Translate

fredag 6 maj 2011

Dingser og duppeditter....

Eller blandad kompott kan man säga.
Björken utanför verandan med sina skira 
små musöron till blad var så vacker i solen.
Jag bara inte kunde låta bli att ta bild.
Den har kommit lite längre nu kan jag säga...
Grannbjörken stod lite senare på kvällen
och njöt av solnedgången. 
Jag gjorde den sällskap.....
 Var inne i Kongsvinger en dag här i veckan.
Passade på att titta hur det såg ut nu när
isen hade försvunnit.
Var inte ensam där.
Hade sällskap av vackra skatan.
 Sanden var varm efter att solen legat på
där hela dagen. Vattnet var INTE så varmt 
kan jag säga.
Det lär nog dröja innan jag badar i Glomma.
Det är inte bara kallt, utan
det är väldigt stark ström i
älven så man får passa sig.
 När jag tittade åt ena hållet såg jag
bilar som susade över gamlebron....
 Åt andra hållet såg jag Glomma som
flöt vidare på sin väg förbi Langeland 
och vidare ut i vida världen....
 Fästningen låg där uppe och höll ett
vakande öga på mig och allt som rörde sig nere i stan.
Flaggan vajade i vinden, och
jag kunde nästan höra trampet av hundratals
soldater som kom genom stan, med
sina sablar och hattar, vita byxor 
och handskar.
Med generalen eller majoren först 
på sin häst.
Då fanns ju inte den gamla kvarnen
ute i Glomma tror jag.
Det gör den ju inte nu heller. 
Men vackra ruiner finns kvar och 
påminner oss om hur det en gång var där.
När man utnyttjade kraften i 
älven till att driva kvarnarna, som
malde spannmål åt dem som
skulle ha mat.
 Så vandrade jag ner till bussterminalen.
Skulle åka buss hem den här dagen.
Bäst jag satt där fick jag sällskap.
Av en ny liten flygande vän.
Någon som vet om detta är en gråsparvhona eller 
en fink av något slag?
Fin var den i alla fall.
 Efter en tur i en gul buss, så skulle jag gå
hemåt. Det är en kort sträcka på ca 4,5-5 km.
Det var ganska bra väder så det var skönt
att gå och se hur naturen skiftar färg.
Här hittade jag några timmerstockar som inte
kommer skifta så mycket i färg mera.
Men några var ganska ruttna så det
var nog bra att de blev nertagna.
De kan ställa till stor skada annars.
 Det här trädet har också börjat blomma.
Måste vara en exotisk art tror jag.
Har sökt efter namnet och kommit fram 
till att det måste 
vara ett vantträd från Vantland som har
invandrat hit och slagit rot....
Men än så länge var det bara en blomma på det....
 Här hittade jag en annan skönhet.
Vad det är vet jag inte.
Men vackert är det.
 Har nog fått lite pippi tror jag...
Men här är ännu en välkommen gäst
hos oss. Det är den 
svartvita flugsnapparen som 
har sitt hem i holken på stabburet.
Där flyttar han in med sin fru och 
låter ungarna växa upp innan familjen flyttar igen.
Mat har vi gott om här....
 Avslutar med någon av det finaste som finns.
En liten barnhand med vårens blommor i.
Här är den vackra scillan som hittat sin
plats uppe i det gamla äppleträdet.
Nu är det lite kyligt ute igen.
Men de har lovat att värmen ska komma tillbaka,
så det hoppas vi på.

Ska ta mig lite hostmedicin och sätta mig framför tvn
en stund. Sen blir det lite kvällsmat när gubben
vaknar igen. Han skall ut på vägen i natt igen.
Önskar er en riktigt härlig majhelg nu.
Hoppas vädret visar sig från solsidan.
Kram.

23 kommentarer:

  1. Takk Synnöve for fin-fine vårbilder!

    SvaraRadera
  2. Fina foton !
    Jo, det är ljuvligt ute nu
    och jag älskar denna första skira grönskan på träden
    och det är så ljuvligt med fåglarnas sång och hur de nu bygger bo lite här och var
    Ja, det har varit kyligt nu men skönt att veta att värmen är på väg tillbaka
    härligt
    Önskar dig också en riktigt fin helg
    kram

    SvaraRadera
  3. Som vanligt har du varit ute på en fin tur med kameran men jag känner mig lite snuvad....
    Var är alla prylarna från Clas Olsson =)...??
    Hoppas du förstår vad jag menar gumman..

    Bamsekramen
    Maidi

    SvaraRadera
  4. Det är lönnblom det där skira gröna. Så roligt att kunna fota lite blandade fåglar som det verkar finnas hos dig. Här är det samma joglar hela tiden men jag gillar dom också. :D

    SvaraRadera
  5. hej synne!hur é de me dej o "gubben"? Hoppas att allt é kanon med er!! Här é det iaf som vanligt :)

    SvaraRadera
  6. Hej
    Här har björkknopparna just börjat slå ut...inga musöron här inte.
    Ljuset har kommit så nu har vi de ljusa nätterna och det är underbart. Isen på Storsjön har rivit...men vattnet är iskallt.
    Jättefin header har du.
    Kram

    SvaraRadera
  7. Takk for "blandad kompott". Den du serverer smaker alltid bra, med god variasjon. En herlig reise.

    Ønsker deg en fin søndag!

