Translate

måndag 18 februari 2008

En vanlig måndagsmorgon.

Upp vid 6 tiden.
Inte för att jobba eller nått sånt.
Skulle bara säga hej då till maken
som skulle till jobbet.Han undrade
jag skulle vara uppe när han åkt.

Nix, sa jag.Går upp och lägger mig
en stund.
Då säger han att har jag inte gjort
det så har han idiotförklarat mig!
Snäll man, man är gift med va :)

Låg en timme.Såg ut genom fönstret,
månen sken så vackert.Om man skulle
ut och och fota?
Klädde mig och gick ner.Skruvade fast
kameran på stativet och gick ut.
Man måste ju passa på hehe.
Väl inne igen så funderade jag på om

jag skulle passa på att frosta av
frysen när jag ända var uppe.
Det var några minus ute så det skulle
väl gå bra.
Fram men plastbackar och påsar.
Stänga av frysen. Tömma allt i påsar

och backar och så ut på trappan i
de få minusgrader som var.
Måste säga att vantar benyttades.
Kallt fan om fingrarna alltså....

Så fram med byttor som jag hade
varmt vatten i.In på hyllorna i
frysen.
Sen var det bara att vänta en stund.
När det började droppa så gick det fort.
tog ca 1,5 timme från att jag bar ut
allt som var i frysen, tills det var
på plats i frysen igen.

Skönt nu är det gjort.Så fick man se
vad som fanns i frysen med.Sortera och
stapla om.Fick nästan två hela tomma
hyllor......


Satt ute häromdagen och njöt av det
fina vädret.

Passade på att känna mig för. hur det
var att sitta på verandan igen.
Måste säga att jag ser fram emot att
kunna "flytta" ut snart.
Plocka upp trädgårdsmöbler och den
gröna kostgräsmattan.
Det ska bli så skönt.
Kunna öppna verandadörren för våren.
Den stängdes 1 november och har ännu
inte varit öppen.
Mest för att den slår sig på vintern
så är det ett rent helsike att stänga
den sen. Så Vi väntar med spänning på
premiären hehe.


Så såg jag den stackars pulkan som
tagit sig ner till lampan från huset.

Jag ser nog att den siktar på åkern.
För där finns snön....
Men frågan är om den hinner dit innan

ägaren plockar upp den och ställer den
i källaren igen. I väntan på vintern
som förhoppningsvis kommer.
Man kan ju alltid hoppas på
det ialla fall.


När vi skulle laga middag igår så
kom maken ut med den här fina
påsen.Det är helt otroligt att

det kan växa och spira i dom
när de ligger i plast.Undrar om det
går att plantera dom igen.Antagligen
inte....
Men de var vackra på nått vis.

Nu ska jag få på mig ytterkläder
och gå och hämta posten.
Solen skiner och det är nu 11,2
plus i solvärmen på verandan.
Man skulle kanske njuta kaffet
ute idag med.

Hoppas eran dag blir fin med sol
och fågelkvitter.
Kram Synne :D

21 kommentarer:

  1. Anonym13:08

    Alltså så detaljrikt du skriver.. man kan nästan känna att man är med dig i dina sysslor.. Så himla varmt ni har.. vi har nog 7 grader här nu, ganska så skönt, då vädret var piss igår.
    Solen skiner och humöret är bättre.. de där tomhetsdagarna kommer och går för oss alla.. tack för ditt stöd:-)
    Känner att jag oxså borde ta tag i min frys här..
    Ha de gott.. alltid kram

    SvaraRadera
  2. Synne,tips från mäster ta hårblåsen o frosta av med gör ja. Hänger den så inget vatten kommer på den klart på en halvtimme allting.Inget hinner ens hinna tänka på att tina upp.
    Ha det systra mi.Kram Peter.
    (är arg på en del idioter)
    http://www.aftonbladet.se/nyheter/article1859573.ab

    SvaraRadera
  3. Oj, vad du har varit effektiv, jag har alltid dåligt samvete för att vi aldrig frostar av kyl och frys. Ha en fortsatt underbar dag!!

    SvaraRadera
  4. Ja här skiner solen oxå, det är så skönt att gå ut, vi har väl betydligt mycke mer snö men det gör då inte mig något. Njut av dagen. kram Cia

    SvaraRadera
  5. Vad duktig du varit i dag, då! Gav mig genast dårligt samvete för våran igenfrusta frys.... Huset vi bor i är snett, så på nåt konstigt vis blir även isen lite sne, hi,hi...Rena,rama konstverket!

    Ser så skönt ut att sitta där och blicka ut över åkern. På våran balkong är det inte lika varmt än, solen når inte riktigt över hustaken än...men snart!

