Translate

onsdag 27 maj 2009

Vatten både uppifrån och på backen....

Idag var vi inne en sväng till Kongsvinger.
Maken skulle till tandläkaren.
Så jag tänkte ta en sväng nere vid Glomma.
Här är det ena brofästet till nya bron över Glomma
som heter Gjemselund bru.
Den här bänken har nog gjort sitt.
Någon har försökt ta den med sig.
Men den är fastkedjad.
Alltså krossar man den...
Så ingen annan får glädje av den heller.
Helt meningslöst.
Jag gick helt ner till vattenbrynet.
Kikade under bron och såg den gamle bron över Glomma
en bit bort.
Det var ganska strömt i vattnet så nu skulle jag inte
vilja ramla i.
Det är sandstränder på många
platser vid Glommas strand.
Här brukar folk faktiskt bada
om somrarna.
Vem behöver en sandstrand i Grekland när
man har det här mitt i staden....
Men nu var vattnet lite kallt.
Fråga mina tår....
Men det glittrade i vattnet
och man såg botten med den här stenen klart.
Jag blev utskälld av de här två kompisarna när
jag gick på stigen...
Men visst är de söta.
I brofästena på Gjemselund bru, har de två torn.
I det här finns det en trappa som man kan ta för att komma
upp på bron.
Men jag tyckte det var läckert att fotografera i det.
Bron ser ut som en dinosaur på något vis.
En lång kropp med taggiga fjäll på.
Visst är det hägg som blommar vid strandkanten?
Passerade under gamlebron för att komma till
den gamla kvarn ruinen. Det var en stor kvarn här i Glomma
fram till 1991 tror jag. Då brann den ner.
Rättelse.
Har fått veta av en god bloggvän att Mölla blev byggd
1882 och brann ner 1976.
Sier tusen takk til Lena.
Besök henne gärna, hon visar så fina bilder.
När vi först flyttade hit så trodde jag det var
rester av en gammal bro.
Så fel man kan ha...
Men den ligger fint ute i Glomma.
Man förstår att det var en bra plats för en kvarn
när man ser hur strömt det är här.
Fann en underlig sten med.
Undrar om den är så eller om någon målat
den där ringen på den.....
Den här stenen ser ut som ett segel där
den står ute i vattnet.
Visst är det vackert....
När jag gick tillbaka mot bilen så såg jag
den gamle bron genom bladverket.
Den träbron som går under gamlebron är ganska ny.
De ville ha en sammanhängande strandpromenad så
de byggde den vackra träbron.
Var en tur på Gågata för att hämta ut medicin på apoteket.
Inne där finns det en liten damm.
Med guldfiskar och blommor.
Jag såg den här passionsblomman.
Var tvungen att ta på den för att se om den var äkta.
Det var den....
Till och med en grodprins har fått bo i fontänen i dammen.
På hemvägen stannade på Roverud och gick
in på Spar där.
Eller Engern som butiken går under.
Där hade de färsk parmesanost.
Den var så stor....
Hemma igen kunde jag inte låta bli att ta en bild
på vårt hus med de vackra äppleträden framför.
De börjar för övrigt att tappa sina blommor nu.
Det blåste upp och mörka moln
kom fram på himlen
Men solen gjorde allt för att hålla sig kvar.
Över sjön såg det ut så här...
Plötsligt small det.
Åskan gick och det började regna...
Har varit många åskväder redan den här våren.
Rhododendronbusken har börjat slå ut.
Den är full av knopp så
jag räknar med att vi får njuta
en lång period av dessa vackra blommor.
Så såg jag den här vackra skapningen.
En ljusblå stemor/pensè
i en kruka vid lekstugan.
Gissa att jag ska nypa frökapslar här så småningom.
Nu vet ni hur jag haft det idag.
Hoppas eran dag varit lika skön.

23 kommentarer:

  1. Verkar som om du har haft en bra dag! Bilderna är jättefina och med texten till så känns det nästan som om man varit med.
    Ha det så gott
    kram Maria

    SvaraRadera
  2. Takk for ein flott fotosafari.
    Du har jammen fanga mykje på denne turen.
    Ha ein fin dag.

    SvaraRadera
  3. Takk for ein flott fotosafari.
    Du har jammen fanga mykje på denne turen.
    Ha ein fin dag.

    SvaraRadera
  4. åhhh,så fine bilder :) KJøpte du den "lille" osten el?hehe

    Mølla ble bygd i 1882 og brant ned i 1976.

    HA en flotters dag da :)

    SvaraRadera
  5. En härlig dag vid Glomma! Som vanligt har du tagit fantastiska bilder och hittat de där extra fina vinklarna. Jag älskar den bilden där du tittar bakåt mot bron och gångbron genom bladverket. Där vill jag gå ;-)

    Skönt att se ditt hem i grönska och att det redan blommar så fint.

    Ha en finfin dag vännen!

