Translate

söndag 2 maj 2010

Lakrisblomma och älgbajs.

Våren kommer allt mer även hos mig.
Den lilla flickan i fontänen 
syns nu helt.
Sist jag såg henne såg jag bara huvudet.
Blåsippan är här med.
Härligt med vårens alla blommor.
Vi ska få ordning på vår väg.
Det ska bli härligt.
Men för att få det 
så innebär det att 
de må ta ner massor av skog.
Tre meter på varje sida.
Så man får passa sig här.
Men Winnie bryr sig inte om vägen.
Hon sitter bland scillan och pratar
med oss för fullt när 
vi är ute på gården i solen.
Skasenån slingrar sig
genom landskapet innan
den rinner ut i Nuguren.
Här kan man sitta på en 
bänk och njuta om man vill.
De som äger båten bor precis 
bredvid ån, och när
snön smälter brukar
de få vatten långt upp på gräsmattan.
Men de bor vackert....
Skogsmaskinen som
tar ner träd jobbar
snabbt och effektivt.
Här ligger det ett träd över vägen.
De är två som jobbar.
En i maskinen och en som
varnar trafiken för fallande träd.

Lakrisblomman har redan 
kommit upp med.
Det är ett sällsynt exemplar.
Växer oftast en och en.
Nuguren är lika fin 
oavsett vilken vinkel
man tar bilder ifrån.
Inramad av vackra byggnader 
gör sig Nuguren så bra.
Erri var ju naturligtvis med på
min långa promenad.
Innan vi gick låg hon på verandan
och sov.
Så skulle jag ta bild på en vitsippa.
Då ville hon vara med.
Så här ser ena örat ut.
Det var det som kom på bild.
Som den älghund hon är så
hittade vi naturligtvis älgbajs.
Nu skulle man vara smart och
plocka upp dessa dyrgripar.
Tyska turister är som galna i 
smycken och annat lagat av torkat älgbajs.
"Allt går att sälja med mördande reklam."
Blommor.
Blåsippa.
Tussilago.
Vitsippa.
Våren i ett nötskal.
Mera blått.
Och en gul jag inte ved vad den heter.
Men den var lika fin som de
jag kan namnet på.
Visst gör det ont
när knoppar brister.
En gul fin sak.
Så är det rödavinbär/rips under.


Blåsippan ute i backarna står.
Niger och säger att nu är det vår.
Här var det backe ska jag säga.
Svårt att komma nära.
Men blått var det!

Om ni tror att det här är en
vanlig gullviva/Mari nøkkelblom så tror ni fel.
Det är det inte!
Det är en Skerikegullviva.
Finns bara i dessa exemplar.
Så den är ovanlig.
Ni som bor i Västerås vet
vart Skerike är.
Har fått den av god vän 
som bor där.
Tack Lena.
Maken och jag ska försöka 
tömma barskåpet lite.
Det går trögt vill jag lova.
Men igår (lördag) 
gjorde vi vårt bästa.
Jag mixade två drinkar 
med ingredienser som jag
tillfälligt valde ut ur skåpet.
Den ena rosa och den andra ljusblå.
Om de blev goda?
Jodå, det var inget fel på dom.
Problemet är att jag inte kommer 
ihåg hur mycket jag tog
av varje sort.
Glömde mäta upp innan jag hällde i glasen.
Det var mest av sockerdrickan i alla fall.
Idag så svängde jag ihop en kladdkaka.
Gott blev det.
Hittade receptet här
i Pialottas Kakomaten
Men jag hade inte grädden
och kokosen på hela kakan
då gubben reagerar på mjölkprodukter.
Men god blev den.
Mindre aptitretande är 
det här.
Vi åt pizza ute en dag.
Det skulle vara fläskfilè
min. Men jag måste säga
att jag inte tror på att det 
här är det...
Vad tror ni?
Det blev lite oklara bilder ser jag.
Men man ser i alla fall....

Detta avslutar röstningen...
Visst ja, det är inte MGP
utan en blogg.
Säger slut för idag och
tack för idag.
Ha det....
 

