Translate

lördag 3 januari 2009

Tjuren på taket......

I Arvika, som förövrigt är
vänortsstad/venneby med min
nya hemort Kongsvinger, där har de ett litet
trevligt torg.

Här är det torghandel varje lördag tror jag.
Den här dagen var det dessvärre tomt.
Det stod några bilar parkerade på torget istället.
(alla bilder är klickbara.)

Jag fann däremot den här figuren som
låg bekvämt tillbakalutad på en kall sten.
Vem är han, vem har gjort honom?
Gick runt den här skapningen för att se om
det fanns en skylt som förklarade vem han är.
Fann inget alls.
Synd, det kunde vara kul med lite historia.
Någon hade iallafall pyntat honom,
med en krans runt halsen.
Jag tror han fryser där han ligger...

Maken stod i kö till bankomaten.
Jag passade på att kika lite i skyltfönstren vid banken
när han stod där.
***
Hittade en koffert jag inte skulle ha nått emot
att äga.
Fanns så mycket vackert att se på.....
Ångrar lite på att jag inte gick in.

Fortsatte promenera runt lite innan vi
drog oss ner mot matbutikerna.
Passerade den här figuren.
Kände igen namnet på butiken.
Tror jag sett det på en eller annan blogg.
Men det fanns mycket fint där ska jag säga....

Ett ljusträd lös upp tillvaron för oss när vi kom ner till
Konsum och ICA för att handla.
Jag funderar på om alla dessa träd runt om i våra
städer, står klädda med ljusslingor om
sommaren med?
Jag har problem med vår lilla
tuja utanför dörren. Hur sjutton gör dom
med sådana här höga träd?
Står folk på höga stegar och lindar, drar, snurrar och svär?
Medger att det är en märklig fundering, men jag
bara måste fråga..
Det lös vackert iallafall.

Så skulle vi in och handla.
Här har de gjort en mycket bra lösning tycker jag.
Konsum och ICA ligger i samma byggnad.
De delar pantstation. Du kan alltså använda
pantkvittot i båda butikerna.
Man slipper köra mellan butikerna.
Allt under samma tak.
Jag gillar Palmviken.

Maken skulle ha tag i en datatidning.
Men ingen butik i Arvika hade den.
Inte ens OK.
Det är en bensinstation.
Eller ett litet miniköpcenter i sig.
Du köper bensin/diesel, tidningar, filmer, godis,
glass, leksaker, blommor, verktyg, bildelar, mat.....
Finns även en korvmojj där.
Hamburgare, korv och kaffe...
De har alltså allt....
Men inte datatidningen....
Hoppas brorsan inte får utslag nu när han ser skylten....

Vi styrde bilen mot HEM.....
På skylten ser ni hur långt vi har kvar....

Det står kameror utplasserade lite här
och var längst med vägen. Jag tror det är 61:an vi kör.
Tänkte fota den.
Måste vara spännande för en kamera att bli fotad
för en gångs skull.
Jag är lite kluven till fartkameror.
Klart de har en funktion att fylla, men kolla hur
en del kör....
De kör som galningar emellan kamerorna.
Så bromsar de ner ganska hårt precis innan
för att de inte ska bli fotade.
Så full fart igen....
Det går liksom i rykk och napp, ställer nog
till mera problem än de gör nytta.
***
Skogen vid vägen var grönvit av frost.
Det var så fint.
Vägen var torr och fin.
Fast det var kallt....
Tycker det är så vackert när man ser frysta vattenfall
på berg längst med vägarna.
Små konstverk, skapade av naturen.


Vi passerar Åmotfors.
Numera kör man inte in där.
Vägen är ny och går utanför.
Så jag hoppas det går bra för macken och pizzerian där.
***
Här ligger det en liten plats som heter Vittensten.
Vi kör förbi några hus som ligger vid sjön.
En liten å rinner ut i sjön.
Här är det så vackert.
Hoppas de är nöjda med nyvägen bara.

