Translate

lördag 1 februari 2025

Januari tog plötsligt slut och in kom......

 Februari....
Lite bilder från januari får ni allt slita med.
Jag har bakat nått jag aldrig gjort...
AMBROSIAKAKA.
Inte sista gången det.

Våra fåglar är ivriga på maten. Ser ni behållaren tillhöger? Den rymmer 3,5 kg....En sån tömmer dem på några timmar. 

Våra ekorrar besöker oss flitigt med. Dem äter av det som hamnar på backen. 
En god rödvin har vi också druckit. Kan rekommenderas. 
Även ett väldigt god vitt vin smakade bra. Även detta kan rekommenderas. 
Nått som däremot INTE var gott var detta...
Blått och stenhårt...
Är det något jag missat när det gäller frystorkat godis? VARFÖR??
Det enda jag fick ut av detta godis var en 
 knallblå tunga.... Till och med tänderna blev blåa...
Så lagade jag mat...
Det blev falsk lövbiff.
Det var faktiskt väldigt gott.
Mina tomtar vinkade farväl för den här gången. Nu ligger dem i sin låda och kommer nog upp i slutet på november igen. 
Så fick jag utlandspost....
Blev såå glad. Två vackra teckningar. Ska köpa ramar till dem och få dem upp på väggen.
Älskar dessa ugglor. 
Även en gnork följde med. Hon heter Gyrid. Hon sitter här och ser på mig med luvan djupt nerdragen. Hon är en bestämd dam som talar om när det är nått hon inte är enig med mig om. 
Hon hade varit ute i skogen i höstas.
För hon tog med sig en påse torkade trattisar....
Lite torkad blomkålssvamp...
Så en svamp jag inte kände igen....
Gyrid log lite under luvan och viskade att det 
är torkade nypon. Så att jag skulle kunna göra nyponte. Jag rodnade klädsamt när hon sa det. 
Hon fick hjälp av Heidi-Marie att posta det här.
Inte lätt för en liten gnork att få iväg det där paketet. Låg en skön sjal i kuvertet med. Värmer gott på ryggen kan jag säga. 
Var hos tandläkaren och när vi kom hem stod det en stor kasse med ved och väntade på oss. Nu är den 
snyggt upplagd på trappan. Värmer gott. 
Våra ekorrar ja... jo dem är här varje dag.
Klättrar upp på matarn, äter frön, späck och talgbollar. 
Dem är väldigt roliga och sprider mycket glädje runt sig kan jag säga. 
En på fröbehållaren och en på backen.
Småfåglarna bryr sig inte om dem. 
Köpte två vackra buketter med tulpaner.
Står så fint på bordet.
Öppna
Första februari...
Den kom med sol och kyla. 10-11 minus ute, men den solen... Helt underbart.


Så vackert med den glittriga frosten.
Isigt på vägen, men det är snart borta. 

Man ser grusvägen där det var så isigt härom dagen. Nu bör jag våga mig bort till postkassa och soptunnan snart.
Jag är glad jag har mina icebugs.
Dem hjälper mig genom vintern. Vet inte om man blir fegare med åren liksom...
Men jag är livrädd att halka och bryta mig. 

Stod en stund på verandan och njöt av solen.
Våren är mycket närmare idag än den var igår.
Snart kan vi sitta ute på verandan med kaffet igen.


Med det önskar jag er alla en fin dag vidare. 
Njut helgen och må gott.
Kram
Synnøve. 


lördag 4 januari 2025

 JANUARI. 
Ja då ska vi lära oss skriva 2025.
Kommer nog ta ett tag.
Snön kom nyårsafton. Inte så mycket tack och lov.
Men det blev vitt!
Jag gick en tur ut, bort till vår postkassa...
Det räckte, för fy för den lede, det var kallt!

Men det var, eller blev en vacker dag till slut. Vi gick ner till ladan för att hämta vår snösläde och snöskyffel. Så stilla, ingen bil som kört eller andra spår än våra. 

Dag 2 på 2025 bjöd på fint väder. Men det var kallt ute.. Det var 16  minus. Soluppgången var så vacker denna andra dag. 
Jag fotade medans hjärtat sopade av bilen, och så skrapade vi rutorna ihop. Man ska hjälpas åt. Eftersom det är första vintern med Fru Blom så var vi lite nyfikna på om hon ville starta när det var så kallt... Hon startade utan problem.
Mina solrosor sen i sommar var vackra i motljuset. 
Undrar om våra bevingade vänner hjälper oss med sådden i vår...som dem gjorde i fjor. 
Årets första brödbak. 
Blev så gott. 
Fluffiga och lätta tekakor. 
Så gick maken ut och tog några bilder på Venus och Luna. Det var kallt som bara det ute, men han gick ut för min skull. 

Idag när vi kom ner så var det kallt!  
Det var 17-18 minus och 13 grader inne i köket.
Måste bara säga att jag älskar vår kamin. Var härligt att se röken komma ut ur vår skorsten. 

Solen var konstnär ihop med kylan idag.
Så här såg det ut i grenklyka i vårt äppleträd.
Taget genom fönstret ska jag säga. 
Gick ut efter det och fotade lite. Så här såg himlen ut när jag kom ut. Det var så magiskt vackert. 

