Translate

fredag 16 augusti 2024

Rena rama augusti....

 

Augusti  kom.  Men Irene åkte hem. Efter 1,5 vecka

var det dags för henne att ta fatt på hemresan.
Vi har alltid så roligt när vi ses så det blir tomt som attan när hon far hem. 

Solrosor och rabarber. En oslagbar kombination. 
En dimmig morgon. Det närmar sig hösten på riktigt. 
Även inne i stan låg dimman över Glomma. 
Det är ju vackert på sitt sätt. Blir liksom ett helt annat landskap. 
När jag gick strandpromenaden så var jag tvungen att stanna till...
En sköldpadda!! Vi är i kallaste norden, trodde inte sköldpaddor fanns här, men bilden ljuger inte. 
Jag kunde inte gå ner på stranden, det var allt för brant för mig. 
Men sköldis var inte ensam.
En korsning mellan en säl och flasknosdelfin vilade sig här. Helt fabelaktigt vackra väsen.
Den lät sig villigt fotograferas. 
Längst till vänster var det en tredje figur.
Såg inte helt vad det var, så jag säger att det var en sjöljungfru som låg och solade sig där. 
Tänk vilka väsen som man kan få se en helt vanlig dag i augusti längs med Glommas stränder. 
Dimman låg kvar här en stund tll. Så vackert. Nästan mitt i stan. 
Var helt otroliga färger där vid promenaden.
Men det märks att sommaren är på hell. 
Så kom jag fram till min vän Silvertiken.
Hon sitter där, i ur och skur ensam. Tittar upp mot himlen som om hon väntade på någon.
När jag sitter här och skriver nu, så hör jag en hund yla och skälla här.... Undrar om hon hör och svarar....
Kraftig och välmusklad dam. Hon går nästan i ett med den blå himlen den här morgonen.
Tror hon längtar till skolan börjar när eleverna 
är ute och stojar runt henne på rasterna. 
På andra sidan hörs ett tåg. Järnvägen går där. Timmertåg och tåget till Sverige. 
Tittut.
Hur var det nu... Mycket rönnbär och lite snö...
eller mycket rönnbär och mycket snö?
På åkern hemmavid så mognar rågen...
Snart är skördetid.... Då är det höst på riktigt!
Solig morgon.
Det är inte helt moget på åkern. Men det går fort nu. Dem säger det blir ett bra år.
Får hoppas det.
Solen lekte på vattenytan. Det glittrade och lyste starkt. Vackert. 
De gula sträcken... Norge.
De vita sträcken... Sverige.
Vid en sjö såg vi en person ute på en paddelboard.
Vackra färglada blommor längst med promenaden. 
Helt fantastiska färger. 
Den här killen frågade om han fick vara med på bild... Var osäker först, med tanke på hans jobb.
Men här är han. Han hade en liten paus. 
Så blev det en fika på Ingelsud. 
Gott som alltid. 
Gamlebrua från bussen. Ska bli spännande att se den i höstmörkret med den nya belysningen.
När jag gick av bussen så såg jag Sheriffen från Skotterud. Undrade vad som skett här.. men det var helt lugnt...
Kiwi har mycket i sina butiker...
Men sådana här brockolis har jag ALDRIG sett förut. Undrar hur dem smakar...
Väl hemma igen så satte jag på kaffet.
Otroligt gott kaffe. Arvid Nordquist. 
Älskar kaffet därifrån. Har du inte provat,  så gör det. Sommar 2024 smaken det här.
Så skulle Kjerstad transport ut på uppdrag!
Det var dags att köra bort plast och papper till soptunnorna. Älskar den här vagnen. Den är ett otroligt bra hjälpmedel. 
Sådde några frön av ballongblommor. Nu kommer dem. Växer med rekordfart. Gäller att passa på att ta nya fröer när dem blommat över. 
Satte några potatisar med. Inte många, inte stora. Men jag har många potatisplantor kvar att ta upp. 
Hemodlat är så gott. 
Havren börjar bli mogen. Undrar om det blir några kärvar till vintern....
Tänk så snälla våra fåglar är. 
Dem har hjälpt  mig med solrosorna i år.
Det är många och dem är stora.
Så vackra där dem står i rabarnern och lyser som solar. Nu ska jag bara försöka ta till vara på fröna så jag kan ge fåglarna dem i vinter. 
Så var det dags att krypa till kojs,Ute är det mörkt, ledlamporna ute lyser så vackert. Tänk ändå...
Sommaren är kort, det mesta regnar bort...
Men man får oavsett minnen från sommaren som var/är, jag tror inte helt den är över ännu...
Godnatt mina vänner. 
Kram...



onsdag 31 juli 2024

Blommor och blader....

 

Så man får spader....

Juli är slut om några timmar. 
En månad som bjudit på mycket vatten från ovan.
Mycket av växterna har tagit stryk av allt regn.
En som mådde bra var min ena vita amaryllis. Satt ut den och plötsligt så såg jag tre knoppar. 
Gissa att jag blev glad.

