Translate

söndag 30 juni 2024

Juni i ett nötskal.

 Smultron på ett strå.
Det lyser rött i min pallkrage. Smakar helt ljuvligt.

En solnedgång med mycket dramatik.
Men så otroligt vackert. En kväll man inte glömmer
med hjälp av bilder i kameran. 

Min potatis växer i dessa krukor. Grön och frodig blast... Några dagar senare kom ovädret och knäckte blasten! Drog försiktigt upp en planta...
Men potatisen var som små kulor. Blasten hade ju gått av, så jag vet inte om potatisen klarar sig. 

Kongsvinger stasjon.
Fast om jag är ett tåg är det ok. 
Kongsvinger festning. Säkert en bild jag delat förut, många gånger. 
Mölleruinen. Glomma var inte så hög här. Men det är kraft i vattnet här kan jag lova. 
 
Träffade henne här... Men Åsa-Nisse såg jag inte. 
Ett fint litet fågelbord. Fanns två som hängde där. 
Uppe på fästningen. Utsikten den här vackra dagen var helt makalöst vacker. Långt bort i bortet där bor vi. Man ser inte Roverud/Brandval härifrån. Men vet man, så vet man.
Grönt och frodigt för det har ju regnat en del. 
Helt vindstilla med. 
Stannade till för jag såg något i gräset.
En kajunge satt helt stilla där. Kajsa fick hon heta. 
 Utsikten mot andra sidan av Kongsvinger. 
Man ser att mycket skog är uttaget. 
Ska säkerligen byggas bostäder där. 

 Under det stora kastanjeträdet vid fästningen. Här står man torr om det regnar. 
 Det är så mysigt att stå där under. Står en bänk där. Men nu går det inte sitta på den. Kajor bor i träden och dem gör ju ifrån sig hur som helst. 
 När jag gick ifrån fästningen så vinkade denna varelse av mig. På nått vis tycker jag den påminner om något ur Mumintrollen. 

Nere vid Rådhusteateret har Bastian och Bastine fått flytta ut igen. Hoppas nu ingen ger sig på dem!
 Den 21 var det ju midsommarafton. Inte här då, men det spelar ingen roll. Hittade den här vackra kransen. Den följde med hem och hänger på ytterdörren. Kanske dax att ta ner den. 


