Translate

lördag 8 maj 2010

Frigjøringsdagen 8 mai.

Frigjøringsdagen den 8 Maj.
Det är en viktig dag, inte
bara i Norges historia utan
hela Europa, ja världens historia.
Det var den dagen som freden 
var ett faktum.
Efter 5 år med tysk ockupation,
så kapitulerade den
tyska militära styrkorna vilkorslöst.
Under sommaren 1945
blev det tyska styrkorna 
sänt tillbaka till Tyskland.

Berlins försvar kapitulerade den 2 maj,
och två dagar senare de tyska
styrkorna i Nederland.
7 maj klockan 02:41 underskrev en
delegation, utsänd av Dönitz
till general Montgomery i Reims,
ett dokument som sa att alla
tyska styrkor skulle inställa
kamperna innan klockan 11 nästa dag. 
Churchill och och president
Harry S Truman tillkännagav
att 8 maj skulle vara segerdagen.
Stalin krävde att kapitulationshandlingarna
skulle ske ovanför hans
egna representanter.
Den 8 maj vid 23:30 tiden begav sig
en tysk delegation till Karlshorst
i Berlin.
På grund av olika tidssoner
var det redan 9 maj i Moskva.
Så därför firas frigjöringsdagen 
i Ryssland den dagen.
Därför flaggas det överallt denna dag.
Bilden är dock tagen i går.
Jag tänker på de som inte fick uppleva
den här dagen 1945.
De som gav sitt liv för ett fritt Norge.
För ett fritt Europa, en fri värld.
Snön som föll den 4 maj är borta.
Men har en liten bildkavalkad över 
Nuguren. Den översta är från 3 maj.
Den under till vänster från den 4 maj.
Den till höger från 5 maj.
Men nu är det grönt och vackert ute igen.

Några bilder från sjön
den 5 maj.
Snön är nästan borta.
Ett av träden har börjat
att grönska och allt 
speglar sig så vackert i
vattnet som är helt stilla.

Köpte en bukett gula rosor
här om dagen. 
De är vackra där det står.
Var ju tvungen att färga
tillvaron lite när det såg ut
så är ute.
Till och med en av tallarna fick
ge vika för den tunga våta snön som kom.
Men naturen bjöd på ett vackert
skådespel på kvällen.
Vet inte om det var ett sätt
att be om ursäkt på.
Men det fungerade...
Vackert...
Maken kom in en eftermiddag.
Dagen innan snön föll.
Han höll något i handen.
Turkost var det med.
Det var ett starägg.
Vet inte om mamma Stare helt
enkelt upptäckt att det inte
fanns liv i det, eller om
Fru Kråka eller Fru Skata
varit där och försökt förse 
sig med en lyxmåltid.
Men det var alldeles helt.
Några som inte
heller gillade snön som kom
var trädgårdstomtarna.
Man såg bara nått litet spetsigt 
som stack upp ur snön.
Ju mer jag närmade mig så
blev det mer att se.
Den ena ville inte ens se på mig,
medans den andra såg
milt förebrående på mig där
jag stod med kameran.
Försökte förklara att det inte
var jag som beställt snön.
Vet inte helt om de trodde på mig.
Nu är det dags att hämta in
tvätten som hängt ute hela dagen.
Solen börjar försvinna bakom 
knuten och det blir fort kyligare.
Har suttit ute och njutit en kall
öl med limesmak.
Gott är det enda jag kan säga...
Ha nu en skön lördagskväll.
Det ska jag ha.
Kramen...


36 kommentarer:

  1. Tack för Din berättesle om den 8 maj, förstår att den dagen betyder mkt för Norge.

    Skönt att snön gett sig iväg, men jag blir lite avis om Du haft sol, här har regnet vräkt ner hela dagen,inget ljummet vårregn utan snarare kall novemberregn.

    Ha en skön lördagskväll!

    annette

    SvaraRadera
  2. Svar: De allra flesta föräldrarna ställer relevanta och kloka frågor och det tycker jag också att de ska ställa. Men man har fått tidigare höra en del annorlunda åsikter. Som t.ex. att ett barn inte ska behöva lära sig simma, för att man kan klara sig ändå. Simundervisningen är en del av idrottsämnet. Klart att jag kan svara en förälder som ställer frågor om sitt egna barn. Jag menar att jag inte kan prata om andra elever med en förälder. Då träder ju tystnadsplikten in.

    SvaraRadera
  3. Skickade efter det från Scandinavian Photo i Stockholm, alltså inte köpt på Media Market;)

    Jättebra objektiv, använder nästan bara det numer, plus macro ibland.
    Är "antiskak" i objektivet vilket betyder massor.
    Nackdel är väl att det är lite tungt men det får man se som armträning;)

    Ha en skön kväll!

    annette

    SvaraRadera
  4. Som vanligt så levererar du vackra bilder, även om jag iofs är ganska mätt på snöbilder efter den gångna vintern.