Så närmar vi oss Charlottenberg.
Här passerar vi många vita björkar som
växer på ett märkligt sätt.
Jag tror de är planterade för de står i helt
raka rader. Är lika stora och står
med samma mellanrum.
Trodde inte man gjorde så med björk.
Men vackert är det iallafall.
Att passera här på våren när alla dessa björkar
börjat få sina musöron är så härligt.
Synd bara att man har pollenallergi....
***
Gjorde ett stopp på köpcentret, en tur upp till
centrum och in på Svensson och Konsum.
Så vidare till.......


Hit....
Fast inte in där.
Vi stannade på macken.
Det ligger en liten hydrostation här.
De har tidningar kan jag lova....
Finner du inte den du letar efter någon
annanstans så garanterar jag att den finns här.
Makens datatidning ni vet....
Japp, den fanns här.
Eda Supermarked byggdes för några år sen.
Här finner du kött, dricka och andra varor som
man kan tänkas behöva.
Är inte inne där så ofta faktiskt.
Men jag gillar deras takprydnad.....


Inte tjuren från Wales då kanske,
men en tjur är det lik förbannat....


Härifrån åkte vi rakt hem.
Kan lova det var gott att
svänga in på gårdsplan hemma.
Få in varor och så på med kaffet.
Det är nog det bästa. Att få njuta en fika
i sitt eget kök efter en låååång dag med
shopping och bilåka.
Det här var den absolut sista bilresan förra året.
Märkligt att säga det när det nya bara är tre dagar gammalt.

Men det blir flera turer så häng med den som vill.
Önskar er alla en fin lördag nu.
Temperatur just nu när klockan är 03.46
är minus 7,7 grader.
Det närmar sig våren....
Ha det supert i dag.
Kramen Synne.

28 kommentarer:

  1. Morrn Synne o J
    Gott Nytt.

    Fråga. Står inte björkarna
    vid infarten till Eda kyrka, jag har för mej att
    det är kyrkogård innanför.

    Jag har kanske fel.

    Ha de bra
    Hasse

    SvaraRadera
  2. Hej hallå
    Här ha vi minus 25 i dag,*morr* jag som skulle ut och fixa en massa i dag med hundarna.. men jag får klä mig riktigt. det var skönt att få följa med dig på en tur genom bilderna=) Ha en fin dag. kram

    SvaraRadera
  3. Halloj Synne. Här i Norrköpingstrakten har vi nån minusgrad i dag och snön har äntligen kommit! Barnen var ute och lekte medan jag tittade ut genom fönstret och njöt av synen:)

    Vad roligt det är att få se när ni är ute och åker. Jag hoppas på fler reportage från era resor:) Själv brukar jag ju inte åka åt det hållet så det är alltid nytt för mig det jag får se hos dig

    Ha en härlig dag
    Kram Annica

    SvaraRadera
  4. Anonym14:39

    Kommunala julgransbelysningar, ljusslingor över gator och sådant har de maskinhjälp, lyftkranar o.dyl. Det är ju män som gör det... och de fixar alltid maskiner... :-)

    Figuren på torget han har inte mycket plats för hjärnan. Tur inte det människoliknande väsendet lever.

    SvaraRadera
  5. Vi har fått snö här idag men kylan ska visst hålla i sig såg jag i tidningen. Så nu kryper tempen sakta neråt igen. Just nu är det -5,2 utanför mitt köksfönster. Vi väntar på att tunnan ska bli varm så vi får sätta oss och se på stjärnorna i det blå. Ha en trevlig lördagskväll.
    Kram mamma C

    SvaraRadera
  6. Anonym16:35

    Den kofferten hade gärna fått bo hos mig också =)

    SvaraRadera
  7. Jag tycker att det är bra med fartkameror. Bättre lite koll än ingen koll även om vissa kör som idioter däremellan...

    Men det är allt en ganska bra bit till Arvika från er... om jag nu såg rätt på skylten -helt lätt var det inte att se :)

    Ha en fin lördagskväll!

    SvaraRadera
  8. Anonym18:26

    mysigt med en liten shoppingrunda. skulle oxå gjort en om jag vore lite piggare, vet inte vart orken tagit vägen. har aldrig varit i arvika.
    på tal om datatidningen har du kollat här -
    http://marrimoster.blogspot.com/2008/12/kpa-tidningar-magazin.html
    god fortsättning på nya året

    SvaraRadera
  9. Spännande bilder från Arvika, den lilla metropolen!

