Translate

söndag 6 juli 2008

^^En ny partner^^


En tidig morgon.
Solen har precis gått upp över vår lilla sjö.
Fint väder idag.
Härligt.

Kollar in änglatrumpeten så den har det bra.
Jag hoppas ju på att den här ska klara sig.
Köpte ett par från ett trädgårdsmästeri
för ett par år sen.
Växte inte en cm.....

Bonzo den "lille" gynnaren är kvar än så länge.
Men åker senare på fredagskvällen.
Han lät faktiskt bli löplinan när det var HET
chilli sås på den hehe....
Här ligger han och rullar sig i gräsmattan.

Han är en otroligt stark hund.
Jag trodde inte jag skulle orka hålla honom
när vi gick promenad.
Skulle jättegärna släppa honom så
han fick springa av sig.
Problemet då är att han INTE
kommer tillbaka.
Han slår dövörat till sen
kan vi ropa och locka så mycket vi vill.
Så därför sitter han på löplina.

Maken for ju iväg själv och shoppade lite igår. (lördag)
Han kom hem med en ny trädgårdstol, för en knäcktes rakt av.
Jysk lämnar 3 års garanti på dom stolarna så det var bara att åka och byta.
Så kom han hem med en ny Partner........
Alltså inte en mänsklig sådan, utan en sån....

Efter att ha klurat lite, skruvat ihop den och
fyllt på bensin och olja var det dax för
premiär åket....
Det gick som en dans.
Stiga, vår gula handjagare är det inget fel på,
men på vissa ställen på vår tomt är det
ganska jobbigt att använda den.
Han fastnar och så blir det tvärstopp....
Därav inköp av en ny partner.
Lillgrabben var noga med att säga
att den ska stå på låven, alltså i ladan
när den inte används.

Glädjen över den nya klipparn blev
dock inte långvarig.

Plötsligt började det mullra på himmlen.
Den först så blåa himmlen med vita molntussar på blev
med ens svart nästan.
Solen gjorde sitt bästa för att hålla sig kvar där.
Men den lyckades inte.

Det mullrade och blixtrade.
Så började det att blåsa.
Blev ganska otrevligt ska jag säga.
Var bara att ställa ner klipparn i källarn så länge.
Erri sökte sin tillflykt inne hos oss med.
Vinden tog i och ruskade träden allt kraftigare.
Blixtarna ljungade över himmlen
och det dundrade som en hel arme med
häst och ryttare rusade fram långt där uppe
på den allt mer svarta himmlen.
Men inget regn.....


Vädret höll sig så resten av kvällen och natten.
Det dundrade och blixtrade.
Temperaturen sjönk fort från 30 plus till
20, så ner till 13 grader.
Blev ganska behagligt för det var inte så kvavt då.
Men vi hoppades att det skulle bli bättre
till idag.
Vi hade bestämt oss för att
gå en ny tur då.
Med nya kängor.....
Men det återkommer jag till imorgon.
Är ganska trött efter att ha gått den rundan.
Bilder kommer imorgon.
Avslutar med en ganska kul sak.
Se och le.
Tjingeling på er.


25 kommentarer:

  1. Ösregn o åska o dunder är det bästa som finns när man ska lägga sej.Så jävla rogivande.
    Kram BRORSAN

    SvaraRadera
  2. Hej brorsan.
    När man ska lägga sig ja.....
    Inte mitt på dagen.
    Kramen syrran och J :D

    SvaraRadera
  3. Vilken ny kompis ni fått :-) Här regnar det och är bara 13 grader. Det är som höst ute.
    Kram Mamma C

    SvaraRadera
  4. Ja du, ibland är lycka en ny "partner" som fixar gräset och att sen hinna klippa innan regnet kommer - det är tajming det! Jag lyckades med detta konstycke i dagarna. Nu är det grått och dags/nattregn och skönt inne i stugan!
    Visst är det väl härligt när sommaren har lite olika väder ändå?!

