Translate

tisdag 10 februari 2009

Två dagar, två olika sorts väder.


Igår hade vi en mellandag.
En sån där dag ni vet som kommer mellan de dagar med gråväder.
Mellandagen bjöd på strålande sol.
Visserligen var det kallt, 14 minus på
morgonen när man vaknade.
Men man glömde snabbt det när man såg
*SOLEN*
Jag bestämde mig för att klä på mig
och ta med hund och kamera på promenad.
Långfillingar.
Fleecebyxor.
Flecctröja.
Solglasögon.
Vantar.
Mössa.
Jacka.
Hund.
Kamera.
Allt var med.
Det var så härligt ute.
Solen sken på snön
och jag var glad jag tagit solglasögonen på.
Snöblind är inte kul att bli.

Erri såg missbelåten ut varje gång jag stannade
för att ta kameran och knäppa bilder.
Hon vill gå...
Här ser man Rafjellet i vitt.

Här trodde Erri vi skulle gå in.
Det är nämligen här vi brukar gå när skogen kallar.
Men nu låg snön djup och jag vet hur det
är under isen, så vi höll oss på vägen.

Svårt att tänka sig att det växte raps här bara 6 månader sen ungefär.
Men snart börjar vårbruket.
Om snön försvinner förstås....

Här bortanför går vägen vi kör för att komma till badplatsen.
Fast nu går det inte bada. Det är is på Glomma.

Vi travade in på en liten skogsväg vi aldrig gått på förut.
Men vi kom fram till en gård ganska snart så vi vände.
På tillbaka vägen såg vi ett åkdon på vägen med en hästkraft.
En av grannarna var ute och körde.

Han lagom ut till korsningen för att se henne försvinna nerför backen.
Erri trippade och tyckte det var spännade.
Det var ju en älg....
Vi går åt andra hållet på väg tillbaka hem.

Plötsligt hör vi dova tramp på vägen.
Hon hade vänt ett stycke ner i vägen.
Hon körde förbi oss och försvann.

Så kommer hon tillbaka.
Rakt mot oss.
Det går fort.
Hovarna dunkar i vägen. Hästen frustar och manen flyger....
En borkfärgad varmblodshäst med bläs...
Kusken ler och hejjar när de travar förbi.
Kan nästan känna doften av varm häst...
Ska väl säga att just Hedmark där vi bor
är ett stort travdistrikt.
Det är många hästar härifrån som gör det bra
på många travbanor runt omkring.
Så är de borta och vi vandrar hemmåt.


Idag när jag vaknade vid 6 tiden så var ordningen återställd.
Det var 18 minus ute.
Dimmigt och grått.
Man kikade på termometern och var glad man var inne.
Maken kom ner några timmar senare.
Han skulle iväg.
Så efter frukost klädde jag mig och gick med till bilen.
Med hund och kamera.
Naturligtvis.
Soppåsen var med för jag skulle till soptunnan.
Det var ganska kallt.
Men så vackert....
Nu ligger ju snön djup samtidigt som frosten klär allt vitt.

Det vill säga, inte bara på träden.
Så här såg stackars Toyota ut efter den kalla natten.
Kan väl säga att maken fick skrapa is på insidan
av frontrutan också.

Snön hade klätt hela staketet till hundgården i vitt.
Där ville inte Erri vara just nu sa hon...

Vårat postkassestativ var hårt
angripet av frost.
Tänk och vara brev och ligga i den där plåtlådan och frysa frimäket av sig....
Man kan ju bli felsänd av bara tanken....

Ser ni sjön där nere?
Rakt över åkern?
Visserligen står jag vid soptunnan och tar kort.
Men man brukar normalt se sjön ialla fall...
Men idag, nu vid 16 minus så är det alltså dimma.
Det snöar dessutom i den här kylan.
Är det normalt?

Klockan är runt 11 och det är så här mörkt ute.
Det blåskimmrande dagsljuset tilltalar
mig på något vis.
Isfrun har gjort ett bra jobb de här dagarna.
Måste vara hon som varit på besök.
Hon hade nog Kong Vinter med sig. Hon stod för frosten
och Kong Vinter för snön...

