Translate

måndag 22 april 2024

Skräp och annat....

 

När jag varit ute på mina vandringar i stan så har man ju sett ett och annat.
Tagit bussen har jag gjort med. Det är alltid lika roligt, fast dyrt!

Fikat har jag gjort med. Inte på samma ställe som jag brukar. Här fick jag en liten chock....
En halv fralla med ost, en sketliten bit paprika och lite sallad på, samt en kopp kaffe.... 84 kr! Ville jag ha påtår kostade en kopp 20 kr....
Jag har blivit förälskad... I en liten röd bil. Den står alltid på samma plats på parkeringen. Skulle gärna haft en sån... men jag har ju inte ens körkort så vad ska jag med den till. 
Får titta på den när jag går förbi den istället.
Det är mycket arbete på gator och broar i Kongsvinger. Dem visar omkörningsvägar och vart man ska gå.... Men jag tror inte jag vill gå här...
Någon/några har roat sig med att kasta ner den här skylten från bron. Undrar vad som triggar någon till att göra något sånt. 

Glomma har inte stigit så mycket här, men vattnet forsar på ganska fort. Strömt som bara det. Så man ska passa sig för att ramla i. 
Den här kundvagnen har nog legat i Glomma ett tag. Brannvesenet hade övning här för ett tag sen så då hittade dem nog den här. Sorglig syn.
Vi har ett fint litet bedehus i centrum. Utanför där står en bålpanna och det finns även en bänk där.
Den har de som sitter på Kongsvinger fengsel gjort. De gör mycket och de har faktiskt en butik i stan där man kan köpa det mesta. 
Ett litet båthus står vid Glommas strand. Vacker plats har det valt. På andra sidan av älva ligger Skarstad Gartneri. Där har vi köpt potatis och andra grönsaker under vinter. Dem har för första gången haft en självbetjäningsbod där man kunnat köpt det man behövt och så betalar man med vipps... heter väl swisj på svenska tror jag.  Men nu öppnar dem snart för säsongen. 
Så var vi nästan hemma... skulle bara över det här sorgebarnet först. Ja alltså bron. Här är ljusregulering, för två bilar kan INTE mötas på bron!
Det är en gång och cykelbana på sidan, du ser cyklisterna där. Det enda som skiljer mjuka trafikanter ifrån bilarna är vita streck i asfalten! 
Vi har Brandval skolan som ligger på västsidan av bron. Det är barn från första till 6 klass som går där.  De måste gå över bron och det är skrämmande kan jag säga. 
Jag gillar INTE att gå över! Nu är den så nedsliten efter att Tretten bru rasade och det blev omkörning över vår bro.  Tror jag säger rätt nu när jag menar att det finns pengar för att repare bron. Men nu vill dem heller lägga dem pengarna på andra broar och vägar! Jag säger, riv bron och bygg en ny. En som tar timmerbilarna som kör över när dem ska till sågbruket som ligger på östsidan! 
10 april gick i svartvitt... Kommit åt något på kameran så alla bilder såg ut så här. Men vad sjutton... man ser ju vad det är. 
