Translate

söndag 13 april 2025

En liten mellandag.

 

Idag var det en sån liten tråkig dag. Inte mycket att fota ute. Så det blev ett magert utbyte idag.
Har en skål med apelsiner. Tänkte bara en apelsinkaka i morgon. Grapfrukten får väl hänga med när jag presar dem andra till juice.

Vi köpte någon ny korv, när vi var över gränsen för ett tag sen. En smal salcicikorv. Jag trodde den skulle kokas, men den skulle stekas. Den var gangska god, med mos till, lite senap och dressing samt hackad gurka. Julmust sen i julas. Den där är så god. Har en kvar som vi ska njuta i påsk. 
Våra holkar i björkarna börjar få hyresgäster.
Mest starar tror jag. Korre har visst lagt sin älsk på en av dem med. Vi får se vem som vinner. 
Har börjat tömma mina krukor. Ljungen som stått där sen i höstas ska nu bytas ut mot daliaknölar.
Så får vi se om dem kommer upp. Lika spännande varje gång. 


Nu ska jag ha en kopp te och en smörgås. Ser bakljusen på en bil på vägen. 
Funderar på FB. Har fortfarande INTE fått ordning på det där... så jag kan nästan inte kommentera hos er. Hinner inte skriva färdig förren det försvinner.
Man får väl bara hoppas det ger sig snart. 
Säger godkväll nu och ha en fin afton vidare.
Kram
Synne.
 

lördag 12 april 2025

Kaffe och godis.

 

Godis är gott.
I lagom mängd. 
Som en liten kaka, fast i flera bitar. Satt

gott till kaffet på förmiddagen. 

Kaffe ja...
Köpte på oss några paket när vi handlade. Löfbergs jubileum, Zoeags intenso, och en Arvid Nordqvist. 
Inte utan att man känner sig lite rik liksom. 
Så blev en kopp till på eftermiddagen. Den här gången tog vi dem sista chokladbollarna Dubai style.  Nä inget vi kommer köpa igen kan jag säga. 
Ute i gräsmattan såg jag påskliljorna som kommit upp. Ja i alla fall bladen. De sista åren har det inte kommit en endaste blomma. Bara blad. Undrar varför?
Kikade upp vid ladan. Man kände sig väldigt liten där man stod. Himlen och molnen var så vackra ihop med den röda ladan. 
Så blev det vitt. Ja huset är ju vitt då.
Men jag såg gräsmattan, det börjar faktiskt att bli grön. Men man får passa sig för vart man sätter fötterna nu när man går. Massor av hål i backen.
Vår (O)vän jordråttan har haft fullt upp nu. Blir inte så lätt att klippa gräsmattan sen. 
Men vi låter gräset växa lite, så vårblommor som kommer få blomma ifred och ge mat åt våra insekter. Utan dem så....
Det är mörkt ute nu, men ljuset har ju egentligen kommit tillbaka. Det är ljust fram till 9 i alla fall. Nästan. 
Ute på den mörka natthimlen lyser det en stor, gul ost. Det är Gubben i månen som hälsar på. Måste bli ensamt där uppe. Så jag förstår han kommer ibland. Vet inte om han har passerat fullmånestadiet nu och är på väg att nyktra till. 

Det var dagens bilder och text. 
Hoppas ni har en fin kväll och jag önskar er en lugn och skön natt.
Kram
Synne. 





fredag 11 april 2025

Fågel, fisk eller mitt emellan....

 

Fredag igen då. 

In till stan, för besök hos doktorkvinnan och till hud. Det gick superbra hos doktorkvinnan. Allt var i skjönneste orden. 
Vi stoppade till på verkstan först, Jimmy skulle in och höra om sommardäck... ny bil, nya däck.
Men han var inte där just då och Jimmy kunde inte vänta då jag hade tid klocka 11 hos doktorkvinnan.
Förresten så vill jag bara tala om att det här är den bästa verkstad som finns. 


På väg in till stan såg vi tranor. 
Så trandansen är på gång här. 

