Translate

tisdag 26 februari 2008

Inget varmavatten än....

Men snart.......
Vår hyresvärd sa igår eftermiddag några efterlängtade ord.
Imorgon kommer rörleggern........
HURRA!
Tänk att få dusja......

Få tvätta händer i varmtvatten........
Kunna diska utan att värma vatten.........
Men så besinnar jag mig.
Hur gjorde de förr? Det gick ju bra det med.
Kan väl säga att sen lördagsmorgon har vi haft storförbruk på tvättlappar här. Inte engångs.....
Så idag ska det tvättas igen.


Nu är det barmark.
Hämta post.

Ingen isig väg.
Rena grusvägen.
Härligt att inte halka.
Lite hårt i backen än då.

Inga tunga vinterstövlar.
Inga vantar.
Ingen tjock jacka.
Slipper mössa.

Kan gå i träskor.
Kan det vara vår?
Regn idag.
Vinter kanske kommer åter.
Vill inte..........



Igår var det premier.

Vi hade faktiskt två premierer hemma.
Den första var att vi öppnade verandadörren

första gången i år.
Stängde den för vintern den första november
i fjor.
Vår dörr är så tråkig. Den slår sig så fort
det blir fuktigt och kallt.
Får man upp den så får man inte igen den.
Första vintern så stog jag på verandan och
knuffade från utsidan.
Maken drog från insidan.
det gick men det tog väl en timme så där
att stänga hehe.
Så efter det beslöt vi oss för att inte ha den
öppen alls på vintern.
Nu sa husbonn att den visst ska bytas
till sommarn. Blir bra det......

Den andra premieren var att jag hängde ut
tvätt på tork.
Härligt alltså.

Det är så skönt att hänga ut tvött på tork.
Det doftar så gott om den när man tar in den igen.
så torkar den fortare. Det blåste ganska
bra igår så det tog inte många timmar

innan den var torr.
Men idag ska vi inte sitta på verandan. Inte heller
hänga tvätt ute.
Varför?
Ingen sol, lite vind och massor av regn hehe.
Men det är skönt med lite regn.
Passade så bra.
Jag städade bort vinter på trappan igår.
Tog bort allt granris, ställde undan pulkan, klippte
julkärvarna och ställde ner snöskyfflarna.
Vi köpte en ny stor i januari. Har inte fått använda
den en ända gång........

Ska ordna med frukost nu så vi är klara tills rörmokarn kommer......
Rapport kommer senare om det äventyret.
Ha en förträfflig tisdag.
Kram Synne :D

12 kommentarer:

  1. Tänk vad jobbigt det blir när någon av våra "moderniteter" slutar fungera.
    Hoppas rörmokaren fixar varmvatten åt er idag.
    Ha en bra dag!

    SvaraRadera
  2. Hej Synne!!

    Det låter så mycket vår om ditt inlägg så jag kan inte annat än att mysa.
    Städa bort vintern!!! Härligt!!
    Hänga ut tvätten!! Underbart!!

    Var nere i tvättstugan i morse för att hämta trosor. Maken tvättade dem i söndags, de var inte riktigt torra ännu. Vår tvättstuga fungerar så att är det inte så kallt ute är det inte så varmt i tvättstugan...är du med? Ganska opraktiskt...

    Men visst är det härligt med kala vägar, gator och trottoarer... ingen is..mycket skönt...

    Har däremot börjat få ont i lederna...
    Blåsten förra veckan tog kål på mina fotleder och jag gick och haltade i flera dagar. Nu är det bättre igen...
    Tänk att man gått och blivit väderkärring!! :-)

    Ha en skön dag min vän!! Trots regnet.

    KRam Willewira

    SvaraRadera
  3. Tycker att du kämpar på bra utan varmvatten, jag. De klarade sig förr, som du säger, men de fick heller aldrig smaka på den lyx det är att ha färdigt varmvatten i kranen!! Men, jag känner igenn från diverse stugbesök och campingturer att det blir lite bökigare att få värma vatten och tvätta sig med tvättlappar.

    Så skönt det är när den riktiga vårkänslan kommer! Bara det att få hänga ut tvätten....så underbart:-)Jag har faktiskt inte gjort den än i år, men tack för den påminnelsen. Har stor altan och fällbart tvättställ, så det är bara att börja!

