Translate

tisdag 29 juli 2008

Glomma och årets första bad......


I söndagskväll bestämde vi oss för att göra en liten utflykt.
Vi har en otroligt vacker älv som rinner förbi nästan
rakt utanför dörren, men som man inte ägnar
en tanke åt egentligen.
Men nu skulle det bli av.
Vi attackerade henne beväpnade med varsin kamera.
Första stoppet blev på rastplatsen mellan Brandval och Roverud på R20.

Just här består botten mest av sand tror jag.
Om man ska dömma av det man ser här.

Så här års är det ganska liten vatten i Glomma.
Till glädje för alla som vill bada.
Här sitter det någon och filosoferar på en av alla
sandbankar som kommer fram när
vatten nivån sjunker.

Det är skönt att gå i och bada, men ska nog passa sig.
För det är massor av underströmmar här.
Men vem behöver väl en resa till Mallorca
för att ligga på en sandstrand och gotta sig.
Nä res till Kongsvinger och njut
av Glommas sandstränder.

På andra sidan vägen bor det någon som har en
vidunderbar utsikt över denna vackra älv.
Man ser det knappt, men det ligger däruppe....

Solen sken och höll oss sälskap hela tiden.
Det gjorde att det var ännu vackrare.
Här fick jag en känsla av att vara på fjället.

Mellan träden och rallarrosen ser man en spegelblank
vattenyta.
Solen sänder sina varma strålar ner i vattnet.
Här finns det både abborre och glommakrokodil.
Så passa tårna....

När man ser mot norr så
kommer det mera sandbankar i blickfånget.
Botten förändrar sig ständigt i takt med
vattnet som strömmar förbi här varje dygn.

Man kan se fisk som hoppar efter alla insekter som flyger över vattenytan.
Det är den enda rörelse som är på Glomma här den
här varma söndagskvällen.

Tittar mot söder så kan
man ana Kongsvinger långt där borta i fjärran.

Jag kikar ner i slänten och ser en stig.
Men det är ingen idè att klättra ner här.
Funderade på varför man inte gjort en gångväg
ner till vattenlinjen.
Visst hade det varit bra.
Solen leker och glittrar på
ytan när jag knäpper bilden.

Innan vi ska fara vidare så vänder jag mig om.
Ute på sandbanken ser jag ett volleyboll nät som är uppsatt.
Det ligger någon där och njuter av solens sista strålar den
här vackra juli kvällen.

Vi for vidare.
Hit.
Bilden är klickbar.

Tråstad skanse, tidigare Vingersund skanse, är en del av de gammla
festningsanleggene vid Kongsvinger i Hedmark. anlagt på 1600-talet
til forsvar mot svenskene.

De förste festningsanleggene blev anlagt vid bredden av Glomma.
Tråstad skanse blev bygget i 1658 på vestsiden av Glomma vid gården Tråstad.
Skansen var viktig för å sikre fergestedet over Glomma.

På begynnelsen av 1900-talet startet moderniseringen av det norske forsvaret.
Glommalinjen blev ett nytt begrepp, en festningslinje fra halden i sör til Elverum i nord.
Tråstad skanse ingick som en liten del av dette forsvarsverket.

I september 1939 blev det gjort funn som förte til arkeologiska utgravninger vid skansen.
Krigsskolen hadde övelse på Tråstad Nordre, og under en graving av en
skyttegrav blev det like vid Tråstad skanse funnet en samling
gjenstander av bronse og jern og noen få perlesmykker.
(info från Wiklipedia)

Maken fann motiv med en gång.
Det gjorde jag med.....

Fast här såg jag bara botten. Visst är den fin....

Även här lekte solen i vattnet.

Jag kan inte låta bli att bli så tagen av just sol och vatten....

Maken riktade kameran mot andra sidan.
Där såg vi Kongsvinger Festning som
Nor skanse är en del av.

Vi hörde motorljud från en båt lite längre upp.
De var två stycken visade det sig.
Glomma kan användas till mycket.