Nu ser man sjön lite bättre.
Det snöar ännu och det är lite dimma kvar.
Tänk om bara ett par månader så har isen gått,
det börjar bli grönt och man går och nyser...
Jag visste det var en hake någonstans...

När jag tog den här bilden hade jag en bloggvän i åtanke.
Nämligen Baronessan.
Hon älskar björkar.
Så varsågod, den är till dig.

Jag gick och ställde mig under mina fina spetsgardiner ute.
Det vill säga, det är björken som har tagit på sig den rollen.
Här kan jag stå och kika rakt upp.
Det är en helt fantastisk syn.

Se bara här...
Tänk er att stå under en av de ståtliga björkana.
Böj nacken bakåt och se rakt upp...
Hör hur det susar lite försiktigt i grenarna..
Blunda och njut...

Nu är klockan snart 20.00 och det är mörkt.
Temperaturen är ca 12 minus.
Det är gott att vara inne med tända ljus.
Ha en fin kväll.

32 kommentarer:

  1. Vilken underbar vinterdag! Med en massa snö och sol.
    Jag blev inte så lite avundsjuk när jag såg hästen som var ute och körde. Oh, så mysigt! Kan faktiskt känna lukten av den svettiga hästdoften :)

    Kramar

    SvaraRadera
  2. Anonym21:07

    Härliga vinterbilder IGEN!
    Men nu börjar jag bli less på snön.

    Kramar // Nettan

    SvaraRadera
  3. Så härliga bilder. Snöig väg med hästklapper och kyla. Tack så hjärtligt för björkarna - jag skriver ut dom och klistrar upp dom på mitt fönster, så kan jag låtsas att de finns här :D

    SvaraRadera
  4. Ser vackert ut med solen som gnistrar i snön. Do har sagt att vi kanske ska få lite mera vitt onsdag och torsdag. Får väl se när man slår upp sina blå i morgon.
    Kram Mamma C

    SvaraRadera
  5. Anonym21:36

    villka fina bilder och fina texter du skriver!
    tack för kommentaren!
    jag var på madeira 2004 och jag vet faktiskt inte riktigt om det var dyrt eller billigt. men maten var jättegod staden som vi bodde utanför var väldigt mysig med sina marknader. och havet! detta hav utan några sandstränder, inte direkt vad en är van vid. ett äventyr varje gång en skulle komma upp eller ner i vattnet!
    hoppas att din resa blir fin! :D

    SvaraRadera
  6. Anonym22:09

    underbart vackert. Jag önskar jag hade så vackert omkring mig jämt. Jag hade alltid haft nåt att fota =)
    Ha en härlig kväll.

    SvaraRadera
  7. Anonym22:12

    Vad roligt att du gillar min blogg :) Visst får du länka. Din blogg är också trevlig. Härligt med alla bilder. Vilka underbara vidder det är där du bor.
    Svårt att säga vilken bild som är finast.
    he he brev skulle jag verkligen inte vara.

    SvaraRadera
  8. Anonym22:38

    I nabolandet är det visst fint i alla väder! Brevlådebilden var så fin, vilen stämning.
    Kram

    SvaraRadera
  9. Morrn Synne

    Du skriver så att man
    nästan blir religiös....

    Här "uppe" är det 18°-
    nu i kväll, förmodligen blir det kallare i morrn.

    Ha de bra
    Hasse

    SvaraRadera
  10. Anonym23:34

    oj oj oj vilka fantastiska vintervyer! Fin promenad du var ute på!

    SvaraRadera
  11. va mysigt:) Här ligger det nu ett tunnt tunnt lager me snö. Var så fint igår. Jag tog så fina vårbilder på alla bloggor som kommit upp. Men nä, då ska de börja snöa. Vill ha Vår nu!!
    Men de é ju typiskt februari väder.
    Du förresten, som du nog märker så har törstsläckaren försvunnit. Den ligger numera i snaskbyttan. Så du inte blir orolig:) Ha en skön onsdag!!Kram

    SvaraRadera
  12. Anonym06:55

    underbara bilder underbar dag...
    ja vintern kan visa sin vackraste sida.. här är det bara kallt vackert men kallt -24 nu på morgonen---