Man ser ju inte att solen skiner dock... Skrattade gott när jag såg det här. Var för sent att gå ut och ta nya bilder med. 
12 april var det dags för en ny promenad genom stan. Satte mig ner och kikade över älven. Där såg jag en traktor med sopmaskin efter sig. Nu ska gruset upp, rengöras och användas till nästa vinter med. Om det går. 
Nu har vattnet stigig i älva. Man ser skylten där under bron, som någon/några kastat ner... Går inte att gå där liksom. 
Mölleruinen ligger nästan under vatten med.  Vattennivån är inte så hög ännu, men det är så strömt där. 
Skräp ja... Gick förbi soptunnor som står ganska öppet där. Men soporna låg inte i tunnorna utan  utanför! Det ser inte trevligt ut!
Gick en vända på strandpromenaden. Bort till Kongsvinger ungdomskole. 
Utanför där står Silvertiken. En vacker skulptur och det är en hund. Hon sitter där och passar på.
Man ser att hon har skarpa tänder! 
Precis som de allra flesta hundar har. 
Hon faschinerar mig där hon sitter. 
Våra lokalpolitiker höll på att förstöra vår stadpark genom att låta bygga ett stort konferanshotell där.  Till stora protester från många invånare här. Nu drog sig dem som ville bygga där, ut för det tog för lång tid menade dem.  Men jag såg idag att vi har ju ett konferanshotell här redan. Det står tomt tror jag. Kan det vara nått? 
Gick förbi min frisör. Hon är helt fantastisk. Har donerat mitt hår två gånger nu.  Så när jag gick ut genom dörren nu i mars sa vi att vi ses om tre år. 
På Roverud går en lång historia i graven. Här i det gula huset på hörnet har det varit butik i 70 år. Hon som drev nu valde att ge sig.  Vet inte om det var Bane Nor eller Statens veivesen som köpte det. Nu rivs det! Det ligger precis vid järnvägen och sikten är väl orsaken till att det rivs. Sorgligt är det oavsett. 
Isen hade inte helt släppt taget över Nuguren den 12 april. Men snart så... Fast det är ju vackert oavsett tycker jag. 
Idag den 22 april när jag gick mötte jag Korre.
Han/hon stannade bara några meter ifrån mig. Nyfikna små är det. Det är så trivsamt att ha dem runt här. Den gick mot mig, men en meter ifrån så sprang den upp i en björk. 
Syrran/brorsan eller morsan.... Vet inte vad som är hane och hona, satt på stabburstrappan och kikade på något. Kom ganska nära den här med. 
Igår när vi fikade på verandan så var det en som nästan kom upp på verandagolvet. Inte så lättkskrämda dessa nej. 
Måste ju ha lite färg i bloggen. 
Så en bild på mina blå, vackra skilla får avsluta idag. Dessa är så fina.
Det var dagens blogg. Hoppas du orkat läsa helt hit. 
Nu ska jag fixa lite tvätt, kanske ta en vals med snabeldraken och plantera om tomater. 
vi får se..
Ha en vacker måndag nu.
Kram...