31 kommentarer:

  1. Herlig med alle vårtegnene som dukker opp over alt nå. Håper bare det blir litt varmere snart. Har drevet litt å ryddet på balkongen i dag. Men det er ikke godt å sitte der enda.
    Du er på mange fine turer, Du er flink til å gå på tur. Hadde tenkt å gå en tur i dag. Men det ble visst ikke likevel.
    Ha ei riktig god uke :)

    SvaraRadera
  2. Hahha, vilken blandning :)
    Kram

    SvaraRadera
  3. Ojjjj, nu överträffar du dig själv, med alla fina bilder och allt roligt du har att berätta! Men jättetrevligt att försöka hänga med på allt.

    Nu är det sovdags här, vill önska dig GOD NATT.

    SvaraRadera
  4. Häj på däj gumsan!!
    Jag skulle hemskt gärna vilja ha skott på lakritsblomman den växer inte här hos mig!! Däremot känner jag mycket väl till Skerike gullvivan,den finns ganska nära mig över skogen och en bit bort bara:) Hm...din pizza ser ut att innehålla renskav eller kanske är det skoskav rent utav???Knasiga pizzerior det finns vännen!!

    Kika gärna in till mig, jag har en liten utmaning till dig!
    Kramsis

    SvaraRadera
  5. Lakrisblomman är riktigt god tycker jag.
    Jag visste inte att vi har en egen gullviva, måste fråga en vän i Skerike om de har den blomman.
    Du är lika dålig bartender som jag.
    Blandar ihop en drink av lite av varje. Den var god säger herrn - hur är proportionerna? Det finns något som heter mätglas, har aldrig användt det. Det är som när jag lagar sås, man får smaka sig fram.
    Ser att klockan är över midnatt, bäst att krypa till kojs.
    Ha det så bra
    Kram Viola

    SvaraRadera
  6. Hej söta fina du!!
    Du har så otroligt fina bilder!!!
    Fniss.. det va en väldigt ovanlig lakrits växt det..fniss...
    Men Gud vilken fin hund du har!! Jag kallar den rasen för Jang hund, för min pappa hade en sån när jag va liten & den hette Jang! Det är en underbar ras!!!!
    Hoppas du mår bra min vän. Idag postar jag din vinst! Hoppas du får lite glädje av den =)
    Önskar dig en fin Måndag!
    Varm kram Tina

    SvaraRadera
  7. Härliga vår bilder.. väg arbeten ja.. hm vi ska dika våran väg och ska man göra en väg får man ta ner en hel del skog på sidorna...
    men slutet brukar bli bra :)
    här föll träden i skogen under 2 dygn sedan var det borta dom arbetar fort!
    Våren ja den smyger sig på oss med snön smälter fort nu varje dag ser man nya ytor!

    SvaraRadera
  8. Den där lakritsblomman skulle jag gärna ha i en stor kruka här hemma!:)
    Det är så vacket med alla vårblommor. Man blir så glad av att se dem igen.

    SvaraRadera
  9. Vill komma med å fnittra och titta på blommorna!!

    SvaraRadera
  10. Hej!! Den lilla flickan i fontänen är så fin, och dina vårblommor helt ljuvliga! Härligt att våren äntligen är på väg! Tack för kommentaren hos mej på 'To Australia'..nu är det så att jag 'tappar kontrollen över mina inlägg ibland'...Jag spar på det inlägget ett tag, men din gulliga kommentar ligger kvar så klart!! Kram//Eva

    SvaraRadera
  11. Jeg tror Magnolian klarar upp till zon 3 (eller om det är 4, kanske) så det KAN ju finnas på Vinger. Ellers så finns det en hel UPPSJÖ av roliga fröer på nätet :)

    Min tur att fråga: vad jobbar du med? Du verkar också jobba hemmifrån?

