Translate

måndag 4 april 2022

Oslo en dag i mars.

 

Dagen började vid 6 tiden.
Dags att kliva upp. 
Fixa frukost och in till Kongsvinger.
Köpa biljett till tåget och så få sjunka ner i
i sätet och slappna av. 
1,5 timme gick ganska fort. 
Tigern på Jernbanetorget stod där som vanligt. 
Barn och föräldrar stog och kika på den. 

Vi skulle vidare till Diakonhjemmet sykehus, så det blev tunnelbana
till Fröen station. Därifrån tog det 5-10 minuter att gå. 
När vi var klara där så strosade vi ner till Vestre gravlund.
Hittade några gravplatser som rörde mig. 
Här är det en minnesten över de polska soldater som
deltog i kampen för frihet under andra världskriget.
Vid sidan om stod en minnesten över de svenskar
som deltog i kampen för frihet i Norge under andra 
världskriget. Stod och läste och blev väldigt rörd. 
Därifrån gick vi vidare mot Vigelandsparken. 
Monoliten stod där framför oss. 
Solen var precis bakom så det blev ett litet magisk foto. 
Många speciella skulpturer är placerade runt den.
Man funderar på vad dessa två diskuterar. 
Vad det här gänget gör vet jag inte helt om jag vill veta. 
Ja den är HÖG, eller om det är jag som är liten. 
Trappan upp, med olika skulpturer framför och hela vägen runt om. 
Här fotar jag gubben när han fotade mig. 
Vad dessa två säger vet jag.... 
Titta INTE nu... nu far han över unnarennet i backen....
Backen ja, det är Holmekollen. 
Så gick vi neråt och vidare. 

Massor med konstverk och skulpturer. 
Jag funderar fortfarande vad dem bär på!
Ännu flera....
Den här karl känner väl många igen.
Han är en arg liten figur.
Sinnataggen. 
Mera konstverk. Jag måste försöka komma på vilka som skapat dessa konstverk. 
Kärlek...
Här är bägge raderna med statyer. 
Det här var en högst levande staty... hans polare simmade i vattnet. 
Här ligger Frognerbadet. 
Vattnet i ån skummade bra under bron. 
Vigelandsparken var en trevlig upptäckt. Blir flera gånger. 
När vi kom ut ur parken så såg vi linje 12. Blåa spårvagnar.
Fel färg då... 
En liten kvartersbutik med vårblommor till salu.
Detta hus heter Brand house.  Vet inte varför. Grafiskt design 
fick jag fram när googlade. 
Vi fortsatte vår promenad ner mot slottet. Nere till höger bakom
huset ligger Uranienborg kirke. 
Här kände jag mig liten. Huset där uppe ruvade
över oss. Här har de dessutom tagit ner träd vid murkanten.
Hur vet jag inte. Men jag gillar huset. 
Tror inte att detta är Ukrainas ambassad i Oslo.
Men det spelar ingen roll. Jag såg flaggorna och då 
tog jag bild. 
Slottet i Oslo. Från baksidan i slottsparken. 
Camilla Collet. Hon hette Jacobine Camilla Collet. Föddes 23 januari 1813 i Kristiania. Hon var författare och kvinnosakskvinna.  
Så var vi på framsidan av slottet. Nedanför oss där ligger Karl Johans gata. Om lite mer än en månad... då ni...
Vackra gatljus och bilder på väggarna. 
Där på balkongen ska dem stå i timmar...
Jag står på slottsplatsen.
Ingen norsk flagga är hissad. 
Men Jimmy står där. 
En högt uppsatt man... Kung Karl Johan sitter där på sin häst. Med 
 rejäla sporrar på sig. 
Inte så många människor idag... men snart....
Karl Johan sträcker sig härifrån och ner mot Oslo S. 
I år blir det ÄNTLIGEN 17 mai firande. 
Då blir det fullt av människor här.
Tusentals av barn som går i barnetåg med flaggor och bunader.
Som sjungor, hurrar och ropar gratulerer med dagen.
Viftar med flaggor och vinkar. ÄNTLIGEN efter två år
med inställt firande är det dags. 
Vi fortsatte ner mot Stortinget. Här var det lite mera folk.
Universitetsplatsen. 
Nationalteatret. 
Ludvig Holberg. Han föddes 3 december 1684 i Bergen. Dog 28 januari 1754 i Köpenhamn. Han var en dansk-Norsk författare och historiker vars dramatik har världsrykte.     
Oslo rådhus med de två tornen. 
Spikersuppa. 
Barer och restauranger slåss om kunderna. 
Men det är vackra hus. 
Man vänder sig om och där ser man slottet igen...
Sista bilden här blir på stortinget. 
En vacker byggnad det med.
Vi avslutade Oslobesök med
en pizza på Peppes Pizza innan vi satte och på tåget
för att förflytta oss hem igen.
En lång dag var på väg att ta slut. 
Hoppas du orkat läsa så långt.
Nu säger jag godnatt härifrån huset vid vackra sjön.
Hoppas att snön som kom idag är borta i morgon 
när man vaknar. 
Godnatt alla.
Kram...