Där vi stog så var det två killar
som hade satt i en båt.
Men motorn ville inte alls starta med en gång.
Här vid Nor skanske så är det ypperligt att sjösätta
båtar för en kvällstur eller så.
Många använder den flitigt.

Norrut så slösade naturen med den blå färgen rejält.
Har det inte varit för att strandlinjen buktar utåt
så har vattnet gått ihop med himmlen.

Det växer mycket sjögräs och näckrosor här.
Många rastar sina hundar vid den här kanten.
Något min ena sko fick erfara.....

När vi skulle lämna Nor Skanse så
vände jag mig och och såg
de här två.
En skön kväll vid Glomma.
Med fiskestang och fika...
Undrar om glommakrokodilen bet på.....

När vi satt oss i bilen så börjad vi vädra likt två
hundar på kaninjakt.
Det var en märklig doft som spred sig inne.
Jag klev ut och kikade under mina skor.
Mycket riktigt.
Hundskit under dojjan....
Urk...
Vi for till Statiol och hämtade kaffe.
Där fick jag göra rent dojjan....

Måndagen kom med strålande väder.
Grannen skulle till badstranden.
Vi hängde på för att se vart den låg.
Vi fick oss en trevlig överraskning ska jag säga.
Inga badkläder var ju med, men tottarna kan
man väl alltid stoppa i vattnet.
Gissa att det var skönt...

Man ser att den här platsen är flitigt använd.
Något glittrade på botten.
Kan det vara en skatt....

Nej ingen skatt.
Men två etiketter från en
Tuborg öl hehe....

Här är det fullt av badande varje dag.
När vi kom var det tomt.
Stranden låg tom och inbjudande.

Där borta ser man rastplatsen vi stoppade på kvällen innan.
Vattnet kluckade skönt runt mina tottar
som njöt av att äntligen få känna sandbotten uder sig.

På kvällen for vi ner för att bada.
Strax innan for grannen vilket vi inte visste.
Här är maken på väg ut i Glommas varma vatten.
När han kommer hem idag (tisdag) ska
han leta rätt på sin dykutrustning.
Han är fridykarinstruktör, så han dyker inte med tuber.

Jag blev kanske lite för överivrig och bara hoppade
rätt ut i vattnet.
Hoppa och hoppa då fru Blom.
Jag brydde mig inte om att kolla botten först
vilket maken gjorde.
Han gillare inte att bada där han inte vet hur botten är.

Granntjejen var i med sin badring.
Vi lekte en stund och hade det faktiskt väldigt skönt.

Vi hittade musslor på botten. Jag vet inte
vilken sort det är, eller om de går att äta.
Ska forska lite på det.
Äter inte musslor då, men kul att veta vilken sort
som trivs i sötvatten.
Är mera van vid att de finns i saltvatten.
Så nu vet ni.
Det är inte bara årets första dopp, utan det första
på många många år.
Har inte haft lust att bada eller visa mig ute
bland folk förut.
Men nu ska det badas kan jag säga.
För fy sjutton vad skönt det var.

På hemväg mötte vi grannen.
Han heter Blesen.
Han tog sig en prat med maken.
Han var ute och vallade matte lite.
Hon red inte idag, utan gick med honom.
Det kan vara skönt det med.
Jag tror de diskuterar hästkrafter här....
Blesen är en mycket egensinnig häst.
Styvsonens första möte med honom avlöpte så här:
Jag hade en kopp kaffe.
Maria kommer med Blesen.
Blesen vill ha kaffe.
Jag förlorade mitt kaffe.
Styvson skrattade så han fick ont i magen.....

Ska väl säga att maken har pälsdjursallergi då.
Med det hindrade inte Blesen som synes....

Idag är det som sagt tisdag.
Det regnar......
Jag som ville ner till Glomma och bada.....
Varför blir det aldrig som man vill.....

Tjingeling på er.

29 kommentarer:

  1. Anonym11:12

    Älskar hästbilden!! =)

    SvaraRadera
  2. Underbara bilder, Synne!!

