Translate

torsdag 2 augusti 2018

Lite mera juli.....

I augusti alltså....
Digernesdruvan kommer. Blir mycket druvor.
Goda är dem att äta. Vackra blå att se på.
Hästarna hade det gott nere vid sjön. Massor med mat och obegränsat vatten.
Gott om flugor och bromsar, eller klegg som vi säger på norska var det dock.
Var nere vid badplatsen. Just för att kika.
Var skönt att blöta tårna. Inget bad den här gången.
"Fjärran där björkskogen drömmer
drömmen som aldrig jag glömmer
där är det näckrosen blommar, 
drömvit i stilla ro".
Fast den här är gul.
Vackert nere vid sjön.
Gräset växer i alla fall.
Fortfarande inget regn, så vattenståndet är ännu lägre nu. Hoppas på regn... hoppas, hoppas.....
Hästarna....
Fast dem står i skuggan.
Men de har haft det gott här i 2,5 vecka nästan.
Då var det mördarbacken upp....
Irene, Jimmy och Per Øyvind på väg upp.
Ja torkan ja, och inget regn. Vet att några av mina vänner har svårt att förstå, att acceptera när jag har
sagt jag vill ha regn! Vill det fortfarande!
Har blitt kallad semestersabotör, sommarförstörare, gnällspik och att saker går att köpa i affären!
Men det här är alltså det som skett nu! Allt på åkrarna runt om är torkat! Inget växer! Bönderna får slakta sina kor/får och annan boskap! Inget vinterfoder, inget bete... allt är upptorkat!
När mjölkkorna försvinner, vad sker då? Jo mejeriprodukterna blir borta i butikerna! Kött får vi gott om! Kanske billigt med!
Men det är inte så det ska vara!
Vi har inte vatten i vår brunn! Ingen direkt fara.
Till toaletterna och disk kan vi ta vatten från sjön. Det står här! Har även tömt några hinkar över mig för att blir ren!  Men vi MÅSTE få regn! Sen bryr jag mig inte vad en del säger! Utan regn har vi inget! Allt går inte att köpa i butik! Så är det bara!
Med vännerna Irene och Per Øyvind for vi in till
Kongsvinger en dag. Kongsvinger festning stod på schemat. När vi kommer upp ser vi en dörr stå öppen.....
Går dit och inannför hittar jag mängder med skatter!
Det är Fengselsmuseet som har sina lokaler på Festningen. Klart man går in och kikar.
Allt här inne är gjort av fångar sen många hundra år tillbaka. Se bara den här segelskutan!
Eller vikingskeppet....
Uniformer från olika epoker.
Små askar med målningar på. Vackert gjorda.
En gångdräkt som användes både som pyjamas och sommarplagg. 
Stövlar....
Fanns mycket, mycket mera att se därinne. Blir flera besök när det är öppet.
Så fortsatte vi upp den sista backen, in genom porten.
Utsikten som alltid lika vacker.
Men så torrt!
Blir lika ödmjuk varje gång jag kommer upp här och ser alla stora stenblock! Hur KUNDE de bygga med dessa tunga material?
Utan moderna maskiner alltså....
Var som att gå i en torr öken på nått vis. Allt det gula, torra.....Man gjorde sig några tankar till de kalla, tunga och mörka vintrar som de som levde här fick genomlida. Inte så varmt i stenhus på vintern.
För några år sen blev de färdiga med att
byta ut och fixa till murarna. Så kom det ny
belysning till. Men jag funderar jag, måste de stå på och lysa på dagtid?
Nedanför till vänster ligger Festningsmuseet.
Dit ska ni gå om ni är på festningen.
Mycket gripande historia kan jag säga.
Så utsikten igen....
Där nere ser vi närmast Glomma och så bakom
glittrar det i Vingersjöens vatten.
Fast det är lite vatten!
Nedanför Hov, husen till vänster i bild, ser man
en av sandbankarna i Glomma.
Har varit fullt av badande där nu när det varit så varmt.
Playa de la Glomma.
Sandbanken som syns här,  heter Gråsand.
Ligger normalt helt under vatten. 
Inte kanonerna på Navarone, men en kanon riktad mot Sverige. Ska skynda mig att säga att när Kongsvinger Festning blev byggd så var det för att 
få skydd för "svenskan". Men det gick bra. Inte ett kanonskott har avlosast mot Sverige. 
Handtaget på kanonerna är så vackra. Men jag blir inte helt klok på vad de ska föreställa.
Här växte det inte mycket kan jag säga...
Det är så tunt med jord på murarna så de lilla som mot förmodan skulle växa här har torkat ut.
Här inne bakom de tjocka väggarna var det svalt och skönt kan jag säga.
Vakten satt på post!
Vackert och torrt.
Finns nog inget vatten i brunnen där heller.
Tänkte jag skulle sätta mig ner en stund, men det var för varmt att sitta där i solen.
Flagghuset på Festningen.
Intressant att veta vill jag säga. 
Här kunde man förr sitta ner och slappa av. Men jag tror inte det går längre. En grind leder in dit och det står privat på den. Vet inte om hotellet har det till sin personal.
Festningsklockan.
Ser inte vad som står på den. Har försökt leta fram vad som kan stå på den, men det är inte lätt.
Kantina. Men här serveras det inget att äta eller dricka längre. När vi flyttade hit ner så var det cafè där. 
Sten, sten och åter sten! Vad de måste ha slitit när detta bygge skulle på plats!
Tjocka murar, stora stenar.  
Tänk att detta har stått här sen slutet på 1600 talet.
Närmare bestämt från 1637-1784. Nästan 100 år
tog det att bygga detta. 
Utanför portarna står detta träd.
Det är Norges äldsta kastanj.
Det blev planterat av Generalmajor Johan Ludevig Maximillian de Biellart år 1792. Han var kommendant på festningen under den tiden.
Vi går mot bilen, jag blickar upp....
Hör, om jag sluter ögonen hur livet däruppe var.
Kommandoord, hästar som stampar, frustar och gnäggar. Värjor och rop! Hör hur de står och gör åkarbrasor för att hålla sig varma när den östlandske vintern med sträng kyla och snö faller på.
Ser hur det kommer rök ur skorstenarna på de många hus inne i festningen. Det var ett slit att vara soldat på 1600 talet. Överbevisad om det går jag vidare.
Vi far vidare ner till Glomma. Går bort till möllesteinene.  Här kan man nog bada om man vill just nu med.
Vad står där?
Sa ju det... Playa de la Glomma inne i Kongsvinger.
Här är det dukat för en stund i solstolen när morgondoppet är avklarat.
Nu ska jag sätta mig på verandan en stund.
Njuta lite av solens värme.
Klart jag njuter, även om jag inser att vi faktiskt behöver regn. Så är det.
Ha nu en fin torsdagskväll vidare.
Stor kram.....

1 kommentar:

  1. Who, de där känner jag igen. Många fina bilder från din trakt. Ja de verkar inte som folk redigt förstår vad torkan har och kan ställa till med. Om vattnet sinar - vad händer då. De vågar jag inte tänka på. All skog som gått förlorad i bränder. Alla djur som inte längre har mat och måste nödslaktas. Nej jag säger som du. Regn regn regn!!
    Kramiz

    SvaraRadera

När du ändå är här, så lägg gärna igen ett tassavtryck så jag kan besöka dig och din blogg.

When you are here, so please write a comment, then I know who Im going to visit.

Related Posts with Thumbnails