    SvaraRadera
  13. Tack för en fin tur i den underbart vita naturen! Vi har fått lite vitt på marken här i natt (frost?) -det lättar upp det mörka -så härligt att ljuset kommer nu! Fin vecka o alltid kul när du kikar in hos mej!! Kram//Eva

    SvaraRadera
  14. Flotte vinterbilder. Ja det er kaldt for tiden. I dag tidlig var det over 26 minus her hos meg. Så jeg er inne å fyrer i tre vedovner for å prøve å holde varmen.
    Håper på litt mildere dager snart.
    Men flotte naturopplevelser kan en ha i slikt væær, visst en orker å gå ut. Og det gjør visst du ja. Du er flink som går turer når det er så kaldt. Jeg venter nok med det til det blir rundt ti varmegrader.
    Ønsker deg en flott dag i kulden:)

    SvaraRadera
  15. Vad härligt att ni fick en sån fin dag med sol och rimfrost :-). Vi hade samma tur som ni igår och solen sken på himlen för första gången på länge. Men... det har blivit hemskarns kallt! Idag är det ännu kallare, nu kryper temperaturen ner mot -20, blääää... :-).

    Ha en fin dag!

    Kramar
    Beatrice

    SvaraRadera
  16. Anonym10:16

    Så mycket snö var det länge sedan som vi hade. Men idag snöar det fast ännu så har det inte täckt gräsmattan riktigt.
    Tack för orden hos mig. Det känns bättre idag men febern vill inte släppa.
    Ha en bra dag.

    SvaraRadera
  17. Anonym10:21

    Du har det så vackert att det gör ont, både i mulet och soligtväder, mysigt med den frustande travaren.
    Har du haft det kallt ett tag? Här har vi mkt snö o kallt. Men jag gillar riktig vinter, desto bättre när våren kommer. Jag har köpt en Norgetröja "Telemark" och då tänkte jag på dig *ler*

    SvaraRadera
  18. Anonym11:19

    Vilka tjusiga bilder hon levererar.
    Men oj så kallt..brrrrrrrr.
    Vi fick inget oväder o de trodde jag nog inte heller. Tycker de varnar till som tätt men aldrig när de borde. Efter Gudrun o Pär är de helvilda med sina varningar i pressen.
    Mysigt med travarna som springer på skogsvägarna. De har vi inga här, men där jag bodde tidigare fanns ett träningsstall så man mötte dem emellanåt där ute.
    Nu så...ska jag fortsätta med allt som dagen bjuder på.

    kramiz Anki N

    SvaraRadera
  19. Anonym11:40

    Absolut:)!

    Alltid lika underbara (vinter)bilder här inne!

    Kram på dig!

    SvaraRadera
  20. Anonym11:56

    Javisst är det så mycket vackrare med solens sken på allt! Här är det strålande sol och -22. Kallt, men riktig vinter!
    kram!

    SvaraRadera
  21. Anonym14:02

    Hej Vännen!
    Tassar inom här för att påminna om en tävling jag har på min sida =) Tävlingen ligger på både denna bloggen, samt min andra blogg där jag har min design, linken är http://anscreation.blogspot.com/ Hoppas du vill vara med o vinna halsbandet jag designat =) Reglerna står där med hur man ska göra för att vara med och så. Sen vill jag säga vilka underbart VACKRA vinterbilder, unika och helt otroligt vackra, DU är duktig med kameran, foto är ett av mina intressen med, bland många *ler*

    Ta väl hand om dig o de dina o ha en underbar dag!

    Kram Angel

    SvaraRadera
  22. Anonym14:06

    Åh vad mysigt att ha sådär mycket snö. Åh vad mysigt att åka häst!! Synne, du som är bloggspottare, får du olika erbjudande osv?=) Kramar ifrån mig!!!!!!!!!!

    SvaraRadera
  23. jo de é alla reklamsnuttar som sinkar. Ska göra om den som jag gjorde i snaskbyttan. Bara köra textkoder.
    Jo alla saft recept ligger i snaskbyttan:)
    Ska gå igenom alla inläggen och sätta en etikett på dem som é drickbara och de som é ätbara så man kan hitta dem lättare!