    SvaraRadera
  8. Åh, vilka vackra bilder du bjuder oss på!
    Jag tror att det är Lönn som blommar så fint i ljusgrönt.
    Kram

    SvaraRadera
  9. Härligt när det börjar blomma och den vackra gröna färgen är tillbaka igen. Här har vi haft det underbart skönt idag.
    Kram Mamma C

    SvaraRadera
  10. Oh vilka fina bilder från ett fint Norge!! Har sommaren må hända kommit till Synne också nu?? Här är den i full gång.
    Du skator är inte söta!! bara så du vet..fniss.
    Bada nu, jo de gjorde Ebbha igår i en bäck i skogen...bhuuu,, hann inte stoppa henne, inte bra att bada ännu...kallt...

    Önskar frun en skön o go tisdag. Jag far väl o tar en tur med Arne idag. Skulle du igång igen?? Kul i så fall, de e gutt!!
    Kramiz Anki

    SvaraRadera
  11. Visst är det underbart ute just nu...den vackraste tiden, menar du att du kommer snart..ska vi äntligen få ses :) hör av dig när det blir, kramen VIOLAN

    SvaraRadera
  12. Här är björken bara i försiktig knopp än så länge...men varmt och skönt och isen försvann igår, rekordtidigt!
    Ha en fortsatt skön vecka min vän,
    Kram på dej

    SvaraRadera
  13. Hej vännen!
    Jo, det började om på nytt här... eländet. Men nu är det lugnt igen. Jag tröstar mig dock med att det blivit allt mer glest mellan "attackerna".
    Jag har inga planer alls på att flytta, eftersom jag insett att man inte kan fly från det här. Man blir liksom "hittad" var man än befinner sig. Men det har som sagt var blivit betydligt lugnare. Vad jag kan förstå är terapi det enda som hjälper; att bearbeta barndomsupplevelser för att på så sätt stärka sig och sin aura. Tydligen är det så att ju mer svårigheter man gått igenom, desto mer genomsläpplig blir auran. Låter konstigt, men när jag bearbetat jobbiga barndomshändelser så har jag faktiskt märkt att jag stärkts och att påhoppen minskar. Det är som man får en skyddsutrustning :-)
    Blir så glad att du besöker mig, trots allt konstigt jag bloggar om. Men du vet var min andra blogg finns, om du väl läsa om mitt mer "vanliga" liv :-)

    Varm kram från
    Eva

    SvaraRadera
  14. Morning i Nabolandet! Härligt ovanligt vantträd du hittade, fniss! Följde med dig på promenaden o njöt hela vägen!
    Idag är jag ledig från jobbet efter att ha kämpat med ryggen där i två dag...kanske orkar jag med en liten promenad med hunden idag...men ryggen plågar mig ganska mycket....så jag har svårt att hitta den riktiga livsglädjen nu....
    Kramen!
    Ragnvi

    SvaraRadera
  15. Nu är jag här igen! Nej, Trönö är inte såld ännu...gräver djupa hål i ekonomin....
    Ragnvi

    SvaraRadera
  16. Vackra bilder som vanligt :) I am back :) Kram

    SvaraRadera
  17. Hei igjen. Takk for hilsen. Jeg skulle gjerne flyttet, men hva med jobben? Må nok holde meg i arbeid noen år til. November, desember og januar kan det være surt og kaldt i området "mitt". Da snør det langt ned i fjellet og regner mye. Selvfølgelig ikke så kaldt som her, men jeg reiser ikke dit på ferie i den perioden.

    Har egentlig ikke tid til besøk i blogglandia. Skal ha klubb i kveld og damene kommer om knapt 1 time.

    Ha en fin kveld!

    SvaraRadera
  18. Anonym21:10

    Synnöve, våren är här, hos mig finns den och hos dig också vilket jag kan se på dina underbara bilder. Jag är så glad att se din blogg igen. Hoppas du mår bra och att vi hörs av snart? Bsamsekram Yvonne/mystra

    SvaraRadera
  19. Det är bland det finaste som finns när björken börjar att slå ut. Fina vårbilder//Britt

    SvaraRadera
  20. Det var inte dåligt att få se ett vantträd ;), men jag undrar om inte björken tar priset. Det är så jättefint det där skira gröna, som du visar på din första bild. Ha det!
    Kram

    SvaraRadera
  21. Hej!

    Va roligt att du ville vara med och tävla:)! Lycka till!

    Och tack för alla dina kommentarer, de värmer!

    Hoppas att du får en fin helg!

    Kram

    SvaraRadera
  22. Nämen titta, nu funkar det ju! Vilken rolig rubrik du har på inlägget här, förstår att det är norska och du har översatt det i början av inlägget, o det är bra för jag hade inte fattat ett jota!
    Kan säga att jag är fel person att fråga om växter eller fåglar, kanadagåsen har jag lärt mig känna igen, hihi, jag har exakt fyra stycken här i min å. I Stockholm hade vi hundratals i parken o dom var inte omtyckta som dom skitade ner. Men fyra här ute på landet är bara mysigt.
    Kramen

    SvaraRadera
  23. Har du blivit fågelskådare...

    SvaraRadera

När du ändå är här, så lägg gärna igen ett tassavtryck så jag kan besöka dig och din blogg.

When you are here, so please write a comment, then I know who Im going to visit.

Related Posts with Thumbnails