Translate

fredag 5 juni 2015

Blomster i....


Nej då, inte i Hardanger utan 
här hos oss.... Hemma liksom.
Maj var en märklig månad på 
många vis. Det var väldigt skiftande
väder måste man säga.
Ja på regnet i alla fall.
Olika styrka, olika långa regnskurar,
Vilka platser vi befann oss på...
Här satt vi i bilen....
Ville inte ut, det haglade nämligen.
Blommor var det ja...
Som tur var så dök det upp massor
av gula solar i gräsmattan fast det regnade.
Ska plocka en del och göra marmelad på.
Så var vi här...
Där såg jag späda björkar vid ån....
Inne i växthusen såg jag dahlior.
Flitiga lisor och andra fina blomster....
Margeriter och de där höga, röda....
Blåa och vita vackra....
Tänkte man skulle handlat och pyntat lite
till 17 mai....
Men med 5-6 grader varmt och iskallt regn
så var det ingen ide.
Inte ens flaggan såg ut att trivas...
Mina blomsterlökar är märkliga....
Av alla lökar, påskliljor, pingstliljor och 
tulpaner....
Så kom de här......Kändes lite snöpligt....
Men de här kom. Rabarbern är jättestor, 
och riddarsporren i lådan är snart högre än mig.
Såg den här.....
Är det en sån där mördarsnigel?
Lämnade den åt sitt öde.
Gick ut i solnedgången istället.
Mellan regnskurarna så var solen här...
Fast himlen var mörk.
Men mörk himmel hindrar ju inte
att gräslöken växer och snart slår blommorna ut.
Här grävs det...
Våra avloppsrör har kollapsat så det
måste ner nya i backen.
Gubben, grannen och en av de som jobbar 
här på gården drog ut i fält.
Grävmaskin, traktor och en 6 hjuling, 
då går det fort och enkelt.
Två dagar så var det fixat.
Under tiden hade äppleträdet slagit ut.
Vitrosa små blommor som
verkligen lockade till sig humlorna.
Getingar har jag inte sett så många ännu.
Bina var här igen. Skönt det.
Påskliljorna som står ihop med
de gula hallonen kom i alla fall upp.
Vackert och gult.
Men man får inte vara glad länge...
Mörka moln tornade upp sig igen.
Det mullrade till rejält.
Mina tomater fick komma ut.
De fick även sova ute.
Det gick bra...
Några tomater kommer det allt...
Sen kom ovädret!
Stark vind, regn som smattrade mot tak och veranda...
Försökte gömma dem så gott det gick,
men vinden klarade de sig inte helt ifrån.
Idag flyttade jag ner dom på backen.
Tuffsiga och ledbrutna.
Men tomaterna är kvar. 
En som både kom och flög var 
den här gynnaren....
Tranan. Jimmy såg den när den gick
och betade på grannens åker...
Sen kom hit nedanför oss.
Här spankulerade den omkring och 
jag tror faktiskt den lekte herre på täppan.
Inte en fågel vågade komma när den.
Graciöst och stilla  fällde den ut sina långa 
vingar och tog av. Flög elegant över sjön.
Vart den tog vägen vet jag inte.
Det var det jag hade att bjuda på idag.
Hoppas nu ni får en flott fredagskväll.
Kram.


1 kommentar:

När du ändå är här, så lägg gärna igen ett tassavtryck så jag kan besöka dig och din blogg.

When you are here, so please write a comment, then I know who Im going to visit.

Related Posts with Thumbnails