    Önskar dej en riktigt god fortsättning på nya året och jag ser fram emot att få följa din blogg med nya spännande naturbilder och annat!

    Kramar
    Lisa på torpet

    SvaraRadera
  10. är inne här som en tok och väntar på att du ska byta layout=) kram från ett kyrligt jämtland

    SvaraRadera
  11. Mysig staty, kunde ligga i min trädgård,
    kram.

    SvaraRadera
  12. Tjo! tidigt för mig och kallt dessutom... brrr...

    Vilken härlig dag Ni hade men om det vore jag, aldrig att åka hem tömhänt, ska jag säga. Jag tittade bara snabbis i fönstret, blev suktad på en gång att åka till Arvika §:-)

    Det är härligt att se genom Sverige mot Norge eller tvärtom. Omgivningen är så mysig.

    Kul att du hade farit mycket sista året.

    Ha det skönt och många kramar!

    SvaraRadera
  13. Anonym23:26

    Så fina bilder igen!!
    Härligt när man kan fång upp sin färd på bild.
    "nu vet jag vad du finns" tack!!
    Jo de här med träd - ja man låter de sitta kvar, varjefall får vår göra det för de är jobbiga att sätta upp. De på stan som för övrigt är bra mycket större än vårt gör säkert det oxå, bara sätta i kontakten sen. Kollade ett i Karlskrona en sommar o där satt ljusen kvar.

    Nu är de sent o jag är slut, nästan. Har verkligen frejat idag jag.

    Go natt
    Anki N

    SvaraRadera
  14. God fortsättning på det nya året! Tack också för dina hälsningar i min gästbok. Jag har varit dålig både på att uppdatera min sida och att kommentera på de sidor jag besöker. Får försöka bättra mig under det här året.

    SvaraRadera
  15. Hej på dig!!
    Trevliga bilder du visar..kul följa med på era resor :-)
    Håller med kofferten var ju skitsnygg den skulle passa hos mig hihi..är säkert dyr men fin.
    Ha det bra och tat lugnt på vägarna.
    Kramar från Annica

    SvaraRadera
  16. Godmorgon i grannlandet!
    Här i "Peking" sitter belysningen uppe året om. Allt du räknar upp, som finns att köpa på macken, känner jag ju till. Men frågar mig ibland om de även har bensin...ha, ha!
    Fina bilder och trevlig text till ditt resereportage! Kul att få hänga med! Jag har ju ingen bil så mina reportage handlar mest bara om stan...

    Kramar/Bia

    SvaraRadera
  17. Visste ikke at det var vennskapsbyer... litt lenge til våren enda synes nå jeg da.

    Veldig godt poeng du hadde hos meg ang tørkestativet... :kremt: Har forsøkt å gjemme det litt bedre :fnise:

    SvaraRadera
  18. Vackra bilder, ser ut som Ni är på rena semesterresan när Ni åker och handlar, björkarna gillade jag lite extra mycket!!

    Ha en skön söndag!

    Kramen //annette

    SvaraRadera
  19. wow vilken fin tjur:) härlig tur ni tog denna gång med förstår jag.
    Vi har ingen snö än men kallt dock.
    Idag jobbar maken med grindstolpar som ska upp och de väger nog ton men en granne kommer med en grävskopa och ska hjälpa oss att gräva ner dem så vi kan få vår grind snart så inte svanarna springer ut på vägen.

    Ja vissa perioder hinner man inte göra en massa inlägg o ibland gör man en massa:)

    Kramilikram

    SvaraRadera
  20. Anonym13:33

    Det är så kul att du alltid delar med dig av vackra bilder från era utflykter!!

    SvaraRadera
  21. Vilken härlig shoppingrunda du varit på!

    Jag skulle allt ha din makes lastbil kom jag kust på så jag får mig några garderober.

    Men du har så rätt - de skall ju gå in i huset också!

