Translate

fredag 12 september 2008

Utmaningar,

Har fått några utmaningar som jag tänkte göra nu.
Den första kom från Annica

Först reglerna.

1. Svara på alla frågorna.
2. Välj ut 4 personer som du vill utmana och be dem läsa sin blogg.
3. Låt personen som utmanat dig veta när du svarat på utmaningen.

Nu till frågorna.
1. Vilken mat äter du gärna och ofta?
Sallad och fisk.

2. När du är på kalas, är du den personen som sitter eller hjälper till?
Beror på. Säger värdinnan att jag ska sitta så gör jag den.
Annars är jag nog där och hjälper till.

3. Vart sitter du helst och bloggar?
Hemma vid datorn. Har bara stationära så det var enkelt att svara på.

4. Köper du ofta Triss?
Aldrig.
Får någon gång i present.

5. Vilken stad eller vilket land har varit ditt bästa semesterminne?
Enkelt.
Min första resa till Mallorca. Det var så spännande.
Flyget gick från Norrköping. Jag skulle vara borta i 14 dagar.
Solen, värmen och maten var så härligt.
Men resan har några bittra minnen med. Så det var inte bara glädje.
Men det var min allra första resa utomlands.
Annars är det nog mina sommrar hos mormor i Norge som är
mina bästa semesterminnen.

6. Vilken tv kanal tittar du mest på?
Den som sänder de krimserier jag ser på .
Har ingen favortitkanal.

Det var den.
Klarar inte att välja fyra stycken som ska få den då jag vet att
det är många som redan haft den hos sig.
Alla som vill får gärna ta den med sig.


Så här såg det ut hemma en dag när solen och regnet var framme samtidigt.
Alla bilder är klickbara.


En fjäder ligger så lätt på grenarna i busken.
Regnet har lagt några droppar på den
för att hålla kvar den.
Vem som tappat den vet jag inte.
Men jag gillade motivet.
Såg den när jag gick nere vid sjön en dag.




Så nästa utmaning.
Den har har jag fått av Carina
Så här är den.

Fem saker i min frys.

1. Bär av alla sorter.
2. Fisk.
3. Älgkött.
4. Köttfärs.
5. Frusna grönsaker.

Fem saker i min garderob.

1. Tröjor.
2. Långbyxor.
3.Underkläder.
4. Skor.
5. Vinterjackor.

Fem saker i min bil.

1. Reflexvästar.
2. En låda med verktyg.
3. Solglasögon.
4 . En fönsterkrossare.
5.Ficklampa.

Fem saker i min handväska.

1. Mobiltelefon.
2. Huvudvärkstabletter.
3. Pennor.
4. plånboken.
5. Nycklarna hem och till bilen.

Samma sak här, vem ska man sända den vidare till.
Jag kastar ut denna skojiga utmaning till den som vill ha den.
Så kom och hämta.
Tack Carina för en kul utmaning.


Nere vid sjön såg jag även den här busken
som var full av vildhallon.
De smakade så gott.
Det ligger några påsar i frysen.

Erri var ju så klart med.
Jag får inte gå så långt utan henne.
Här står hon på den såphala stenpiren ut i sjön.
Jag försökte gå ut.
Men fötterna åkte skridskor på stenarna
så jag gav upp.
Tog bilder istället.


Så den sista korta utmaningen jag fått.
Den fick jag av Lisa och den är så lätt
att göra så nu kommer den.

Jag ska berätta om 6 saker som gör mig glad.

1. När jag vaknar och vet att jag har en hel dag ledig att göra vad jag vill med.

2. När jag får telefon, brev eller mail från de som betyder mest för mig.
Familjen och alla vänner.
Det är en riktig gladkänsla.

3. När jag håller på ute och grannbarnen kommer springande
för att ge mig en kos eller hjälpa till med gräsklippning och hänga tvätten.

4. När jag ser att maken mår bra, då mår jag med bra.

5. När jag kan sitta och bara njuta av utsikten ner mot sjön.

6. När jag kan sitta på verandan med en nybrygd kopp kaffe och njuta
av en soluppgång och vet att jag lever i del
av världen där det råder fred.
Det är lycka för mig.