    Snön har vi sluppit här i Jönköping, men det har duggat nästan hela dan och temperaturen orkat upp till max 4 grader. Det blev alltså inget trädgårdsfix för min del. Jag vägrar så länge vädret är kyligt. Ska dock skola om några blomplantor som ivrigt väntar på bättre tider. Men det gör vi ju alla!

    Trevlig kväll!

    SvaraRadera
  5. Det där var inte något som hade fastnad i mitt huvud med just detta datum. Så tack så mycket för din redovisning om detta. Här har det regnat, blåst och varit väldans småkallt idag.
    Kram mamma C

    SvaraRadera
  6. Det var intressant, frigöringsdagen !! De var tungt då krigstiden.
    Trädgårdstomtar ser bra ut även i snön !!!

    SvaraRadera
  7. Gokväll lilla Nabosynne....
    Perfekt med en liten historieuppdatering....jag e ganska kass på detta...
    Snart e det ju 17 maj också....då längtar jag alltid upp till Norge...suck...
    Trist att få snö så här sent på året men skönt då när den försvinner fortare än kvickt ...
    Ha en fortsatt nydelig kväll
    Kram
    Margaretha

    SvaraRadera
  8. Verkligen en viktig dag och inte bara i Norge förstås utan hela Europa.
    Nog har vi kallt, men ingen snö i alla fall. Och magnoliorna har faktiskt börjat slå ut.
    Jag tog en sväng på stan idag och fikade på ett litet gulligt fik med en kompis. så det blev en bra dag./kram

    SvaraRadera
  9. Et flott innlegg:)

    SvaraRadera
  10. Glemte å si at jeg kjøpte magnoliaen min hos Plantasjen. Det er en stjernemagnolia og den kostet 199,-.

    SvaraRadera
  11. viktigt att komma ihåg sin historia

    SvaraRadera
  12. Hej! Nu gör jag ett försök till att skriva kommentar hos dej och ser om det lyckas.
    Så fick jag förklaringen till alla flaggor som vajade i Norge idag. Jag har nämligen varit ner till Koppom och kom på att närmaste vägen dit gick genom Norge. Det var så fint väder idag och det var mycket vårbruk på gång. Och i Köla var björkarna så där skirt gröna. Det var så vackert.
    Ha det gott.
    Kram Birgitta

    SvaraRadera
  13. Eit fint innlegg og mange flotte bilete.
    Slike historiske minnedagar er viktige, sjølv om dei unge i dag ikkje har same forhold dette som den eldre generasjonen.

    God søndag.

    SvaraRadera
  14. Förstår att ni firar det !!Det ska man göra så ingen glömmer,viktigt!! Jisses snö igen ..hoppas det töar bort snart så ni oxå får vår !!Kram kram=)

    SvaraRadera
  15. Oj, det där hade jag ingen aning om. Frigöringsdagen den 8 maj. Kanske att man någon gång för många år sedan läst om det i skolan? Intressant!

    Vackra bilder också. Som vanligt. Skönt att snön inte blev långvarig!

    SvaraRadera
  16. Intressant berättelse som verkligen är värd att berättas och komma ihåg. Historia är intressant och lärorik. Här uppe på gränsen till Norge hände det mycket då. Det är lika spännade varje gång att få höra historier om hur det var.

    Ha en fin söndag!
    Kram från Eva

    SvaraRadera
  17. Hej! Tack för din intressanta berättelse om den 8 maj och att det betyder mycket för Norge.

    Så ni har fortfarande snö kvar. Här har det som tur är försvunnit, och det börjar spira i rabatten.

    Underbara foton som alltid du tagit.

    Önskar dig en härlig vecka.
    Kram Britt

    SvaraRadera
  18. Sv: Sukrin är naturligt. Jag letade upp denna infon:

    Sukrin är ett 100% naturlig och ekologisk produkt, basert på sockeralkoholet Erythritol. Erythritol finns naturligt i bl.a. päron, meloner och svamp, och har således ätits av oss människor sedan länge.

    * 95% mindre kalorier än socker
    * Smakar och ser ut som socker
    * Bra för diabetiker, eller för dem som vill ha kontroll på sitt blodsocker
    * 100% naturlig
    * Noll GI

    SvaraRadera
  19. Jag vet inte om man får tag på det genom vanliga affärer, men jag köpte mitt genom LCHF-butiken som jag har länkat till i inlägget. :D

    SvaraRadera
  20. Sv: Du kan läsa mer på www.sukrin.no också. Det är en norsk sida tror jag.

    SvaraRadera
  21. Sv: Tack för tipset. Jag tror det är rätt lik det brödet jag brukar baka:

    http://egoinasmamma.nu/2010/april/poletten-trillade-ner.html

    Jag vet inte om du har sett det, men jag har en egen kategori som heter "God och mätt med LCHF" på vänster sida i min blogg. Där är inläggen om LCHF samlade. Jag har försökt göra Oopsies, men de är som kalla pannkakor i förhållande till LCHF-brödet, tycker jag.

    SvaraRadera
  22. Vilken vacker färg på det lilla ägget. Undrar hur många ägg som kläcks och blir till fågelungar och sedan blir en flygfärdig liten pippibird. Vi har ju göken som kör sitt lilla race, en liten fuling med tanke på beteendet den tillgår. Ja ja, alla har vi våra sätt både djurriket och vi människor. :)

    Vinkelevink i morgon är den en ny dag och solen ska lysa här. Det tackar vi för så mycket.