    Smakar så extra gott med fika och mat utomhus. Blir hungrig bara av blotta tanken :-)

    Ha en fortsatt fin dag. Själv ska jag ta med 5- och 10-åringen på yoga (alltså jag ska yoga och de ska va i lekrummet). Maken och äldsta sonen är på hockeyträning i em.

    Vi hörs! Kram Gry

    SvaraRadera
  6. Ja, moder jord kan gir oss mye energi når hun sender de første varmende strålende ned på oss.
    Det er herlig.
    Det beste av alt er å ta seg tid til å nyte det!
    Nyte varmen, nyte lyset og høre den vakre fuglesangen.
    Da lever vi!!!
    Ha ei deilig uke!
    Marit

    SvaraRadera
  7. Anonym16:36

    Åhh du har ett stativ, vill jag också ha så man kan ta bilder utan blixt ute på kvällarna :-)
    Är vorteröl o norrlands guld din bror?
    Han hade kommenterat i min blogg men jag kunde inte göra det hos honom, är jag dum/trög eller det ska inte gå att göra det där?
    Kraaaaam på dig :-)

    SvaraRadera
  8. åh vicken fin mån bild... Det gjorde du helt rätt i att smyga ut å fota lite, det gäller att passa på. Jag e likadan, jaja jag kanske inte häver mig ur bingen kl 6.00 men bara älskar att ta foton utomhus och tar verkligen första bästa chans å häver mig ner i diket om jag upptäcker ngt vackert som skulle göra sig på bild. Ska erkänna att jag varit på din vackra sida å snokat förr . Haha, den är så härlig att komma till. Du får gärna titta in till mig , Men min blogg blir sluten from i morgon kväll, så du får passa på. Vill du hänga med till den slutna så kan du bara lägga in din mail så fixar jag det. Mvh Helena

    SvaraRadera
  9. klart, länka på du ! Kram Helena

    SvaraRadera
  10. Förstår att Du längtar till att flytta ut på altanen, med den utsikten behövs inte så mkt mer, så skönt det låter att smyga ut på morgonen och fota, skulle jag göra det här i stan vore det säkert någon som ringde polisen som säkert skulle undra hur det stod till i huvudet.
    Hoppas det gått bra för J idag.
    Nu skall jag ut och motionera.

    Kram //annette

    SvaraRadera
  11. så härligt det låter.
    En vanligt bra dag :)

    Här har det varit grått och fem plus. Alltså sov jag i fatt på förmiddagen. Nu ska vi veckohandla om jag får liv i soffsovande maken.

    Ha det gott!
    vi höres här eller där *

    kram

    SvaraRadera
  12. Anonym19:52

    Till Peter Vörteröl & norrlands guld! Skriver här för att tala omvarför jag inte kan kommentera hos dig.
    När man ska kommentera så står det användarnamn och lösenstår, jag har inte något sådant :-(
    Men Synne och du har ju båda blogger och här kan jag ju välja alternativ men inte hos dig tyvärr.
    Ville bara att du skulle veta :-)
    Ha det gott......båda två!

    SvaraRadera
  13. Morrn
    Han Thon hur bra är han för Charlottenberg?
    Inte mycket skulle jag vilja säga.
    Centrum har "svimmat" på gränsen till koma. Jag har under flera år
    tagit en fika på fiket bredvid Bolaget, dom har/hade smaskiga vienerbröd och schyssta mackor,när jag ska till "byn", men man vet inte hur länge dom lever. Sist fanns dom i alla fall den 12/12-07. Jag såg att du hade problem att
    komma in på min blogg, vad för problem?
    Hej o ha de

    Törs man använd eget namn här?
    http://08-i-exil.blogspot.com/

    SvaraRadera
  14. Hej mitt inatten allihop.
    Pialotta.
    Det är kanske meningen för jag vill ha med mina vänner i min vardag.
    Värmen höll sig i solen,mot väggen men där var det skönt:D
    Klart man stödjer en vän när hon har det tungt ibland. Är det inte det man har vänner till?
    Ja gissa att det var skönt att bli klar med eländet hehe.Undrar vad nästa projekt blir.....
    Du får ha en kjempedag nu och ta vara på dig själv.
    Kram en stor en från Synne ;D

    Peter.
    Vi brukade ta hårblås och varmluftspistol men jag tycker det går lättare med varmtvatten i bunke.Man slipper snubbla i en massa förbaskade sladdar.... :D
    Jag förstår varför du var ilsk nu brorsan.
    Man blir förtvivlad när man läser sånt.
    Sköt om dig,M och Nea.
    Jättekram från syster yster.
    Synne :D