    Hästbilden är ju bara för skön! :)

    Jag är ledig idag och sitter som bäst och funderar på vad jag ska hitta på... Känner mig lite rastlös!

    Kramar!

    SvaraRadera
  3. härliga vattenbilder:) Men mest
    gillar jag nog den med en häst!
    Oj, jag är ju duktig på att rimma...
    nu ska jag gå och simma:)

    Här skiner solen så det är bäst att passa på att njuta!
    Kram Annica

    SvaraRadera
  4. vilka härliga bilder,underbart å stranden såg jätte trevlig ut oxå=) Baka lite till mig med,det är så gott med nygräddat=) Kram och han en underbar kväll.

    SvaraRadera
  5. Jo då! damen som står i vattnet är en skatt för mina ögon :-))

    Och glöm inte att komma för en drink hos mig...

    Kjams,
    //chie

    SvaraRadera
  6. Anonym19:12

    Jisses här var det full rulle! Ni kan inte haft lika hett som vi här, jag bara sitter i skuggan och flämtar! Getingar, broms, mygg, knott och fästingar, alla trivs utom jag!
    Härligt att du tordes bada! Finns ju inget skönare. Min gubbe har inte simmat på år och dar, han står kvar på stranden medan jag plaskar...
    Äntligen hade vi en dag med bara 25 grader, efter flera med över 30
    Tack för alla fina vyer, och tack för att jag själv slapp klättra!

    SvaraRadera
  7. Underbara bilder Synne och underbart att Du kastat loss och vågar vara på stranden och bada, för det är ju nästan nödvändigt dessa varma dagar, här har det varit ännu en varm och skön dag, nattsömnen är det ju dåligt med av flera olika anledningar just nu, varav värmen är en orsak, men hellre det än regn och kallt.
    Sådana sandstränder Du visar har jag badat vid när vi varit i Joutenheimen, men där blir det ju aldrig varmt vatten....

    Fortsätt njuta och ha det bra!

    kramen //annette

    SvaraRadera
  8. WOWW.... Va vackra bilder!!!! Den helgen er festival i Vestmannaeyjar och jag ska drikka mycket rödvin i 3 dagar... Men ha de so bra i solen och min address är i dit mail...Krammen. INGA

    SvaraRadera
  9. Anonym19:55

    Härlig granne ni har :D
    Blesen ar inte direkt blyg han.
    Bada är ett måste för att orka i värmen

    SvaraRadera
  10. Morrn Synne.

    Det partierna av Glomma
    flomstenen,
    vid Namnå och vid rastplatsen
    som du fotat är helt suveränt,
    ALLA årstider.
    Fina bilder.
    (Jag stannade där många ggr då jag
    jag pendlade)
    Ha de bra

    Hasse

    SvaraRadera
  11. Anonym22:37

    Hej!
    Här var många stämningsfyllda och fina bilder på Glomma. Toppen att ni hittat en så fin badplats. Där får ni säkert många fina bad!!
    Ha det bra - simma lugnt!

    SvaraRadera
  12. Vilka bilder, så många fina sandbankar och stränder den där glommen har. Skönt att du verkar kommit över det där med att bada när andra är på stranden. Gulligt kort med hästen som kikade in.
    Kram mamma c

    SvaraRadera
  13. Anonym23:09

    Så härligt du har det där i Norge.
    Mycket bättre än i "sur bulle staden" Vet du att Norrköping kallas för det :0)
    Vi ska ut och bada imorgon om det är bra väder. Men det ser ut att hålla i sig. Stranden vi åker till kallas Sibirien och ligger i Ängelholm.
    Ha det gott.

    SvaraRadera
  14. åhå... jag vill åka tillbaka och baaada!

