Translate

lördag 21 december 2013

Julmånad 2013.


Eller JuIimånad.
Det är frågan....
Nåja, jag bakade julkakor och la i burk.
Jag gjorde en krans att ha på dörren.
Det är väl den första jag gjort.
Så den får jag vara nöjd med.
Solen gick upp och visade sig från sin bästa 
sida en tidig morgon.
Vackert så det gör ont....
Vallbytomten kom fram.
Som han gjort i ca 20 år nu.
Ingen jul utan honom.
Jag bad om hjälp med att få tag
i pommerans till pepparkaksdegen.
Och det fick jag.
Så nu kan jag baka pepparkakor i 
flera år. Men har faktiskt bakat matbröd
och kryddat med pommerans, och det
blev så bra så....
Tack till Ellen, Lena och lilla Bell för hjälpen.
Styvsonen sände ett par påsar med.
För säkerhetsskull, fniss...
Herr Domherre kom på besök.
Ensam! Vet inte om han var ute och rekade
lite, för att kunna rapportera att
det serveras mat på samma ställe som
i fjor, så vi kan lugnt fara dit nu.
Och jag fick en ny mössa från
goa Anna Maria på Island.
Jag ÄLSKAR blått.
Har nog varit blånisse i ett tidigare liv.
Tände mina vackra ljuslyktor.
Skenet från dessa är helt magiskt.
Så ser man mönstret som är på dom.
Älskar dessa...
På den här är det granar.
Utegran och uteljus.
Det var den här dagen vi hade snö....
Vackert var det i alla fall att få upp den.
Min lilla julepepparkaksby har fått
komma fram i år.
Den är så vacker. Köpte den på Guldfynd 
för en del år sen. 
Så var det pepparkakorna då...
De riktiga alltså.
Som ni förstår så behövde jag inte alla
7 påsarna med pommerans.
Använde mig av ett recept som
kommer från Skansen.
De blev såååå goda kan jag säga.
Grisen står och hyler...
Ja så sjunger Odd Nordstoga i alla fall.
Här ligger den tillsammans med 
Gubben och Gumman, medans kärleken 
flödar och stjärnan tindrar...
Har även gjort sådana...
Struvor är något av det bästa jag
vet till jul. Men i år fick jag inte tag 
i kokosfett, utan något som heter Smult.
Ja det heter så här i Norge.
Det är väl egentligen ister.
Smaken blev inte helt lika.
Godare med kokosfett....
Ännu mera baka...
Gjorde mig till och skulle göra 
päronbiskvier....
Så lätt så som alla säger....
HAHAHA, säger jag...
Bottnarna blev stenhårda...
Smörkrämen med päronsmak blev knallgod.
Så skulle eländet doppas i choklad...
Har ni sett hur det ser ut när det går ett jordras
från en fjälltopp någon gång?
Smörkrämen på mandelmassebotten var fjället...
Doppade det i det varma chokladen och
den rann av!
Japp, ungefär som när ett jordras går från fjälltoppen!
Chokladen la sig runt fjällfoten snyggt och prydligt och smörkrämen lyste blågrön
som en avskalad fjälltopp efter ett ras!
Jo, jag HADE haft dom i kylen en tag INNAN jag 
doppade i chokladen.
Så jag fick prova igen... och igen...
Till slut satt chokladen fast på fjälltoppen...
Om de blev goda?
Jovars, fast jag tyckte bottnarna blev för hårda....
Dagen efter lucia såg det ut så här hos
oss.... Hoppet om den där vita julen, 
när tomten landar med släden 
nere på sjön ökade....
Men....
Vad är det här?
Jo, det är det här!
Nästan 100 % av bladen från 
en azalea....
Nästan naken står den nu på bordet
i vardagsrummet....
Sida vid sida med sin syster.
Kommer från samma butik, samma datum...
Fått samma behandling här hemma...
Men som synes...
Långt ifrån samma resultat!
Varför?
Det har ju som sagt regnat ett tag nu.
I natt plaskade det på rejält.
Vi har ingen snö säger jag...
Men då ljuger jag...
Kolla här...
Vi har SNÖ, hurra, fniss...
I morse när vi kom ner i köket såg vi inte ut!
Tvärstopp! Gick ut för att se.
Smånissene har varit framme....
De brukar komma och göra lite bus innan jul.
Så här såg det ut innifrån.
Synd smånissarna satt pappret upp och ner, 
för det var bra mycket bättre att
se på det, än se på regnet
som föll ute.
Ute ja....
Inte mycket idag som säger oss
att det är julafton om 3 dagar!
Sol och barmark... 6 grader varmt...
Bara för skojs skull...
Här är det 21 december 2010....
Snö, vitt och vackert och minns jag rätt,
runt en 15-20 minus...
Isen på Nuguren låg....
21 December 2011....Ja ni ser själva...
Vackert och vitt...
OCH KALLT!
21 December 2012.
Snö och ganska kallt....
Så har det alltså varit de tre senaste åren.
Tröstade mig med att göra en krans till.
Den hängde jag på grannens dörr.
Jag hade god hjälp, av yrvädret Oskar.
Det vill säga, han bar iväg med kulor och snöre,
jag försökte fånga honom med det så jag
fick färdigt kransen. Till slut lyckades jag.
Med den säger jag killevippen för
idag. Ska försöka återkomma EN gång
till innan julafton.
Men nu är det mycket att pyssla med.
Så gör jag det INTE, så önskar jag er:
Kram....