    Kramar Gry

    SvaraRadera
  6. Halloj!
    När åker ni till Nynäshamn???
    Jag mailar dig..

    Tjngeling

    SvaraRadera
  7. Åh vad fint det är i Glomma, ja där var det också härlig färg på vattnet.

    Och vilka fina "ruiner", annat än min mur som jag hittade, maskinsågad sten som du sa, men man får inte ha så höga krav mitt inne i Stockholm :-)

    Jo, det är väldigt mycket att göra. Ikväll ska vi ha en liten grillfest på gården för alla som vill i vårt hyreshus. Vädret är riktigt dåligt (fast det har i alla fall slutat regna), men jag skulle nog behöva jobba i stället... men det går inte eftersom jag är med och arrangerar.

    Vad många härliga bilder du bjuder på, och vilket väder!

    SvaraRadera
  8. Hei, så mange fine bilder fra Glomma like ved her jeg jobber :-) Ha en fin dag :-)

    SvaraRadera
  9. Har nån supit sönder parkbänken?

    Annars tjusiga bilder!! :)))

    SvaraRadera
  10. Takk for en fin tur til Kongsvinger!
    Mange flotte bilder ;-)

    SvaraRadera
  11. Tackar som frågar, en skaplig dag helt innanför fyra väggar! Det har blåst, det har åskat, det har regnat och vi har haft 6 grader varmt!! IIIIK, skulle det inte bli sommar? Jodå, den kommer till helgen, det blir varmt som i bastun har jag hört, inget jag gillar.
    Fantastisk blomma du fotat, har aldrig sett nåt liknande. Tror det är med blommor som med fiskar, om man ritar något ur ens egen fantasi, så kan man ge sig sjutton på att det finns en sån i verkligheten!
    Ha nu en mysig kväller/Kram

    SvaraRadera
  12. Du har hatt en flott tur igjen ser det ut for. Mange fine bilder både av elva, bruer, dyr og fine blomster. Herlig.
    ønsker deg ei flott helg :)

    SvaraRadera
  13. Tack för att du tar med dig kameran!!! Så vackert och jag hade gärna gått där med dig! En passionsblomma nu? Behöver inte de mer värme!!!?
    Kramelikram,
    Erika

    SvaraRadera
  14. Härliga bilder från ditt vattenhål.
    Kram Mamma c

    SvaraRadera
  15. Vilken häftig kvarnruin. Det är lite läskigt att bada i strömt vatten, vi har Klarälven som går genom Karlstad och den är himla ström den också. Även om jag är en bra simmare, så har jag respekt för den.

    Svar på din kommentar: Det enda som hände var att min psykoterapeut skrev in en rättelse i journalen, de som var inblandade har förnekat allt.

    Kram!

    SvaraRadera
  16. jösses vilket lååååångt inlägg :) Fin dag med många upplevelser! Nej, det är inte en maskros...det är en liten sak, typ max 1 dm hög, ser ut som en knopp och så får den dessa underliga blommor som spretar åt alla håll, lite darriga så där...ta dig en djupdykning i ängen så hittar du dom säkert:)

    SvaraRadera
  17. Nej inte idag. Stress på jobbet före avslutningen och städat hemma. Min make har också varit hos tandläkaren och dragit en tand. Det blev sen middag för honom.
    Ha det gott.

    SvaraRadera
  18. Fina sandstränder det finns vid Glomma. Där är säkert fint att bada på sommaren, om det inte är strömmt förstås.
    Ha det så bra och kram

    SvaraRadera
  19. Sagolika bilder Synne!
    Grodprinsen är såå söt. Jag älskar grodor av alla slag :0)
    Och passionsblomman är ju Gudomlig.
    Kram Di

    SvaraRadera
  20. Hejsan!
    Glomma känner jag igen där har nog maken varit och fiskat med polare.
    Ha en underbara helg, här har de lovat fin väder med sol och +25-30C
    Kramen // Mija

    SvaraRadera
  21. Som alltid har du så fina bilder.
    Passionsblomman är vacker - vilken uppbyggnad i blomman.
    Sen fredagskväll här - en stund vid datorn innan jag kryper till kojs. Det har varit en härlig dag.
    Vi har inhandlat en massa blommor -äntligen skall balkongen få blomstra lite.
    Ha en riktig skön helg. Jag tror att solen skall lysa över oss båda - såg så ut på TV 4:as väder.
    Kram Viola.

    SvaraRadera
  22. Jag har aldrig sett en passionsblomma tidigare...vilket konstverk!

    SvaraRadera
  23. Jag förstår att du klämde på passionsblomman .. jag gick en sån av en vän för många år sedan och jag fattade inte först att det var en äkta blomma.
    Mysig vandring som vanligt, många kramar till dig.
    Maggan Livsglimtar

    SvaraRadera

När du ändå är här, så lägg gärna igen ett tassavtryck så jag kan besöka dig och din blogg.

When you are here, so please write a comment, then I know who Im going to visit.

Related Posts with Thumbnails