Translate

fredag 28 januari 2011

Brandval och kan man få en kopp kaffe......

Brandval.
Ja det ser ut som platsen jag bor på 
verkligen gör själ för första delen i namnet.
Brand!
Så här såg det ut  när jag såg solen gå
upp över sjön en morgon för några dagar sen.
Känslan av blixtlås var det jag kände först.
Mörk himmel, så drar man
upp dragkedjan, och solljuset kommer fram.
Intensivt orange!
När man sen vänder sig om
ser man månen på väg ner bland granarna.
Hade varit helt fantastiskt att få med 
på samma bild, men det är nog en omöjlighet.
Brandval.
Här går tåget förbi.
Men inga persontåg längre.
Bara godståg.
Stationsbyggnaden på Brandval station
ligger där övergiven.
Brandval var förr ett stopp på Solörbanan.
Vi har en butik här.
Där kan vi även hämta paket som kommer
med posten.  Där finns även sen några år 
tillbaka möjlighet att fylla 
bensin och diesel. Innan dess var man 
tvungen att åka 2 mil till Kongsvinger,
eller 1,5 mil till Kirkenär för
att få fyllt drivmedel.  Det är ingen 
stor kedja som driver den här lilla stationen.
Vi har också en bilverkstad som ligger här.
Det är bra att ha nära till hands när man 
bor lite utanför som vi gör.
Mellan butiken och bilverkstan går
riksväg 20 norrut mot Elverum och 
söderut till Kongsvinger.
Vår kyrka är en gammal byggnad.
Den är från 1651.
Här ett litet fönster från en liten 
förådsbyggnad som hör till kyrkan.
Brandval kirke är Glåmdals äldsta kyrka.
Den är en nygotiskt korskyrka.
Jag har ännu inte varit inne i den för
att se hur det ser ut, men lusten finns där.
Just när jag var här den här dagen 
så var det något som hände i kyrkan.
Det stod en begravningsbil utanför
så jag ville inte gå in.
Men jag ska in och se hur den ser ut en dag.
Så har vi en bro.
En hängbro. 
Den är vacker att se på.
Jag har åkt över den många gånger.
Men aldrig gått över på den.
Jag törs inte!
Är höjdrädd!
Har varit ute en bit på bron.
Men när broräcket plötsligt får större 
mellanrum mellan stolpar och slanor,
bilar av olika slag kör över samtidigt som jag går,
så blir jag helt stel!
Har försökt ett par gånger.
Bron är inte bred.
Det går inte att mötas två bilar på den.
På höger sida är det gångväg.
Det enda som markerar det är en vita 
sträck i asfalten.
Den här årstiden så är det smalt,
halt och otäckt att gå.
Trafiken styrs av trafikljus.
Just för att gående ska kunna gå över.
Jag skulle ta mig över en gång.
Fick möte med två fullastade betongbilar.
Under bron strömmade Glomma,
ström och stark.
Bron är ju en hängbro så
det började gunga rejält.
Jag kände det som jag hade valet mellan att
ramla ut i vägbanan framför bilarna,
eller rasa ner i Glomma under mig.
Jag gick tillbaka.
Skolan ligger på andra sidan bron.
Dit ska alltså barnen gå över bron.
Många är som jag rädda.
Men de har inget val.
Den är runt 300 meter lång, och jag lovar, 
det är världens längsta 300 meter.
Även här så pyntar man upp lite med lyktor
och annat till jul och den mörka tiden.
Det hänger röda lyktor på varje stolpe.
Kan tänka mig det är vackert på
kvällarna när ljusen är tända i dom.
Gick bort till verkstan och då ser man
kyrkan från den här vinkeln.
Mat!
Ett viktigt kapitel för många av oss.
Vi hittade ett recept på en god soppa.
Prova den!
God, enkel att laga och mättande och värmande.
En klar favorit här.
Med en knäckemacka med ost till så är det en
kanonmiddag som går hem hos alla 
skulle jag tro.
Kaffe är en annan viktigt sak här i livet.
Här i nabolandet är det väl så
att nästan alla de stora bensinkedjorna har
ett kaffeavtal.
Vi har vårt avtal med Statoil.
Man köper en mugg för 149 kr.
Sen har du gratis kaffe, cappochino, 
te, chocklad, espresso, caffe latte under ett 
helt år!
Nu är det omgjort. Man köper bara ett nytt lock
till koppen, och det är bra. För man får en hel
del koppar i skåpen efter hand. Speciellt om man
är några stycken i familjen.
Det kaffet som bjuds på i deras kaffemaskiner
är Lövbergs Lila.
Det är gott ska jag säga.
Men jag förstår inte att det inte finns
något liknande i Sverige?
Blå himmel.
Vit snö.
Moln som far förbi.
Vad gör man då?
Jo, granntjejen och jag la oss ner på rygg 
och låg och tittade upp.
Vi såg det här molnet...
Ser ni vad det liknar?
Det gjorde granntjejen nästan med en gång....
Ser ni nu då?
Vår bil tar oss ju med jämna och ojämna mellanrum
ut på korta utlandsturer.
Då passerar vi bland annat den här sjön.
Svårt att se det är en sjö, när isen ligger.
Men den heter Sigernessjöen.
Ligger vid riksväg 2 mellan
Kongsvinger och gränsen.
Just den här bilen är fin,
för man ser inte en enda bil.
Annars är trafiken tät här.
Det ligger även en campingplats 
till vänster på bilden.
Kan tänka mig att det är fint där på sommaren.
Det var detta om detta.
Nu är det snart sängdax igen.
Det är kallt ute.
20 minusgrader står det på termometern.
Stjärnklart ute.
Tänk om man fick se lite norrsken/nordlys....