6 kommentarer:

  1. Nu tog du igen din bloggtorka med råge! Ni har det lika grått och trist som vi, plus 5 idag och blåsigt värre. Struvor har jag sett hos flera, jag har aldrig smakat dem. På tal om färger, blått gillar jag också men det fanns en period då jag inte gillade det. När jag var barn tyckte mamma alltid att jag skulle ha kläder i blått för det matchade mina ögon. Men vilken unge vill bara ha kläder i en färg? Så när jag blev äldre och bestämde själv köpte jag bara röda kläder, hih
    Ja jag har ju alltid varit motvallskäring...
    God jul och tack för kortet
    Kram från oss i pörtet

    SvaraRadera
  2. Jordras från en fjälltopp, du är då för härlig! Men jag lider lite med dig vad gäller vädret, som dessvärre är ungefär likadant i stora delar av Svedala...Här snöar det nu, men ack så blöt snö! Mina islyktor töar bort...Nåja, ingen skada skedd, man kan göra flera...
    Härliga Nissar har ni i alla fall :-)))))
    Kram på dig!

    SvaraRadera
  3. Jag led med dig när du beskrev
    hur dina kakor kom till.
    Man blir frustrerad när det inte blir som man vill, men kakorna såg goda ut. Struvor brukar vi baka med sambons dotters familj och sen
    äter vi risgrynsgröt och skinksmörgås.
    Men i år är inget sig likt, alla har så mycket att stå i så någon dag gick inte att samsas om.
    Här i Mälardalen har vi samma väder som ni och det är inte heller sig likt.
    Trevlig läsning och fina bilder
    är det alltid i din blogg.
    Önskar dig och de dina en trevlig och fin julhelg.
    Kram Viola

    SvaraRadera
  4. Vilka fina kransar till dörrarna. Synd att baket blev lite fel. Du klär verkligen i blått själv skall jag norpa din mössa bara så du vet haha. (det skall jag försåss inte.) Du är jättefin i blått och har givet varit tomtenisse i tidigare liv. NU en stor Julkram till min goa Synn, Stor kram Helena.

    SvaraRadera
  5. En riktigt God Jul!
    Kram
    Hanna

    SvaraRadera
  6. När jag ser alla dina härliga julbilder blir jag sugen på en jul till :) Men nu önskar jag dig i stället ett riktigt Gott Nytt År..

    Kram Maidi

    SvaraRadera

När du ändå är här, så lägg gärna igen ett tassavtryck så jag kan besöka dig och din blogg.

When you are here, so please write a comment, then I know who Im going to visit.

Related Posts with Thumbnails