onsdag 30 mars 2022

Nu måste det vara vår....

 Nu MÅSTE våren vara här.
Skillan säger det i alla fall, där
den sticker upp sin knopp ur myllan.

Kaffehäng på verandan i VARM sol. 
Jo det ÄR vår. 
Skulle väl snart vara dags för ett glas rosè på verandan med. Men tills dess blir det rött vin till osten. Ett vin jag kan rekomnendera. 
Ost och kex är en skön avkoppling en kväll. 
Vi hade inte så goda kex den här gången. En sån där kartong
med olika kex. Får nog köpa andra kex. Tuc tuc säger jag.
Gubben älskar det, för det är ju fel. 
Så här etiketten ut. Gott vin. Som sagt. Rekommenderas. 
Vi har inte öppnat dörren ut ännu, så vi har burit pallar 
ut och upp på verandan. Men snart ska dörren slås upp för 
våren och sommaren. 
Gamla Statoilmuggar, ja jag vet att det inte heter det längre...
Men CirkelK är så svårt att säga. Men som sagt muggarna
är fabelaktiga att med sig ut. För de håller värmen. Sen är den här blå färgen helt i min stil. 
Ja ännu ett gott vin.... Prova det.
Jag får bara "what does the fox say" i skallen när
jag ser den här etiketten. 
Så var det en dag vi fick sand från Sahara.
Då såg solen och himlen ut så här när solen skulle gå
och lägga sig. Så otroligt vackert. 
Delade en bild på ett löv som smält ner i isen.
Nu är isen borta men lövet ligger kvar. 
Isen är fortfarande farbar. Häromdagen var det fullt med 
fiskare på isen igen. Dessa två gick förbi oss och norrut. Undrar hur LÅNGT dem gick. 
Den 26 mars var det premiär.
ÄNTLIGEN fick jag hänga ut tvätt på tork.
Hoppas på många fina torkdagar framöver. 
Det doftar så gott av tvätten när man tar in den. 
Den 27 mars var det en otroligt vacker och färggrann
solnedgång. Jag försvann ut med kameran ganska fort
för att få några bilder. 
Visst är det vackert. Jag hoppas vi får flera sådana. 
En mazarin till kaffet? 
Hembakade med blå glasyr. Skulle haft halva gul och halva blå. 
Gott som attan.... tyvärr.
Ikväll gick jag en tur ut. Får se fyra råddjur stå där
ute och äta av höstsådden. En råddjursbock med tre 
råddjursgetter. Så lugnt och fridfullt. Stod länge och såg på dem. 
Ett mörkt moln seglade in över vägen...
Men solen gjorde sitt bästa för att hålla undan det. 
Inte visste jag att jag var så smärt och smidig. 
Skuggor är faktiskt ganska häftiga. 
Solen lyser starkt innan den försvinner bakom höjden. 
Men innan den försvinner så tände den utelampan. 
Mina fina blomster jag fick på min dag har gjort sitt. 
Nu är det bara några rosor kvar. De får dela vas med 
blåbärsriset som var i en tulpanbukett. 