    Ha det gott tjejen!
    Kram
    Lisa

    SvaraRadera
  5. Halloj du trötta!

    SOm du travar omkring är det inte underligt att du är trött;) Själv är jag trött på det mediokra vädret! Idag har det varit regn, regn och åter regn!!! Så nedrans trist! Barnen blir rastlösa och så även jag! Så efter pizzabakande åkte vi in till stan för lite lek och stoj på busfabriken. Jag blev trött bara av att sitta där i oljudet;)

    Imorgon längtar jag efter sol!

    Kram Annica

    SvaraRadera
  6. Helloj!!
    Jag är så trött ätter helgen... Ha veret på festival hela helgen och inte går at sova till 07:00 lördag ocg söndag... Men lycka till men nyja grassklippan. Hoppas at du ha de bra och önskar ni en trevlig och bra vecka. Hilsen frå Inga i Island "with a hangover":=)

    SvaraRadera
  7. javisst är det trevligt med nya saker! alltifrån gräsklippare till ugnar! men här är sommaren på semester....11 grader och blåst usch!!!

    SvaraRadera
  8. Hej vännen! Nu är det mycket att läsa in sig på för mig. Så är det när man varit på semester,haha.. Man får inte lämna cyberspace för länge.

    Har tagit efter dig och börjat fota genom bilfönstret. Går ganska bra, faktiskt. Svårt bara, i hög fart, hihi..

    Såg era nya känger. Ser jättesköna ut! Köpte oss nya kängor för två år sen, och det är så bra att ha när man går mycket i skogen. Blir ett helt annat stöd för anklarna. Hoppas ni blir nöjda!

    Äsj, det var inte bra med gårdagens regn. Tänker på syrran som hade slagit hö som låg och torkade på marken. De hade visst bara fått in hälften innan regnet kom snabbt och oväntat.... Inte kul.

    Nej, nu måste jag gå och sova snart. Är sliten (JA, trots semestern....) som en skurtrasa, fniss.

    Gonatt! Kram Gry

    SvaraRadera
  9. Anonym00:20

    Just nu här så strilar vattendropparna från himlen.. inget muller ännu, men kommer säkert för det har varit enormt kvavt både igår och idag.. Nu öser det på riktigt.. stuprännorna jag hör här från mitt fönsterbord där datorn är.. fönstret måste vara öppet.
    Ha de fint Synne.. ikväll var det triss i färger som gällde:-)
    Kramar gå med du oxså:-)

    SvaraRadera
  10. Anonym03:57

    Hej Synne!

    Vad trist att det började regna när ni precis provkört den nya partnern.
    Här är det fint väder och mellan 25 och 30 grader så vi har det bra.
    Ha en fin början på veckan.
    Kram Bodil.

    SvaraRadera
  11. Ja, här vräker regnet ner och har förstått att Er nya Partener inte har fåt komma ut mer och visa vad den går för, regna förstår jag att det måste göra ibland, men åska och blixtar behöver vi inte, och så behöver det inte regna i flera dagar när det börjar.
    Ser fram mot att få lite mer om Er vandring igår.
    Kram till Dej och J

    //annette

    SvaraRadera
  12. Anonym08:58

    Inte behöver man frysa nu..

    SvaraRadera
  13. Visst slår vädret om snabbt!

    Men det är skönt med lite regn emellanåt :-)
    I dag är det så där härligt avkopplande regnigt. Ska gå igenom småtjejernas rum.

    Är sugen på att hälsa på. Får se hur det ser ut om några veckor... vad har ni för planer resten av sommaren?

    ringer dig sen...

    Kram
    Cattis

    SvaraRadera
  14. Anonym10:25

    (du får jättegärna länka till mej, bara smickrande ;)

    SvaraRadera
  15. Hej Mamma C.
    Visst är han blank och röd kompisen. Än så länge hehe...
    Här öser det ner nu, och bara 9 plus ute.
    Vem sa sommar?
    Kramen Synne.