    SvaraRadera
  12. Så nu har du fått vår du också. Härliga bilder. Nu har vi en ljuvlig tid framför oss. Förutom att jag sitter och gruvar mig lite. Ska jobba måndag, tisdag natt, och sen fredag, lördag och söndag natt. Men sen åker jag till Grekland med dottern. Ska bli så trevligt.
    Kram

    SvaraRadera
  13. Hejsan
    Ja de går nog fort att smälla i sig lite vitlöksbröd=) Jag är expert att äta bröd jämnt istället,gärna hela dagarna om jag får :P
    Här lyser solen ena sekunden och så snöa de andra*haha*
    Ha en fin dag
    Kram

    SvaraRadera
  14. Hahahah, jag undrade frenetiskt vad en lakrisblomma är för något, tills jag såg bilden! Tänkte: anis eller vad???
    Skönt att få le lite ibland!
    Måste bara få inflika en sak: Blåklint, visst är det vackert! Men maken min, han tycker det är ett bedrövigt ogräs...

    SvaraRadera
  15. Vår hos dig med som synes, härligt!! Flaskorna såg inte dumma ut, inga jag kände igen. (faller ofta för flaskor, fniss) -sen är det inte alltid lika gott som flaskan ser ut.. Här har jag just nu en helt galen hund som inte får följa med husse till skogen och plantera.. För här planterar vi minsann skog hugger inte ner dem.. fniss

    SvaraRadera
  16. Din luring där ... här satt jag och funderade över vad det var för lakritsblomma har aaaldrig hört talas om den och skrattade nästan ihjäl mig när jag såg vad det var för blomma.
    Så härligt att få skratta så där oväntat.
    Kram goa vännen ha det gott ikväll.
    Maggan livsglimtar

    SvaraRadera
  17. Tittade in hos dig och kollade tröskorna... det som facinerade mig mest var inte storleken (bor ju på slätta) utan att skärbordet faktiskt lutade!!!!
    Bor som sagt på slätta...

    SvaraRadera
  18. En salig blandning av det mesta var det här hos Dej, men vad jag klart ser är att våren är på stark frammarsch.
    Det blir väl rena rama autobahn när vägen väl blir färdig, förstår att det kommer att ett stort lyft för Er.

    Ha det bra i veckan!

    Kram!


    annette

    SvaraRadera
  19. kladdkaka så gott. Nu är det härligt att vara ute i naturen och trädgården//Britt

    SvaraRadera
  20. Hei.
    Takker for kommentarar hos meg, og selfølgeleg kan du få på tur ilag med meg....du må bare køyra sånn ca 70 mil først.... men velkomen skal du vera. :o))

    Så mange flotte vår bilete du viser her. Den der lakris blomen.. får ein kjøpt frø i butikken...?

    Ha ein fin kveld.

    SvaraRadera
  21. Härliga bilder, inte minst den på lakritskaramellen :-P Hade smakat gott nu.
    Min måndag började bra men slutar mindre bra. Jag och dottern bestämde oss för att lägga ett bud på en fin lägenhet. Äntligen fanns hopp om att kunna flytta under juni... men någon annan hann lägga bud före oss. De drämde till med över 600.000 på en gång. Varför? Folk är inte kloka... Och vi får börja om från början och leta vidare :-( Usch, det tog hårt idag. Blev faktiskt gråtfärdig...
    kram,
    Eva

    SvaraRadera
  22. Tänk att du hittade det enda exemplaret av den blomman;)

    Kram Annica

    SvaraRadera
  23. Ännu en härlig vandring hos dig, är alltid så härligt att få följa ditt liv mitt i naturen...kramen

    SvaraRadera
  24. Tusen takk snille du, jeg gleder meg veldig til turen og håper den blir hyggelig! Her hos deg var det utrolig mange FLOTTE bilder!! Takk for titten =)(Lakrisblomman var fristende vakker, hehe)

    SvaraRadera
  25. Bara kände att jag ville titta in till dig & ge dig en varm kram!!!
    Hoppas du mår bra & att du får en fin Tisdag!
    Kram Tina

    SvaraRadera
  26. Anonym21:37

    Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera
  27. Anonym21:37

    Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera
  28. Anonym21:24

    Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera
  29. Anonym21:25

    Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera
  30. Anonym04:22

    Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera
  31. Anonym22:12

    Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera

När du ändå är här, så lägg gärna igen ett tassavtryck så jag kan besöka dig och din blogg.

When you are here, so please write a comment, then I know who Im going to visit.

Related Posts with Thumbnails