    Livet i träsket.
    Jag kände att jag var tvungen.Har gått och väntat på att det skulle bli KALLT innan jag gjorde det,men det blir ju aldrig vinterkyla. Så nu bestämde jag mig där jag låg under täcket klockan halv sju. Skönt att det är gjort.
    Fick så mycket plats över i frysen helt plötsligt med.Så nu kan vi handla mera på harryhandeln :D
    Hoppas din dag lånt där i norr blir en bra dag.
    Nattakram från Synne ;D

    Cia.
    Skulle gärna ha lite mera snö jag med. Har ju bara is.....halt och dant.
    Nu kommer två av "mina" barn hem hit på sportlovet.Den äldste på 18 bryr sig inte om snön, men lilltjejen på 8 vill nog gärna ha lite snö att boltra sig i med granntöser.
    Men vi får hitta på nått annat att göra.
    Hade en lugn dag och det var skönt.
    Hoppas nu din dag blev fin den med.
    Klems från Synne :D

    Gry.
    Jag har dragit mig länge för den där frysen.Men nu var jag tvungen.Passade på när vi hade några minusgrader.
    Inte meningen att ge någon av er dåligt samvete då haha :D
    Längtar efter att sitta där och höra fåglarna kvittra. Få solen i ansiktet.Det är bra för min rosacea.(En typ av psoriasis)
    Så är det som du säger så gott att fika ute.
    Hoppas yogan gick bra. Är det skönt att yoga? Har aldrig provat.Har inte prövat min pilatesboll än heller vid närmare eftertanke.....
    Dåligt samvete var visst hehe....
    Du får hälsa resten av familjen.
    När ni åker till Britt får ni stoppa här för en fikapaus.
    Kram från Synne :D

    Marit.
    Jo, det är ju bara så dumt att vi inte passat vår moder bättre än vi gjort..... Hoppas bara att det inte är försent och att hon kan bli frisk.
    Nyter sola og fuglesangen når eg sitt ute. Det er så deiligt.
    Ja, man MÅ ta sig fem minutter av og til.
    Det man skulle gjort kan sikkert vente en stund.
    Håper dagen din blev like fin som min den dagen.
    Nattaklem Synne :D

    Carina.
    Ja, fast det hör egentligen till den stora systemkameran.Men det går att använda på vår lilla digitala med.
    Nej Peter är inte min bror på riktigt. Vi har aldrig träffast alls.
    Vi lärde känna varandra på ett debattforum på Norrköpings tidningar. Så har det blivit en del telefonsamtal,msn och mail. Det är som om vi känt varandra i flera år. För mig har han blivit den bror jag aldrig fick.Vi kan prata om allt, då menar jag allt. Visst är det konstigt ibland. Livet alltså. Har lärt mig att ta vara på min familj och mina vänner, för plötsligt en dag är dom borta. Och utan dom är man ingenting.
    Så nu har du fått förklaringen på vårt syster/broder skap.
    Hoppas att du kom in på hans blogg nu. Förstår inte att det ska vara så svårt. Men du kan pröva igen eller så kan du lägga igen kommentarer här till honom.Går bra det med.
    Önskar dig en bra natt och bra morgon.
    Kjempeklem fra Synne :D

    Helena.
    Kul med nya besökare.
    Nätverket blir bara större och större. Det är jättekul.
    Jasså du är en liten snokare du haha. Ska väl erkänna att jag snokar runt lite här och där jag med. Och hittar man nått spännande så klickar man sig in och blir kvar. Kul att du fann mig och att du gillade det du såg.
    Ser att fler och fler ordnar sluten blogg. Är det för att ha bättre kontrol?
    Kunde inte låta bli att gå ut så tidigt hehe. Det var lite dimma, och en knallgul måne mot den blåsvart sammetshimmel. Var bara tvungen hehe.
    Så fick jag tu gjort frysen samtidigt då.
    Har nu lagt till dig på bloggar jag läser.
    Hoppas du får till den slutna bloggen och jag blir som sagt med.
    Ha en förtrollande morgon.
    Kram från Synne :D

    Annette.
    Vännen, man är inte knas för att man fotar överallt och alltid. Så det så. Isåfall är jag helidiot hehe.
    Japp längtar ut nu....
    Är som en häst som känner doften av grönt, färskt gräs. Vill ha......
    Du får komma hit nu, sitta på verandan med mig och njuta en kaffe och en gammeldansk. Dörren är öppen.....
    Det gick bra för J idag. Han var ganska lugn när han for iväg. Men han har fått ont i nacken,axlar och rygg igen så det är väl kanske finito på storbilskörning snart.
    Hoppas du inte jobbar ihjäl dig nu.
    Sköt om dig så hörs vi under dagen.
    Kram Synne :D