    Inlägget hos mig har fått känslor i gungning även hos er, mina bloggvänner. Jag ville försöka förmedla just känslan av att världen stannar, att allt annat inte betyder någonting. För det blir verkligen så. En påminnelse för mig själv också att petitesser inte ska få stjäla av min tid.

    Bra att du lyfter luren och frågar vart kallelsen tagit vägen, ibland missas det ju...

    Ha en mysig regnvädersdag! Kram Gry

    SvaraRadera
  4. Tack för rara om om Sessan!

    ÅÅÅ, så härligtat aat börja hänga ut tvätten!!
    Ha en härlig dag!!
    ♥Kram Ia & Millan♥

    SvaraRadera
  5. ååå. så härligt!

    Frisk tvätt som hängt ute, mmm.

    Jag har skickat mejl till J ...

    Mår väl så där... men med ipren och alvedon i kroppen så kunde jag både grädda pannkakor och prata en massa med barnen.

    Kram
    Oss

    SvaraRadera
  6. Hoppas verkligen att varmvattnet är på plats nudå! det var värst vad det var vår där nere....undrar hur dom har det i Trysil? går det åka skidor måntro?
    Hmmm måste medge att det ENDA jag kan tycka är positivt med våren är väl att få hänga ut tvätten!
    Jag vill åka skidor ett bra tag till!!

    SvaraRadera
  7. Anonym18:50

    hänga ut tvätten första gången är vardaslycka det :)
    Kan undra om män tänker lika om det ? Tror inte det :/
    Utan varmvatten är tufft för oss som är van att slöa med det hur som helst nästan.
    Man uppskattar det otroligt när man levt utan det en tid.
    Ni verkar mysa runt bra du och barnen :)
    Häls. goldiesmatte

    SvaraRadera
  8. Hei!

    Prøvde å legge inn et innlegg til deg forrige dagen, men tror det ble borte... Uansett så vil jeg bare si at du selvsagt er velkommen til å besøke min stall! Send meg en mail neste gang du er på mine kanter, så kan jeg forklare deg veien :-)
    Pussig at det er vår hos deg, men full vinter hos meg! I dag har det snødd omtrent 15 cm her, men bare 1mil unna (i Hamar), har det regnet... Håper du får iorden dusjen snart og så får du ha en flott kveld!

    Klem fra Britt :-)

    SvaraRadera
  9. Hallå på kvällskvisten Ejmis.
    Ja det är inte lätt när något händer, men som regel klarar man sig.
    Nu har vi ialla fall fått dusja :D
    Så idag blev det en bra dag, trots regnet.
    Kram Synne ;D

    Hej Willewira.
    Det var vår, nu regnar det och blåser. Höst!
    Var så skönt att hänga ut tvätt. En ren fröjd att se torkvindan snurra.Trodde nästan den skulle lyfta ett tag hehe.
    förstår nästan det där med din tvättstuga hehe. Låter skumt alltså.
    det var så skönt att stoppa fötterna i träskorna och gå. Att kunna gå menar jag. Utan att halka :d
    Du får passa på lederna.Pröva omega-3. Det är bra.
    Ja när man blir äldre (fniss) så kommer det. Själv har jag lite ont av ischias ibland.
    Njuter av regnet, bara man slapp vinden.
    Sköt om dig själv vännen.
    Kram Synne :D

    Hej Gry.
    Det skumma här i huset är att allt händer när man har huset fullt av besök hehe.
    Men jag säger som jag brukar. Det kunde varit värre hehe.
    Guddottern var glad för då slapp hon dusja hihi. Men idag åkte hon dig haha....
    Häng ut tvätten kvinna. Passa på dom dagar solen är framme. Det doftar vår när man tar in dom igen.
    Jag har undersökt mina tuttar själv idag. Man stelnar till när man känner en knöl, jag ber maken känna. Men han sa att den funnits där alltid. Ska ringa och purra på i morgon.....för att lugna nerverna lite på mig själv.
    Du är så stark som törs och vill dela detta tuffa med oss. Men för många så är du kanske puffen i rätt riktning.Lovar att jag ska ge dig besked när jag fått tid.
    Sköt om dig och fortsätt dela med dig av din erfarenhet. Du behövs.
    Jätteklem från Synne :D

