Translate

fredag 4 april 2025

Isfritt.

 

Idag var det lite blåsigare än igår.
Men solen sken och fåglarnas konsert var öronbedövande. Krokusen i vår häck har slagit ut. Så vackert i solen. 

I rabatten stack det upp nått grönt.
Det är inte ogräs.
Det är mina riddarsporrar som kommer.
En vacker hög växt. Blå så klart. 
Idag skedde det...
När vi vaknade och såg ut var sjön isfri! 
Så härligt att få se solen leka på vattnet igen.
Se sjöfågeln simma och dyka efter mat.
Ja nu ÄR det vår. På riktigt. 
 Snart dags att gå en trappa upp. Nyskurad och 
fin. Skönt när det är gjort. 
Har tagit min medicin och mitt tran. 
Snart bör jag kunna sluta med det för nu får
jag D-vitamin av solen. 
Fast å andra sidan, en sup tran om dan...

Så godnatt mina vänner. 
Kram 
Synne. 





torsdag 3 april 2025

Ut på tur, aldrig sur...

 

Blev en liten tur idag. 
Hastigt och lustigt bestämde vi oss för att ta en tur över gränsen. Alltid lika trevligt att hälsa på i Gamlelandet. När man dessutom möts av påskris utanför butikerna så blir man på ännu bättre humör. 


Var en sväng in på systembolaget. 
Min blick fångade detta..
Vet inte om det har något sammanhang då...

'
Gjorde något vi inte gjort på länge....
Åt på Burger King. Det var otroligt gott kan jag säga. Gillar deras drickbägare. 

På Sigernessjöen hade isen NÄSTAN gått.
Det var så vackert när man såg spegelbilden. 


I Glomma inne i Kongsvinger så gick isen för någon vecka sen. Det är lite vatten i älven så man ser sandbankarna som sticker upp.

Hemma igen tog vi oss en promenad. Känner mig ganska lång och smal här. Gick utan jacka för det var så otroligt skönt. Så nu måste man väl kunna säga att våren är här?
Nu sitter vi och funderar på om vi ska krypa i säng eller sitta uppe och lyssna på vår engelska radiokanal ett par timmar.... 
Jag är ganska trött, maken med.. så vi får se vad som sker.
Önskar er alla en god kväll vidare. 
Kram 
Synne...



onsdag 2 april 2025

La humla suse.

 

2 april. 
Vågade inte posta nått igår. Med tanke på datumet. Så därför blir det idag.
31 mars hade mina krokusar INTE kommit upp...
Igår såg dem ut så här.
Humlan hade hittat dem med. Hade tur som såg den. Den var ganska ivrig på att besöka dessa krokusar. Den lät sig villigt fotas.

Dem ska egentligen inte kunna flyga...
Men det vet dem inte om.
Isen på sjön försvinner mer och mer för varje dag.
Sjöfåglarna tutar där nere på vattnet. Jag bara njuter av dagarna nu. Fast det kliar i näsan och rinner i ögonen av pollen. 
Muren vid källaren är så fin med skillan där. 
Älskar denna lilla blåa blomma. 
Något mer som jag älskar är rabarber.
Dem har vaknat till liv i lådan. Spröda och fina kikar dem upp. Snart blir det paj och saft här. 
Undrar om fåglarna hjälper mig att plantera solrosfrön här i lådan som förra året. 
Undrar när sjön sköljer i år...
Isen försvinner mer och mer var varje dag.
Var 16 grader ute idag så solen tar. 

Inte van att ha så lite bilder på bloggen,
men tänkte jag skulle försöka, ja försöka att lägga ut några bilder varje dag. Vi får nog se hur det går.
Önskar er en fin kväll vidare. Vi lyssnar på engelsk radio och har det väldans gott.
Kram på er...
Synne. 





måndag 31 mars 2025

Mars, mars måne....

 Blommor, ekorre och solførmørkese.
Ja det blev lite allt möjligt i mars.
Våra ekorrar är här varje dag.
Dem äter från fågelmatarn, på backen och hälsar på oss på verandan. 

Första mars var det premiär för vårparkeringen med. Då var nästan all snö borta. 

Vi var över till gamlelandet. Handlade lite och fikade.
Semla och gott kaffe. 
Så kom det lite vitt en dag.
Man undrar ju lite vem som gått här? 
Dagen efter så hade solen skapat om det vita till vatten. Det drippdroppade från stupränan. 
Ganska skönt ljud. 
14 mars så var på en tur över till gamlelandet. 
Skulle inhandlas lite tårta till morgondagen. 
Här bygger dem om en bro, eller bygger en ny
för den gamla var för osäker sa dem. 
Den 15 mars var tårtan klar. 
Köpte ingen färdig. Gjorde en själv.
Flaggan var uppe och det hade kommit 
lite vitt på backen igen. 
Tårtan och rimbobullarna på köksbordet när
främmat kom på kalas. 


Flaggan skulle ner nu..
Den fick komma ut och lufta sig lite i dag i alla fall. 
Solnedgången ett par kvällar senare. Helt magiskt ljus. Blev några foton. 