    Hej Lisa.
    Japp, fast lyckan blev kortvarig. Det vräker ner....
    Går inte att klippa då heller, suck....
    Regn, blåst och bara 9 plus står det här.
    Jo det är så det ska vara. Nordisk sommar i ett nötskal.
    Kos dig på torpet
    Hur är det med din faster föresten?
    Kramen från mig.
    Synne.

    Hej Annica.
    Dom säger ju att när man är trött så ska man ut och röra på sig....
    Det gör ju jag! Men inte sjutton blir jag piggare för det....
    Busfabriken låter som ett bra place. Nästa gång får du ta med hörselkåpor med någon bra musik i. Kramen vännen.
    Synne.

    Hej Inga.
    Försök sova lite ialla fall....
    Men du har väl ljust dygnet runt nu så det är inte det lättaste, jag vet.
    Klipparn står just nu i källarn. Inget klippväder i ösregn....
    Lovar att göra mitt bästa för att veckan ska bli bra.
    Kramen vännen.
    Synne.

    Hej Hugan.
    Då slår jag dig. Har bara 9 grader hehe....
    En ny ugn ja, du ska baka som bara det nu förstår jag.
    Ok, jag tar med mig nya klipparn och kommer och klipper gräset hos dig. Så får du bjussa mig på nybakta bullar.
    Visst var det en bra deal hehe....
    kram i höstvädret.
    Synne.

    Hej Gry.
    Välkommen hem.
    Hoppas semestern var skön.
    ja, här händer det massor ska jag lova dig.
    Visst är det kul att fota genom bilfönster. Inte alltid så perfekta kort, men måste de vara det?
    Kommer massor av bilfönster bilder så småningom hehe...
    Kängorna var så sköna att gå i, men jag fick problem med en metallhyska som man sätter skosnöret i. Inne i kängan satt den så högt upp, så den tryckte på fotknölen. Det måste åtgärdas. Men inga skavsår, eller blåsor. Kanonskor med andra ord.
    Här spöregnar det nu. Hoppas Britt kan göra ensilag av höt annars....
    Inte kul att få hela skörden förstörd av regnet.
    Får dom dåligt med hö så får vi väll hjälpas åt att leta hö till dom.
    Själv har jag precis loggat av mig på jobbet. Ska snart ut och hämta posten....
    Kikar in till dig senare.
    Storkramen till dig från mig.
    Synne :D

    Hej Pialotta.
    Regnet öser ner här med.
    Temp 9 plus.
    Årstid: HÖST.....
    Men förutom det är allt bra.
    Hur funkar det då?
    Är det som tisdagstemat eller.
    Jag får inte till det där med att länka. Därför har jag hållit mig undan allt sånt där.
    Får se till nästa gång kanske.
    En regnkram från nabolandet.
    Synne.

    Hej Bodil.
    Så är det här i livet. Man kan inte få allt man vill. Tack och lov kanske.
    Det kommer väl förhoppningsvis flera soldagar den här sommarn. Dessutom så har vi partnern nu, inget vi lånat så dte blir nog flera gånger.
    Nu ska jag ut i ösregnet och hämta posten.
    Ha en fin vecka du med. Hälsa resten av familjen. Tvåbenta som fyrbenta.
    Kramen Synne.

    Hej Annette.
    Regnet vräker ner, och det är bara 9 plusgrader ute. Batterier till samsungen saknas nu....
    J ska köpa idag, så ska jag fota blir det stora Canon. Det frestar inte i regnet....
    Suck...
    Inte kan jag klippa gräset heller. Hyr snart in en get.
    Kängorna var så goa att gå i så du anar inte.
    Så nästa gång får du införskaffa ett par här du med.
    Bilder kommer från Rafjell.
    Kramen tillbaka.
    Synne :D

    Hej Hannele.
    Välkommen in hos mig.
    Alltis skoj med nya besökare.
    Varit en snabbtur in till dig redan.
    Här fryser vi idag.
    Regn och 9 plus bara....
    Ha en fin måndag.
    Kramen Synne.