Den här sänder jag dock vidare till några utvalda.
För den har jag inte sett hos så många.
Så här kommer mina utvalda.
Millan
Cia
Zanna
Hönsakadorran
Annelie

Ser med spänning fram mot era svar.


Såg en liten flock med fågel nere vid sjön med.
Undrar vad et är för nått.
Kan det vara doppingar?
Vet inte vad de heter på norska.
Det ser ut som de har en tofs på huvudet.
Det var ialla fall en rogivande stund att
se dem simma runt och doppa sig.

Så tog jag den här.
Det var så vackert så det gjorde nästan ont.
Sådana här bilder är nog det vackraste jag vet.
Såg ner på sjön mellan några träd.
Solen bröt fram och det
blev ett spel av små vågor och solstrålar.
Jag bara njöt....


Nu får ni njuta av dagen mina vänner.
Här blir den en dag som går i lugnets tecken.
Snart helg.
Kram på er.

27 kommentarer:

  1. Vilka vackra naturbilder. Tänk att bo så där vackert!

    SvaraRadera
  2. Nu e det nästan höst ,även hos er,syns på bilderna,hehe,det börjar bli mer ruggigt nu o mörkare snabbare...trist ,men varje årstid har ju sin charm..må gott Synne! Kram =)

    SvaraRadera
  3. Det var många frågor och svar, solglasögon borde jag kanske skaffa, hiihi, jag tycker att kalaset ska vara ganska klart, när festen ska börja, vill själv inte ha andra i mitt kök :)
    Ha en solig fredag, kram.

    SvaraRadera
  4. Tack så hjärtligt för utmaningen, den skall jag svara på när jag får tid. Nu först ska jag köra till stan för att handla garn till ett par sockar till ett av barnbarnen.
    Ha en fin fredag.
    Kram

    SvaraRadera
  5. Så roligt att du antog utmaningen och intressant att läsa även dina andra utmaningar.
    Visst är det väl ändå glädjande på något sätt att det som ger mest glädje är vanliga vardagssaker som gör att man känner sej levande.

    HÄrligt vackra bilder som vanligt!
    Ha en härlig helg!

    Kramar
    Lisa

    SvaraRadera
  6. Anonym10:59

    Ser att du lyckats få bort strecken...ha ha .
    Vilka fina foton...ja, ibland vill man stanna tiden, och bara njuta av allt vackert som vi har i naturen...och där du bor är det ju så ofantligt vackert...är glad att du delar med dig av det...
    Och när man går ut med kameran...så får man med det ögat ser....ja vi har mycket att glädjas åt...jag som nästan har blivit frisk från föskylning,har ett jobb att gå till,och så mycker mer som jag skall berätta i nästa vecka...nyfiken???
    ha en bra och skön dag i ditt vackra paradis! kramiz:)

    SvaraRadera
  7. Härliga bilder i dag. Roligt när styvsonen har kommit, jag försöker föreställa min Ludvig om 10 år.Hoppas att du får en skön helg, så ses vi
    kramar M

    SvaraRadera
  8. Anonym11:21

    Kul att läsa dina utmaningar.
    Min hals sticker fortfarande, huvudet och bihålorna gör ont man annars är det bra. Stannar hemma från jobbet idag med för att orka med helgen.

    SvaraRadera
  9. Nydelige bilder nok en gang.
    ja vi lever i et land med mye flott natur. Har en hilsen til deg på bloggen min.
    Ha ei flott helg :)
    Hilsen fra meg

    SvaraRadera
  10. Anonym13:10

    Om du vill ha!
    Skicka adressen, så kommer det svarta svampar med posten!

    SvaraRadera
  11. Japp , visst har jag njutit av dagen ... ( Se min blogg ! )

    Ha en go helg ! Kram

    SvaraRadera
  12. Hej gumman!

    Vilka härliga utmaningar som gör att du får tänka till lite.. ;)

    Visst har vi mycket att vara glada för. Vi tar väldigt mycket för givet som egentligen inte är självklart.

    Önskar dig en underbar helg med maken...
    Min är borta hela helgen, så det är synd att du bor så långt borta. :( Du kunde kommit och ätit en bit och tagit ett prat.