Nu är det snart sängdax.
Ska lyssna färdig på vårt program på radion. 
Radio NovaFM. En kanonkanal från England.
Ha en fin kväll vidare nu. Det är kyligt ikväll, 5 minus står 
det på termometern. Tur jag tog mina påskliljor.
Vill inte dem ska frysa. 
Säger godnatt härifrån nu.
Kram.....



torsdag 17 mars 2022

Vårvinter, tårta och tulpaner.

 

Mitten på mars redan.
Det går så fort. Ute smälter snö och is bort.
Ett löv är inte så tungt, men se här...
Det har smält ner i isen. Ett vackert konstverk 
skapat av naturen.

Sparken har gjort sitt. Vägen in till huset är isfri nu.
Bara is kvar på gräsmattan. Men det är skugga där så
därför tar det längre tid att smälta bort. 
Tack för den här säsongen säger jag. 
Vaknade till dimma en morgon. Men jag tycker
det skapar så vackert ljus över den islagda sjön. 
Frosten hade lagt sig över träd och buskar. Så vackert. 
Vi åt något väldigt gott till middag den här dagen.
Krispig kycklingfile med ris och jordnötsås.  Den var väldans 
stark, men den var såå god. Kan rekomenderas. Klicka på linken så får du receptet. 
Det  har varit mycket isfiskare ute på isen. Den här fiskaren
satt mitt ute på sjön och det var garanterat en fin dag. Solsken, vindstilla och förhoppningsvis fisk. 
Han var inte ensam ute på isen då... Här sitter ett gäng till.
Tror det var årets pimpeltävling som gick av stapeln. 
Snön börjar töa bort, men det är is ute på åkrarna. Men
grannen som har hästar har goda broddar på dem när de är ute här.
Idag såg jag inga hästar dock. 
Går och väntar på att tofsvipan ska komma. 
Bar väg vid soptunnorna. Det är så skönt när man kan
börja gå normalt igen. 
Födelsedag då... nu är man lika gammal som året man är född.  Ingen hembakad tårta. Det kan jag inte baka. 
Maria kom med två smarriga tårtor. Hon hade köpt dem på morgonen och kom med dem och en vacker
tulpanbukett från henne och maken och Synnöve och hennes make. 
Men jag hade bakat lite med. Mazariner och bullar. 
Det blev blåa den här gången. Goda blev dem,  och bullarna 
blev lätta och luftiga.
Ute sken solen och det var så fint vårväder. 
Igår tog gubben och jag en tur ner till sjön. 
Det var lite isigt, men inte så lerigt. Var gott att komma ner en sväng. Isen är väldigt tjock, grannen sa att den är någonstans mellan 50-100 cm tjock. 
Just här är det väldigt grunt. Därför
ser det gulbrunt ut på isen. Det är sandbotten. 
Där ute står det två karlar som ska pimpla. 
De hade motorsåg med sig för att göra hål i isen. 
Tre spön var sänkt ner i hålen. Undrar om de får nått.
Längtan efter färg i naturen nu är stor...
Till gröna träd, blått vatten och blå himmel. 
Vi gick ner mot  badplatsen. 
Fågelsång hördes. Annars var det helt stilla där. 
Det var inga minusgrader, men det var kall och sur vind.
Gubben min gick lite längre ner än mig. 
Det var lite för isigt där för min del. 
Vi vände och gick upp igen. Då gick vi över åkern. 
Stubbåkern är bra att gå på, men det är isigt på 
vissa platser så man får se vart man går. 
Har inte sett så mycket älg och rådjur här i vinter. 
De brukar komma ner och traska över isen. 
Fick vackra tulpaner med blåbärsris. 
Älskar tulpaner!
Oavsett årstid så är det vackert. 
Dagens bild är ungefär som gårdagens. 
Det är sagt att det ska komma regn eller snö i eftermiddag.
Snön ska visst bli 20 cm djup... fördelen är ju att
den inte blir liggandes. Nu skall jag ta tag i lite hushållsarbete här 
hemma. Starta en tvättmaskin. Den har haft semester några dagar nu. Så nu är det dags. 
Önskar er alla en fin torsdag vidare. 
Njut av vårvintern/våren. Nu går vi en skön tid i möte. 
Kram....


Related Posts with Thumbnails