    SvaraRadera
  16. Hej cattis.
    Inga planer alls, det är jätteskönt.
    JA KOM HIT.....
    dumma dig, du behöver väl inte fråga om du får komma. bara att komma det.
    Är hemma. Jobbar 14-18. men hör av dig.
    Jättekramen från oss.

    Hej Hannele.
    Då kan du anse dig som länkad från och med nu.
    Kramen Synne.

    SvaraRadera
  17. Hei Synne :-)

    Nå har jeg kost meg med å se på fine bilder og lese dine seneste innlegg :-) Koselig at du likte reisereportasjen min, det kommer et par til etterhvert fra Roma (for en utrolig vakker og spesiell by!) og Capri, hvor veiene var enda brattere og smalere... Jeg har , som Gry, lært av deg og har tatt en del bilder gjennom bussvinduet! Fant ut at det fungerte bra hver gang vi ble stående stille eller måtte rygge i en sving...(noe som skjedde rett som det var!)

    Heldigvis fikk vi ikke like mye regn og torden som dere gjorde i Kongsvinger og ikke minst i Oslo, men bare noen kilometer fra oss, mot Moelv, kom det ikke en dråpe... Værmeldingen slo helt feil, så vi fikk bare inn halvparten av høyet i bunter på fredag, og så måtte vi pakke resten i rundballer på lørdag. Men vi fikk i hvert fall reddet foret, det er det viktigste :-)

    Morsomt å se bilder av Bonzo, og Erri såklart :-) Vår forrige hund var en Flatcoated Retriver som het Pippi. Hun var like snill og vims som flatcoated flest... Lille Leo har slått seg bra til ro, men er veeeldig selskapssyk og henger etter meg hele dagen, akkurat slik Pippi gjorde :-) Pleide alltid å snuble over henne når jeg snudde meg, for hun var alltid like bak meg hi,hi...

    Håper du finner ut av trøttheten, det er ikke morsomt når det er sommer. Kanskje du har vitaminmangel eller noe? Selv har jeg begynt å ta multivitaminer og synes jeg merker det på energien.

    Håper din dag blir toppen!
    Stor klem fra Britt :-)

    P.S Dere kan trygt ta en tur til Sorrento, for de lokale buss-sjåførene er virkelig kjempeflinke! Men jeg vil ikke anbefale å leie hverken bil eller scooter der, for trafikken er sinnsyk og vi kom midt oppe i en ulykke med en motorsyklist den siste dagen.

    SvaraRadera
  18. Jag gillar också oväder! Det är så mäktigt, men man ska också ha respekt för naturens krafter som ju kan vara förödande.
    Vi har också en jycke som går i löplina på gården. Loppan är en rådjursjagande ras som jämnt har kottar i öronen...hon kan vara borta ett halvt dygn och vi släpper henne! Men dom trivs bra i löplina också, hundgård är inte att tänka på.
    Ha en fin måndag, hoppas du känner dig lite piggare!

    SvaraRadera
  19. Anonym11:40

    Hei!
    Så på Hasse's blogg at du spurte hva Picasa er.
    Picasa er et fotoredigeringsprogram fra Google, samtidig er det et effektivt program å bruke nåe en skal sende mange foto.

    SvaraRadera
  20. fy jag kan inte med åska,vet inte men det måste vara något sedan jag var liten=) Ja det är många som lämnar sina djur i bilden och "ska bara" göra snabba ärenden... Som sakt man tänker inte på att det blir så varmt som det blir,när bilen står stilla=( jo visst är det skönt med semester,men jag har redan ångest över allt=) vi ska nämligen inte åka någon stans i sommar,blir bara stugan osv så jag måste ju hitta på med något och fördriva dagarna med=)hihi,tur man har hundar och ungar,dom tar ju upp rätt mycke tid. Nä nu ska jag gå och äta men ha en fin dag. kram