    Cattis.
    Ja, det var en härlig helt vanlig dag.Men det känns lättare för nu blir det ljusare och ljusare för varje dag.Härligt.
    Fick du liv i den soffsovande?
    Hörs av innan fredagen.
    Jag ringer.
    En mitt i natten kram från Synne :D

    08 i exil.
    Thon har väl varit både bra och dålig för Charlottenberg.
    Nu har ju apoteket flyttat ner i centret med. Men vi är lika ofta i centrum som på centret. Har mina fasta butiker i centrum jag måste in på.
    Källmans ja. De har inte haft oss som kund de sista året. Gillar inte Källmans längre.Det är alltid så smutsigt där numera. Har funnit mitt nya paradis på kondis sidan. Diplomat. Nu har de fått nya lokaler i samma byggnad som den zoologiska parken. Gå dit. Det är en rekomendation. Här får du färsk bröd varje dag. Gott kaffe, och snart varm mat. Tror de skulle börja med varmt mat i april. Och inte minst får du god service.
    Det är ganska häftigt att fika med krokodiler ska jag säga dig hehe.
    Du får gå under järnvägen, eller svänga vänster vid vägbulan innan du kommer upp i centrum.
    Diplomat är mycket bättre än Källmans någonsin varit.
    Pröva nästa gång du är i Chattaberg.
    Kunde inte lägga in kommentar. Fick tidsavbrott.Så jag har provat några gånger. Det är flera som har det samma problemet. Men det ger sig efter ett tag.
    Om man vill använda eget namn eller inte är upp till var och en tror jag. Men vi är några stycken som gör det. Det är frivilligt. Men vad kan hända när man bara använder förnamnet? Du får fundera på det.
    Ha en fin morgondag.
    Kram Synne :D

    SvaraRadera
  15. Heldig din kjære også da, som har en som står opp og sier adjø...
    Koselige bilder og en nærhet i det du skriver. Er så trivelig å bli kjent med deg. Og en kjempefin og fantasifull bildevinkel du har!! ;-)

    SvaraRadera
  16. Idag är jag ledig men har en massa ärenden att uträtta, pust...
    Ha en bra dag!

    SvaraRadera
  17. Anonym09:45

    Morrn

    Jag bor inte i Sthlm.
    Min boplats finns på en liten ort på Hedmarken, mest känd för sin
    Akvavit.

    Jag heter "Hasse" för dom som känner mej.

    08-i-exil

    SvaraRadera
  18. Din verandabild är ju bara för härlig :)! En så´n längtan man får i kroppen efter att få sitta sådär med fötterna i solen och en kopp kaffe i handen! Helst när det är så varmt att inga skor behövs förståss... tassa ut på förmiddagen med gräs mellan tårna och solen i ansiktet...aahhh...

    Hoppas du har en fin dag!

    SvaraRadera
  19. Hej, du var uppe md tuppen du..tack för titten i mitt rum!!

    Lizzi

    SvaraRadera
  20. Hej Landliv.
    På något vänster får jag dåligt samvete när jag ligger och drar mig när maken ska upp. Är det typiskt oss kvinnor kanske.
    Tycker din blogg är så fin, så det är nog ömsesidigt tror jag.
    Inte vet jag om det är "korrekt" att skriva som jag gör, men det ÄR jag, sån er eg bare....hehe.
    Nu blir det svorsk ser eg....
    Gillar att leka med kameran,men har inte som många nått program så jag kan "göra om" bilderna om du förstår vad jag menar. Bilderna får bli som dom blir hehe.
    Hoppas tisdagen blir bra för din del,här regnar det.
    Kram Synne :D

    Hej Ejmis.
    Skönt att vara ledig kan jag tro.
    Hoppas du fått mailen.
    Kram Synne :D

    Hallå Hasse.
    Då vet jag vart du bor. Jag bor ca två mil norr om Kongsvinger.På riksväg 20.
    Fick in en kommentar till dig igår. Till slut.
    Kan jag länka dig?
    Hälsningar Synne:D

    Hej du på Landet mot skogen....
    Älskar min veranda. Den är så skön att ha. På sommaren blir den ett extra rum.Skulle gärna haft ett tak över bara. Det är så mysigt att sitta ute när det regna. Älskar när det trummar på taket uppe i sovrummet.
    Vi kommer snart till den tiden. Bara vänta.....
    Hoppas dagen hos dig blir bättre än här.....
    Ingen veranda dag idag alltså.
    Regn och blask.
    Kram Synne :D

    SvaraRadera
  21. Anonym15:15

    Morrn

    Länka går fint

    Hasse

    SvaraRadera

När du ändå är här, så lägg gärna igen ett tassavtryck så jag kan besöka dig och din blogg.

When you are here, so please write a comment, then I know who Im going to visit.

Related Posts with Thumbnails