    Hej Mamma Millan.
    Du har så söta barn. Känner en liten sorg i hjärtat när man aldrig får uppleva att bli mor själv. Jag älskar barn. Det är det bästa som finns.....
    Var rädd om dom, Mamma Millan.
    Ge dom en varm hälsning från mig.
    Kram Synne :D

    Hej Cattis.
    Skönt att kunna hänga ut tvätt.
    J har fått mail, läst och förstår.
    Hon har pratat lite med oss.Hon hälsar till L. och lilla A.
    Pannkakaor är väl gott.....
    Kanske skulle fixa det imorgon.....
    Och nått annat åt maken hmm.Får se hehe.
    Hoppas tanden är bättre nu.
    Jättekram Synne och resten :D

    Hej Huga.
    Här är det vår.Nästan varje dag.
    idag har det regnat 10 mm. Vått!
    Jo i Trysil finns det snö.Så där pågår skidåkat för fullt. Tänkt dig dit?
    Vill du åka skidor länge ska du fara till Stryn. Där har dom skidor långt in i sommarn.
    Spänn på laggen och åk.....
    Kram på kvällskvisten från Synne ;D

    Hej Goldis matte :)
    Visst är det vardagslycka.....av stora format. Nix män ser det inte på samma sätt. Dom tänker nog bara på det när dom måste ta in den när det börjar regna. Och då inte som vardagslycka hehe.
    Ja gissa om det var skönt att dusja idag när vi äntligen fick varmt vatten. Att stå vid handfatet med tvättlapp och tvål och blaska av sig i kallvatten går väl ann, men det är ingen höjdare.Så nu rinner det varmt vatten hos oss igen.Härligt!
    Jag älskar att ha dessa troll här. Allt funkar så bra.lite gnabb mellan storebror och äldsta syrran då, men det hör till. Guddottern hon bara är. Cool som attan hehe.
    Men snart kommer lördagen och hemresa. Varför går tiden så fort jämt?
    Kram Synne :D

    Hej Britt.
    Gry har råkat ut för detsamma. Jag fattar inte varför.....
    Det jag säger nu låter kanske så dumt, men bara att få lägga näsan mot en hästhals är så mysigt. Jag saknar allt slit, kallt stall på vintern, vatten som fryser i boxarna. Hödoft, mocka hästskit. Att sitta hos hästen och bara lyssna på när den tuggar hö......
    Jag vet jag är nostalgisk nu, men ialla fall. Hästar är så kloka djur.
    Lovar att höra av mig.
    Ja, här är det helt bart nu. Har regnat 10 mm idag,varit 5 pluss.
    Väldigt konstigt för jag har 1,5-2 timmars bilkörning till Hamar.Inte långt det.
    Varmtvann og dusj i orden. Dusjen var det beste idag,det ska eg love deg.....
    Klem fra Synne og resten her :D

    SvaraRadera
  10. Å, så skönt att varmvattnet är tillbaka hos dig. Förstår att det måste ha varit en oförglömlig dusch, ha,ha... En ny Synne kom ut ur badrummet sen :-)

    Kram Gry

    SvaraRadera
  11. Anonym22:09

    Så himla härligt det låter med vårkänningen! Längtar efter att våra vägar också ska se ut så där. Det har sett lovande ut någon dag men för tillfället snöar det blötsnö. Usch! Hoppas ni har fått tillbaka varmvattnet nu, kämpigt att vara utan. Man tänker inte på hur enormt bortskämd man egentligen är med såna saker. Förlåt att jag varit sen att svara på din kommentar. Jag blir jätteglad om du vill länka till mig. Ha det bra så länge!

    SvaraRadera
  12. Hej Scaniatjejen.
    Förstår att det inte alltid är lätt att svara fort i ditt yrke. Är gift med en lastbilschaufför så jag vet :D
    Ja, man blir fort borstskämd med alla moderniteter och det känns när nått plötsligt slutar fungera. Men vi bor i ett gammalt hus så det får vi vara beredda på. Bara glad det inte hände i påsk när vi ska ha fullt hus.Fullare än nu hehe...
    Länkar dig.Du får gärna länka mig.
    Säger till dig som jag säger till maken, kör försiktigt.
    Kram Synne :D

    SvaraRadera

När du ändå är här, så lägg gärna igen ett tassavtryck så jag kan besöka dig och din blogg.

When you are here, so please write a comment, then I know who Im going to visit.

Related Posts with Thumbnails