Translate

onsdag 16 januari 2008

Livet på landet.


En kall vinterdag i januari 2008.

HA! Det spöregnar och är faktiskt nästan 5+. Blåser gör det lite med.
Kan säga att så här ser det inte ut idag. Men för lite mer än ett år sen hade vi snö......

Kan ju hända att den kommer tillbaka, men det ser ganska dystert ut.
Detta är hela gården. Vackert plaserad är den måste jag säga.

På gården finns det faktiskt bara tre djur. En hund och två kattor. Ja, räknar man med möss och åkersork, fåglar och annat som kryper och går så finns det förstås många flera. Men dom räknar jag inte med den här gången.

Ska börja att
presentera min motionskompis.
Hon heter Erri och är hund här på gården. hon hör till rasen Grå Norsk Älghund. En mycket trevlig bekantskap.
Hon är otroligt social, snäll som bara det mot alla. Om man inte är älg förstås....
Hon andvänds som jakthund och är faktiskt ganska duktig.
Men jag använder henne som motionsredskap. Här är vi ute i skogen den 8 januari i år.
Styvsonen hade hundfobi när vi flyttade hit, men hon är faktiskt en stor anledning till att han kommut över den rädslan. Hon går lös på gården hela dagarna ,så när det rosa bandet kommer fram blir hon helt vild. Jippi, promenad.....

Så har vi dessa två individer. Det är musfångarna här i gården.

Det här är mamma katt. Hon är väl en 12-13 år tror jag. En effektiv rått och musjägare. Pratsjuk och kelig. Kommer gärna in en stund på besök om hon får. Det är klart att hon får. Hon haltar lite för hon är född utan klor på ena framtassen. Men det är inget hinder så se upp alla små gnagare.....

Så har vi den här damen då. Hon
heter Vessle och är dotter till damen som ligger och slappar. Minst lika kelsjuk och pratsjuk som sin mor.Hon är 9-10 år nu tror jag.
Hon är ganska kuvad av sin mamma,men när det gäller att mobba Erri går det bra. Det händer att dom gaddar ihop sig mot den stackars jycken som inte har en sportslig att komma undan.

Vi älskar djur både maken och jag men vi behöver inga egna när vi har dessa tre härliga djur som kommer och går som dom vill hos oss.
Vi har djur men inget ansvar kan man säga.
Vi brukar passa dom när herrskapet i mangårdsbyggnaden åker på semester. Då skämmer vi bort dom rejält.

Nu ska jag faktiskt ta med mig Erri på en promenad fast det regnar. Finns inget dåligt väder, bara dåliga kläder säger dom. Erri älskar att gå i koppel så för hennes del spelar det ingen roll vilket väder det är.

Tjallabais från regnets rike :)

Ps, titta in hos fyrbarnsmamman. Där kan ni få sjunga och dansa med Gene Kelly i det helt otroligt bra schow nummret "Singing in the rain".
Sitter och trallar för mig själv just nu, synd man inte kan steppa......
ds.

1 kommentar:

  1. Man bockar o tackar,får väl festa loss ikväll,Morötter o dip.:)

    SvaraRadera

När du ändå är här, så lägg gärna igen ett tassavtryck så jag kan besöka dig och din blogg.

When you are here, so please write a comment, then I know who Im going to visit.

Related Posts with Thumbnails