lördag 20 april 2024

April, April....

 Visst är väl april den första vårmånaden.
Som man längtat. Barmark, fågelsång och på sjön är isen ganska rutten. Sjön såg ut så här 1 april. 

Tog mig en promenad genom Övrebyn i Kongsvinger. Skulle på handbehandling och så till fysion. Hade lite tid att fördriva. 
Mötte det här trädet...
Vet inte om det räcker ut tungan mot mig eller vad det gör... 
Många fina byggnader finns att se på i Övrebyn. Det här är en av dem. Rolstadgården heter det. Är från 1709. 
Här var jag tvungen att stanna...
Kolla in Dr Westerlunds i det fönstret! 
Det kallar jag växtkraft. 
En liten kyckling stod och väntade på mig. 
Jag var ju bara tvungen att ta en bild på denna söta lilla skapelse. 
Möte den gula damen på sin gula cykel med. Här i Övrebyn vet man aldrig vad man möter.
Kyrktornet med sin lökkupol stack upp så jag tog en bild på det med. 
I Herdalsparken står den här fontänen. Den var inte igång ännu. Det låg is där. Men snart... 
Vet inte om tuppen gal där, men jag kan tänka mig att den väcker upp alla som bor där. 
Här finns det ett fik, Cafè Bohem. 
Låg en butik i tegelbyggnaden förut. I
cykelhuset var det butik förr. Vet inte om det är nått där nu. 
Gick från Övrebyn ner mot centrum.
Plötsligt låg det en kastad handske framför mig....
Tror någon tappat den då..
Men handsken är kastad... var inte det nått från förr att man utmanade någon genom att kasta handsken?
Jag tog upp den och la den på elskåpet bredvid
Marilyn Monroe som stod där. Tror dem hade det ganska trevligt ihop. 
Vackra lampor på huset här.
En glad lampa detta. 
Nere vid Markedsplassen, tror det heter så, där ligger gamla brandstationen.  Nu har dem flyttat till ett nytt bygg. Vad som ska ske med det här vet jag inte. Det är ganska slitet. 
Gick igenom Byparken. Här är det en minnessten över de som dog för Norge under kriget. 
Ligger vackert, men jag saknar en vimpel i flaggstången. 
Där vid bänken satt jag en stund och njöt av solen, fågelsången och roen. Tänk att detta skulle försvinna.... För vad säger man...
Jo ett hotell! Förstöra en stadspark med ett hotellbygg! Skönt det inte sker!
Där uppe ligger en stor lekpark. Många dagis är där, andra med barn går dit med. Skönt att parken får vara ifred. 
Fortsatte min promenad. Över gamlebrua och tog några bilder mot möllestenarna. Isen låg där vid stranden den här dagen. Men snart är den borta. 
Måste säga att jag gör mig några tankar här...Vid en stor butik så är nödutgången här.... Hur i hela friden ska man komma ut här om något sker? 
Både fästningen och kyrkan fastnade på den här bilden. Därifrån gick jag den här dagen. 
Tog ett stopp på Ingelsrud kafè. Där fick jag en uppgift plötsligt...
Att bygga ihop den här blomman i lego.
Älskar det här kafet, för dem har inga levande växter utan det är lego. 
Sen att dem har gått fika är väl ett stort plus. 
Ena favoritfiket i Kongsvinger för mig. 

När jag mötte upp älsklingen för hemfärden så hann jag fota isen i Glomma. 
På en åker vid Skarstad gartneri så gick det fullt med tranor. Tranor äter potatis... Här ligger det nog en del pärer kvar i backen. 
Två dagar senare.... Vaknade upp till detta....
Fick nästan lite panik... Vi har vinterdäck på än så länge men vi skulle iväg till Flisa. Jag skulle till tandläkaren... Men vi kom iväg. Stora vägen var farbar, blöt men ingen snö på. 
Som om inte tandläkarbesöket var dyrt nog...  Två koppar kaffe och två bullar... 150 kr!
7 april regnade det. Snön var borta. Nu var det bara blött.  Men det var skönt ute i alla fall. 
Vi har ju en stor fågelmatare utanför köksfönstret. 
Välbesökt av både flygande och hoppande djur. 
Nu har vi en inne med. Lite mindre och i lego. 
Några bilder från idag. 20 april.
Jag la mig ner på gräsmattan.... Helt otänkbart för nått år sen. Men idag gjorde jag det. Fotade våra krokusar som kommit upp och sprider vårglädje runt sig. Har bara vita och blå, för de gula äter fåglarna bara upp. Fråga mig inte varför. 
Man blir så glad när man ser dem i gräsmattan. 
Maken och jag gick ner till sjön. 
Den har nog sköljt nu. Men han hittade en tunn isbit. Vacker var den, men den smälte fort i hans händer. 
Det var mycket vatten, men det har sjunkit undan lite. Gummistövlarna kom väl till pass när maken gick ut dit där han står. Jag stod kvar där jag stod. 
Så gick vi upp igen. Passerade grävlingarna i hundgården som har heltidsjobb med att jaga åkersork. Dem gräver och gräver... Om dem får tag i någon ska jag låta vara osagt.
När vi kom upp hörde vi ett motorljud...
Jodå... en båt på sjön...
Nu ÄR det vår. 
Det jag faktiskt såg gjorde mig full i skratt. Maken och jag har likadana fleecejackor... Och baske mig tror jag inte han i båten har en likandan med. 

Det var dagens blogg. 
Hoppas du orkade läsa hela. 
Nu ska jag fixa lite mat här i huset.
Äta bör man ju.
Ha en skön lördag vidare nu.
Kram....
   



Related Posts with Thumbnails