    SvaraRadera
  15. Anonym10:00

    Du är bara så duktig, fotar och diktar...vilka fina vyer...och puttehästen är ju bara sååå bra...tack för promenaden jag fick...ha en underbar dag...
    vist kan vi hitta på något om vardagshjältar...hitta på en bra utmaning!!!åter kommer...kramiz:)

    SvaraRadera
  16. Anonym11:46

    Härliga foton från er utflykt.
    Fina bilder på älven, vattnet och stränderna m.m.
    Jag tycker också mycket om vatten bilder, och även av solen när den speglar sig i vattnet, eller underbara solnedgångar eller uppgångar.
    Och att ta en tur med en båt en sommarkväll är underbart.
    Kul bild med hästen som kikar in i fönstret på bilen ;-)
    Kram

    SvaraRadera
  17. Anonym11:51

    Vilka fina bilder!! Kul att hästan stack in huvudet!
    Igår lyssnade jag nästan sönder denna låt:
    http://junitjejen.se/2008/july/norsk-musik.aspx
    Den är ju så bra! Vet du om hon har kommit ut med fler bra låtar?

    SvaraRadera
  18. Hej! Vilka härliga bilder på "din Glomma"...och vilken go häst!
    Ha det gott i sommarvärmen!
    Kram, Jenny

    SvaraRadera
  19. Hej Ejmis.
    Visst är den härlig :D
    Kramen.

    Hej Flisan.
    Förstår om du känner dig rastlös efter att hållig igång på semestern.
    Visst är Blesen go :D
    kramen.

    Hej Annica.
    Du är en klippa på att rimma.
    Nu ska jag ut och trimma.
    Så ska vi hämta hallon och stoppa i frysen.
    Så vi har till vintermysen.
    Det har mullrat och åskat hela dagen.
    Det är så otäkt så jag får ont i magen.
    Näe nu kan jag inte mera rimm.
    Tror jag går och tar mig ett simm.
    Tar med make och doggen.
    Så kommer det mera bilder på bloggen :D
    KRAAAAAAAAAM mig :D
    Synne.

    Hej Cia.
    Stranden var så skön.
    Varför har man inte upptäckt den förren nu?
    Brödet är redan slut så det blir baka igen hehe....
    ha en mys onsdagskväll.
    Kramen Synne.

    Hej Chie.
    jag blir glad av dina ord.
    Jag var inom dig en stund igår.
    Såg du mig?
    Kramen vännen.
    Synne.

    Hej Paula.
    Vi sitter i skuggan på dagarna och rör oss INTE ur fläken hehe...
    ca 42 grader i solen på verandan och 35 i skuggan. Man är död....
    Mygg, knott och geting har vi, men INGA fästingar. Ännu, de kommer säkert hit med.
    Men snart kommer det nått som är lika illa. Nämligen hjortelusa. Den heter nog älglusfluga på svenska.
    Googla på den får du se.....
    Nu sitter jag och väntar på regnet.
    Det åskar och mullrar bara. Kvavt och äckligt.
    Sköt om dig i värmen vännen.
    Storkramen från mig.
    Synne.

    Hej Annette.
    Det var så skönt att bada, så jag hade ingen lust att fara hem alls.
    Men till slut så var man ju tvungen.Ska väl säga att det nästan bara var vi på stranden då hehe...
    Ska försöka komma ner och bada igen. Snart.
    Här har det regnat och åskat inatt. Under dagen var det ganska skapligt. Sol, regn och åska hehe...
    Muller nu med, men inte regn.
    Du och Cattis får komma snart så kan vi bada.
    Sköt om dig nu och sov gott när du lägger dig senare.
    Kramen vännen.
    Synne.

    Hej Inga.
    Ta ett par glas för mig med....
    Mailen har kommit och adressen är lagrad. Snart kommer änglaposten :D
    Storkramen till min goa isländska vännina.
    Glad jag fann dig :D
    Synne.

    Hej Carina.
    Visst är grannen fin.
    Han är väl den enda karl som inte maken blir avis på hahahaha....
    så länge Blesen får kaffe är han nöjd.
    ska försöka ta mig ner och bada snart igen.
    kramen Synne.