    SvaraRadera
  21. Jo nico=) han mår fint,lite busig i mellan åt men men;) kram

    SvaraRadera
  22. Anonym11:58

    Va,coolt med filmen...och vädret ser ut som här...ösregn...9gr varmt...det är stora skillnader det.men det skall bli bättre väder i morgon... ha en bra dag iaf...kramiz

    SvaraRadera
  23. Hej du!!
    Grattis till nya partnern :-)Här regnar det och är kallt så min partner får vila i källaren...
    Fina foton på åsk himlen,skulle vilja få med blixten nångång skulle va rätt häftigt.Har du lyckas få med den??
    Jasså du har lilla "spjuvern" kvar ännu.Erri tycker väl det är skönt när han åker hem igen hihi.
    Ha det gott idag och har du sol,skicka hit lite då :-)jag fryser...//Kram Annica

    SvaraRadera
  24. Hei Britt og velkommen hjem.
    Det var godt å se deg igjen.
    Må inrömme eg har savnet deg.
    Så morsomt at dere skjönner at det går an og ta bilder fra bil hehe.
    Ikke alle blir så bra da, men det spiller ingen rolle synest eg, hehe....
    Sa til Gry at eg håpet på at dere tog det in som ensilage ellerundball da. Men dere får vel en slåtter til tenker eg.
    Håper eg snart får svar på prövane mine og, för eg er fremdeles like trött, og det spiller ingen rolle at eg sover hehe....
    Ska vise maken bildene på din blogg så får vi se vad vi kan få til. Vilket reiseselskap for dere med?
    Håper din dag bli flott uansett vär,
    Klems Synne.

    Hej Paula.
    Oväder är skönt, om man får vara inne hehe....
    Visst är det synd om hundarna, men vad ska man göra då?
    Löplina är ett bra alternativ tycker jag. Istället för att hålla dom inne hela dagarna.
    Är lite piggare nu, men inte helt uppegående än.
    kramen till dig.
    Synne.

    Hej Anonym.
    Ja, eg lurte på det. Trenger ett fotobehandligingsprogram. Gidder ikke å kjöpte photoshop for masse penger hehe....
    Ska sjekke det når maken kommer hjem.
    Takk for tipset.
    Klems Synne.

    Hej Cia.
    Oväder är ok om man får vara inne.
    stressa inte med semestern. Gör det som faller dig in.
    SLAPPA, Cia....
    Njut av solen och värmen. Gå långa promenader med hundarna.
    Nu har du massor av tid till Nico.
    Det heter semester för att man ska ta det lugnt, kom ihåg det hehe....
    Kram en måndagseftermiddag till dig.
    Synne.

    Hej Vivan.
    Visst var den kul. Fattar inte hur de får till det....
    Här regnar det än....
    Kallt och blåsigt. När jag hämtade tidningen i morse fick jag höst känslor. Grått, doften av någon som elda inne. så regnet som hängde i luften....
    Urk....
    Kram Synne.

    Hej Annica.
    Nej den lille "spjuvern" for hem i fredags hehe....
    Så Erri är glad nu igen.
    Hon är lite svartis tror jag....
    Så du har en partner du med alltså....
    Våran står i källarn än. Det regnar ju så in i granskogen.....
    Nej har inte klart att få med blixten även fast jag försökt.
    Blir så skraj varje gång det blekar så jag glömmer trycka på avtryckarn hehe...
    Men någon gång ska jag ha den på bild.
    Hoppas din måndagseftermiddag blir bättre en dagen varit.
    Klems Synne.

    SvaraRadera
  25. Anonym21:48

    Det är ju jätte skönt med regn och åska när man skall lägga sig tycker jag! Visst är det typiskt att när man skall klippa gräset så skall dessa jäkla droppar komma så är det varje gång tycker jag!

    Kramar Millan

    SvaraRadera

När du ändå är här, så lägg gärna igen ett tassavtryck så jag kan besöka dig och din blogg.

When you are here, so please write a comment, then I know who Im going to visit.

Related Posts with Thumbnails