Tänker lite på hur det året som gått varit. 
Första halvdel var helt ok, sen blev det värre....
Jag slet med migrän... En fruktansvärd sjukdom. Men vi fick ordna det. Nu har jag inte migrän så ofta. Sen blev jag sjuk...
Fick mycoplasma. Otrevligt som bara det...
Så kom nästa grej...
Vår fina bil...
Den blev körd på skroten med hjälp av en bärgare.
En olycka hemma gjorde att den blev krockskadad.
Så vi var utan bil i tre veckor. Men det gick bra. Man anspassar sig.
Så fick en av mina systrar cancer.... Men hon är vid gott mot och mår ganska bra efter omständigheterna. 
Nästa smäll, en väninna gick bort. Utan att vi vänner fick veta det. Blev en liten chock för många av oss....
Min gamla fina dagmamma fick en massiv stroke och ligger på sjuhus. 
Så det var sista halvdelen av 2024.
Men är så tacksam för att jag haft min älskling med mig mitt i allt detta. En klippa ska jag säga.
Så nu hoppas jag på att 2025 blir ett bra år för oss alla. Vi får hålla hoppet levande för att det blir så. 
Med det önskar jag er en fin lördag, den första i januari, den första i 2025.
Kram.




tisdag 31 december 2024



Av Alfred Tennyson. 

Ring, klocka, ring i bistra nyårsnatten
mot rymdens norrskenssky och markens snö;
det gamla året lägger sig att dö …
Ring själaringning öfver land och vatten!

Ring in det nya och ring ut det gamla
i årets första, skälfvande minut.
Ring lögnens makt från världens gränser ut,
och ring in sanningens till oss som famla.

Ring våra tankar ut ur sorgens häkten
och ring hugsvalelse till sargad barm.
Ring hatet ut emellan rik och arm
och ring försoning in till jordens släkten.

Ring ut hvad dödsdömdt räknar sina dagar
och forngestaltningar af split och kif.
Ring in ett ädlare, ett högre lif
med bättre syften, mera rena lagar.

Ring ut bekymren, sorgerna och nöden,
och ring den frusna tiden åter varm.
Ring ut till tystnad diktens gatularm,
men ring till sångarhjärtan skaparglöden.

Ring ut den stolthet, som blott räknar anor,
förtalets lömskhet, afundens försåt.
Ring in det rätta på triumfens stråt,
och ring till seger mänsklighetens fanor.

Ring, klocka, ring … och seklets krankhet vike;
det dagas, släktet fram i styrka går!
Ring ut, ring ut de tusen krigens år,
ring in den tusenåra fredens rike!

Ring in den tid, då andarne befrias
ur själfviskhetens sammansnörda band.
Ring mörkrets skuggor bort ur alla land;
ring honom in, den bidade Messias!

måndag 30 december 2024

December och i morgon är det nyårsafton.

Börjar inlägget med att önska er alla en

god fortsättning på det ni företar er nu i mellandagarna. För det är ju mellandagar ännu tycker jag. 
Vår fina ljuskrona (en gammal IKEAlampa)
lyser upp så fint ihop med ljuskedjan ner i vår gång. 

Vi gjorde ett par janssons extra och åt en till middag en dag. Finns nog inte mycket som slår det.
Snaps måste man ha med. 
Ja, enligt kalendern ska det vara vinter...
Men man undrar... Ingen snö, inte som ligger kvar i alla fall.... Det regnar, är mildväder, så fryser det på och blir snorhalt. 
Men regn på rutan är vackert när man fångar ljusen från julsparken i regnet. 
Moder natur bjuder på vackra soluppgångar. Här är en jag lyckade få på bild. 
Så var det jullegoby igen då...Starten.
Vi börjar med järnvägen. Då är det lättare att få allt på plats efter det. 
Fått det mesta på plats....
Ljuskedjan som saknas...
Där är den på plats. 
Legojulby 2024. 
En annan dags soluppång. 
Det är olika från morgon till morgon. 
Men vackert är det.
Hittade ett hjärta....
Tre amigos ute på isen.
Pärlemormoln. Vackert det med. 
Det är mörkt på mornarna innan solen vänder.
Här är maken på väg till jobbet och klockan är mellan 8 och halv 9. 
Har ni sett... det kom nått vitt...
Så en bild på våra bevingade vänner.
Ingen går hungrig här inte..
Vildfågelfrö med solrosfrön i. Talgbollar, energi/jordnöttskorvar, jordnötter och späck. 
Vackert. 
Julsparken står där i det lilla vita och sprider sitt vackra sken. Lyktan lyser senare på kvällen. 
Ännu en vacker soluppgång. 
Så blev det julafton och mat.  Lite julbord hos oss.
Vi tar jansson och det varma på juldagen.
Så mycket gott....
Sill, räkor, lax både rökt och gravad....skinka och spekeskinka och rödbetssallad.. Nu blev jag hungrig igen....
En juleakevit hör med. 
Vår lilla julgran, paket, tomtarna och våra fina tomtar.
Tog en promenad...
Säg hej till publiken.
Ljustaken och tomtarna i köksfönstret kikar ut på mig där jag står. 
Ser ut som det är isfritt.. Men det är faktiskt vatten på isen.  Skulle inte gå ut här nej. 
På trappan står tomten och bocken och önskar välkommen. 
Varje år står dem där. 

Det var dagens blogg. 
Nu ska jag ut i köket. Vi ska fixa oxfilen till i morgon. Den skall in i ugnen nu. 
Hoppas ni får en fin dag vidare. Här blir det lugnt och fint.
Ha det gott.
Kram.

Related Posts with Thumbnails