    Hej Hasse.
    Jag var lite Sunnmörsblind de första 4 åren här nere. Såg inte det vackra som fanns för jag ville bara ha fjäll och fjord.
    Men Hedmark och Oppland har sin skönhet som faktiskt är lika vacker som den på sunnmöre.
    Jag märker att man blir mer och mer glad i sin "nya" hembygd.
    Kan det vara så att man börjar få rötter?
    Klems från huset vid Nuguren.
    Synne.

    Hej Brittmarie.
    Området här ÄR vackert. Har precis fått det in i skallen. Det finns annan skönhet än fjäll och fjordar hehe....
    badplatsen är en pärla.
    Simmar lugnt. Har träningsvärk efter första doppet på många år hehe...
    Kram Synne.

    Hej Mamma C.
    Det finns visst massor av vackra vyer här nere med. Inte bara på vestlandet där vi bodde förut. har precis börjat upptäcka det.
    Har inte badat på många år, för att man skämdes för hur man såg ut och fick en massa tråkiga kommentarer kastad rätt i nyllet.
    Men nu skiter jag i det.
    Det är dom som har problem, inte jag.
    Så det så hehe...
    Det var så skönt att bada så nu fjädrar ska här badas....
    Blesen är en karl som är speciel. Men han är så go....
    Kramen från mig till dig.
    Synne.

    Hej Helena.
    Hoppas ni kom iväg till sibirien, Vilket namn på en strand. Är det kallt där måntro hehe...
    Surbullestan kommer ju från tiden med textilindustri.
    Det luktade surt helt enkelt.
    Inte är väl VI Norrköpingsbor sura heller...
    Då får de sura flytta till Surahammar hahaha....
    Sköt om dig i värmen.
    Kramen mig.
    Synne.

    Hej Cattis.
    Flytta först, så kommer du tillbaka med syrran så ska vi både bada och mysa med vin och god mat.
    Saknar er....
    Kramen oss här.

    Hej Vivan.
    Känner att jag tycker det är jättekul att fota och visa.
    Därför orkar jag nog. Är bara rädd att ni ledsnar på mina långa inlägg. Ska försöka korta ner dom hehe....
    Vi måste komma på nått om våra vardagshjältar, det förtjänar dom.
    Kramen från mig.
    Synne :D

    Hej Inger Maryissa.
    Vatten och sol, regn och åska är så spännande. Men jag dras till vatten på nått vis.
    Har efter snart 5 år härnere på Östlandet börjat upptäcka hur mycket fina platser det finns rätt bakom husknuten.
    Jag var så sunnmörsblind så jag kunde inte se det förut.
    Blesen som grannen är en bara så go....
    Njut av onsdagskvällen nu.
    Kram vännen.
    Synne.

    Hej Junitjejen.
    Här är det vackert ska jag säga.
    Ja, Blesen är inte blyg han nej. Lika snäll som han är stor.
    En riktig god granne är han med.
    Ska ta reda på om hon givit ut någon mera musik. Jag återkommer om det.
    Klems från mig.
    Synne.

    Hej Jenny.
    Glomma är en mäktig älv, men hon är oxå en livsnerv där hon rinner förbi.
    Skön att bada i var hon ialla fall.
    Blesen brukar bada där han med. Dock inte den här gången.
    Njut nu av onsdagskvällen.
    Kramen från mig.
    Synne.

    SvaraRadera
  20. Hej du!

    Du är ju en riktig mästerrimmare:) gillade att du rimmade på bloggen och doggen haha!

    Självklart får du kopiera bilderna men de är ju inte av bästa kvalitet!

    Kramkram
    Annica

    SvaraRadera
  21. Anonym00:36

    SÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅ underbara bilder du åter igen visar,men du var riktigt hurtig att plumsa i så där jag är nog som din gubbe och kollar botten ordentligt innan jag går i!

    Måste nästan komma upp och hälsa på för du har så mycket vackert runt dig!

    Många kramar Millan

    SvaraRadera
  22. Härligt det ser ut. Synd, ingen skatt, bara skräp, jag har testat att vaska guld.

