Translate

torsdag 17 januari 2008

En lång dags färd mot natt......


Känner att jag har fötter......

Jag vet ju att jag har fötter då, men efter idag så känner jag dom oxå....
For med maken in till Kongsvinger idag. Han börjar kurs klockan 9, och jag skulle på sjukhuset klockan 10.
Jag som många andra sliter och kämpar med övervikt, så sen 2 år tillbaka går jag på Kongsvinger sjukhus överviktklinik.
Får hjälp att lära sig äta rätt, (undvika semlor hihi) vad man kan göra för att hålla sig i form osv...
Idag när jag var där så var jag ganska irriterad.
Vi ska en halvårskontroll, två gånger om året. Men jag har inte varit sen i juni 2007. Så jag öppnade munnen och sjöng ut.Har en delfinal i melodifestivalen här i Kongsvinger i morgon. Skulle kanske varit med där, hmm!
Nåväl, jag ifrågasatte hela upplägget, tycker inget funkar osv, vart är kontrollen m.m. På kontrollen tar dom blodprov och ser så att alla värden är bra, sen får man prata med en sjuksköterska om hur man tycker det går, dom mäter en runt bröst, höft och midja.
Man har alltså inga pekpinnar, eller med kosthåll som på viktväktarna.

Jag var alltså på hugget idag. Kan ni säga mig vad ni tycker om det här.
På 2 år har jag inte gått ner ett enda kilo! Håller min vikt, ibland upp ett par kilo, och ibland ner ett par kilo, men sen lägger vikten sig och stabiliserar sig på xx kilo.
Borde inte dessa personer som jobbar med detta och oss hela tiden upptäcka när nått är fel.
Borde det inte ringa en alarmklocka hos dom när dom efter så lång tid ser att man faktiskt inte går ner i vikt fast man följer deras råd och upplägg?
När man påpekar det så klappar dom en på axeln och säger med ett leènde att "var glad, du har ju inte gått upp nått ialla fall". Jag blir så arg. Jag sökte hjälp för jag ville ner, inte för att jag skulle ligga där jag är idag.....

Ställer jag för stora krav? Vad säger ni?


Så var jag hos min fastläkare idag. Med knät. Han böjde, klämde, tryckte och bände. Så sa han att det är ledbandet. Så nu vet jag varför jag har ont. Men det är bättre nu en för en månad sen, så det går framåt.
Glömde att säga till om mammografi, men jag ska tillbaka på tisdag. Lovar jag ska fråga då.

Had
e med mig kameran på min vandring i den ganska tråkiga staden Kongsvinger. Den är delad mitt itu av elven Glomma. Så det mesta ligger på en sida, men det finns lite butiker på sydsian som har mycket olika nisjer.
Måste väl i ärlighetens namn säga att jag längtar tillbaka till Sykkylven. Saknar fjäll, hav och lukten av tang og tare. Att bara kunna ta med sig fiskeutrustningen ner och fiska.Gratis middag.
Her i Glomma får man ju nästan bara glommakrokodil och aborre.
Men några bilder fick jag allt.
Håll till godo....
Nu ska jag lägga upp fötterna på fotpallen och inte gå en meter till förren jag ska upp och nanna kudden.

Tjallabais på er :)

4 kommentarer:

  1. Ja se där kom mer info *s
    Bara att vänta ut läkningen av ledbandet då?
    Men vad sa de på överviktsenheten då??
    När du sjöng för dem?
    Syrran går ju oxå och har står oxå på xx.... till henne har de sagt att det kan ta upp till ett halvår innan kilona börjar ge sig. men du har ju hållt på längre än så.

    SvaraRadera
  2. Vet precis vad du går igenom. Det är som att stånga i huvudet i väggen och tro att huvudvärken går över. Vad man än gör så går man inte ned!!
    Jag äter som vanligt, och då menar jag en bra kost, med mellanmål och nyttiga sådana, men går inte ned. Och motion förståss.

    Gick också på en viktkurs, kan vi kalla det, för två år sedan. Gick ned 3 kg på ett år. Sedan dess har jag stått still. Det funkar ju inte!!
    Så nu är jag inne på operation. Jag har tänkt på det länge då det är ett stort steg och har nu fått en remiss till viktenheten så jag hoppas att bollen kan börja rulla snart.
    Får se hur det går. Har läst en hel del om det på www.viktop.se.
    Har också hittat en blogg som jag läser; http://blogg.aftonbladet.se/7451/
    och sedan finns sidan från örebro sjukhus; http://www.orebroll.se/uso/pagewide____19886.aspx.

    Observera att jag inte menar att detta är något du ska göra, utan det är något jag tänker på. Kanske det är något för dig+ Vem vet? Bara du.

    Hur som helst så vill jag att du ska veta att du är lika mycket värd som någon annan - tjock eller smal.

    Och du, ge inte upp!! :-)
    Vi får peppa varandra och hitta de glädjeämnen som finns. Och de är många!!
    / Kram Willewira

    SvaraRadera
  3. Tack Willewira, jag tror jag behövde dom orden. Jag gick upp enormt efter hormonbehandlingar för att kunna göra en IVF behandling. Kan inte få barn. Piller,sprutor, nässpray och ennu mera piller gjorde sitt till. Inga barn, men vikten fick jag behålla hehe:)
    Men känner nu att jag vill bli några kilo lättare, inte enkelt....
    Japp, vi får ge varandra stöd, har man bra stöd av vänner och familj brukar det gå lättare att kämpa.
    Ska gå in på sidorna och och titta, man kan kanske alltid få nått tips.
    Vi får ha kontakt och peppa varandra och alla andra som sitter i samma båt som oss.
    Jättekram från mig :)

    SvaraRadera
  4. Japp cattis. två år.Men det är kanske meningen att man ska vara som man är när man inte blir som man vill....
    eller hur var det nu.....
    Visst är det tufft, men allt blir ju vad man gör det till.
    Det går för det mesta bra, men blir lite arg när man inte får den hjälp man faktiskt sökt.
    Klems fra meg :)

    SvaraRadera

När du ändå är här, så lägg gärna igen ett tassavtryck så jag kan besöka dig och din blogg.

When you are here, so please write a comment, then I know who Im going to visit.

Related Posts with Thumbnails