    Som sagt, ha en skön helg!!
    Kramar Willewira

    SvaraRadera
  13. ska ta och fixa utmaningen i morgon eller på söndag=) spännande. å tackar=) Nu har jag hört med sonen som är på väg hem vad ön hette,pomme tyckte jag ha sa? han ringde från tärnaby nu så det måste ligga en bit upp? jag har ingen koll och jag kan ju hört fel oxå;) men han lät lej på att åka bil*fy stackars liten* Ha en underbar helg. kram på dig

    SvaraRadera
  14. Inte så farligt med förkylningen, men "skittrött", tror det blir bra bara jag kommer iväg!

    Ha det nu så gott och så hörs vi!

    Stora Kramen //annette

    SvaraRadera
  15. Men vilka härliga bilder!!! Ja, jag är ju lite besatt av vatten så de föll mig verkligen i smaken:)

    Oj vad du varit flitig med utmaningar nu! Kul att läsa dina svar!

    Ha en härlig helg
    Kram Annica

    SvaraRadera
  16. Anonym19:05

    Tack snälla för dina varma rader hos mig.
    och fina bilder du har här som vanligt.
    Bl.a. fotot med ekan är så fint, och vattenbilderna.
    Och ja, det är så vackert när solstrålarna bryter mot vattnet.
    Ha en fortsatt fin och kväll.
    Kram

    SvaraRadera
  17. Anonym20:20

    tomme tror jag hellre det hette,låg uppe vid moerana. Är jag rätt då?*fniss* Han har nyss kommit hem med torsk,snäckor i massor och andra små skal som djur bott i=) Å så hade han sett delfiner,jag blev något avis nu;)haha. Ja vill oxå ju=) kram

    SvaraRadera
  18. Det med fjæren er bare helt underbart vakkert - burde vært med i en fotokonk jo!!

    SvaraRadera
  19. hej,allt bra?tänkte bara säga att jag har skaffat en annan blogg ist för skrivkramp. Spicy Garden:)

    SvaraRadera
  20. Grattis till alla dina utmärkelse & awarder....Nu er mit gamla kök bort och den nya ska up om några dagar ( hopefully) Ha en skön helg vännen . Krammizar INGA

    SvaraRadera
  21. ps... Hur går de med islands-språk och läre???*fniss*

    SvaraRadera
  22. Anonym11:17

    Hej! Visst är det väl så att det är dom små guldkornen i tillvaron som gör oss glada och lyckliga., Och att vi tar oss tid att verkligen njuta av dem! Jag brukar tycka så synd om alla storstadsbor som snurrar fortare o fortare i sitt ekorrhjul och stressar halvt livet ur sig...jag vet, för jag har varit där!
    Ja nu är det helg, och solens strålar som utlovades skina över oss har ännu inte synts till.
    Ha en skön helg min vän/Kram

    SvaraRadera
  23. Anonym16:00

    fina bilderoch fin text Synne. Utmaningar i mängd....jag får lite dåligt samvete, för jag är inte så bra på att fixa dom där...men om jag har tid någon dag, så kanske jag delar med mig :) Ha en bra dag!

    SvaraRadera
  24. jag har utfört min utmaning;) Ha en fin kväll. kram

    SvaraRadera
  25. Jag fascinerar alltid dina fina bilder. Så levande.

    Gud,då blir man snurrigt i huvét med alla frågor men håller tummarna till dem utvalda. Spännande!

    Ha en skön lördagskväll!

    SvaraRadera
  26. dagar som går i lugnets tecken är bäst. Ska ta en tur runt Nicksta sen och se om jag kan fånga något fint motiv. Är lite trött då jag tittade på teve i natt och gick upp tidigt. så först en lur...

    Kanske kan vi gå nere vid nugurn när vi kommer härnäst??

    kram
    från Nynäs

    SvaraRadera
  27. Anonym11:42

    Tack för svaren...fönsterkrossare??
    Nu är det dags för fönsterskrapa snart, men lite mys blir det också med tända ljus.
    Är du med ikväll på min uppmaning :)
    http://goldiesmatte.blogg.se/2008/september/kura-skymning-pa-sondag.html

    SvaraRadera

När du ändå är här, så lägg gärna igen ett tassavtryck så jag kan besöka dig och din blogg.

When you are here, so please write a comment, then I know who Im going to visit.

Related Posts with Thumbnails