Translate

onsdag 9 april 2025

Oj, hoppade en dag....

 Igår kom det två nya fåglar till gården.
Stilitsen eller som den heter på svenska steglits. Vi har haft dem tidigare i vinter, men så førvann dem. Så såg jag dem igår. Dem är så vackra. Vet inte skillnad på hane och hona, så jag kan inte säga att detta är ett par. 

Bakade matbröd igår.  Blev den så kallade skogaholmslimpan.
Den är god och brukar normalt bli bra. Men så var ikke fallet den här gången. 
Här ska den jäsa en stund.
Resultat efter gräddning... Blev nästan 1,5 timmes gräddningstid istället för 50 minuter. Bröden var långt ifrån färdiga på 50 minuter! Skulle lagt  nått över dem, för dem blev ganska mörka. Jäste upp och fick som kjol som hängde ut över kanten. Kontentan blev i alla fall att dem gick att äta.
Så vakuumpackade jag lite grytbitar för vidare färd in i frysen. Det blev tre middagar och det räcker en stund. Nötgrytbitar den här gången. 

Dagens andra fågel som anlänt var linärlan. Den trippade så förnöjd på gräsmattan och hittade nog en del gott att äta. Även vid fågelmatarn var den. Nu är det inte många kvar att vänta på. Har ännu inte sett tofsvipan dock. 
Idag då...
Jo rabarbern har kommit ut bra i lådan.
Tror det var smart att sätta den där. För där kan inte jordråttan ta den!  Är det någon som bor i närheten som vill ha plantor så säg till. 
Mina vackra rosor i den vackra blå vasen med runstenen från Anundshög i Badelunda socken, Siene härad i Västmanland. 
Runorna ska betyda att Folkvid reste alla dessa stenar efter sin bor Heder, Anunds broder Vred högg runorna. 
Stenen står vid Anundshög, den största gravhögen i Sverige. Väl värd ett besök.
Mina pelargoner har stått och blommat här hela vintern nästan.
Nej jag klipper inte ner dem!
Dem får vara som dem är när jag tar in dem på hösten.Den största och äldsta är nog över 10 år nu. 
Dem längtar ut nu tror jag. 
Men det är lite för kallt ännu.  Men snart....
Då var det gjort för idag. Snart dags att slå på radion och lyssna på en engelsk kanal.
Var ute för en stund sen och det var kyligt och blåsigt. Men det är aprilväder. Så länge det inte snöar är jag glad.
Ha en skön onsdagseftermiddag nu. 
Kram
Synne.



måndag 7 april 2025

Bytur.

 

Tidigt upp. 
Tog provet jag skulle ha med mig.
Ingen frukost... Suck, men må man så må man.
Efter besöket på labb var det dags för händerna.
Jag strosade sakta ner dit. 
Det var en jäkla trafik kan jag säga....Skolbuss på skolbuss som skulle in på gatan.
Föräldrar som inte kan låta ungarna, läs tonåringar ta sig på skolan för egen maskin! Dem ska köras! 25 grader kallt kan jag förstå det...
Men annars...Folk som har ärenden här kommer nästan inte fram.... Sen när man kommer ner på trotoaren så blir man nästan omkullkörd av dessa förb... elsparkcyklar! Såg ett par av dessa "cyklister" som nästan blev påkörda för dem skiter i bilister, dem hör inget för dem har öronproppar i och lyssnar på musik! Ser inget heller då dem har svarta mörka glasögon på sig....
Jaja, den siste idioten här är inte född ännu...
Hur många ska skadas, förolyckas i år?

Vet inte om det var det som dessa två, ett par tror jag, satt och diskuterade. Eller så var det diskusjon om vart dem skulle bo. Kajor är smarta fåglar så
dem har säkert samma uppfattning som mig. 
Vår kommun gick ut med att det inte skulle bli sopat nu i år. Trång kommunekonomi sa dem.
Det blev diskusjoner och klager till dem. Så vände dem! Det ska sopas upp grus i alla fall.
Dessa skyltar känns nästan lite symboliska...
Dem jobbar och skyfflar upp gruset för att
man ska unvika att få stenskott!
Men jisses alltså, det ligger MÅNGA ton grus kvar på våra vägar och trottoaren!
Gick över gamlebron. Nu är den så fin. Lite synd bara att det blev ok med biltrafik igen.
Var ganska skönt när vi bara kunde gå och cykla över den. Men det var medans dem höll på att renovera upp den och grävde upp gatorna. 
Möllestenarna ligger i Glomma och vattnet far förbi dem i en hisnande fart. Ännu ingen flom/översvämning. Vet inte om snösmältningen startat 
uppe i fjällena ännu. 
Fästningen ligger där den alltid har legat.
Börjar bli dags för en tur dit upp med nu. 
Sov du lilla videung...
Nä det är inte vinter nu. Så nu har du vaknat och sprider pollen och glädje samtidigt. 
Träffade på Erik Werenskiold när jag gick där. Han föddes 11 februari 1855 i Eidskog. Gick bort 23 November 1938. Han var en norsk målare och tecknare. Speciellt känd för att ha illustrerat Asbjörnsens och Moes norska folksagor samt Snorres nordiska sagor. 
Han nickade åt mig när jag gick förbi.