Önskar er en trevlig helt.
Var rädda om varandra.
Kram


14 kommentarer:

  1. Så fine bilder! Jeg er så glad for at du skriver i bloggen din, så jeg får fylgt litt med på hva som skjer på Brandval :)
    Takk for fine kommentarer hos meg. Jeg lurer fortsatt på det der med vaksinering... Skal treffe reumatologen om litt mer enn ei uke, så jeg skal nok spörre henne.
    Håper dere holder dere friske!
    Nå skal jag pröve å få gjort noe vettigt på jobb. Ha en fin dag, og ei god helg!

    /ingrid

    PS: 44:an er rett nummer 44 på Ban Gaw's meny. Det er en kylling-paneng-rett. SÅ god :)

    SvaraRadera
  2. Who vilken häftig bro..förstår du håller dig på en sida..läskigt att gå eller köra över om de gungar...även om jag inte har höjdskräck skulle jag nog finna de läskigt, varjefall första gången.

    De e så vackert där du bor...oh jag "vill" så gärna se de i verkliga livet - snart!!

    Otroligt vackra bilder på himmelen. Himmelen är djup och fängslande o ger rediga tavlor i bild.

    Allt bra med dig??
    Kramiz Anki

    SvaraRadera
  3. Det där med kaffe muggen - häftigt för 149 kr hur mycket man vill!! Min man hade nog stått där alltid!

    Idag citerar a dig i ett inlägg och du samma citat kommer att finnas med i ett bildspel jag håller på att göra.

    Kram MB

    SvaraRadera
  4. Alltid lika fina bilder. Gör absolut ingenting att det var länge sedan du var hos mig. Jag har väl inte sprungit ihjäl mig här heller. :) Under jul-nyår var jag inte alls på datorn, Hade besök under två veckor och då sitter jag som sagt inte vid datorn. Då ska man var social, kul med besöket hemifrån. Innan dess vet väl de flesta vad jag drabbades av. Det tar mycket av energi och ork. Glad ändå att jag mår så pass som jag gör nu, men bakslag kommer, och har redan gjort :(

    Idag har jag varit ute en runda, köpte bl.a. kantband och har nu sytt en ny lampskärm. Den blev riktigt fin om jag får säga det själv. Man kan gott skryta om sig själv t.o.f

    För några dagar sedan hörde jag vårfågelskvitter det där speciella man kan höra framåt vårkanten. Vet inte om det är lite väl tidigt, men de börjar kanske vakna till liv när solen lyser mer om dagarna och det blir alltmer ljusare.

    Kram och har en fin helg. Hoppas din hosta ger sig iväg någon annanstans. Roligare kan man verkligen har.

    SvaraRadera
  5. Hej! Mycket fint där hos dig, fint beskrivet dessutom.

    Jag brukar också se mönster i molnen och det där med de nordiska länderna var riktigt kul. Ofta brukar jag se diverse djur, men det var skickligt att urskilja länderna.

    Det blev en ganska lång promenad med svärdottern idag och vi passade även på att äta lunch ute. Jag är fortfarande mätt, så nu slipper jag laga något mer idag. Blir bara lite te och kanske ett par clementiner. Praktiskt icke sant?

    Kallt hos dig alltså? Här är det minus 2 just nu och i morgon ska det bli någon plusgrad. Här är det mycket prat om elpriserna, men läste att Norge förbrukar mer energi än någonsin, utan att ha några problem med priserna. Trevligt för er, tycker jag!

    Vill passa på och önska trevlig kväll!

    Kram!

    SvaraRadera
  6. Hej

    Kyrkfönstret och den där HUSK reklambilden var fina.......vilket trevligt inlägg....

