Translate

torsdag 17 september 2009

Snart jul igen, med Indiana Jones och hans skatter.

Ja, inte riktigt ännu då.
Men snart så.
Här börjar åkrarna stå tomma.
Det är skördetid.
Ett och annat strå blir kvar.
Till fåglarmas stora glädje.
Här tar julförberedelserna vid nu.
En blå traktor med en julkärvebindare på.
Här kör den i havreåkern och binder
kärvar som ska delas upp och får rött band runt sig.
Det kommer fåglarna att tycka om när
vintern och julen kommer.
Tre glada barn var ute på åkern samtidigt.
Ja det vill säga två människobarn och ett djurbarn.
Men jag tror de hade lika kul alla tre.
På dagen hade jag unge herren några timmar.
Vi tog en promenad ner till grannen för
att se hur det hade det där.
Här står han och Erri.
För hon måste ju följa med såklart.
En stund senare satt han i knät på maken.
Han lyssnar på youtube.
Det är Roxett som gäller.
Låten som står högst på listan med Roxett
är "jag går och fiskar".
Den sjunger både han och syster för full hals.
En dag var jag och unge fröken ute på
en upptäcktsresa ner till sjön.
Fröken upptäcksresande är väldigt intresserad i
Indiana Jones och hans äventyr.
Hon har sett filmerna i vår bokhylla och
utsatt mig för korsförhör om den mannen.
Vi gick genom havreåkern ner.
Medans vi gick där så såg och hörde vi
både lejon och tigrar.
Zebror och giraffer.
Vi fann även havreåkerelefanter.
Eller rättar sagt bajsen efter dom.
Det var en stor hög ska jag säga.
Eller var det lera?
I sjön var det ellediller.
Därför var det ingen bra ide att gå nära
sjökanten, för alla vet ju att de
där elledillerna är snabba av sig.
De lurar i sjögräset och så hoppar de upp...
Vi såg inga av dom här och det
var nog lika bra det.
Men det var vackert där nere.
Det var mycket vatten i sjön så
den lilla stenmolon ut var inte så synlig.
Men vi gick inte ut på den iallafall.
Här står fröken upptäcksresande och studerar
en skir nyponros.
Vi fann vackra skatter på tur.
Precis som hennes förebild så samlade vi på skatter.
Inte alltid sådana man kunde ta med sig,
utan även sådana som man tog bilder på.
En vacker gren hängde framför oss.
Det var vackert att se den mot den blå himlen
Upptäcksresanden och jag är överense om att vi
egentligen är väldigt rika.
För vi bor så vackert och har så många fina
skatter runt om oss.
Här är våran vackraste skatt.
Ett helt genomskinligt blad.
Det bars hem i ryggsäcken under stor försiktighet.
Nästan uppe vid huset fick fröken upptäcksresande
synd på något som smög i havreåkern.
Tur havren är hög och fröken är liten.
Det är ett perfekt ställe att gömma sig på
när havreåkerelefanterna kommer gående.
Du förstår, de kan vara ganska farliga.
Väl hemma igen gjorde vi som Indiana Jones.
Tog en öl. Den stora skillnaden var
att vår öl var en kall och god glass på verandan.
Det tar på att vara upptäcksresanden ska jag säga.
En maskros som vägrar inse att det är höst.
Den har fått besök av två hungriga blomflugor.
Dimman har intagit vårt paradis.
Nästan varje morgon är det dimma nu.
Den försvinner på förmiddagen och
den blå himlen kommer fram igen.
Dimman låg länge innan den försvann.
Det är så vackert.
Nästan som en bild ur Ringarnas herre.
Här ligger den kvar över sjön.
Man såg åkern ner till sjön,
och en liten, liten bit av fjällkammen på
andra sidan av sjön.
Det var så fint när solen sken och värmde gott.
Ännu en bild på min favoritblomma.
Den klarblå färgen och de tunna kronbladen
är en härlig kombination.
Speciellt när det är vattendroppar på den.
Häromdagen efter en tur till Kongsvinger
så ringde jag bort till tröskan och frågade
om unga fröken var med där.
Undrade om hon ville komma hem.
Så jag gick bort och hämtade henne.
Tröskan vände och vi väntade på att kunna gå.
Pjotr kom med traktorn och släpet.
När det blir fullt i tröskan
tömmer de över i släpet.
Så körs det till torken.
Unga fröken lånar den rosa kameran och gissa
att hon tar bilder.
Här har hon fångat mig och Erri på bild.
Den unga fröken har ju börjat rida.
Så fyllde hon år för några dagar sen.
Av mig och maken fick hon en egen ridhjälm.
Det gillade hon.
Den kommer sitta på huvudet i morgon när hon
ska rida ut i skogen med sin ridgrupp.
Gissa vem ska med och gå bredvid...
Som ni ser så är det även lite tantvarning på den bilden.
Jag prenumererar på Allas veckotidning.
Men jag gillar den ska jag säga.
Tantvarning eller inte....