Skulle möta maken på Cirkle K. Var tvungen att få lite mat i magen. Blev en hamburgare. Var inne på Coop och köpte dricka först. 
Vi kom samtidigt till macken. Åt upp vår mat och körde hemmåt.  Om man tittar längst ut till vänster på husen så ser man gården vi bor på. 
Svängde in på vår grusväg, parkerade och klev ur bilen.  Grannen kom, skulle släppa ut en hund i stora rastgården. Så vi stod en stund och pratade. 
Solen glittrar så fint i sjön nu.
Fåglarna kvittrar och man kan inte annat än må bra.
Gick in och satte på lite kaffe... Hört om kaffepriserna... blir chockad!
Det var allt från mig idag. Njut kvällen nu för det ska vi göra. Är trött faktiskt så jag tror det blir en tidig afton. Har fortfarande problem med fb och messengern.... När det blir löst... ja det vete fåglarna!
Kram 
Synne. 







söndag 6 april 2025

Men visst är det....

 Solen kom fram fast det såg illa ut.
Det var kyligt på morgonkvisten. 
Tänk så vacker sjön är när

den är spegelblank.

Äntligen kan naturen spegla sig i den igen.
Sjöfågeln simmar och man ser även fisk som hoppar efter de insekter som vågat sig fram. 
Men visst är det....
Visst kan man ana att löven och grönskan
kommer på träden vid sjön. 
Det är en härlig tid nu.
Även fast det är pollen i luften.
Ja alltså...
Jag träffade på den här hästen i höstas.
Den var stor, snäll och mjuk. 
Hade gärna fått stanna hos mig, men hon som äger den vill ha den med sig hem.

Nu sitter vi med kvällsmat. En kopp te och några smörgåsar. Jag bannar över en granne som bor längre ner, för varenda kväll så bränner han skräp! Det luktar inte gott kan jag säga! Fortsätter han så får jag ringa  brandkåren. Det blir snart eldningsförbud. Det är dessutom så torrt i backen så dem har gått ut med varningar för att det kan bli gräsbran och skogsbrand om elden sprider sig okontrollerat!  Så ibland funderar man på hur en del är funtade! 

Nu önskar jeg er en god kväll vidare. 
Ska dricka upp mitt te sen får vi se hur länge man är uppe. Ska tidigt upp, ska var hos fastlegen klockan 8.40 men det går bra. 
Så godnatt på er. 
Kram 
Synne. 








lördag 5 april 2025

Allt är bara som ett vakuum.

 


Dagen idag... ja vad ska man säga...
Vi var nere i ladan och hämtade upp några säckar med jord och krukor. 
Tänkte jag skulle ge mig på att plantera lökar. 
Dalior. Det ska fungera tycker jag. 
Efter det så gick vi in och drack en kopp kaffe. 
Sen var det dags att ta hand om lite köttvaror och få in dem i frysen. Har en vakuumerare, jag tror det heter så.  Det blev två påsar med lårkycklingfileer. 
Tre påsar med blandfärs, och så gjorde jag tre portioner med falsk lövbiff. Minst 9 middagar på allt det där. Alltid bra att ha i frysen. 
Idag blev det ingen varm middag. Vi hade god ost i kylen som det var dags att ta hand om. Lite kex, lite strandamör och strandaskinka till gjorde susen. 
Ett gott vitt vin till var heller inte fel. Det heter The Crossing och är från New Zeeland. Så gott. kan rekomendera det. 


En kopp te och några smörgåsar har slunkit ner i magen nu. Te är aldrig fel. 
Har tvättat lite i dag med. 
Skönt när det är gjort.  
Så lördagen har gått fort. 
Det är nått skumt med helg.. det går alltid
för fort... Varför? 
Snart dags för lite tran igen innan man går en
trappa upp för att krypa ner. 
Så jag säger godnatt till er allihopa nu.
Kram
Synne.
Related Posts with Thumbnails