Här får mina händer all omsorg dem kan få.
En trevlig mottagning och trevlig personal.
Blev färdig tidigt så vi tog en tur ner till Kongssentret. På väg dit såg vi en man stå på gatan vid en bil som hade saftblandare på. När man lyfte blicken så såg jag en kille uppe i ett träd. Han sågade ner grenar. Så det är nog vårklippet som är på gång. 
Tog en tur ner till Legobutiken. Träffade den här typen. Han står i mindre version hemma på en hylla. Kul att möta honom här.
Så när vi var klara i stan så stannade vi på Cirkel K för att ta kaffe. Träffade grannen där. Han skulle ha kaffe han med, sen skulle han på jobb. Han kör tåg.
Vi for åt varsit håll. Han till station och vi till Charlottenberg. Där hade dem fått pippi.
Gula påskkycklingar mötte oss när vi körde in i centrum. Det är så kul med sånt här. I Kongsvinger finns inget! 

Vi postade några saker först, så gick och åt. 
Hungriga var vi allt. Trevlig plats, god mat och ganska billigt. Det blir fler gånger. 

Vi fick 20 kr i rabatt bara för att jag är sjukpensionär. Det tycker jag var trevligt.
Trevlig personal måste jag få säga. 

Vi kunde tagit tåget hem...
Men det var nog bäst att ta bilen. 
På hemvägen såg jag en rovfisk på himlen. Tyckte det såg ut som den skulle sluka den lilla fisken framför honom. Ser ut som en späckhuggare när jag tänker efter.  

Sista biten hem hade vi två på motorcyklar framför oss. Jag vill kalla dem för seriösa åkare. Tror dem har packning med för att åka på fjället eller nått.
Det är ju påsk nästa vecka. 

Väl hemma och fått tömt bilen så var det dags för en kopp kaffe. Vi hade köpt detta...
Har inte smakat den där Dubaichokladen. Tycker den är för dyr. Men detta såg gott ut. 

Kaffe och gräddbulle som det stod. 
Pistasjsmak och den var lite grön inne i. 
Jo den var god. Vi har ju fyra stycken kvar.
Betydligt billigare än chokladen med.
Den här kostade 20-22 kr. Det går att leva med. 

Jimmy hittade nygrillade spareribbs på en butik.
69 kr kilot. Det fick bli vår kvällsmat. Det doftade gott, men nej, smaken var inte den bästa.
Men det gick ner. Saknade nått i kryddningen.


Ja nu sitter man här.
Trött och seg. Får bli en kopp te senare. Sen blir det nog tidigt i säng tror jag. Jag blir helt mör när vi varit över och handlat. Tror jag stressar utan att tänka på det och när man kommit hem, fått packa upp och in och sen sätter sig ner...
Bom säger det... Tröttheten slår till
som en knytnäve i magen.
Men man börjar vänja sig. Samma sak varje gång. 
Men nu ska sätta mig gott tillbaka i gostolen, se lite på tvn och tänka på att jag snart får sova gott.
Ha en skön kväll nu alla.
Kram 
Synne.




torsdag 10 april 2025

Frulego

 En dag börjar inte bättre än sin frukost. 

Hembakad skogaholmslimpa, kokt ägg med kaviar.

En god kopp te hör med.

Lite av allt vårt lego. Pianot spelar musik, med hjälp av mobilen. Två gitarrer och en förstärkare, och blommor. Legoblommor är så fina. 
Vi ska posta grejer i morgon. Väldigt väl inpackade
små paket. Idag kan man ju inte lite på någon inom postnord. Dem finns väl snart inte kvar tror jag. 

Såg att en buske vid källaringången börjat slå ut.  Jag säger det är humle, men det är nog fel. Någon som vet? Blir stora gula blommor på. Ska försöka fota  blommorna när dem slår ut.
Dags för lite engelsk radio igen. 
Möjligt att vi gottar oss med en kopp te
till musiken som spelas. En hembakad macka hör med. Får se vad det blir.
Önskar er en fin kväll vidare i alla fall.
Kram på er.
Synne.




Related Posts with Thumbnails