    Igår vred vi på 2 grader till så nu har vi det varmt och mysigt.

    Kram Maud

    SvaraRadera
  22. Hej o gott nytt!

    Skäms lite för att jag inte hörde av mig när vi var på Brandval, men det blev 6 dagar helt utan internet för min del... Hoppas vi erbjudandet om kaffe finns kvar även nästa gång :)

    Skall uppdatera min blogg snart, men just nu känns det rätt gött att leva utan datorn ett par dagar till... *LOL*

    Hej så länge!
    /ingrid

    SvaraRadera
  23. Hej Synne:
    Fin tur ni varit på och Duuu den kofferten skulle även jag vilja ha.

    Jag känner mig mycket piggare idag,verkligen tur att det bröt ut ordentlitg så att det går över fort.

    I morse kl 05.00 hade vi -23 gr.
    Kram

    SvaraRadera
  24. Hei Synne :-)

    Takk for turen, jeg vil gjerne følge med deg på maaaange turer i år også! Blir aldri lei av dine flotte bilder :-)

    Du har helt rett i at vi hadde den beste julaften på lenge! Gry og jeg har ikke feiret julaften sammen siden vi flyttet for oss selv, så det var på tide... Håper vi kan få til flere slike julefeiringer, det kan virkelig anbefales :-) Kan tenke meg at det sikkert er litt annerledes å være bare dere to, men likevel kan det også være en fin opplevelse, det blir liksom mer tid til ettertanke. Jeg har først nå fått fordøyd alle inntrykkene og fått orden på hvem vi vi hva av i julegaver hi,hi...

    Nå er det 33 timer til vi reiser, så jeg er i full gang med pakkingen, men jeg lover å ta masse bilder og så blogges vi når jeg kommer hjem!

    Stor klem fra Britt :-)

    SvaraRadera
  25. Anonym18:14

    Oh så fint de blivit här!!!
    stora vackra snöflingor - de fick vi igår, men min väninna sa att de vädret som var dagen innan (hon kallade den dagen någon särskilt som jag inte minns)åldern..
    de vädret skulle de bli i 9 veckor, oh den dagen var de snöfritt o kallt.

    Jo de finns ju nu mera kaminer som man kan installera även om man inte har murstock, ja om ni har massa ved tänkte jag. De är ganska billiga också har jag sett, ja iförhållande till sånna man murar in som vi gjorde. Ett litet tips bara som du säkert redan kände till..hihi

    Nu ska jag leta banankakerecept, mina är nerpackade någonstans. Bananerna börja bli dåliga tänkte använda dem innan, eftersom jag inte har någon apa att ge dom.

    Tjillevipp Anki N

    SvaraRadera
  26. go kväll
    ja tack desamma. Och bloggen bidde ju bra,ska dra mig ut till jyckarna nu och se om någon vill följa med in*fniss* de tror jag. trevlig kväll så hörs vi. kram

    SvaraRadera
  27. Men Synne va snackar du om? Vår???? Vi har -24 grader! Burr, men jag har ett extra fettlager just med tanke på att det vart femte år smäller till o blir svinkallt, haha! Då är det bra att ha, gubben är smal o ynklig och fryser så in i norden säger han! Bah, fast jag har gjort en eftergift...har inte haft öppet fönster i sovrummet sedan jag hade nackspärren....klokt va?
    Imorgon drar vi till Falun där dottern bor, maken ska få hjälp med att installera program i sin nya laptop
    Kramar från ett kyligt pörte, men hjärtat är varmt, var så säker!

    SvaraRadera
  28. hej Synne.... Nu är alt *finito* och jag ska börja at jobba i morgon :=(Vet inte om jag kan vakna... Ha sovet om dagen och vakad om natten...men ve för se. SKa pröva at går i sengen kl 10:00 thí hí... Ha en bra ny vecka. Klemms INGA... ( hoppas du förstå va jag skriver i den commenten)

    SvaraRadera

När du ändå är här, så lägg gärna igen ett tassavtryck så jag kan besöka dig och din blogg.

When you are here, so please write a comment, then I know who Im going to visit.

Related Posts with Thumbnails