment, then I know who Im going to visit.

Related Posts with Thumbnails