Min rosaspräckliga petunia mådde bra där den hängde.  En vit och en rosa blomma dök upp mitt i allt. Nu har den fått lite stryk av allt regn och vind. 
Men den lever ännu.
Visst var den stor och fin. 
Har INTE planterat solrosor.
Det har våra fåglar gjort. 
Det var nog deras sätt att tacka för
alla frön de fick i vintras.
Dem växer vid rabarbern.
Vid stabburet. 
Vid verandan och i blomkrukor på framsidan.
Dalior då.
Dem har jag planterat. Älskar dessa vackra blommor. Vet inte vad dem heter... Men en sort ser ut så här. 
Slängde ut en hel massa blomsterfrö i våras.
Blev så förvånad när det kom upp på många ställen.

Satte mina dalior i vår gamla rosa skottkärra.
Jimmy gjorde hål i den så regnvattnet skulle rinna ut.  Har ett par sorter till men dem har inte slagit ut ännu. Men dem kommer. 
Röd och vacker.
 Jimmy kom hem en dag med en blå, vacker hortensia. Funderar på om jag kan plantera den ute sen. Om den klarar vintern.
Gick förbi en stor kruka med rosa margueriter. 
Så otroligt fina. 
Klippte gräsmattan idag. Andra gången på hela sommaren. Då såg jag denna vallmo. Såg flera knoppar så det kommer mera. Vackra skira blomster. Njuter för fullt. 
Nu har vi druckit kvällste och sitter och pratar. Snart dags att lägga sig för det är tidigt upp i morgon igen. 
Njut kvällen och ta vara på er.
Kram....



onsdag 3 juli 2024

Så blev det juli....

 

Månaden juli kom fort.
Vart tog liksom maj och juni vägen?

Vår gamla skottkärra fick bli blomlåda åt mina dalior. Maken borrade hål i nederkan så vantnet kan rinna ut. Och ska jag se på det gröna havet där så verkar dem trivas. 
Pelargonerna mår bra ute med. 
Men den som chockade mig var nog min vita amaryllyis. Nu har den börjat slå ut. 
Den andra har fått mera liv med. Får se om det kan bli nått av den med. 

Nytt postkassestativ har vi fått upp med.
Rött och fint. Det är vår vän Rolf som gjort det. 
Så var det dags för en ny bytur. Glommengata var grön och fin. Nu var det lugnt och skönt att gå där med. INGA skolungar på elsparkar! 
Ett stycke bort i gatan låg det en ensam fotboll.
Undrar om någon sparkat boll där uppe på höjden och så har den fått nog av att bli sparkad på och helt enkelt hoppat ner hit. Vet inte om jag tycker det är bättre för den att ligga där då....
Gick över nybrua idag. Det sker inte så ofta. Glomma flöt på bra här på sin väg mot Skarnes. 
Åt andra hållet så såg man gamlebrua, gångbron över Glommengata. Dessutom så ser man att vägen går på en bro med. Men man tänker inte det på när man kör där. Måste erkänna att jag inte vet vad den heter, men det ska väl inte vara så svårt att hitta!
Gula knoppar på räcket över nybrua, eller Gjemeselund bru som den heter. Fina och frodiga blomsterarrangeman som kommunens trädgårdsmästare tar sig av med den äran. 
Men det här är ett sorgekapitell....
Här var det så fint med olika blomster. Ett insektshotell som nu hade dolts bakom det där trädet... allt är borta... En liten skammplätt anser jag, borde finnas tid och lite pengar för att hålla det här i ordning. 
Jag kom till det som kallas bedehuset. Här har dem en fin sittplats ute. Med ljus och en murika om man vill grilla. 
Så hamnade jag till slut nere på Promenaden kafe. 
Som alltid gott fika där.  Efter fikat gick vi en liten promenad längst med Glomma.
Här är ju ytterligare än bro i stan. 
Men vad den heter.... 
Inte en aning.
Jag gick lite i förväg så jag fick med Maria på en bild. 
 
Tanten själv på bron. 
Det finns många sittplatser längst med strandpromenaden. Men jag blir så ledsen när jag ser sånt här... fullt av fimpar och tomma cigarettaskar.... Varför är det så svårt att hålla rent efter sig? Här vill inte jag sätta mig ner. 
Så stannade vi på Circle K för att köpa stans bästa mjukglass.  Jag tog jordgubbsströssel på, Maria valde chocklad...stora och goda glassar. 
Den första dalian... sååå härligt att dem slår ut sina knoppar nu... 
Så min vita amaryllis. 
Det var dagens lilla bildserie. 
Fina dagar det här och jag hoppas och tror att juli blir en fin sommarmånad med.
Nu önskar jag er godnatt.
Kram från.....


Related Posts with Thumbnails