Vi for ner till verkstan en dag.
Dags att boka tid för oljebytte...
Tre filter måste bytas med, olje, diesel och luft.
Eftersom inte det fanns någon servicebok i bilen
så är det lika bra att göra det nu. Då vet man att det är gjort.
Åter igen en helt magiskt solnedgång.
Det brann verkligen på himlen. 
När vi körde över bron så fick Jimmy en smajlis.
Mina vackra tulpaner som jag fick av
Jimmy när jag fyllde år. 
Färgerna, fraset och faktiskt lite doft med. 
Tulpaner är så fina. 
Ute börjar det bli blått i gräsmattan och under buskarna. Älskar den här tiden. 
Skillan tittar upp och sprider sin fantastiska blåfärg
hos oss. 
Isen ligger på Nuguren. Men jag går INTE ut där nu!
Den har släppt land och snart släpper den mera. 
Jodå, att hålla sig på benen är INTE lätt. 
Har gått hela vintern och inte halkat på isen en enda gång... Så försvinner snö och is och vad sker?
Jo det blir lerigt... Skulle gå till soptunnan en dag, en måndag närmare bestämt...
Trampar iväg och kommer ungefär två meter från soptunnan... Bang sa det...
Sopåsen flög, jag mordhöll i kameran som hängde runt halsen och där låg jag...
På rygg.... Blött, lerigt och geggigt gräs...
Jaha... nästa problem... hur fanken kommer jag upp?  Blev att rulla runt lite...försöka ställa sig på knä och ta sig upp.... hade inget att hålla mig i då...
Jo kameran, men det fungerade ju inte...
Kan säga att jag blitt en jäkel på att gå ner i spagat...
Som sagt då så är det värre att komma upp. 
Men jag kom upp.  Inte en bil körde förbi mig heller.
Tur det förresten....
Trodde jag brutit höften eller nått för det gjorde så ont. Men jag gick hem och det kunde jag inte ha gjort om jag brutit nått. 
Men så jag såg ut...
Alla kläder åkte i tvätten....
Man skulle kanske inte gått i foppatofflor bort.
OM jag tänker efter.....
Njöt ett glas vin dagen efter...
Vad det hette? Det kommer jag inte ihåg..
Men det var gott. 
Pratade med grannen ute en dag senare.
Då såg jag...
Första krokusen... Ensam i rabatten, men någon måste ju vara den första. 
Dags för en tur till stan igen...
Fysio och hudmottagningen.
Vi blev överflugna av två SV 25.
De tutade och flög så galant över oss.
Hann inte riktigt med där...Men jag fick dem på bild. 
När vi körde från fysion såg vi en bekant lastbil.
Den kommer från Sykkylven och bilden på släpet är från Stranda. Dem kör möbler och passerar ofta här.
Viktor Berg Transport. Fina bilar. 
Jag är ju inte som alla andra... våffeldagen kom och gick... INGA våfflor.. Mend agen efter....
Kaffe och våfflor med hallonsylt och hjortronsylt. Med grädde... gudarsskymning så gott. 
Tyckte rosorna såg lite ensamma ut i den blå vasen så jag nöp med mig tre kvistar körsbärträd och satte i vasen. Blev lite mera liv. 
27 mars så var det dags...
FÖRSTA utefikat den här våren.
Det smalar så gott ute med kaffe. Solen värmde bra med. Så vi får nog snart tänka på att öppna upp och få ut möblerna. 
29 mars blev det mörkt!
Det var solförmörkelse. Det blev så tyst ute, fåglarn kom liksom av sig i sin vårkonsert. Nu var det ganska molnigt här, så man såg inte så mycket. Men jag tycker det var bättre så här. Man såg solen och månen när molnen gled förbi. Man förstår ju att våra förfäder trodde det var något straff när det här hände. Det är mäktigt att se. 
Igår kväll gick jag ut. Solen var framme och det hade regnat. Såg den här fina regnbågen när jag kom ut. 
Mera blåa vackra skillor... Det är som ett hav när dem blomstrar allihopa.
Och jo då... visst har krokusen kikat upp i våran häck med.  Man blir så glad. 
Bakat har jag gjort med.
Nattjästa frallor. 
Gräddade dem till frukosten i går.
Så otroligt goda.  Har en ny deg på jäsning i kylen. 
Sista dagen i den tredje av årets 12 månader. Jimmy skulle ner till verkstan för att byta olja och alla filter.
Ute hade det varit minusgrader under natten...
Skrapa, skrapa och skrapa..
Det satt kan jag säga.

Frontrutan är alltid värst..
Undrar varför....
 
Lite av frosten från rutan tog jag i min hand. 
Det är inte som snö... En helt annan konsistens.
Mjukare liksom.
Mars sista bild. Solen över sjön. Det är vackert.
Jag är så glad att vi bor här. 


Detta var sista bilden för den här gången.
Hoppas ni orkade läsa helt hit.
Nu önskar jag er en fortsatt fin kväll. Hoppas ni får en god natts sömn.
Det är dags att knyta sig här med.
Så sov gott alla. 
Kram
Synne





Related Posts with Thumbnails