Translate

onsdag 17 januari 2018

Ja jisses.... 2018....


Då är vi inne på ett nytt år.
2018.
Det är helt otroligt vad fort tiden går.
Snart är det jul igen, hihi.
Mer än halva januari har redan gått.
2 januari var solen redan här.
Fick vårkänslor.
Den värmde så skönt.
Några dagar senare dök Hacke upp vid 
foderstationen. Samsas gott med
småfåglarna. En sak som är lustig i år
är att talgbollarna går undan som varmt vetebröd.
I fjor vinter var det inte åtgång alls. Hur kan det komma sig?
Varm choklad med vispgrädde tror ni.....
FEL,FEL,FEL säger jag.
Det är kaffe med kahlua. Inte irish utan
kahluakaffe.  Så gott när man fått
ryggskott. Men jag blev sugen på 
varm choklad med vispgrädde. Det ska medges.
Tigerbalsam säger jag bara.
Det värmer och lindrar en stackars rygg.
Doften är väl inte helt underbar när man ska sova.
Gubben sa jag fick lägga mig i gästrummet 
om han skulle fortsätta smörja min rygg.
8 januari kom solen igen.
Den spred ett guldfärgat sken över oss.
Så otroligt vackert.
Temperaturen ute gick upp och ner.
Men det var ganska kallt här.
Julkärvarna är populära bland våra små
bevingade vänner. Det hänger några stycken
runt om här på gården.
Tycker det här är lite vackert på nått. 
Var runt 15 minus här.
En dag droppade det och drippade från taket ner
på den här tujan vid våran husvägg.
Dagen efter var det kallt igen.
Naturens eget konstverk. 
Höstsyrenen hade blivit till vintersyren.
Tänk att frost är så vackert. 
10 januari var jag ute en kort vända. Ryggen
gjorde ont så det var inte lätt att gå.
Men vackert ute var det. Det gjorde det
mycket lättare att må gott.
Min snälle man flyttade in min gostoll till 
spisestua. Där är vi mest när det är kallt ute.
Här satt jag och mös med en bok, en kopp kaffe och
lite julekake under filten.
Hade faktiskt sovit i stolen några nätter med.
Då jag inte klarade av att vända mig i sängen.
Svårt att kliva upp var det med. Men i
den här stolen fick jag sova. 
Lite blå himmel, rosafärgade moln och kallt.
Skönt att sitta inne med filt på sig kan jag säga.
Men dagen kom då jag fick kasta in handduken
och åka till doktorn med ryggen.
Så ont har jag nog aldrig haft förut.
Fick smärtstillande och inflammationshämmande.
Kan säga att det var en lättnad.
Men jag väntade på att klockan skulle bli dags 
att komma in till doktorn så gick jag mig en kort runda ner till Glomma.
8-10 minusgrader. Kallt men vackert. 
Härliga milda färger. Vattnet som stilla
rann förbi mig där jag stod. 
En bänk i snön. Där ska jag sitta i sommar 
tänker jag. Men inte den här dagen.
För kallt!
Kongsvinger på södra sidan om Glomma.
Bebyggelsen klättrar uppför.
Där uppe blandas småhus, villor och radhus med
några småbruk som biter sig fast där. 
Vaknade nere i gostolen. Ett skumt ljus 
sken in genom fönstret.
Jag tog mig ur stolen, sakta och smärtfullt,
fick på mig kläderna och hann ut innan den här 
fabelaktigt vackra soluppgången han övergå i dag.
Mannen i mitt liv tog och fyllde upp till
våra fåglar. Det går 5-6 kg
med frön i veckan. De rymmer 
2,5-3,5 kg frö. Varje behållare alltså.
Plus att vi har talgbollarna då, och 
en stor behållare med späck.
Gick in och började vispa ihop en marängsmet.
I plastbunke ska jag säga.
Lite choklad i smeten och vips in i ugnen.
De blev goda. 
Fredagen kom och vi tänkte gotta oss med lite
god ost och gott vin.  
Ett väldigt lätt och gott vitt vin.
Köpt på vinmonpolet här.
Vinet finns fortfarande. Men inte den här
vackra flaskan. Limited edition står det. 
Det var skruvkork på flaskan så vi behövde inte
använda den här korken. Men den står beredd, hihi.
Lite gofika måste man ha med.
7 sortes kakor på fatet. Julemman
pepparkakor, trefärgskakor, maränger, kokostoppar,
engelksa julkakor, pepparkaksdrömmar 
och ett par fina goa lussekatter.
MYS kallas det.
Så igår kom då snön... igen.
Det var inte mycket, men den hade blåst ihop sig på 
några platser här. Är ju ganska öppet runt om och
vinden var stark.
Måste ju bara ut...
Makens dyk tycker jag ger en 10 av 10 möjliga.
Ja, jag kunde inte motstå....
Men vågade inte helt släppa mig lös
som maken. Mjukt och samtidigt ganska
hårdpackad snö. Var enkelt att resa sig upp.
Men kul var det.
Idag den 17 januari vaknade man upp till
ännu mera snö.  Temperaturen ligger runt nollan och
snön vräker ner ännu.
Tog sparken en vända bort till soptunnan.
Återigen, jag måste ju testa.
Gick bra.  Tung och våt kramsnö är
det som kommer ner.
Nu börjar det skymma.
Blåtimmen är här.
Så Blånissen  Synnöve
säger tack för idag och ha en fin kväll.
Kram på er...









4 kommentarer:

  1. Godafton, jag tror det beror på vilka talgbollar du handlat om fåglarna tycker om dem! De jag har köpt har ingen större åtgång...Kärvar har jag inte fått tag på, men ändå lockar solrosfröna mängder av fåglar. Hasse var hit med en ny säck igår, den tredje för säsongen. Ja du, nu har vi fått snö så det blir ett syndafall till våren, men hellre det än regn och rusk. Natti från pörtet

    SvaraRadera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera
  3. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera
  4. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera

När du ändå är här, så lägg gärna igen ett tassavtryck så jag kan besöka dig och din blogg.

When you are here, so please write a comment, then I know who Im going to visit.

Related Posts with Thumbnails