Translate

onsdag 30 januari 2008

Ikväll på tv, The war.

Äntligen en ledig kväll.
Har varit ledig och det är skönt. Även om man jobbar hemifrån behöver man kunna koppla av ibland.
Titta på det där molnet. Tankarna går till Mordor i Ringarnas Herre filmerna.
Har kommit mera snö här. Vaknade till nått vitt elände ute. Helt förädiskt.
All is som var syns ju inte. Såg för mig alla mina brutna ben när jag skulle till postkassa och hämta posten.
Det gick heldivis bra för hyresvärdens 4,5 åriga dotter följde med mig bort så jag inte skulle halka. Hon är snäll hon mot en gammal tant hehe.

Sen var jag ute och "lekte" lite idag igen. Vi åkte pulka och gjorde snöänglar. Det vill säga barna åkte och vi vuxna drog dem upp i backen igen. Snöänglarna blev gjorda av lilldamen för stordamen har nog legat kvar än om jag försökt hihi.

Väl inne igen så kom jag på att jag skulle göra svele. Hade en skvätt filmjölk som stog i kylen. När det var klart så gick jag upp till grannen med en hög.
Gott är det.


Nu ikväll ska vi se på kunskapskanalen. Det handlar om andra värlsdkriget. Mycket spännande serie, den heter The war. börjar klockan 21-22.
Se den om ni kan.

Så nu ska jag fixa lite te, så vi kan sätta oss i varsin gostol och se på tvn.
Höres under morgondagen. Om jag överlevt.......
Kram Synne :)

6 kommentarer:

  1. Pass dej för kramsnö Synne,trillar du i nerförsbacken kan det bli en jätteboll.Då behöver ungarna bara gröpa ur för ansiktet så har dom en alldeles levande,pratande snögumma.Då får du stå där tills våren.:) Kram Peter.

    SvaraRadera
  2. Godmorgon Peter.
    Sån tur har dom inte før det var ingen kramsnø.Kul att se dig igen.
    Ska till Kongsvinger idag så det blir en lång, lång dag igen.
    Har just nu 6 minus så det er variabel temperatut vill jag lova.
    Ha en bra dag, hils familjen.
    Klem Synne:)

    SvaraRadera
  3. väldigt vackra och smaskiga bilder du tagit...
    Jag blir ju så sugen på svele... det är alldeles för gott.
    tänk om jag skulle göra... fröken elva år blev väl salig då. hon är ännu värre än mig på denna delikatess :)
    Snart är det påsk ~ hurra hurra!

    kram

    SvaraRadera
  4. Anonym11:35

    Är det så glatt att du måste ha följeslagare.. Bråddar på ut i livet ska vi gå:-)
    Gott med sällskap och de där bullkakbrödet ser verkligen smarriga ut.
    Ha de fint o halka inte kana på isarna nu.. snöänglar är bra, då behöver man inte slinta..
    ((Kramkram))

    SvaraRadera
  5. Det låter som du haft en härlig dag. Vi har bara lite snöfjun på marken så någon pulkaåkning blir det inte av.
    Det är för tråkigt att vintrarna har blivit som de blivit. Kommer du ihåg vilka vintrar vi hade som barn, på 70-talet. Däru! (=Det du, för den som inte förstår östgötska. :-)

    Svele, vad är det? Pannkaka på filmjölk?

    Ha det så gott ikväll! Vi hörs åter...
    /Kram Willewira

    SvaraRadera
  6. Hej Cattis, Ja man hittar en del fina bilder i arkivet, så har jag ju med mig kameran vart jag en går.
    Gør du en sats svele. Då blir alla barna så glada. Klart vi gör svele till påsk hehe.
    en dag närmare hihi.
    Kram Synne:)

    Hej kaffemoster:)
    Jo flickebarnet tyckte tydligen det. Har ju ont i ena knät och det vet hon. Tar tacksamt emot hjälpen nu, för när man blir gammal är det nog ingen som er åt en och vill hjälpa en gammal gumma hihi.
    Bulkabröd har jag aldrig hört om förut, men svele är gott.Ska lägga ut reseptet senare.På heder och samvete.
    Snöänglarna har smält bort! Minusgrader i morse, nu stark vind, snöblask och 1 plusgrad......suck!
    Kram Synne ;)

    Hej Willewira.
    Hade en kanon dag igår. Men inte idag.Snön som föll igår, försvann idag. Det blåser storm härute och det är 1 plusgrad.
    Ja, det är inte alltid så lätt att förstå östgötska, men för oss invigda är det enkelt.
    Japp, vintrarna på 70-talet var nått aldeles. Man skente ut å in med pulkera och kälkera.Inte lätt att skriva på dialekt inte hehe.
    Nju för tin skener en ju bare på stan, å glor i skyltfönstera hehe.Saknar Norrköping.......
    Svele är........hmm, svele.
    Lovar att komma med resept och förklaring senare ikväll.
    Kjempeklem fra nabolandet.
    Kram Synne :)

    SvaraRadera

När du ändå är här, så lägg gärna igen ett tassavtryck så jag kan besöka dig och din blogg.

When you are here, so please write a comment, then I know who Im going to visit.

Related Posts with Thumbnails