    SvaraRadera
  23. Anonym09:03

    Vattnet ser alldeles spegelblank ut på bilderna. Vackert!
    Tack återigen för alla trevliga kommentarer jag får av dig. Det är jättekul att få!

    SvaraRadera
  24. Vilka mysiga grannar ni har.
    Så underbart vackert det är vid Glomma!

    Kram Maud

    SvaraRadera
  25. Ja vem behöver Mallis?? Underbart såg det ut o bada på nu!!! Klems tiil dej från mej! =)

    SvaraRadera
  26. Hej!

    Visst ska jag gratta sonen:)

    Jag har oxå sett de där Marimekkokopiorna och tycker att de är klart prisvärda. Jag är verkligen ingen märkessnobb men när det gäller just dessa skålar vill jag ha en äkta. Sorgligt att de ska vara så förbaskat dyra bara
    :(

    Ha en skön dag
    Kram Annica

    PS. vi har oxå en hel del steklar som envisas med att hållas här inomhus... hittade dessutom en ruggigt stor gräshoppa här på övervåningen och funderar på hur högt en sådan kan hoppa egentligen...?

    SvaraRadera
  27. Anonym10:56

    Jag som är en badkruka blir faktiskt riktigt sugen på att hoppa i när jag ser dina bilder! :) Och den med Blesen är helt underbar! :D

    SvaraRadera
  28. Härliga bilder du har i din blogg:)
    Mycket fina!

    SvaraRadera
  29. Måste skärpa mig ser jag.
    Hej Annica.
    Tack för det.
    Försökte mig på ett nödrimm där och det funkade hehe...
    Annars är jag ganska usel på rim.
    Jag ska kopiera bilderna. Spelar ingen roll att dom är av dålig kvalitet. Jag vet hur det ser ut hehehe.
    Kramen vännen.
    Synne.

    Hej Millan.
    Man ska nog göra så egentligen.
    Man vet ju inte hur det ser ut under vattnet.
    Klart du ska komma hit.
    Ta med maken och ungar och kom :D
    Dörren är öppen :D
    Kramen vännen.
    Synne.

    Hej Hannele.
    Ja, tänk om det varit en skatt....
    Var det kul att vaska guld?
    Klems fra meg.
    Synne.

    Hej Junitjejen.
    Det var spegelblankt och det förundrar mig eftersom det är en älv.
    kram i natten till dig.
    Synne.

    Hej Maud.
    Visst har vi goa grannnar här på landet ;D
    Ja, Glomma är vacker. synd att det tagit mig fyra år att inse det....
    Kramen från mig.
    Synne.

    Hej Pixi.
    Vet du är hos Jenny nu så....
    Just nu hade jag gärna åkt en vecka eller två till mallis. Inget vidare väder här hemme för tillfället.
    Men när solen och värmen kommer.....
    Då stannar jag hemma hehe...
    Kram vännen.
    Synne.

    Hej Annica.
    Visst är dom vackra dessa skålar.Så jag förstår dig faktiskt.
    Har inte en aning hur högt en gräshoppa kan hoppa. Men troligtvis ganska högt hehe...
    Fick du ut den?
    krams i natten vännen.
    Synne.

    Hej Ylwa och välkommen hit.
    Kul att du kikade in :D
    Jag har inte badat ute på över 10 år....
    Så nu var det dax hehe...
    Blesen tillhör min vännina och är en jättetrevlig häst. En mycket personlig sådan hehehe..
    Hoppas du kommer tillbaka.
    Kram i natten.
    Synne.

    Hej Chili.
    Välkommen ska du vara hit.
    Japp, här finns det bilder att se på. Kameran är min ständige följeslagare.
    hoppas du kommer tillbaka.
    Hälsningar i natten.
    Synne ;D

    SvaraRadera

När du ändå är här, så lägg gärna igen ett tassavtryck så jag kan besöka dig och din blogg.

When you are here, so please write a comment, then I know who Im going to visit.

Related Posts with Thumbnails