21 Juli var det dags...
Första gräsklippet för den här sommaren. 
Varför? Jo för att insekterna behöver blommor för att få mat. Vi överlever med lite högt gräs.
Mina tomater växer och frodas.... kanske där jag skulle placerat potatisen med. 
Älsklingen sparade det här ståndet med blåklockor när han klippte. Det var så mycket humlor där.
Så glad jag blev. 
En ny dag inne i stan. Ute på muren där har i år, som många andra år, ett måspar byggt bo. Klicka upp bilden så ser man dem. 
Hela Kongsvinger har under ett par års tid varit en stor byggarbetsplats.... Ännu inte färdiga. 
Miljögata ska det visst bli... Vi får se när det blir klart. Men mycket arbete återstår. 
Gamlebrua från gångvägen vid Kongsentret. 
Den är vacker. 
Ovanför mölleruinen så är det grönområden för barn att leka på, torget ligger här med. Grönt och fint. Men inte en människa... var är alla?
Kongsvinger torg. En bassäng... en lekapparat sen är det dött... en fontän nere i änden. Tänk en
glasskiosk här där man kan få sig en kopp kaffe och en glass... En av restaurangerna till vänster har satt ut några bord och stolar mitt på torget. Ett parasoll och så inklämt mellan några blomlådor med en tuja   i. Det är allt... Norges tråkigaste torg!
På gamlebrua över till andra så ser man nybrua. Vattnet strömmar på bra i Glomma. 
På väg mot station så passerar jag detta. En stor plantering med vackra blomster i, i bakgrunden detta konstverk... vet inte vad det heter... Och så det som byggs vid stationen. 
Gamla bankhuset får sig en makeover med. Så ser man nybygget som de håller på med. Hur högt det blir vet jag inte. SSB ska in där. Statistisk sentralbyrå. 
Solrosor har en förmåga att dyka upp överallt...
Här i den gamla stammen av äppleträdet.
Om dem klarar sig är nått annat. 
Strax efter klockan 8 en morgon. 
Spegelblankt (nästan) lugnt ute och det är såå vackert. 
Tog en promenad ner till Brandval för att möta maken. Han körde en annan väg hemmåt. Stoppade i skuggan, ja det var varmt. VÄLDIGT varmt.... tog några bilder och fortsatte....
Där skulle man sitta och slappa....
En mossklädd sten med några gamla murkna trädstammar på. Dessa var på min väg ner till bygda. 
Gröna åkrar, blå himmel och lite vita ulliga moln.
Och varmt... jo jag hade dricka med mig...
Det är så vackert så man får ont...
Stannade till i Myrersvingen. Tog fram en flaska vatten och drack girigt. 
Jag vet här vad jag glömt hemma...
En keps!
Så kom jag till långsvängen. Här var det dåligt med skugga... så man stoppade till där fanns den minsta lilla...Men det var inte så långt kvar. 
Här hade jag tänkt gå in... men jag visste inte hur lång tid jag hade på mig... så jag gick vägen. För där såg ju maken mig när han kom. Så det får bli nästa gång. 
Järnvägsbron... Nu ska jag snart svänga av... Här har många lastbilar och bussar satt sig fast under åren vi bott här.  Bron är låg och inte alla har uppmärksammat att bron är låg. 
Här stod jag en stund i skuggan. Drack vatten och bara njöt. Här är cykel och gångbanan under riksväg 2. MEN... ni som cyklar här.. Var försiktiga för man får upp bra fart här, och asfalten är så bubblig och spårig! 
Dit ska jag... Till höger ligger grannens verkstad. Det är där vi fixar allt med bilen.  Så ligger den loka butiken Jokern där. Där ska jag möta gubben. Jag hann hela vägen ner. 
Framme, trött, varm och lite arg... Keps för sjutton kärring... jag hade i alla fall förstånd nog att smörja in mig med solkräm. Såg många som ser på TikTok...smörjer sig med smör och olivolja!! Vad sjutton...  när ska folk börja använda skallen och se vad som är bra! Smör och olja använder jag i maten... Inte på kroppen! 
I går när jag gick runt bland mina blomster ute så tvärstannade jag.... Hade ställt ut en amarylis för ett tag sen... En vacker vit en... trodde den var död...
Så är alltså inte fallet... Se här... nu ska jag hålla ögonen öppna alltså... 
Verandan en sen kväll. Doften av blommor.. ljuset och stillheten... finns inget bättre...
Samma natt gick ut när klockan var 01.15. Det är så ljust ute. Lamporna lyser och stillheten är där. 
Som en saga... Näe inte en... närmare 6 kg av denna saga. Ja alltså jordgubbarna som kom igår heter Saga. Såå goda. En korg är i kylen, resten i frysen. Blir en god vinter. 
Förmiddagen idag såg ut så här.... Det var helt ok.
Så kom det vind.... så kom det moln... nu är det svarta/mörka moln. Kom några regndroppar...
Får se hur eftermiddagen  blir. 
Det var faktiskt junimånads blogg.
Haft en lite dipp vad det gäller att dela med mig av foton både här på bloggen och på FB. Men det ska väl bli bättre tänker jag. Med det önskar jag er en fin söndagseftermiddag.
Ska baka lite gott till fikat idag. Vi får besök på eftermiddagen. Men först lite middagsmaking. 
Ha en fin dag.
Kram....







tisdag 28 maj 2024

ELVERUM.

På väg upp till Elverum möts man av den här glada killen.
Han står där och säger att kom hit och köp! Gårdsbutik.
Har tänkt många gånger att man skulle stanna där.
Men det har inte hänt ännu. 
Jag diggar hans solglasögon.