    SvaraRadera
  24. Anonym16:31

    Hej nabokäring! Rätt åt dig, att du också fått riktig vinter! Tycker du ser ut att stornjuta av snön! Det gör jag också, ska aldrig mer åka till Stockholm under vintern, blir helt deppig av regnet och allt det gråa...hur orkar dom?
    Hoppas att många sportlovsfirare nu har chans att åka uppåt landet för att njuta av vintern. Det är ju så himla dyrt om man ska bo, ha skidpass, äta och betala bensin. Men många skulle kunna åka från Stockholm över dagen upp hit,åka längdskidor gratis, ha med sig picknickmat och vända hem igen. Tänk va barnen skulle njuta! Ungarna här i byn leker Charlotte Kalla i spåren, "nu kör jag diagonalt", spelar hockey och busar i snön.
    Kram på dej

    SvaraRadera
  25. Anonym16:45

    Vilken natur! Man blir ju helt andlös! Det måste verkligen kännas som ett privilegium att få bo så nära naturen....då det inte snöar alltför tätt d.v.s.!!!

    Stora Kramar!!!

    SvaraRadera
  26. Anonym17:50

    Tack det samma, säger jag då.
    Det är jättemånga som är sjuka just nu eller håller på att bli. Maken kom hem och ligger nu under en filt och har hostat hela dagen. Men feber har han inte och sedan är han ju oumbärlig på jobbet, så det ska mycket till innan han är hemma.
    Krya på dig.

    SvaraRadera
  27. Anonym18:29

    Jepp samma email som förr,
    vägrar byta nämnligen :-)
    Men du fotot som är taget under björkarna är ju superläckert,
    hänger som vita svansar överallt,
    vackert.....riktigt vackert!
    Bordsskivan var de här och bytte åt oss i måndags men denna är också trasig, eller konkav rättare sagt så vi kommer nog ringa för att klaga ännu en gång *suck suck*
    Kram Carina

    SvaraRadera
  28. go kväll
    ååå så fint de såg ut på bilderna,å hästen det var ett tag sedan man körde eller satt upp på en sådan,men det e så härligt. Vilken rolig länk du skicka=) ska titta mera senare i kväll=)
    Kram och ha en fin kväll.
    ps... jag har en hemlis på gång snart;) ta de på msn=) ds

    SvaraRadera
  29. Anonym19:58

    Svar till Synne: Tack för ditt tips om Mallorca och Alcudia. Får se om vi åker dit eller någon annanstans. Jag har redan varit på Kreta och Rhodos, så jag tippar på att vi åker någon annanstans. Kanske det blir just Alcudia. Får se.

    SvaraRadera
  30. Du har varit flitig med kameran, även fast det var så kallt! naturen ser helt annorlunda ut när den är snötäckt! kramen!

    SvaraRadera
  31. Hei Synne:-)

    Ser det er kaldt hos deg også! Her har det variert mellom 15 og 20 kuldegrader i dag, akkurat nå er det 20! Nydelige bilder du har tatt likevel :-) Jeg får aldri kameraet til å virke særlig lenge når jeg er på tur, men det er sikkert fordi jeg sitter på hesteryggen og har kameraet i saltasken. Batteriet går i hvert fall ut etter et par-tre bilder...

    Så koselig å gå tur med Erri i kulden! I dag har Leo nesten ikke vært utenfor døren, fordi han synes det er litt kaldt; en liten pyse er han noen ganger:-)

    Ønsker deg en toppen onsdagskveld!
    Klem fra Britt:-)

    SvaraRadera
  32. Väl värd att komma och ha en tur denna kväll med dig.

    Fint...fint... men jag har så mycket att göra att jag hinner knappt att andas. Måste lära nya uppgifter och ska lära ut mina kunskaper, AHHH!!! och dottern är väldig genom förkyld...

    Nu ska jag gå och ta en varm dusch och så hörs vi snart.

    Natti natt... och kjams!

    SvaraRadera

När du ändå är här, så lägg gärna igen ett tassavtryck så jag kan besöka dig och din blogg.

When you are here, so please write a comment, then I know who Im going to visit.

Related Posts with Thumbnails