Håll ögonen öppna en tid framöver.
I oktober har bloggen tvåårsdag.
Då kommer jag med en tävling.

28 kommentarer:

  1. Synne, jag tror att det är du som ska gå intill på ridskolan!
    Vilkern mysig dag ni hade tillsammans, umgänget med barn är berikande på många olika sätt, vad passar bättre än att avsluta med en öl såna ggr ;-)
    Tantvarning, pyttsan, Allas prenumererade jag på när jag var ca 30 år redan :-)
    Kram Carina

    SvaraRadera
  2. Så himla kul att du nämner Indian Jons just idag - mina barn skall på Indian Jons klas på söndag, deras kusin fyller 6 år och min syter har "out soursat" kalaset och det skall var i den lokal där 6 åringen tränar Yoga... ja tänk vad dagen barn hittar på.

    jag log verkligen hela tiden då jag läste om ellodillerna och havreåkerelefanter, ja tänkl vad underbart att barn får vara med och får ha den fantasin och leva ut den där på åkern och vid vattnet.

    Sen att det redan förberedes till jul är ju lite spännande jag vill fortfrande ha sommar men mina barn letade faktiskt fram mössa idag det var lite småkalt på morgon kvisten.

    Humorn hade vi köpt i en akvarie affär men det blir nog inegn ny den åt upp alla växter i akvariet och ibland en och annan fisk så nu skall vi nog bara ha fiskar ett tag.

    madeira säger du, där är vacker jag var där i November för massa år sedan det var lite kallt, men en extra tröja på kvällen var allt man behövde och så var där massor av blommor att titta på. Smaka bananpassionfrukten om den är mogen, eller Monstreans frukter.

    Jag förstår att du saknar havet det gör jag med har de senaste veckorn tjata om att ta mig en tur ditt, är bara 8 km men så har det ena med det tredje inträffat och så har man inte kommit iväg.

    Trevlig resa om vi inte hörs innan,
    kram Maria

    SvaraRadera
  3. Oj så mycket fina bilder. Jag gillar verkligen den med kronorna... så himla vacker. Skulle göra sig som en tavla i mitt vardagsrum. *flin*

    Jag skall hålla ögonen öppna efter din tävling. Jag har 1 års dag nu i oktober jag... *flin*

    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  4. Tack snälla:)!

    Och tack för receptet, verkar himla gott:)!

    Hoppas att du får en härlig helg! Kram!

    SvaraRadera
  5. Jasså är det sådär de gör julekärvar? ja det gäller ju att vara ute i god tid, i det fallet!

    Fina sista sommarbilder.... inatt har hr.frost varit på besök, kalla vindar, NU är det höst vare sig man vill eller ej ;)

    Tack för underbart stöttande kommentarer hos mej den senaste jobbiga tiden!

    Kramar till dej min vän!

    SvaraRadera
  6. SÅ klart du älskar klinten...Östergötlands blomma Pekingtös som du är..vilken härlig kontakt nu verkar ha med era grannbarn och en spännande promenad du gjorde i djungeln...önskar en skön helg med de dina, stor kram från VIOLAN

    SvaraRadera
  7. Hej min goa vän!

    Förlåt min frånvaro... om varför kan jag skriva i ett mejl.

    Tack för en betraktelse ur ett barns ögon - mycket uppfriskande för en gammal tant. Fantasin vaknar till liv...

    Hoppas allt är bra med dig och att livet flyter på som det ska.

    Jag hör av mig som sagt...

    Stor varm kram!!!
    Willewira

    SvaraRadera
  8. Hej Synne!

    Vilka härliga bilder du bjuder på som vanligt! Det är spännande att få följa med på era äventyr :-).

    Det måste vara en dröm att vara barn (eller hund) hos dig, vad mycket roligt du hittar på med dem!

    Förresten, fick du mitt mail? :-)

    Kram
    Beatrice

    SvaraRadera
  9. Morrn Synne.

    Härlig fantasi som vanligt, och flotta bilder.
    Men jag skulle gärna sett en bild av en krokofant...

    Ha de bra och en fin helg.
    Hasse A

    SvaraRadera
  10. Du har vært ute på litt av hvert i det siste. Turer både her og der.
    Koselig å ha besøk av slike små og oppleve lit av naturen på deres premisser.
    Kan godt forstå at hun ble glad for ridehjem visst hun skal start opp med ridning.
    Nydelige ilder av blikkstille vann.
    Ønsker deg ei riktig god helg :)

    SvaraRadera
  11. Hösten är så makalöst vacker!
    Och jag kan just tänka mig hur kul ni måste haft på promenaden, du och unga fröken. Klart att det var bajs från havreåkerelefanter, det förstår väl vem som helst! Barn är underbara, inte minst när man får delta i fantasivärlden. Jag hade många härliga äventyr som hästlekisfröken. Vi flög, simmade, balanserade på broar med krokodiler under, blev jagade diverse djur i djungeln, red på kameler, klättrade i berg och mycket mer. Alltsammans till häst inne i ridhuset :) Er tur påminner om det.