Väl framme vid sjukhuset så blev jag med maken upp först.
Sen gick jag en vända medans han blev opererad. Det här huset ligger vid änden av parkeringen. Vet inte helt vad det varit där eller vad det är nu. 
Men det är ett vackert hus som är omgivet av grönska. Bakom ligger Elverum sykehus. 
Jag gick ner till Elverum kirke. Det är en vacker byggnad.
Det är en korskyrka som blev byggd 1736 och invigd 1738. 
Den är i timmer och har faktiskt 700 platser.
Den ligger vackert där.
Jag står nedanför det gula huset.
Kyrkan är omgiven av kyrkogården som i sin tur är omgiven av en stenmur.  Finns ett gravkapell där med. 
Lite sydvest från kyrkan finns prästgården.  
Blev så förvånad att det var öppet när jag kom. Men det är en 
Öppen kyrka sa skylten.  Så jag tänkte jag skulle gå in. 
 1878 blev kyrkan omgjord efter dåtidens smak. Det var efter planer av Henrik Thrap-Meyer. 
Utvändigt blev kyrkan vitmålad istället för brunröd, fönstrena blev smalare. Invändigt blev timmerväggarna klädda med panel och vitmålade, innertaket blev höjt och nästan allt av de gamla inventarierna blev utbytta. 
Bara prädikstolen och själva altarbilden behölls.  På 1930-talet var det en önskan om att kyrkan skulle tillbakaföras till sitt ursprung. Något som skulle visa sig bli svårt då de gamla ritningarna var borta.
Arbetet blev utfört mellan 1937-1938 under Simen Øyen.
Panelen togs bort, inventarierna blev uppspårade på olika ställen runt om på byggden. Fönstren fick till sin upprinliga form och ytterväggarna blev ommålade i den brunröda färgen igen. 
 Så jag gick in...
Väl inne möttes jag av den vackra ljuskronan. 

Altartavlan och dopunten står där framme. Bänkarna är sådana typiska kyrkbänkar. Dem var lite hårda att sitta på. 
 Predikstolen var så fin. Vackert arbetad och 
gjord av Nils Hansen Engen och Ole Gundersen. Jag antar att dessa  gjordes någon gång på 1700-talet. 
Dopfunten har formen av pojkfigur med skålen på huvudet, 
som var väldigt populärt på 1700-talet. 
Den är väldigt vacker tycker jag. 
Vänder mig om och ser mot utgången. 
Orgelpiporna som är som ett smycket, och som det kommer
mäktigt ljud ur. Vackert. 
När jag går ut i vapenhuset ser jag detta. 

Historia det här. 
Det börjar bli dags att gå upp till sjukhuset igen. Tar mig ut utanför stenmuren och fotar kyrkan i solljuset. 
Ögonen fastnar på spiran och solen. Inte förren jag fört över bilden på datorn så ser jag att det är en halo runt. Själv tycker jag den här bilden är magisk. 
På parkeringen vid som om vår bil står den här pärlan.  Medans jag ska ta med det jag ska ha från bilen hör jag maken prata med någon. Det är ägaren till bilen. Hans far köpte den här bilen som konebil sa han, men så skrattar han och säger att hans mor aldrig körde den. 
Han köpte den av sin far, renoverade upp den och kör den på sommaren. Vi möttes i parkeringshuset på Kremmergarden efter en stund. Han säger med ett leende att "ni får inte tro jag följer efter er!"
Nejdå säger jag... du vill bara få höra att du har en fin bil svarar jag.
Han skrattar och säger att så är det. 
En mycket trevlig person det här. 
Vi ska gå runt lite inne i Elverum. Vi går över gamla bron. Solen i ryggen när vi stannar och kikar ner i Glomma. Glomma som är helt gul av pollen som flyter iväg. När vi står där kommer det en på cykel som blev med på bild. skuggbild. 
Fika måste man ha....
Kaffe och en otroligt god bulle med vaniljkräm och bär. 
Och florsocker.....
Så gick vi lite till... Faktiskt i skogen... Mitt i stan....
Vi såg en karta med en utmärkt stig som skulle ta oss till Christianfjelds festning. Stigen hittade vi, men det var dåligt skyltat i skogen. Så vi vände efter stund. 
Men det var skönt och stilla... 
Elverum har mycket historia. Det finns en gård i centrum, den heter Gaarder gård. 
Den står som ett tidsvittne om guldåren i skogen på slutet av 1800-talet.
Gården består av den värnade huvudbyggningen...
Sidobyggnade från 1862
Vaktmästarbostad från 1904, timmerlada och ladugård från 1800-talet, i tillägg till flera andra gamla byggnader. 
Större delar av Elverum centrum är faktiskt byggd på det som var gårdens mark. 
Det var hit den norska kungafamiljen flydde den 9 april 1940 när Norge blev invaderat av Tyskland. 
Här skildes dem åt utan att veta om de någonsin skulle ses igen.  Några dagar senare blev Leiret bombat men det blev endast små skador på byggnaderna. 

 Centrum i Elverum kallas "Leiret" för att den första centrumbebyggelsen uppstod runt militärlägret Christiansfjeld festnig.

Det var min blogg idag. Mycket historia men hoppas ändå ni orkat läsa allt. Ha nu en fabelaktig fin tisdag.
Kram....


Related Posts with Thumbnails