    SvaraRadera
  7. Tack för kommentaren hos mig!

    Sv. Jag minns inte nu längre i vilken (svensk) tidning jag läste att norrmännen eldar på som aldrig förr och att det minsann inte var någon brist eller kris. Det stod också just om att Norge exporterar sitt överskott. I svensk press skyllde man även om Norge för att vi har höga elpriser, eftersom det var ont om vatten i Norge… Bullshit, alltså!

    Dina berättelser talar helt annat norskt elspråk, dvs räkningstyngda och arga medborgare, precis som här, alltså. Bor man i kalla länder, som vi alltså gör, borde det vara en rättighet att slippa frysa även om man inte är miljonär. Våra länder är ju rika… Norge med sin olja och Sverige med sin tigerekonomi, som regeringen skryter om! Någonting stämmer alltså inte riktigt!

    Jag har jordvärme med relativt måttliga kostnader, så jag klarar mig personligen… och tar på mig en extra tröja om det blir riktigt kallt. Men, jag tänker verkligen på många framför allt gamla människor med knappa pensioner som verkligen inte har råd att elda! Samtidigt ökar förmånerna för bonusgubbarna, även inom elbolagen. Stryk borde de ha, i stället för bonus. Uh och fy, säger jag bara… Vart är vi på väg?

    Kram!

    SvaraRadera
  8. Sv: Jodå, jag hänger nog med. Har även kollat igenom länkarna du skickade och de var då ingen "vacker läsning".

    Tror också att media och politiker försöker försköna till egen fördel och skyller ifrån sig, än det ena... än det andra.
    Själv skrev jag i något inlägg att jag funderar på att anlägga björnpäls och kanske får jag rekommendera samma sak till dig? Alternativt får vi gå i ide och sova över vintern.

    Minus 20 grader kostar, oavsett var man bor, det är ett faktum. Men de styrande kanske inte kan läsa av en termometer på rätt sätt? De går bara efter geografiskt läge....

    Som sagt, lurade är vi allt! Här tjänar elbolagen miljarder och deras dirrar mångmiljonbelopp med feta bonusar och pensionsavtal. Den vanliga konsumentens bonus är stigande räkningar. :(

    SvaraRadera
  9. Så vackert med både måne och sol!

    Idag hade jag enlandsman till dig - en urtrevlig kille som handlade massor med inredningsting till sig själv - han tyckte jag hade den bästa webbutiken :-)

    Gissa om jag blev glad.

    Kram Maud

    <Gårdsromantik-ljuvlig-lantromantik-på-nätet

    SvaraRadera
  10. Morning! Meen...visst hade jag väl lämnat en kommentar här tidigare?

    Tack för dina rader hos mig...den som lever får se vad som händer med maken...han är ju inte precis frisk bara för att försäkringskassan tycker så...samma diagnos i snart 10 år...
    Kramen!
    Ragnvi

    SvaraRadera
  11. ja de e så skönt med slädturer =)
    Ja jag tror på valparna som tusan. När vi para med den andra hanen som var planerat så blev valparna exakt i den stl jag ville(större) Tiken jag har är av mindre stl och inte min favvo direkt stl mesigt. Denna hane e lite kraftigare så de kommer nog bli hur bra som helst :P Jag längtar att se dom. Å helst då dom är året så man får se hur dom ser ut vuxen :D Kram

    SvaraRadera
  12. Tack för att du kommenterar på min blogg!

    Gillar bilderna på kyrkan du tagit. Det där kaffeavtalet borde de ha här i Sverige också tycker jag det kommer säkert inom kort skulle jag tro.

    Min nya dator kommer om ca 2 veckor!
    Ha det gott!
    Kramis Eva

    SvaraRadera
  13. Du kan konsten att beskriva vardagen så den blir en upplevelse för oss läsare. Gillar att följa med på dina promenader och bilfärder.
    Hängbro- låter läskigt.
    Idèn med kaffet kommer nog till Sverige också. Jag är tedrickare och som sådan kanske man kunde få hett vatten och en påse - alltid något.
    Hu, vad kallt ni har. Jag tycker 10 minus är hemskt, det beror kanske på ovanan eller på för dåliga kläder.
    Nu tittade solen fram och jag ska ta mig en promenad till stan. En kruka med krokus eller någon annat vårlikt står på inköpslistan.
    Ha det bra och trevlig fortsatt helg. Jag är såååå glad att ha dig som bloggvän.
    Kram Viola

    SvaraRadera
  14. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera

När du ändå är här, så lägg gärna igen ett tassavtryck så jag kan besöka dig och din blogg.

When you are here, so please write a comment, then I know who Im going to visit.

Related Posts with Thumbnails