    Många fina bilder som vanligt!
    Ha en jättebra helg!!!

    SvaraRadera
  12. Hej!
    Vilken fin liten rundtur du har mej med på idag. Ser att bonden använder sej av självbindare till julnekerna. Det är det som maken använt sej av här också. Idag har jag haft en så'n där slö dag här. Har inte fått mycket gjort. Bakade en långpanna med silviakakor i em.
    Vi har i alla fall vackert höstväder nu, även om det är kallt om nätterna och tempen bara är på ett par grader på morron.
    Nu hoppas jag att du får en trevlig helg.
    Kramis Birgitta

    SvaraRadera
  13. Hei Synne.
    Tusen takk for alle koselige kommetarar i min blogg.
    Det har blitt litt lite frå mi side i det siste, då eg har hatt travle dagar no..
    For ei fin reise du har teke oss med på denne gongen og, eg tykkjer er flink med både bilete og tekst.

    Sommarfuglane har nok ikkje landa heilt, det vel derfor eg sit på mitt hotellrom og blogger kl 05,30 ein lørdag morgon.
    Det gjekk bra i går kveld, men det i dag som er hovuddagen.....
    Det går nok bra det og skulle ein tru....
    Ser fram til å få dette overstått, slik at eg kan begynna å tenkja på andre ting...
    Ha ein fin lørdag.

    SvaraRadera
  14. vackert som vanligt i ditt landskap :)

    SvaraRadera
  15. Anonym11:25

    Hej där! Dulsinea här, tack för vackra bilder. Kramar. Hälsa ellidrillerna!

    SvaraRadera
  16. Vilka fina bilder du tar :)

    SvaraRadera
  17. Hej du kan ändra min adress till den nya :)

    SvaraRadera
  18. Så vackert ni har det och en blåklint har du fångat också - märkligt va?!:-) En av mina favorieter också - landskapsblomman ju!!!

    Sänder en septemberhälsning från Stockholm, men är snart på torpet igen!
    Kramar
    Lisa

    SvaraRadera
  19. Tack för kommentaren! Det är så roligt när du hör av dig, men du behöver absolut inte ha dåligt samvete. Jag kan gott skriva en kommentar hos dig om jag tycker du är för tyst, eller hur?
    Bilden på lilla upptäckstjejen, när hon tittar på blomman är SÅÅ bra. Hon är så naturlig och ljuset är så fint. Jag fortsätter och kolla din blogg för den är så fin.
    Kram

    SvaraRadera
  20. Hoppas att allt är bra med gubben,hunden och framförallt dig?

    Försöker att läsa ikapp men det tar nog ett litet tag!
    Ville bara ge dig en BAMSE kram!!

    Hoppas på en bra SÖndag för er!
    Kramizar Millan

    SvaraRadera
  21. Nu är det riktig skörde tid, det ser så härligt ut. Fin huvudbild du har fått//Britt

    SvaraRadera
  22. Goddagen Goa Synne,
    Jag ser att livet leker "overthere". Vilken dag Ni har? Mysigt med barnen och så att hon börjar rida? Kul.

    Ha en skön och solig September dag.
    xoxo

    SvaraRadera
  23. Så många fina härliga tidiga höstbilder! Det där med att det snart skulle vara jul förtränger jag ett tag till! ;0)

    SvaraRadera
  24. Hihi, det finns många julgalna :)
    Härliga bilder,
    kram.

    SvaraRadera
  25. Hei Synne.
    Takk for omtanken. Ja, det gjekk bra i helga. Deltakarane var fornøgde, og då er eg og fornøgd.
    Ha ein fin søndagskveld!

    SvaraRadera
  26. Hej på dig! Vilken härlig berättelse du bjuder på! Och underbara bilder!
    Kramen!
    Ragnvi

    SvaraRadera
  27. Hej Vännen
    du sa det magiska ordet "JUL" åh vad jag längtar. Jag vet måste vara lite knäpp!!
    Igen visar du helt fantastiska bilder.
    Ge ut en bok vet jag:)
    Ha en bra vecka kram Sari

    SvaraRadera
  28. Hej synne du ser ut o ha de riktigt gott så här på sensommaren..man borde kunna kalla de för sensommar iom att de é så ljuvligt varmt fortfarande:)Bakat nått nytt gott smaskigt?Själv har man vart lite sjuk, kanske var den där grissjukan..vet ej..hehe Nytt här nere é att vi 3 pratar mycket om att starta eget bageri, vi é trötta på skolan men den é ju snart slut ändå. Får se vart de leder..hoppas ju på att få ett eget ställe..Kramar

    SvaraRadera

När du ändå är här, så lägg gärna igen ett tassavtryck så jag kan besöka dig och din blogg.

When you are here, so please write a comment, then I know who Im going to visit.

Related Posts with Thumbnails