Translate

fredag 18 januari 2008

Dagen efter.


Äntligen fredag.

Fast jag ska nog inte jubla allt för högt. Har jobbhelg,suck!!

Är fortarande ganska mör i fötterna efter gårdagens trampande inne i Kongsvinger. Ska bli en stund tills nästa gång. Ialla fall till tisdagen, då är det dax igen......

Min amaryllis har slagit ut, lite. Kan nästan höra hur det knakar i kronbladen som omsluter knoppen när den brister upp.
Sakta, sakta som för att inte tillfoga blomman allt för mycket smärta öppnar den sig. Jag tror den blir röd. Den är väl sisdär en månad försen i sin blommning då, men det gör ingenting. Kan behöva lite ögongodis att se på den här trista månaden med.

Såg en trist syn igår. Fyra ledsna vinterleksaker uppställda vid en vägg. Tror des
sa fyra saknar snön. Saknar barnen som åker så det susar nerför backarna på dom.
Jag vet att jag
faktiskt saknar snön. Bara lite då, men jag saknar den.....

Tittar ut genom fönstret nu, det är märkligt. Det snöar! Är det konstigt man blir vädersjuk? Ena veckan rimfrost, 16 minus. Så kommer det en mildperoiod, med 2-4 minus, men ingen snö. Sen kommer snön, då är det upp till 4-5 plusgrader.
Så kommer regnet. Regnet vräker ner i en vecka......smälter snön som ligger. Det fryser på, blir halt. Folk halkar runt som en klick smör i en het panna. De är ute med salt, sand och jag vet inte allt. Plogbilarna jobbar som galna för att få undan snön.
Så plötsligt är det vårväder ute, mitt i januari. Fåglarna sjunger, solen skiner, folk tar av sig jackor ute, för det är varmt. Man börjar ana att det här eländet snart är slut. Man bara njuter.
Så vaknar man upp dagen efter och inser att allt bara varit en nyck från naturens sida. Den säger att lite inte på mig nu, det är vinter. Jag kommer med mera snö......

Ja så känns det dagen efter.......

Tänkte bara klämma med en bild från Geiranger. Det ligger i Möre og Romsdal fylke. Vi bodde en knapp timmes bilresa från Geiranger. Så ca en timme med färja.
Geiranger fjorden är en av världens vackraste fjorder.
Trots att man varit där sen man var liten, man har sett detta nästan dagligen, bott där i 7 år så blir man aldrig mätt på denna syn. Det är naturen på sitt bästa.
Men det är ett bedrägligt lugn.
På en plats som heter Tafjord, inte allt för långt från Geiranger, håller en jättestor skiva i fjället på att glida ut.
Sprickan blir större och större för varje år. Det är en man som heter Åkernes som har gått i fjället sen han var liten, han är runt 70 år nu, som sett detta under en lång tid.
Man har företagit mätningar av alla de slag. Räknat och kalkylerat på hur stor tsunamin blir.
Det blir en katastrof! Hela bygder inne i dessa trångar fjordar blir drabbade av tsunamin.
Det har hänt en gång. Detta hände den 7 april 1934.
Så man vet vad som väntar.
Naturen är nyckfull, men samtidigt kan jag inte låta bli att fundera över om det här är naturens sätt att visa att man inte ska tuckla med den.

Det känns lite olustigt........

Fundersamma hälsningar från mig :)

6 kommentarer:

  1. Så vackert med Geiranger...Suck, jag har aldrig varit där, men det känns som jag missat något stort.
    Vi köpte oss husvagn förra året, direkt efter jag gjort min första operasjon. Vi ändrade våra värderingar och gjorde saker vi aldrig trott vi skulle göra. Som att köpa husvagn t.ex. Nu har vi blivit bitna, och håller på att gradera upp oss lite. Letar efter en nyare vagn, med bättre indelning för oss som familj, med barnkammare och dubbelsäng. Vi har sagt att vi sen ska köra en vecka längs västkusten i Norge, för det är verkligen något vi missat. Har bara varit i Åndalsnes, Möre og Romsdal, och det räknas ju inte direkt- även fast det är jättefint även där. Har varit på Runde ocså, på leirskole i högstadiet, och det var en upplevelse som jag aldrig glömmer. Vilt hav och en öde ö...härligt.

    Skrämmande med sprickan i fjället...Det är väl lite så också att just där har det hänt förut, så det är knappast någon överrasskning. Vi människor är envisa också, och måste bo på ställen som det från naturens sida finns risker. Inte bara vid fjäll och fjordar, utan också vid sjöar och älvar. Själv bor jag nära sjö och älv, och det är fint. Men vid översvämning kommer det säkert in vatten i källaren och förstör våra grejer, så det är ju en medveten risk i bland.

    Önskar dig en riktig skön helg!

    Kramar från Gry

    SvaraRadera
  2. Hej.
    Så skoj att du hittade till min sida. Ja det här med vädret är ju helknasigt, man har ju alltid ett samtalsämne i alla fall :) Naturen är minsann en mäktig kraft, man förskräcks och förundras. En sån vacker bild, det är något helt enastående över norges natur :) Nu ska jag kika runt på din blogg, ha en fin dag.

    SvaraRadera
  3. Hej Gry. Geiranger är vackert. Är på unescos sida för verneverdig natur.(vad heter det på svenska)
    Visst räknas Åndalsnes. Där börjar the golden rout som sträcker sig från Åndalsnes-Trollstigen-Geiranger-
    Hellesylt och till Ålesund.
    Runde är fint. Finns mycket sjöfågel där, bland annat Lundefugeln. Kallas även för nordens papegoja på grund av näbben.
    Ta en husvagnstur, men plasera den på en camping.Sen kan ni åka Trollstigen-Geiranger. Det är enklast.Med tanket på vägen och alla svängar.
    Hoppas helgen blir lugn och fin för er där borta med.
    Kram Synne :)

    Hej Zanna.
    Vädret är det alla pratar om. Vissr är det konstigt, fast ändå inte. Vädret berör ju oss alla.
    Alltid kul med nya bloggvänner så hjärtligt välkommen ska du vara.
    Kram Synne :)

    SvaraRadera
  4. Anonym12:41

    Upp och nervända världen över allt..
    Amaryllisen blir säkert guld för dig att ögna på.. mina är borta för en tid sedan. men visst är det en mäktig blomma:-)
    Ha de gott fast du ska jobba..
    Kram*

    SvaraRadera
  5. Jag såg att du varit in på min andra blogg: änglaverkstan, det går absolut bra att beställa om du vill, skriv ett mail med dina önskemål, min mailadress finns på sidan :)

    SvaraRadera
  6. Ja du Pialotta, det är skumma saker det här med väder. Men kommer faktiskt ihåg en del år när jag var lite där vi inte hade någon snö heller. Så vad ska man tro?
    Amaryllisen står där i fönstret. Hörde nyss hur det knakade i den när den öppnade sig lite till :)

    Tack igen Zanna, ska in och titta lite till så återkommer jag.
    Kram från nabolandet ;)

    SvaraRadera

När du ändå är här, så lägg gärna igen ett tassavtryck så jag kan besöka dig och din blogg.

When you are here, so please write a comment, then I know who Im going to visit.

Related Posts with Thumbnails