    SvaraRadera
  23. Visst längtar man efter lite färg - ni har ju MER snö än vi!!!

    Kram Maud

    <Gårdsromantik-ljuvlig-lantromantik-på-nätet

    SvaraRadera
  24. Anonym19:57

    Bra att du påminde om 8 maj och varför den firas. Historia måste hållas vid liv!

    SvaraRadera
  25. Svar: På JapanPhoto kostar den 1686 kr. Billigare i webshopen än i butik.

    SvaraRadera
  26. Vilken liten festlig historia om dina trädgårdstomtomtar!
    Önskar dig en bra vecka utan snö!

    SvaraRadera
  27. Hej min fina vän!!
    Nä, fy för snö!! Här har det varit regnigt & rått..kallt & blåsigt, ingen vårkänsla direkt, men ingen snö & det är jag oerhört tacksam för =)
    Hoppas att du mår bra & att du haft en fin helg. Vilket vackert ägg..men sorgligt oxå.
    Önskar dig en fin Måndag & vill tacka dig!!
    Tack för att du är min vän & för allt du delar med dig av!
    Jag har försökt att göra bilder på den du gör, men jag fattar inte hur jag ska göra.. är kanske xtra trög..fniss.. men du gör ju så underbara bilder!!!!
    Varm kram till dig från din vän Tina

    SvaraRadera
  28. Låt oss aldrig glömma dom som gav sitt liv för friheten, över allt på hela jorden!! Tack för ett så viktigt inlägg och underbara bilder!!
    Hugs, Helene

    SvaraRadera
  29. Morning! Tack för intressant läsning hos dig! Förstår att det firas i Norge! Och snart är det den sjuttonde också!
    Underbara foton hos dig! Och lite fniss också!
    Kramen!
    Ragnvi

    SvaraRadera
  30. Hej Synne och tack för titten hos mej!

    Verkligen ett märkligt majväder vi har! Bara kyla och regn mest, men växer gör det ändå som tur är!

    Härliga bilder hos dej som vanligt!

    Du frågar om din sådda Riddarsporre. Jo, det finns både ettåriga och perenna (som återkommer varje år). Mina är riktigt gammeldags och kommer varje år - bekvämast tycker ju jag, man ger dem lite "guldvatten" (kiss och vatten) och spär på med lite ny jord bara, sen växer de så snällt så!
    Ha en härlig vecka nu!
    Kram
    Lisa

    SvaraRadera
  31. P.S.
    Hoppas du har glädje av kokboken.

    SvaraRadera
  32. Så intressant, förstår att datumen är viktigt för Norge. En fasansfull tid den tiden!
    Fina bilder!

    SvaraRadera
  33. Häj på däj! Tack för historielektionen! Historia är mycket intressant bara man slipper datum och årtal, hihi, sånt lyckas jag aldrig lägga på minnet. Ve o fasa på historieproven i plugget, då lärde man sig årtalen utantill för att nästa dag inte längre ha en susning. Vad är sån kunskap värd tror du?
    Så snön har försvunnit, ja det var väl för väl! Här har vi tussilagon och vitsippor men dom fryser alla om fötterna, huttrar i blåsten och kylan. Och jag sitter med en fleecefilt runt mage och rumpa, jag fryser också! Ändå har jag badat i 34 grader idag, skulle nog stannat kvar i bassängen tror jag...men då hade jag ju sett ut som ett skrumpet plommon, haha, ännu rynkigare än vanligt
    Nä nu ska jag ta farväl av maken som ska iväg o jobba, ovanligt sent blev avfärden idag, inte konstigt jag inte får nåt gjort, hihi
    Kramen från pörtet

    SvaraRadera
  34. Hej vännen,
    kikar in här igen för att se hur du har det.
    Hos mig inget nytt, annat än att jag tagit ryggsäcken och flyttat hem till mamma igen. Så vi försöker samsas. Men förhoppningsvis hitta jag snart något eget. Till helgen ska jag försöka komma iväg någonstans med dottern, känns som vi behöver lite miljöombyte.
    kram,
    Eva

    SvaraRadera
  35. Goden dag. Så gott att du sluppit snön!!! Oh så bjuder du på härlig historia o fina bilder. Ser att du lärt dig mixtra lite med bilder, kul. Själv har jag hade tid lika med 0 för den hobbyn sista tiden.
    Vi har inte sätt solen här på några dagar nu, i helgen var ett farserligt väder med regn o storm. Men de e borta - tack o lov.
    Nu ska jag fortsätta jobba.
    Kramiz Anki N

    SvaraRadera
  36. Jag gillar de små tomtarna. VIll ha i trädgården!

    SvaraRadera

När du ändå är här, så lägg gärna igen ett tassavtryck så jag kan besöka dig och din blogg.

When you are here, so please write a comment, then I know who Im going to visit.

Related Posts with Thumbnails